Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !

Gestart door sn00zerman vrijdag 26 februari 2021, 21:06:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Ik heb vandaag mijn CS3 ontvangen ...
Als toch wel (vrij grote) Märklin fan, ben ik voor het eerst serieus teleurgesteld in een aankoop !

De CS3 is nu toch al enkele jaren op de markt, dus ik begrijp niet dat er nog zo'n fundamentele fouten in zitten.
(En dan spreek ik niet over de GUI-ervaring, dat is gewoon een kwestie van wennen)
Het gaat hier niet om "verborgen" gebreken, maar gewoon zaken die ik zag na 5 minuten gebruik.
Dit moet gewoon naar voren komen bij testen, dit geeft dus aan dat ze het in Göppingen niet zo nauw nemen met testing.
(En ja, ik heb alle updates reeds gedaan, wat ook een verhaal op zich is. Windows-dejavu momenten !)

- interface instellen op "Nederlands" is een ramp, op verschillende plaatsen is de vertaling gewoon "te lang", waardoor je teksten krijgt die over mekaar staan, en onleesbaar zijn. Niet zo handig als je dan ook nog een radio-button middenin deze tekst krijg.
(Kijk maar eens bij "IP", als je taal op Nederlands staat)

- zet ik mijn taal op Engels, en herstart ik de CS3, en gebruik ik vervolgens de web-interface, wordt ik getrakteerd op een mengelmoes van Duitse en Nederlandse teksten.

- In de interface stel,ik een fixed ip in, maar in de web-interface krijg ik bij dezelde instellingen, dat de CS3 op dhcp staat, en hij toont aldaar ook nog het oude ip (terwijl ik wel via het nieuwe ip, de webinterface raadpleeg)

En dit na 5 minuten gebruik ! Als ik morgen nog enkele uren spendeer op deze machine, ben ik eens benieuwd wat er nog allemaal naar boven komt. Dit boezemt me weinig vertrouwen in. Ik had dit "ding" gekocht om voor Locomotion firmware te schrijven die compatible was met CS3 :-(
De zin ontgaat me stilaan !

Wie o wie wil er zijn ongezoute mening spuien over de CS3 ?
Moet ik mijn mening herzien ? Ben ik een oude zage-vent aan't worden ?

Just in doubt for the moment ...

Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Hoi Kris,

Ik heb een tijdje een CS2 gehad en dat vond ik ook niet echt een fijn apparaat. Lastige gebruikers interface en omslachtige werkwijzes. Ook we eens op een CS3 wat gedaan maar daar was ik zo klaar mee. Niet mijn ding.
 
Maar ook de nieuwe generatie decoders zijn niet aan mij besteed. Die blijven soms langzaam doorrijden terwijl de centrale rijstap 0 heeft uitgezonden. Niet handig met computer gestuurd rijden😊

Ze zouden eigenlijk het hele digitale gebeuren extern moeten inkopen.

Groeten Sander
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Kris,

Het lijkt mij handiger als je je bevindingen naar Göppingen stuurt.
Dan is er een kans dat het een en ander wordt opgelost.
Wat betreft de vertalingen, is de kans groot dat de Duitse teksten worden vertaald en niet gecheckt of het past. Zo werkt dat wel vaker met vertalingen.

Groeten,
Ton.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 26 februari 2021, 21:22:47
Hoi Kris,

........
Maar ook de nieuwe generatie decoders zijn niet aan mij besteed. Die blijven soms langzaam doorrijden terwijl de centrale rijstap 0 heeft uitgezonden. Niet handig met computer gestuurd rijden😊

Ze zouden eigenlijk het hele digitale gebeuren extern moeten inkopen.

Groeten Sander

Dat van de decoders heb ik ook. Ik dacht dat het aan wat anders lag, niet dus. Is inderdaad met decoders die ook DCC kunnen verstaan. En ik rij niet met een cs3 maar een ib of een raptor
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Naar Märklin sturen lijkt mij inderdaad ook handig. Daarbij neem ik voor het gemak maar aan dat zij er iets mee gaan doen, anders is het natuurlijk tijdsverspilling. Als je iets meldt, kunnen ze het in een volgende update verbeteren. Trouwens, als je iets meldt, kun je er dan meteen de suggestie bij doen dat zij voor elke gerapporteerde fout in de software van de CS3 een beloning geven? Uiteraard moet er dan ook een actueel overzicht online komen van alle reeds gerapporteerde fouten, het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn om voor één en dezelfde fout een heleboel beloningen uit te keren.

Los daarvan zou ik zeggen, ga vooral door met posten van jouw bevindingen met de CS 3. Aan de GUI ben ik nog steeds niet helemaal gewend, maar dat komt omdat het nu eenmaal anders is dan Windows. Dat verwijt ik Märklin niet. Windows heeft ook zo z'n eigenaardigheden. Wel wat slordig dat sommige vertalingen te lang zijn en dat dat er bij het testen niet is uitgehaald, maar testen is een vak apart en daarbij wordt nog wel eens wat vergeten (of overgeslagen).

Citaat van: sn00zerman op vrijdag 26 februari 2021, 21:06:51In de interface stel,ik een fixed ip in, maar in de web-interface krijg ik bij dezelde instellingen, dat de CS3 op dhcp staat, en hij toont aldaar ook nog het oude ip (terwijl ik wel via het nieuwe ip, de webinterface raadpleeg)
Ik zou wel wat meer over netwerken willen weten, maar helaas is mijn kennis te beperkt om te beoordelen wat dit precies betekent. Ik weet dat een client (de CS 3) met een fixed ip adres nog steeds verbinding zal moeten leggen met een DHCP server om hem te vertellen dat hij op dat fixed ip adres bereikbaar wil zijn. Als de web interface daarna toch het oude ip toont terwijl diezelfde web interface via het nieuwe fixed ip communiceert, klopt er iets niet. Hopelijk is het verschil verdwenen na een herstart van de CS 3. In windows termen denk ik dan meteen aan een caching issue en dan valt het wel mee met de ernst van de fout. Volledig foutloze software schrijven is verschrikkelijk moeilijk.

Citaat van: sn00zerman op vrijdag 26 februari 2021, 21:06:51Wie o wie wil er zijn ongezoute mening spuien over de CS3 ?
Moet ik mijn mening herzien ? Ben ik een oude zage-vent aan't worden ?
De meeste mensen zullen hun CS 3 vooral gebruiken om de treinen te laten rijden, en af en toe om eens wat instellingen van decoders aan te passen (wat dan met wat overdrijving 'programmeren' wordt genoemd). Jij kijkt met een veel technischer blik naar heel specifieke delen van de CS 3, delen waar de meeste gebruikers het bestaan nauwelijks van vermoeden. Die zullen waarschijnlijk ook minder goed getest zijn. Dat jij daar dan wél kritisch naar kijkt, vind ik geen zagen hoor, maar het betekent voor mij nog niet dat de CS 3 als geheel een slecht apparaat is. Al zie ik zeker ruimte voor verbetering, ik ben heel tevreden met mijn CS 3. Waarmee ik overigens helemaal niet wil zeggen dat jij jouw mening moet herzien.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: Seinwezen op vrijdag 26 februari 2021, 21:22:47
Ze zouden eigenlijk het hele digitale gebeuren extern moeten inkopen.
Hoe denk je dat ESU hierin is gerold? Omdat Märklin bij hun inkocht. De CS3 is ook niet in eigen huis ontwikkeld hoor, dat weet ik vrij zeker. Net als de nieuwe Telexkoppeling.

Tsja, verder Kris. Ik ben op zich tevreden met mijn CS3. Ik geef hem zo nu en dan behoorlijk op zijn donder (10 mensen gelijktijdig draadloos aansturen op 3 stroomkringen met de nodige dubbeltracties eraan) en dat ging de laatste keer, met de nieuwe updates, stukken beter dan de keren daarvoor. In München gebruikten we ook een CS3 en daar heeft het eigenlijk zonder problemen gewerkt. Wellicht net even nieuwer, wellicht heb ik last gehad van een zooi omgevallen bitjes, wie zal het zeggen.

Ik stel ook nog wel eens wat aan decoders in, bij MFX modellen gebruik ik het ding ook nog wel om hem opnieuw te mappen, dat gaat vrij eenvoudig als je weet hoe. Malle vertalingen vallen mij eigenlijk niet eens meer op. Al die malle menutjes extra erin. Hoe stil je x in, hoe stel je y in, hoe doe je zo, hoe doe je zus, dat heb ik allang uitgezet. Ding moet draaien, eenvoudig wisseltjes toe laten voegen, etc.

De pest met de webinterface is dat deze vooral de browsertaal en/of computertaal gebruikt. Dat botst natuurlijk lekker met het apparaat. De webinterface is trouwens sowieso een ding apart. Ik gebruik hem niet zo heel veel omdat ik hem niet echt heel handig vindt. Ik zal voor je dhcp eens in de mijne kijken. Er zijn wat instellingen links en rechts die je even moet instellen, dan zou het (beter) moeten werken. Alhoewel ik de mijne gewoon dynamisch heb staan.

Heb je trouwens alle updates gedaan? Je kan hem in update modus forceren door, uit mijn hoofd, de linker rijregelaar en de stopknop gelijktijdig ingedrukt te houden. Soms komt er nog wel eens een update boven drijven. En heb je ook de update van bijvoorbeeld je netdeel én je L88 gedaan?

Wat je bij zowel de MS2 als de CS2/3 veel moet doen is opnieuw opstarten om instellingswijzigingen effect te laten hebben.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Oef, da's wel straffe kritiek, Kris. Maar, zo te horen niet geheel onterecht.
Ik heb het hier op het forum wel vaker opgemerkt; ik vind heel Märklins benadering van het digitaal rijden en sturen nogal bijzonder. Dat maakte mij al niet zo enthousiast over de CS3 en de plus-versie.
Ik bezit een tweede hands CS2 die vooral doorgeefluik voor de PC is. RocRail begrijp ik beter, al zal het ook niet perfect zijn en verborgen onhebbelijkheden hebben. De gedachte van bloksturing is veel logischer dan wat Märklin probeert te doen, nog daargelaten dat gebruik gemaakt wordt van afremmodules en stroomloos schakelen van spoorsecties. In het digitale tijdperk vrij onzinnig en omslachtig.
Als je dat ontwerpt en vasthoudt aan zo'n concept, verbazen mij de imperfecties onder de motorkap ook niet, zoals jij ze schetst. Ik wil M niet de grond in boren, maar dit hebben ze gewoon niet goed genoeg aangepakt, terwijl ze als eersten kwamen met een werkend mainstream digitaal concept... Remmende werking van de voorsprong?
Nou ja, oplossingen zullen er wel komen, of work arounds. Dat lukt jou vast wel en lijkt me zinvoller dan M aan te schrijven en te wijzen op sommige gebreken. Of daar ooit response op komt?
Hun vertalingen zijn overigens meer dan eens om te huilen. Ik moet mijn CS beëidigen als hem uit wil zetten. Het woord bestaat niet eens!

Groet,

Peter
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Kris,

Stuur je bevindingen door naar Märklin. Heb ik vorig jaar zomer ook gedaan mbt mijn bevindingen over de achtergestelde MS2 updates via de CS2. Ik kreeg vrij snel antwoord dat ze rond eind 2020 de updates zouden vrijgeven en voilà, vandaag verschijnt het bericht dat de updates voor zowel MS@ en CS2 kunnen worden gedownload  :)

Dus Peter  @citaat er is nog hoop  :D
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 @citaat ah, daar word ik blij van! Misschien vinden ze de letter 'n' ooit terug!
Dan kan ik mijn gezaag ook beëindigen! ;)
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Ik zou ze een kip sturen, Peter. Dan kunnen ze die misschien beëidigen.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Marklin verkoopt een rijregelaar, die je kunt updaten via het www.
Als je er vervolgens een netwerkcontroller van wilt maken met externe software krijg je blijkbaar een probleem ?
Correct me if i'm wrong.

En ja de vertaling dat klopt, die is echt slecht 👎 maar dat is een keuze die gemaakt is omdat ze dachten dat Google het ook wel kon in plaats van die zeurende Hollanders hahaha
Die wilden een vertaling in, Fries,Zeeuws,Rotterdams,Haags, en ook nog abn  >:-D

Waarschijnlijk is bovenstaande kort door de bocht en heel flauw, maar ik ben zelf zeer tevreden met mijn cs2.
Maar ik kom van een 6021 vervolgens een ms2 en dan een cs2 , en dan is het heerlijk rijden hoor  :)
Waarschijnlijk zie ik het gewoon als een trafo maar dan met plaatjes, en dan ook nog met  toeters ,fluitjes,bellen en soms een knopje met stofzuiger geluid  :P :D :D :😂😂😂
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Ik heb een CS2 gehad en was er ook teleurgesteld in.
Ben benieuwd naar je verdere bevindingen.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Het verbaasd mij niets: ik had de lol twee jaar terug een maandje met een CS3 te kunnen spelen, ik vind het een zeer matig product met ook nog eens een zeer stevig prijskaartje.

Deels heeft het te maken met gevoel (de GUI) maar helaas ook met verstand (bugs). Pijnlijk te lezen dat het nu nog niet veel anders is terwijl er een eindeloze stroom updates zijn geweest voor dit product.

Anderzijds: de koper van mijn CS3 kwam met vrouw en kind helemaal uit Flevoland naar oost-Brabant rijden en bij het zien van het uitgestalde ding kwam er een twinkeling in zijn ogen. Hij was enthousiast geworden door een vriend die er ook een had gekocht. Ik was twee keer blij, één keer voor hem en één keer voor mezelf.  ;)

Citaat van: brund55 op zaterdag 27 februari 2021, 00:12:00

Stuur je bevindingen door naar Märklin. Heb ik vorig jaar zomer ook gedaan mbt mijn bevindingen over de achtergestelde MS2 updates via de CS2. Ik kreeg vrij snel antwoord dat ze rond eind 2020 de updates zouden vrijgeven en voilà, vandaag verschijnt het bericht dat de updates voor zowel MS@ en CS2 kunnen worden gedownload  :)


Met de update van het CS2 is koppelen met het CS1 niet meer mogelijk lees ik. Voor de tweede maal worden CS1 bezitters op deze manier in de kou gezet. Quo Vadis Central Station: KLIK.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
En nog steeds dik tevreden hoor, Ben.  :)
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Heel goed.  :)
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 februari 2021, 09:05:06
Met de update van het CS2 is koppelen met het CS1 niet meer mogelijk lees ik. Voor de tweede maal worden CS1 bezitters op deze manier in de kou gezet. Quo Vadis Central Station: KLIK.
Je kan een hoop van de CS2 en CS3 vinden, je mag een hoop vinden van de CS1, maar hier Märklin primair de schuld geven vind ik niet fair. Het is ESU die, terwijl Märklin de kosten betaalde, het platform dusdanig heeft ontworpen dat zij hun eigen visie van een digitale controller eenvoudig op de markt konden brengen, nadat de hete kooltjes eerst door Märklin uit het vuur waren gehaald. ESU heeft eerst rustig de kat uit de boom kunnen kijken, betaald kunnen bugfixen om vervolgens hun eigen kopie/variant op de markt te brengen (introductiejaar CS1 is 2004, introductiejaar ECOS1 is 2006).
Dat betekent niet dat Märklin geen blaam treft. Het contract bevatte schijnbaar dusdanig veel open eindjes, dat men deze streken uit kon halen. Dat ESU de kopiërpraktijken waarover we altijd klagen dat China dat doet, zelf ook kon uitvoeren. Dat is natuurlijk vrij naïef te noemen.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
En: update 4.2.13 heeft de 'n' weer teruggebracht! Dus het hoeft geen kip meer naar Göppingen voor het beëidigen!
Toch fijn!
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 @citaat @citaat Het zijn mooie verhalen maar er staat toch echt Marklin op het CS1 en geen Esu.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
ESU speelde alleen een rol bij de CS1 en de ontwikkeling van het mfx protocol.
De CS2 en CS3 zijn door een andere fabrikant in opdracht van Märklin ontwikkeld ==> Klik.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 27 februari 2021, 15:42:28
En: update 4.2.13 heeft de 'n' weer teruggebracht! Dus het hoeft geen kip meer naar Göppingen voor het beëidigen!
Toch fijn!

Wat bedoel je?
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Zie boven!
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
ESU heeft een viertalig forum.  Handig: vragen stellen, antwoorden krijgen, commentaar leveren op diverse producten.  Gratis informatie voor ESU die als het meezit verbeteringen brengt in hun producten.

Waar is het Märklin forum?  Hier neem ik aan...


Willy

P.S.  Begon destijds blij met mijn CS1 tot Mutti M. het ding de deur uit trapte, gelukkig nog met een (hardware) update, gratis dat wel.  Meteen overgestapt op de CS1R en inmiddels ook nog een ECoS 50210.  Verder geen ervaring met de nieuwere CS2 of CS3, dus...
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: BlikkenTinus op zaterdag 27 februari 2021, 15:42:28
En: update 4.2.13 heeft de 'n' weer teruggebracht!

Net de CS3+, die ik te leen heb overigens, aan het net gehangen maar zie geen update 4.2.13.........ook niet in de documentatie.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 @citaat Volgens mij gaat 4.2.13 over het CS2 toch?
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 @citaat Ik zie het nu. Excuses. Ik heb overigens de DR4024 niet aan de praat gekregen met de CS3. Maar dat kan ook aan de decoder liggen. Heb Digikeijs al aangeschreven. Nul reactie!
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 @citaat Zij hebben nu ook weekend ;)
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 @citaat een weekend bestaat bij mij uit 2 dagen ..........niet uit 2 weken....... :D Sorry even Off Topic
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Dat was niet duidelijk uit jouw bijdrage  :D
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Bedankt allemaal voor jullie bijdrage !
Komend weekend ga ik een mail richting Göppingen sturen.

Ik kijk hier met een andere blik tegenaan, omdat ikzelf jaren als programmeur gewerkt heb, en kijk misschien soms te kritisch op hun "werk",
maar als er door mijn team dergelijk werk zou opgeleverd worden, zouden er zowieso al koppen gerold hebben.

Gisterenavond heb ik de CS3 terug moeten "afgeven", mijn vrouw heeft er een mooi kado-papiertje rond gedaan, en de CS3 blijft bijgevolg
ingepakt tot mijn verjaardag (3 april, elk jaar weer)
Uiteindelijk geeft me dit ook gemoedsrust, aangezien ik dit weekend van een ILI9488 (3.5" - 320x480) naar een SSD1963 (5" - 480x800) ben overgestapt met LocoMotion, en dit nog genoeg werk met zich meebrengt om me bezig te houden tot begin april :-)

Ik hou jullie op de hoogte :-)


groeten,
Kris
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Oei, Kris, elk jaar weer jarig op dezelfde datum... Sommige mensen hebben het niet zo makkelijk in hun leven. Ik denk bijvoorbeeld aan degenen die in een schrikkeljaar op 29 februari geboren zijn. Dus laten we het niet licht opvatten... :D
Maar belangrijker: kun je je nog wel verheugen op dit cadeau? Of hoop je dat de gebreken dan verholpen zijn en er een update klaar staat?

Groet,

Peter
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Hoi Peter,

Op mijn leeftijd, en met mijn medische geschiedenis, denk ik dat:
- Ik me zelfs niet meer kan herinneren wat mijn verjaardagkado gaat zijn.
- Ik misschien zelfs helemaal niet meer weet dat ik dan jarig ben.

:-)
Alle gekheid op een stokje, misschien is er daartegen zelfs al antwoord uit Göppingen op mijn email,
maar meer dan een standaard antwoord van "we are working on it in a future update", verwacht ik eerlijk gezegd niet ...
We zien wel waar het schip strandt (of misschien zelfs nog doorvaart), als ik aan de integratie met LocoMotion begin.
Het heeft in elk geval mijn verwachtingen van de CS3 serieus (naar beneden) bijgesteld, en het geeft me nog even tijd om me verder op de EcoS II firmware te concentreren,
en met een heel andere blik/insteek, documentatie op te zoeken over de can-bus communicatie met CS3, en ook een bijstelling in mijn planning uiteraard :-)

groeten,
Kris
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Kris,ik verwacht dat jij een net antwoord van Marklin terug gaat krijgen.
Een stadsgenoot had wat issues op digitaal gebied dat is heel netjes opgelost(CS3 vervangen en booster en voedingunits zonder extra kosten erbij gekregen)zelf heb ik ook goede ervaring met Marklin ze hadden een verkeerd onderdeel opgestuurd en na een mailtje binnen een paar uur een reactie terug,en met een paar dagen had ik het goede onderdeel.
En is één maar en dat is dat mijn stadgenoot en ik beide Marklin insiders zijn.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Merkwaardig dat iemand die thuis is in de ICT wereld en bovendien naar eigen zeggen 'kritisch' in deze wereld staat een digitaal product aanschaft zonder zich vooraf te verdiepen in de mogelijkheden en de beperkingen hiervan. Een goede informatie vooraf had de teleurstelling zeker voorkomen en bijvoorbeeld een mail naar Märklin voordat het product werd aangeschaft was doeltreffender, zeker gezien de speciale toepassing die gebruiker voor ogen heeft. Nu krijgt het product de 'schuld' wegens tal van 'gebreken' terwijl het toch echt de gebruiker is die hier zijn eigen onzorgvuldigheid mag aanrekenen. Als ik zijn teleurstelling lees had ik het product terug gegeven aan de leverancier maar frappant is die hij de CS3 toch houdt! Tja....je geeft toch een dikke € 600,- uit maar geld speelt geen rol (heer Bommel) blijkbaar.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
@ @citaat / Jan Vrijbalk / Jan Poland:

Citaat van: Jan Vrijbalk op dinsdag 02 maart 2021, 23:53:11
Een goede informatie vooraf had de teleurstelling zeker voorkomen en bijvoorbeeld een mail naar Märklin voordat het product werd aangeschaft was doeltreffender, zeker gezien de speciale toepassing die gebruiker voor ogen heeft.

Je weet dat de CS3 eigenlijk alleen is aangeschaft om te testen en ontwikkelen? Kris wil graag een apparaat voor gebruik met CS2 / CS3 ontwikkelen. Dit kan alleen als je het nieuwe product kan koppelen met het product waar je het voor wil ontwikkelen. Dus je zal altijd een CS3 moeten aanschaffen of lenen.

Citaat van: Jan Vrijbalk op dinsdag 02 maart 2021, 23:53:11
Nu krijgt het product de 'schuld' wegens tal van 'gebreken' terwijl het toch echt de gebruiker is die hier zijn eigen onzorgvuldigheid mag aanrekenen.

Of het echt gebreken zijn? Of dat je als "gewone" gebruiker gewoon voor lief neemt. Dat zijn twee verschillende zaken. Als je dan wat dieper in de materie duikt dan kom je zaken tegen die niet helemaal goed zijn. Sommige zaken zijn mogelijk soms te "stom" voor woorden in dit geval: vertalingen e.d. Dan kan je denken "waarom hebben ze het zo gedaan?". Iedereen kijkt met een bepaalde verwachting / oog naar bepaalde zaken. En ja daar kan soms een teleurstelling bij horen.

Citaat van: Jan Vrijbalk op dinsdag 02 maart 2021, 23:53:11
Als ik zijn teleurstelling lees had ik het product terug gegeven aan de leverancier maar frappant is die hij de CS3 toch houdt! Tja....je geeft toch een dikke € 600,- uit maar geld speelt geen rol (heer Bommel) blijkbaar.

Als het voor een ander doel dan alleen rijden en het ding gebruiken is. Dan zal je hem toch moeten houden. Dan is het een investering  :)

Groet Ronald.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: Jan Vrijbalk op dinsdag 02 maart 2021, 23:53:11
Merkwaardig dat iemand die thuis is in de ICT wereld en bovendien naar eigen zeggen 'kritisch' in deze wereld staat een digitaal product aanschaft zonder zich vooraf te verdiepen in de mogelijkheden en de beperkingen hiervan. Een goede informatie vooraf had de teleurstelling zeker voorkomen en bijvoorbeeld een mail naar Märklin voordat het product werd aangeschaft was doeltreffender, zeker gezien de speciale toepassing die gebruiker voor ogen heeft. Nu krijgt het product de 'schuld' wegens tal van 'gebreken' terwijl het toch echt de gebruiker is die hier zijn eigen onzorgvuldigheid mag aanrekenen. Als ik zijn teleurstelling lees had ik het product terug gegeven aan de leverancier maar frappant is die hij de CS3 toch houdt! Tja....je geeft toch een dikke € 600,- uit maar geld speelt geen rol (heer Bommel) blijkbaar.

Sorry voor mijn uitdrukking, maar dit is de grootste bullshit reactie die ik op meer dan 10 jaar hier op het forum gehad heb !
Ik heb me weldegelijk in het product verdiept, en als het effectief zou werken zoals het overal beschreven staat, was er niks aan de hand !
Zulke (idiote) problemen, worden natuurlijk nergens beschreven ! (tenzijn hier, door mij, haha !)
Het gaat hier niet over (ontbrekende) mogelijkheden, of "gebreken", maar domweg fouten ... Ik zou zelfs durven te stellen dat ik misschien wel "te kritisch" ben !  :P
Geen idee wie heer Bommel is (ik ben Belg, en nee, ik heb dit keer geen uitvoerig onderzoek gedaan wie Bommel is !), maar ik hou die centrale omdat er van mijn kant een ontwikkeling aan vast hangt !
En ze nadien terug verkopen zit er ook niet in, hoe kan ik anders support blijven leveren voor "mijn" product ?

Just my 2 cents ...
groeten,
Kris
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Kris, dat je Ollie B. Bommel en Tom Poes niet kent, is je als Belg misschien vergeven. Belangrijker is dat je dit gemis in je leven kunt opheffen.
De schrijver en tekenaar Marten Toonder, is voor Hollanders misschien wel wat Willy van der Steen of Hergé voor België is. Het is wel puur analoog.. maar daarom niet minder amusant.

Groet,

Peter
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2019

You never fail until you stop trying

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Mensen die Kris kennen (jawel ik ben er eentje van, misschien nog niet zo heel lang, maar ik bewonder zijn kunnen en instelling), weten dat Kris een echte "krak" is inzake al wat het maken van schitterende zaken is m.b.t. modelspoor.
Persoonlijk ben ik het niet helemaal eens met Kris (maar dat mag he), ik heb een CS3+ en ik ben tevreden over dit apparaat. Anderzijds snap ik wel van waar de teleurstelling komt. Maar, ik ben er ook zeker van dat 'm weer met een schitterende oplossing gaat komen, waarvan ze zich in Göppingen misschien wel gaan afvragen waarom ze daar zelf niet aan dachten.

Dat van de taal is inderdaad heel storend.

Kris, ge weet het, ik wacht vol ongeduld naar het resultaat! No stress mate!  :D :P


Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Wat is locomotion ?
Dat maakt misschien duidelijk wat je bedoeling is?

De zichtbare vertaling die ingebouwd is in de cs3 maakt voor de firmware van een extern apparaat toch niets uit?
Misschien kom je wel toe met een veel goedkopere rijregelaar? (Piko,roco z21,marklin ms enz)

Ik heb geen flauw benul wat je bedoeling is, en zoeken in Google op locomotion geeft ook geen resultaat??
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 februari 2021, 09:05:06
Voor de tweede maal worden CS1 bezitters op deze manier in de kou gezet.

Hallo

Mijn windows XP en Iphone 5 laten me ook steeds vaker in de kou staan, hoewel ik de PC wat betreft randapparatuur niet kan upgraden.
Oftewel: hoe lang moet je oude meuk nog ondersteunen. Op een gegeven moment houdt het echt op. De computerwereld (en dus ook een centrale) ontwikkelen zich in rap tempo voort.

Bart
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 @citaat De plaatjes die ze heden ten dage publiceren spreken anders Bart.



Maar misschien heb je gelijk en is wat je ziet niet altijd wat je krijgt.

Gr, Ben.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2015

Gras is meestal groen. Onkruid ook.

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
 ondersteuning van een digitaal apparaat stopt uiteraard een keer, het is geen 📻 radio, die kan gerust 40 jaar spelen (zolang fm blijft bestaan)

Ofwel je kunt alles blijven gebruiken, ook een cs1, maar ontwikkeling stop je niet , dus moet je er mee doen waar het voor ontwikkeld was... dan blijft het werken, of je gaat vernieuwen...

Samengevat, koop je nu een cs3 en 20 locs, dan kun je daar waarschijnlijk gewoon zonder probleem jaaaren mee rijden.
Wil je na 15 jaar een andere loc erbij, ja dan gaat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet meer werken..

Dat marklin zoveel ondersteuning blijft bieden zoals ben laat zien kunnen ze volgens mij nooit vol blijven houden, het systeem wordt dan tergend traag en komt vol met compatibiliteitsproblemen te zitten.

Verder is het ook wat zijn je wensen,
Om een paar lampjes te laten branden en een motor te laten draaien heb je maar één ding nodig  :idea:
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Ik vermoed zelf dat veel van de kritische punt die Kris heeft simpel weg te maken hebben met de kleine markt die Märklin bediend.
Ik weet niet hoe groot het ontwikkelingsteam is maar ik verwacht er niet te veel van(meer als een paar man voor de hele wereld zal het niet zijn)ga je hier meer mensen op zetten zal dat mogelijk tot geen winst of zelfs verlies leiden.
Verder denk ik wel dat Märklin nu de zelfde fout maakt als Philips in de jaren 80(video 2000)door het MFX protocol niet volledig onder licentie beschikbaar te maken.
Ook zie je dat bij een gevestigde orde binnen een bedrijf er minder snel out of de box word gedacht,en als ik dan naar marklin kijk zijn het over het algemeen veel mensen die er al jaren werken dus gaat vooruitgang langzamer.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: ACTS.zuid op zondag 07 maart 2021, 16:30:39
@citaat De plaatjes die ze heden ten dage publiceren spreken anders Bart.

De upgrade van software gaat nou eenmaal sneller dan plaatjes vervangen.
De 6021 is in elk geval al verdwenen. >:-D

Ik zou niet weten waarom je een CS1 aan een CS2 zou willen hangen. Daar zijn geschiktere handregelaars voor lijkt me.

Bart
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
@citaat Waarschijnlijk omdat er nog steeds veel mensen zijn die het zonde vinden om iets weg te doen wat nog werkt.
En mensen blijven graag hangen in iets wat ze kennen.
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: hmmglaser op zondag 07 maart 2021, 16:46:36
Verder denk ik wel dat Märklin nu de zelfde fout maakt als Philips in de jaren 80(video 2000)door het MFX protocol niet volledig onder licentie beschikbaar te maken.


Apple doet krak hetzelfde als M, die houden hun boeltje ook op slot, en het loopt als een trein;
verder zie ik steeds meer 2-rail fabrikanten 3-railversies aanbieden, als de 3-railmarkt toch zo klein is (zoals sommigen beweren) zouden ze al die moeite niet doen;


mvg,
Michel
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: Barry1972 op zondag 07 maart 2021, 16:06:58
Wat is locomotion ?
Dat maakt misschien duidelijk wat je bedoeling is?

De zichtbare vertaling die ingebouwd is in de cs3 maakt voor de firmware van een extern apparaat toch niets uit?
Misschien kom je wel toe met een veel goedkopere rijregelaar? (Piko,roco z21,marklin ms enz)

Ik heb geen flauw benul wat je bedoeling is, en zoeken in Google op locomotion geeft ook geen resultaat??

www.digitalplayground.be/locomotion.html

Vertalingen hebben inderdaad niks met de werking te maken, maar het boezemt weinig vertrouwen in,
En het gaat uiteraard niet alleen maar om die vertalingen hé 🤗
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Citaat van: ramdani op zondag 07 maart 2021, 17:07:59
...
Apple doet krak hetzelfde als M, die houden hun boeltje ook op slot, en het loopt als een trein;
...
Maar apple maakt niet zo van die slordige fouten zoals M 🤪 (sorry, ik kon het niet laten)
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
De hele ontwikkeling doe je die voor jezelf of heb je plannen iets op de markt te zetten?
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Lid sinds: 2008

There is no place like 127.0.0.1

offline
Re: Nieuwe CS3 - eerste ervaringen - zwaar teleurgesteld !
Vooral voor mezelf, maar de kans dat het als een opensource project op de markt komt, is niet uitgesloten.