Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails

Gestart door Ton van het Fort zaterdag 27 februari 2021, 11:09:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Onlangs trof ik op Youtube instructiefilmpjes over het analoge treinverkeer Marklin m-rails. Allemaal old-school, maar erg instructief. Ik heb één link gemaakt naar een filmpje maar op zijn kanaal zijn er veel meer. Voor de liefhebber en veel kijkplezier.
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
De uitleg van een analoog schaduwstation met M-rails (zolas Märklin heeft bedoeld), ook nooit weg ....
https://www.youtube.com/watch?v=xlP8RIlBSCM
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Hij heeft vele leuke "old school" filmpjes. Zeer aanbevolen.
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
 :thumbup:
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
En dat wij dat 50 jaar geleden als kind al allemaal deden zonder internet  ;)
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Wij moesten het allemaal zelf uitvlooien!

Groetjes Martin.
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Inderdaad, uit boeken en tijdschriften proberen te snappen hoe het nou zat! Als ik nu lees over diodeschakelingen voor afremsecties of het voeden van railsecties met lagere spanning, relais op gelijkstroom die veel goedkoper waren dan de spullen van Märklin en zeker ook hadden gewerkt, dan denk ik: toch wat gemist!
Ik denk dat ik best een paar van de bestaande trucs had kunnen leren en dus overnemen, maar zonder heldere plaatjes en schema's met de bedrading in de mij bekende kleuren, werd het niks. Nu lukt er, digitaal en qua scenery, zoveel meer, maar vooral doordat er heel veel 'af te kijken' valt op internet. Niet dat ik vroeger geen plezier had, echt wel (!) want anders was ik niet in deze hobby blijven hangen.

Groet,

Peter
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Het voordeel was dat wij snapten hoe het werkte en vooral, bij een calamiteit, begrepen waarom het niet werkte.
Nu krijgen velen door afkijken de zaak wel (min of meer) werkende, maar ohwee als het mis gaat...
Ik denk dat velen nu met iets bezig zijn dat boven hun petje gaat, en dat voor een hobby... ik hou het toch liever bij dingen die ik alleen aan kan. Maar ik zal dan wel ouderwets zijn zeker  ;)
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eenvoudige instructiefilmpjes over analoge besturing M-baan met M-rails
Voor mij heeft het destijds goed uitgepakt: een loopbaan in de IT was niet gelukt zonder analoog Märklin met wat DC-uitstapjes links en rechts. Je begint met wat stroomdiagrammen en NSD's tekenen voor de treinbaan, en voor je het weet doe je je hele leven niets anders meer, voor anderen.