Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?

Gestart door Olivier85 donderdag 25 februari 2021, 21:05:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Hoi allemaal,

Na mijn laatste debacle met de Marklin kraan heb ik een rolbrug gekocht. Er zit bij de handleiding een instructie voor het aansluiten op een m84 maar daar staat dat ik dioden en een weerstand moet toevoegen. Weten jullie of dit echt noodzakelijk is? En zo ja; hoe sluit ik de dioden en weerstand aan tussen de aansluitkabels?

Dank alvast!

Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
hoi,

Citaat van: Olivier85 op donderdag 25 februari 2021, 21:05:08
Weten jullie of dit echt noodzakelijk is?

Waarom zou het anders in de handleiding staan?

Citaat van: Olivier85 op donderdag 25 februari 2021, 21:05:08
En zo ja; hoe sluit ik de dioden en weerstand aan tussen de aansluitkabels?

Is het draadjes, weerstandjes en dioden solderen een optie?

Groet Ronald.
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Ik ben niet supertechnisch maar met het door jou getoonde schema zou ik er aan uit kunnen komen. De juiste dioden kopen, de weerstand met die  vereisten en ze in de draden solderen conform schema. Maar dan moeten je wel over die apparatuur kunnen beschikken..
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Ja ik heb geen soldeer materialen.. kan ik wel kopen hoor alleen dacht misschien is er een wat 'vriendelijkere' oplossing.

Waarom het anders in de handleiding staat; ik heb ook een oude draaischijf aangesloten; die zou ook met dioden moeten maar werkt zonder ook prima!
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
 @citaat
Hi ?  (olivier85)

Met een kroonsteentje kan je die diodes ook vastzetten.
of met AMP hulstjes vastknijpen of, of.

groet
Harald
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Citaat van: Olivier85 op donderdag 25 februari 2021, 21:39:49
Ja ik heb geen soldeer materialen.. kan ik wel kopen hoor alleen dacht misschien is er een wat 'vriendelijkere' oplossing.

Die vraag stelde je niet. Je vraagt hoe kan je het aan kan sluiten. Dan krijg je inderdaad de meest simpele oplossing: Solderen. Je kan natuurlijk ook met klemmetjes aan de gang. Of met kroonsteentjes. Dat zijn ook opties.

Goed, bij deze hobby is het handig dat je een simpele soldeerbout hebt. En dat je een draadje of zo kan solderen. Voor een paar euro heb je al een soldeerbout. Het is niet moeilijk. Met een beetje oefenen kan iedereen het.

Citaat van: Olivier85 op donderdag 25 februari 2021, 21:39:49
Waarom het anders in de handleiding staat; ik heb ook een oude draaischijf aangesloten; die zou ook met dioden moeten maar werkt zonder ook prima!

Als je een beetje verder in de handleiding leest zie je waarom het is. Het staat zelfs in het Nederlands bij. De ene aansluiting gebruik je om de richting te bepalen. Daarvoor zijn de diodes en de weerstand.  De diodes moet je dus tegensteld plaatsen om de juist richting op de motor te krijgen. (uitgebreidere uitleg: De wisselspanning wordt om gezet naar een halve gelijkspanning. Waardoor de motor omgepoold wordt.) De andere aansluiting gebruik je om de motor te laten bewegen en te stoppen. Dat is de oplossing van Marklin.

Groet Ronald.
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Niet bepaald "plug & play"...

Willy
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Dat ding is dan ook nooit ontworpen om digitaal aangestuurd te worden.
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Weten jullie ook of ik de linker aansluitingen op de digitale baanstroom kan aansluiten maar de rechter aansluitingen op het bijgeleverde kastje en aparte travo? (Een soort digitale/analoge mix). Of gaat dit dan niet goed met de baanstroom (de vraag is of het 2 aparte stroom kringen zijn)
Re: Marklin rolbrug 72942 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Citaat van: Laurent op vrijdag 26 februari 2021, 13:32:24
Dat ding is dan ook nooit ontworpen om digitaal aangestuurd te worden.

M.i. gaat het hier om de 72941 en niet om de 72942.

De 72941 is uitgebracht in 2012.
Ingewikkelde digitale schakeling om een motortje linksom of rechtsom te laten draaien.  Kan dat motortje niet aangestuurd worden met een locomotief-decoder (sic)?  Stopt de motor wanneer een aangesloten rail wordt gedetecteerd (zoals bij de oude draaischijf 7186/7286)?


Willy
Re: Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Je hebt gelijk Willy, het is een 72941 inderdaad!

Ja ik vond de schakeling ook wat complex haha. Maar ik heb nog geen weerstand dus wou hem nu al aansluiten op mijn digitale baan, vandaar mijn laatste vraag.
Re: Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Aangesloten en het werkt met het bijgeleverde (beetje cheap) kastje. De rolbrug is trouwens enorm sloom, is dat een vaker gehoorde opmerking? :)
Re: Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Citaat van: Olivier85 op dinsdag 02 maart 2021, 13:14:20
De rolbrug is trouwens enorm sloom ...

Nee, de meesten vinden 'm juist onrealistisch snel.

Als je zoekt in dit forum (of andere) op draadjes over de rolbrug, Schiebebühne, 7294, of 72941,
dan vind je ook meteen een klaagzang over de herrie, ingrepen om 'm stiller te krijgen (want dat kan), en alternatieve motoren ter vervanging van de Märklin koffiemolen.
Re: Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Citaat van: Jan22 op dinsdag 02 maart 2021, 13:28:15
Als je zoekt in dit forum (of andere) op draadjes over de rolbrug, Schiebebühne, 7294, of 72941,
dan vind je ook meteen een klaagzang over de herrie, ingrepen om 'm stiller te krijgen (want dat kan), en alternatieve motoren ter vervanging van de Märklin koffiemolen.

Zoals het spreekwoord gaat: "Oude wijn in nieuwe zakken..."

Willy
Re: Marklin rolbrug 72941 met M84 - dioden en weerstand nodig?
Ik vond hem veel geluid maken maar ook heel goedkoop aan doen, niet zo degelijk als mijn oude draaischijf. Conclusie? Retour gestuurd  :D