Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok

Gestart door peterp zaterdag 27 februari 2021, 13:12:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Mijn eerste stappen in de digitale wereld zijn gezet. De Tams redbox werkt i.c.m. Rocrail. Nu de S88 besteld om blokken te gaan maken. Vragen: Hoef ik bij K-rail maar 1 spoorstaaf te isoleren? Zo ja......ik plaats dan aan beide zijden een Fleischmann isolatieschoen 6433. Lijkt mij tenminste het makkelijkst. Op die spoorstaaf soldeer ik dan een draad die naar de S88 gaat. Klopt dit? Dan nog de vraag: uit hoeveel rails met een blok bestaan? En ik neem aan dat elke rail dan ook een draad krijgt naar de S88? Alvast bedankt.
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Hoi,

Citaat van: peterp op zaterdag 27 februari 2021, 13:12:03
Mijn eerste stappen in de digitale wereld zijn gezet. De Tams redbox werkt i.c.m. Rocrail. Nu de S88 besteld om blokken te gaan maken. Vragen: Hoef ik bij K-rail maar 1 spoorstaaf te isoleren? Zo ja......ik plaats dan aan beide zijden een Fleischmann isolatieschoen 6433. Lijkt mij tenminste het makkelijkst.

Jouw redenatie klopt. Alleen ik weet niet of de raillas van Fleischmann goed past. Dat durf ik zo niet te zeggen. Eventueel doorslijpen kan oo.


Citaat van: peterp op zaterdag 27 februari 2021, 13:12:03
Op die spoorstaaf soldeer ik dan een draad die naar de S88 gaat. Klopt dit?

Dat kan. Nu zijn er verschillende verhalen dat je niet goed aan de spoorstaaf zelf kan solderen. Dat je een minieme hoeveelheid s39 of zo moet gebruiken om het goed vast te krijgen. Daar zijn nog wel wat draadjes op het forum te vinden. Anders is het gewoon zelf testen. Je kan ook aan de raillas solderen.

Citaat van: peterp op zaterdag 27 februari 2021, 13:12:03
Dan nog de vraag: uit hoeveel rails met een blok bestaan?

Goed, de grootte / lengte van een sectie / blok hangt helemaal af van het baanplan.  Bijvoorbeeld een stuk van 1,5 meter rails tussen twee wissels kan je delen in 2 secties. Dat is dan 1 blok.

Citaat van: peterp op zaterdag 27 februari 2021, 13:12:03
En ik neem aan dat elke rail dan ook een draad krijgt naar de S88? Alvast bedankt.

Je hoeft maar per sectie / blok één aansluiting te maken. Mijn advies is wel om ook aan de puco's en de andere rail een draad te solderen. Dan heb je netjes per keer 3 draden.

Groet Ronald.
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Dank voor je antwoorden Ronald. Het gebruik van de 6433 en de ervaringen zijn  wisselend. Ik ga deze eerst proberen omdat het tenslotte gaat om een proefopstelling. Slijpen kan ik dan nog altijd. Waarom zou je aan de railstaaf en puco's een draad solderen? Mijn idee is voor stroomvoorziening?
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Citaat van: peterp op zaterdag 27 februari 2021, 14:05:48
1. Het gebruik van de 6433 en de ervaringen zijn wisselend.
2. Waarom zou je aan de railstaaf en puco's een draad solderen?
ad. 1 Ook bij mij: 6433 past niet op alle k-rails; anders gezegd, er zijn dunnere en dikkere spoorstaven, en dat heeft iets met de productietijd (van de k-rails) te maken (bij dikkere staven breken de 6433 isolatielipjes). Daarom gebruik ik ook andere lipjes (Peco, Piko). Soms hanteer ik de zaag, en vul de kier met een drupje vullende, isolerende lijm.

ad 2.
Hoe meer rails je isoleert, hoe meer aansluitingen zul je moeten maken. Zo simpel is het gewoon.
De puko's maken onderdeel uit van een blikken mat met een slechte stroomgeleiding. Een extra draadje hier en daar doet wonderen. Niet voor niets dat C-rails die draadjes standaard heeft gekregen, dat was een tekortkoming van K-rails (rails die niet zonder extra draadjes kan  8o ).
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Een extra draadje hier of daar is inderdaad prima. Of het ligt aan de blikken puko's of aan de kwetsbare lipjes die voor verbinding moeten zorgen tussen de diverse stukken rail, laat ik in het midden. Bij het inkorten van de rails ben je sowieso die lipjes kwijt. Märklin maakt er wel iets voor, maar het zorgt voor een kleine verhoging van de rails en dat precies op de railovergang. Dat is wat moeilijker met leggen.
Dus, wat ik doe is: gewoon afslijpen op de plek waar het moet en dan overal vrolijk draden aan solderen.
Solderen gaat het beste op metalen raillasjes maar ook op de railstaaf. S-39 is bruikbaar, maar vereist heel goed schoonmaken! Duur speciaal soldeer maakt S39 overbodig maar vereist enige soldeerervaring en kost dus wat meer.

Succes,

Peter
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
hoi,

Citaat van: peterp op zaterdag 27 februari 2021, 14:05:48
Waarom zou je aan de railstaaf en puco's een draad solderen? Mijn idee is voor stroomvoorziening?

Ja, stroomvoorziening. En je hebt dan overal netjes 3 draadjes (bij 2rail: 2 draadjes) Dan heb je bij je bezetmelding meteen een voeding van de baan. Je moet toch aan de gang.

Groet Ronald.
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
 :thumbup:
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
@Peterp,

De raillassen van Peco code 100, type SL-10 en SL-11 passen prima. De ene is metaal, de andere de isolatieversie.

Een (meld)draad solderen gaat het gemakkelijkst aan een raillaisje. Even de lak eraf krabben en dan vertinnen met resincore soldeer.

John (VT601)
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
 :thumbup:
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Lid sinds: 2006

M* en bezig te digitaliseren

offline
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Ik heb n jaar of 12 geleden s n test gedaan met Sonderlöt van miwula.
Het schijnt dat dit nergens meer verkrijgbaar is.
De oorspronkelijke berichten zijn van t forum verdwenen, de berichten van 2010 zijn wel nog te vinden. Zie
k-rails solderen
Ik moet toegeven dat het proefstuk gesoldeerde k-rail nog steeds geen toegenomen oxidatiesporen laat zien.
Nu met een "koperen" jubileum van ruim 12 1/2 jaar.
Re: massa detectie K-rail en hoeveel rails voor een blok
Het is bij Miwula niet meer te krijgen maar de specificaties zijn te vinden en ook nog op wat recente draadjes op dit forum te vinden.
Goed te lezen dat het na 12,5 jaar nog steeds goed zit. Dat zal met goed schoongemaakte soldeerpunten die met S39 gemaakt zijn ook wel het geval zijn. Maar, is het schoonmaken onvoldoende geweest, dan liggen je draden naast een verroeste railstaaf!
Ik spreek helaas uit ervaring. Niet dat het heel erg was, de baan moest toch opgebroken worden, maar het bewijs dat het misgaat, is geleverd en ik ben ook blij met het speciaalsoldeer.

Groet,

Peter