Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

IB-Control en een IB-Profi

Gestart door GTIBert zaterdag 27 februari 2021, 08:09:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
IB-Control en een IB-Profi
Bij mij op de werktafel is door sloop van een Treinliefhebber baan een Uhlenbrock 65400 (IB-Control) en een 65500 (IB-Profi) terecht gekomen.
Nu zou ik niet weten hoe ik deze moet aansluiten zodat ik er ook mee rijden kan.
Kan mij iemand verder helpen met aansluitschema's en hoe deze te gebruiken.
Het zelfde geld ook voor de 65500, hoe sluit je deze aan.?
Zijn er mensen die dit spul gebruiken en mij op weg willen/kunnen helpen.

Ik hoor het graag.



Mvg Bert
Re: IB-Control en een IB-Profi
Bij Uhlenbrock de oude manuals uit het archief.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Beste Bert,

Waar wil je die op aansluiten? Uhlenbrock werkt voornamelijk met LocoNet. Dan moet je een digitale centrale hebben die LocoNet-aansluitingen heeft. Bijvoorbeeld de IB, IB-IR, IB-Com, Fleischmanne Profiboss, Digikeijs DR5000

Groet Ronald.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Hallo Ronald.

Bedankt voor je reactie.

Ik zou graag op papier een schema zien hoe de IB's aangesloten dienen te zijn.
En wat ik er nog bij nodig heb om met een IB treinen te besturen.


Mvg Bert.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Beste Bert,

De IB-Control is geen centrale. Dat is meer een soort van Marklin Memory 6043. De IB-control sluit je aan op een Intellibox of een andere loconet-centrale. De IB-profi is ook niet meer dan een uitgebreide handregelaar die je aansluit op de IB of loconet-centrale. Het aansluiten gaat heel simpel door een loconet-kabeltje te gebruiken en deze in de LocoNet-T aansluiting van je digitale centrale te drukken. Alleen je centrale moet wel LocoNet ondersteunen. Dus op welke centrale wil je het spul aansluiten?
Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Hallo Ronald.

Zelf heb ik een Ecos-2 met kleurenscherm, en koploper om mee te rijden.
Weet ook niet of deze IB aan de Ecos gekoppeld kan worden.
Re: IB-Control en een IB-Profi
 @citaat Nee dus. Je ECoS heeft geen LocoNet. Alleen als je een adapter voor de ECoS aanschaft. Kijk maar eens in de handleiding van je ECoS wat voor aansluitingen het ding allemaal heeft en wat je daar mee kan.

Groet Ronald.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Niet helemaal ronald betreffende de ib-control. Een ib-control is net een intellibox alleen zonder uitgangen. Dus regelaars voor locs en schakelen van wissels en seinen. Dus niet een soort memory 6043. Een ib-control kan niet werken zonder intellibox.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Hallo Olav.

Bedankt voor je reactie.
Hoe sluit ik dan een IB-Control aan?
Moet er dan nog iets tussen?
Heb jij hier een schema of plaatje van in huis?



Mvg Bert
Re: IB-Control en een IB-Profi
Beste Bert,

Je kan het ding niet gebruiken op een ECoS. Je kan het ding alleen aansluiten op een LocoNet-centrale. Of dat nu de Intellibox is of de DR5000 als het ding maar LocoNet heeft. Voor de ECoS heeft ESU de LNet-Converter (de Nederlandse handleiding downloaden) uitgebracht. Dat ding gebruik je om je ECoS. Als je dat ding niet hebt is het niet voor jou interessant of geschikt.

Citaat van: Olav op zaterdag 27 februari 2021, 21:31:28
Een ib-control is net een intellibox alleen zonder uitgangen. Dus regelaars voor locs en schakelen van wissels en seinen. Dus niet een soort memory 6043. Een ib-control kan niet werken zonder intellibox.

Klopt dat het uitgebreide een rijregelaar is. Voor Bert niet te moeilijk maken. Hij wil het spul nog steeds aansluiten op de baan. Hij begrijpt niet dat het niet past op zijn ECoS(2) zonder een adapter. Het werkt ook met andere LocoNet-centrales. Zolang de centrale LocoNet-praat. Dat is de gein van het hele LocoNet.

Groet Ronald.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Citeer
Klopt dat het uitgebreide een rijregelaar is. Voor Bert niet te moeilijk maken. Hij wil het spul nog steeds aansluiten op de baan. Hij begrijpt niet dat het niet past op zijn ECoS(2) zonder een adapter. Het werkt ook met andere LocoNet-centrales. Zolang de centrale LocoNet-praat. Dat is de gein van het hele LocoNet.

Groet Ronald.

Wie heeft beweert dat ik het wil aansluiten op mijn Ecos.?
Heb die ding in huis en wil hem eens uitproberen of deze werkt. niet meer en niet minder.
Ik vraag ook steeds wat er dan eventueel tussen moet.



Mvg Bert
Re: IB-Control en een IB-Profi
Bert,

Je schrijft onderstaand....

Citaat van: GTIBert op zaterdag 27 februari 2021, 16:22:11

Weet ook niet of deze IB aan de Ecos gekoppeld kan worden.


.... en dan vraag je toch of het ding op je Ecos kan? Je hebt antwoord van Ronald gekregen, wat wil je nou nog meer?

Je kunt die rommel aansluiten op een LocoNet centrale bijvoorbeeld een Intellibox. Ronald gaf je dat antwoord en Golfer gaf je een link naar Uhlenbock. Daar kun je gebruiksaanwijzingen ophalen.

Je hebt geen LocoNet centrale dus houdt het op. Je kunt wel door blijven vragen maar het antwoord blijft hetzelfde.

Gr, Ben.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Beste Bert,

Citaat van: GTIBert op zondag 28 februari 2021, 08:41:04
Wie heeft beweert dat ik het wil aansluiten op mijn Ecos.?
Heb die ding in huis en wil hem eens uitproberen of deze werkt. niet meer en niet minder.
Ik vraag ook steeds wat er dan eventueel tussen moet.

Je kan de meuk alleen gebruiken met een LOCONET-CENTRALE!. Die heb jij zo niet. Dus er wordt al in tig antwoorden aangegeven dat je een Loconet-Adapter voor de ECoS nodig hebt. Dat is de enige manier om de Meuk via de ECoS aan de gang te krijgen. Of je moet een LOCONET-CENTRALE zoals de Intellibox, de Digikeijs DR5000 of Fleischmann Profiboss of een andere digitale locoNet-oplossing aanschaffen om het werkend te krijgen. Dus vraag of iemand een centrale met een LocoNet-aansluiting heeft en of je de meuk daar mag proberen. Of zet het te koop.  :)

Groet Ronald.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Hallo Ben en Ronald.

Bedankt voor jullie reactie.

Ook als ik de IB-Control ga verkopen wil ik eerst weten of het spul ook werkt.
Re: IB-Control en een IB-Profi
 @citaat Dan moet je iemand zoeken die het spul voor je kan testen. Daarom heb ik een aantal verschillende centrales om de boel te kunnen testen. Van Multimaus, z21, Lenz LZV100, Intellibox tot een Profiboss. Gewoon om te prutsen.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
En aansluiten is simpel. Je neemt een loconetkabel (foto 1), sluit die aan op 1 van de poorten van de IB control en op de Loconet T aansluiting van je IB (foto 2). Als je nog een ander apparaat hebt, bijvoorbeeld een IB Switch, lus je die ook weer door (foto 3).





Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Plaatjes zeggen meer dan woorden.




Mvg Bert
Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Citaat van: Laurent op zondag 28 februari 2021, 11:18:08
En aansluiten is simpel. Je neemt een loconetkabel (foto 1), sluit die aan op 1 van de poorten van de IB control en op de Loconet T aansluiting van je IB (foto 2). Als je nog een ander apparaat hebt, bijvoorbeeld een IB Switch, lus je die ook weer door (foto 3)


Hallo Laurent.

Dat kabeltje, kan ik dat ook zelf maken met 2 UTP stekkers.?
Re: IB-Control en een IB-Profi
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Nee. Het is een loconetkabel, geen UTP kabel. En waar wil je hem aan gaan hangen?
Re: IB-Control en een IB-Profi
Even los van het issue: 'waar aan te hangen? ' is er nog wel iets over te zeggen toch?
Een loconet kabel is ook maar een kabeltje met een paar aders die, in de correcte volgorde, aan een modulair stekkertje geklikt wordt.
Anderzijds, Bert zal hoe dan ook een loconet-centrale of loconet-adapter moeten zien te lenen. Een paar kabeltjes moeten er dan wel bij geleend kunnen worden, desnoods gekocht. Als je de spulletjes wilt verkopen, kun je ze weer doorverkopen ook als je al die moeite wilt doen, hoewel die profiregelaar wel weer een grappig ding is.


Groet,

Peter





Re: IB-Control en een IB-Profi
Hoi,

Citaat van: GTIBert op zondag 28 februari 2021, 15:15:02
Dat kabeltje, kan ik dat ook zelf maken met 2 UTP stekkers.?

Nee, het is een LocoNet-kabel. Geen UTP. Een kabel met twee RJ12-stekkers. Je moet even opletten hoe de stekkers aan de kabel zitten. Daar is wel wat informatie op het internet te vinden.

Citaat van: BlikkenTinus op zondag 28 februari 2021, 16:07:49
Even los van het issue: 'waar aan te hangen? ' is er nog wel iets over te zeggen toch? Een loconet kabel is ook maar een kabeltje met een paar aders die, in de correcte volgorde, aan een modulair stekkertje geklikt wordt.

Zeker wat over te zeggen... Het is ook altijd fijn als iemand zelf even wat onderzoek doet. In de handleidingen van de diverse apparaten staat duidelijk heel veel informatie over hoe en wat. Ook over de kavels. Het is een kwestie van lezen.

Groet Ronald.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Citaat van: GTIBert op zondag 28 februari 2021, 13:25:49

Plaatjes zeggen meer dan woorden.


Mee eens. Ik heb een abonnement op de Playboy. ;)

Maar effe serieus: wat wil je nou met je spullen. Testen kan niet. Waarom niet even aan de vorige eigenaar vragen of het spul werkt? Dan kun je het gelijk verpatsen op Marktplaats.

Gr, Ben.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Lid sinds: 2012

Ecos-2

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 28 februari 2021, 17:37:57
Citaat van: GTIBert op zondag 28 februari 2021, 13:25:49

Plaatjes zeggen meer dan woorden.


Mee eens. Ik heb een abonnement op de Playboy. ;)

Maar effe serieus: wat wil je nou met je spullen. Testen kan niet. Waarom niet even aan de vorige eigenaar vragen of het spul werkt? Dan kun je het gelijk verpatsen op Marktplaats.

Gr, Ben.



Hallo Ben.

De vorige eigenaar kan ik niet meer bellen (RIP)

Re: IB-Control en een IB-Profi
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Bert,
Gezien de locatie waar je woont, stuur het apparaat naar iemand die het kan testen. Werkt deze goed maakt degene foto's, verkoop jij het en degene waar de ib-control is, stuurt het naar de nieuwe eigenaar. Zomaar een idee.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Wat voor centrale had de vorige eigenaar?

Ik heb hier ook een IB control. Aangekocht incl een loconet booster. Tot zover mij bekend was dit een stand alone werkend setje.
Re: IB-Control en een IB-Profi
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: IB-Control en een IB-Profi
Bert, ik doe het even zo; ik heb je hierover een PB gestuurd, maar nog geen antwoord gekregen. Heb je hem gezien?