Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M

Gestart door bas donderdag 06 maart 2008, 16:02:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Na een paar kopstationnetjes gezien te hebben en ik niet helemaal tevreden ben met mijn baan ook maar eens zon ontwerpje gemaakt.



http://i84.photobucket.com/albums/k11/basvanginkel/kopstationbewerkt.jpg

links onderin blauwe spoortjes gaan naar het schaduwstation (dalen)
gele sporen stijgen


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Citaat van: bas op donderdag 06 maart 2008, 16:02:40
gele sporen stijgen
De gele sporen stijgen ... welke kant op?
Ik vermoed dat ze linksom stijgen, klopt dat?
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Ja dat klopt gaan dan over het kopstation heen.

Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Persoonlijk zou ik ze laten dalen zodat uw kopstation hoger licht ipv een spoor dat er over gaat....
En uw keerlus in uw kopstation zou ik ook weg laten, of j emoet de sporen een tunnel laten ingaan zodat je niet ziet dat ze terugkomen...Je zou ze eventueel een loods kunnen laten inrijden....
Je moet dan wel effe de helling berekenen, de sporen naar uw keerlus liggen dan nl op -1 en deze naar uw schaduwstation op -2... De afstand zal mss te kort zijn....
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Hey Bas,
Goed bezig!!
Als ik het goed zie stijgen de gele sporen omhoog en blijft de hele lus hoog.
Jij hebt onder de tafel nog een schaduwstation begrijp ik.. die kan ik helaas niet kwijt.. daarom is mijn plan wat drukker  :)
Ik vind die kruizing bij het ingaan van het kopstation wel heel erg gaaf, kun je echt van/naar elk spoor..
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Bas,
je zou ook de sporen naar het schaduwstation, naar boven kunnen laten gaan (van de plank dan zie schets). Dan heb je in eens een paradebaan en uw kopstation...
Door dan de keerlus weg te laten in uw kopstation kan je deze wat meer naar boven links laten schuiven....

als je rechts boven een spiraal maakt dan kan je met uw keerlus er rond en heb je geen overbruggingsprobleem.....
En onderaan de baan heb je dan wat extra plaats voor industrie of zo....
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Ja de kruising was ff puzzelen maar nu ik de geomatrie een beetje begin te begrijpen gaat het vrij gemakkelijk.
Onder de tafel komt dan het schaduw station een cm of 30 onder het 0 nivo. dit hoop ik te behalen door de trein langs de rand van de tafel te laten dalen en dan onder de keerlus die op nivo +1 ligt zal met een spiraal de meeste diepte worden gewonnen maar hoe ik dat doe moet ik nog uitdokteren.

En ik moet mezelf nog overhalen om mijn huidige baan te slopen, er is gelukkig nog niet veel aan scenery gedaan dus daar gaat niet veel van verloren.

Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
toch niet tevreden bas :)
als je hulp nodig hebt, ik weet je te vinden :P
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Nee niet echt..
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Stand 7 :-)

offline
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Ik ben het wel eens met Philippe, als je een echt kopstation wil, moet je eigenlijk de keerlus achter het station weglaten. Of je moet hem echt helemaal wegwerken, uit het zicht dus, maar dan kun je daar geen perron of stationsgebouw maken. Al wordt dat sowieso latig door de stijgende sporen...

Toch is het jammer als je niet de rij stootjukken kunt zien die er een kopstation van maken... perron eromheen, kioskjes erop en zo, dat heeft toch wel wat (denkend aan grote kopstations zoals Antwerpen Centraal of de Parijse stations).
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
De keerlus achter de kopsporen zou volledig uit zicht onder het stationsgebouw moeten komen. De 2 sporen daarboven zijn dan ook onderdeel van het station, trein zal hier dus ook stoppen. Ik zit zelf wel te denken om rechts boven een spiraal te maken zoals Phillippe zegt maar deze zal dan ook het schaduwstation moeten gaan bedienen.. maarja ik weet niet echt hoe ik een dubbelsporige afslag in de spiraal moet krijgen.


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
ziet er goed uit
heb je al een schaduwstation ???
groet robert
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Nee schaduwstation is er nog niet, Ik wil eerst het bovengedeelte ( nivo 0 )ontworpen hebben en dan pas het schaduwstation( -1) sheelt weer tig keer aanpassen van je ontwerp.. Ook moet ik nog inventariseren wat ik allemaal weer voor extra rails nodig heb.

Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
en zo blijft de mens bezig....
we wachten vol ongeduld naar uw definitief plan....
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
we wachten af bas
succes
groet robert
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Ik ben nu bezig op mijn gemak de oude baan te demonteren en ook ben ik bezig met mijn ontwerp.
Ik kom er alleen niet uit hoe ik in een dubbelsporig spiraal een aftakking kan krijgen.

De spiraal moet gaan lopen van -1 naar 0 waar de aftakking moet komen en dan naar +1.

Heeft iemand hier toevalig een oplossing voor?


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
met welke sporen maak je uw spiraal ? 24130 en 24230 of 24230 en 24330 ?
Ik heb zo'n ideetje, zal het deze avond eens uittekenen.
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Die spiraal kun je maken door 1x24188 en 1x24171 toe te voegen.

Hier kan je dan een wissel + engels wissel tussen plakken...

Dennis
ps: kun je nu ook spelen met treinen in dat programma??
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Ik denk dat dennis zijn bedoeling is een rond spiraal te behouden en daar een aftakking in te krijgen....
Volgens mij moet het lukken met bochtwissels, maar ik moet het even deze avond uitproberen voor ik het zeker weet...
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
spiraal word opgebouwd met 24130 en 24230( zo ligt ie al klaar)


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Bas,

je kan van uw binnen spiraal naar buiten gaan door middel van een bochtwissel, 24130 en een bochtwissel. Daar voorbij op de buitenste baan leg je opnieuw een bochtwissel. Zo kan je van uw binnen baan aftakken. Indien gewenst plaats je er nog een bochtwissel voor, dan heb je een dubbele aftakking...
ik heb hier geen wintrack op het werk, maar zal dit deze avond thuis even uittekenen.
Philippe
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Lid sinds: 2008

hoge bergen, het liefst zwitsers

offline
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Hi,

Ik zie dat je het 3D modeltreinen programma gebruikt.

Weet jij ook hoe je verschillende nivo's van sporen en hellingbanen in dit programma kan realiseren?

pinkf
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Citaat van: pinkf op woensdag 12 maart 2008, 15:38:57
Hi,

Ik zie dat je het 3D modeltreinen programma gebruikt.

Weet jij ook hoe je verschillende nivo's van sporen en hellingbanen in dit programma kan realiseren?

pinkf

das is mij ook nog niet gelukt..


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Citaat van: bas op woensdag 12 maart 2008, 14:40:15
spiraal word opgebouwd met 24130 en 24230( zo ligt ie al klaar)


Bas
als je nu 2 rechte toevoegt kun je dr een engelswissel + gewone wissel tussen plakken.

Anders is er no other option dan de bochtwissels, zoals phillipe zei.

Dennis
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
van 2 naar 3 sporen in een boog:



groetjes
Henk
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Bas,
ziehier een vb van een aftakking voor uw spiraal.

Veel plezier er mee....
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Dank u!!!

Ik zie al waar ik de fout in ben gegaan
bij de eerste wissel in de buitenste boog had ik een 24130 moeten gebruiken en ik zat maar e vechten met 24230. Nogmaals bedankt.


Bas

Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Is dat wel verstandig, wissels in de helling (van de spiraal)?
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Baanplan is alweer van de baan :D


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Citaat van: bas op zondag 13 april 2008, 20:40:44
Baanplan is alweer van de baan :D


Bas
Wel? wij wachten op een nieuw alternatief hoor :lol:

wat was er niet goed aan?

Dennis
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Citaat van: minirailz op maandag 14 april 2008, 19:33:23
Citaat van: bas op zondag 13 april 2008, 20:40:44
Baanplan is alweer van de baan :D


Bas
Wel? wij wachten op een nieuw alternatief hoor :lol:

wat was er niet goed aan?

Dennis


zie hier http://forum.3rail.nl/index.php?topic=8879.0


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Als Bas er niet mee doorgaat dan zal ik mijn vorderingen hier ventileren.
De tafel van 2,40x2,40 is er al. Heb er een prachtig kopstation op gehad maar die viel uiteindelijk weg (werd eigenlijk een schaduwstation wat niet de bedoeling was).
Dus de hele zwik is weer afgebroken en wordt (samen met een tramlijn) weer helemaal opnieuw ontworpen.
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Ik liep ook al tegen zoiets aan er verdwijnt te veel spoor onder bergen scenery e.d.
Nu zei ik tegen mijn vriendin:
sinds wij de laptop hebben zitten we niet meer op zolder achter de computers als ik nu eens met mijn treintjes zooi lekker op zolder ga zitten hebben we ook weer een 2e logeerkamer en het is natuurlijk zonde als het bureau op zolder daar maar ongebruikt staat, zodoende ben ik dus weer van kamer verhuisd en heb ik nu lekker veel ruimte! Ik kan nu zelfs gewoon op een stoel gaan zitten en dat ging in de vorige kamer niet.


Bas
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Goed  gereld  dan Bas.  De vriendin  tevreden en zelf meer plaats om te bouwen  :D
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
 :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Dat heb je mooi voor mekaar!
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
Lid sinds: 2007

een hele trotse papa van tygo en jamie

offline
Re: baan met Kopstation 2,40 x 2,40 M
kijk zo doe je dat
heb ik in het begin ook gezegd
goh schat als ik nu op de zolder mijn hobby doe hebben we ook 2 kamers voor de evtuele kinderen goed
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
en je weet hoe de zolder er nu uitziet  :lol:
goed gedaan !!
en succes met het nieuwe baanplan
groet robert