Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Marklin Sleper

Gestart door rene tol woensdag 24 februari 2021, 15:43:49

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin Sleper
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Marklin Sleper
Ik heb 2 marklin wagons waar de sleper van ratelt over de puko s.  ik heb nu na wat buigen het ratelen een stuk minder, maar moet de sleper nu kaars recht zijn  of juist iets hol, of juist iets bol.
iemand daar een goed antwoord voor
\

groet  Rene Tol
Re: Marklin Sleper
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin Sleper
eigenlijk helemaal vlak volgens mij, eventueel heel klein beetje bol maar zeker niet hol. en het geluid is mede afhankelijk van de druk van de veren; die kan je ook nog iets verbuigen dusdanig dat er goed contact wordt gemaakt, maar de druk ook weer niet te hoog is. beetje buigen, testrijden, luisteren dus...
er zijn ook hobbyisten die zweren bij een smal strookje isolatieband bovenop de sleper om het geluid te dempen.
Re: Marklin Sleper
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Marklin Sleper
Hallo Rene, e.a.,

Uitgangspunt is dat de sleper met een zo groot mogelijk oppervlak contact maakt met de middenrail.
Voor mijzelf houd ik bij de nieuwe slepers net niet recht naar de bolle kant. Wat belangrijker is, is dat de sleper horizontaal onder de lok zit. Dat net niet recht levert een net wat grotere tolerantie op voor het horizontaal zijn. (t' is en blijft natuurlijk speelgoed  >:-D )
Ook handig is de uitlijning in de rijrichting juist te hebben; voorkomt dat er kortsluiting op wissels/kruisingen ontstaan.

Bij de oudere model slepers (die met hoger liggend gat voor de schroef) is recht zonder bolling voor mij de enige oplossing. Al snel neemt hier alleen de bolling aan de voor- of achter-zijde van de sleper de stroom af.

Jan-Peter
Re: Marklin Sleper
nobody
gast

Re: Marklin Sleper
 @citaat De vraagsteller heeft 't over een sleper voor een wagen... ;)
Re: Marklin Sleper
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Marklin Sleper
Citaat van: nobody op woensdag 24 februari 2021, 17:30:43
@citaat (...) voor een wagen...
En dat maakt nogal veel uit!  :D
Geen gat voor een schroef.
De rest van 't advies blijft staan.

En kijk anders even bij de 3railwiki ...
Re: Marklin Sleper
Lid sinds: 2014

offline
Re: Marklin Sleper
Wat mij is opgevallen dat er verschillende resultaten zijn. Ik heb modellen met een ouderwetse sleper,met een nieuwe dichte sleper en met de Marklin fluistersleper.
In een aantal gevallen leverd de fluistersleper het beste resultaat(oa bij fleischmann sprinters,plan-V traxx modellen)bij bvb de Mak modellen geeft de standaard dichte sleper het beste resultaat.
En bij de wagons met slepers verschilt het resultaat heel erg soms de standaard sleper maar andere keren de fluistersleper.
Buigen van de sleper doe ik alleen als deze verbogen is standaard doe ik er niks mee,heb het wel geprobeerd maar gaf geen duidelijke verbetering.
Re: Marklin Sleper
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Marklin Sleper
Citaat van: Jan22 op woensdag 24 februari 2021, 17:59:15
Citaat van: nobody op woensdag 24 februari 2021, 17:30:43
@citaat (...) voor een wagen...
En dat maakt nogal veel uit!  :D
Geen gat voor een schroef.
De rest van 't advies blijft staan.

En kijk anders even bij de 3railwiki ...
Sterker nog, dat maakt helemaal niks uit.
Heb er even een willekeurig rijtuig bijgepakt, deze sleper staat iets bol hetgeen aan de slijtagesporen goed te zien is.
Re: Marklin Sleper
Lid sinds: 2020

Altijd bezig met ontdekken

offline
Re: Marklin Sleper
Citaat van: hmmglaser op woensdag 24 februari 2021, 18:22:47
Wat mij is opgevallen dat er verschillende resultaten zijn. Ik heb modellen met een ouderwetse sleper,met een nieuwe dichte sleper en met de Marklin fluistersleper.
In een aantal gevallen leverd de fluistersleper het beste resultaat(oa bij fleischmann sprinters,plan-V traxx modellen)bij bvb de Mak modellen geeft de standaard dichte sleper het beste resultaat.
En bij de wagons met slepers verschilt het resultaat heel erg soms de standaard sleper maar andere keren de fluistersleper.
Buigen van de sleper doe ik alleen als deze verbogen is standaard doe ik er niks mee,heb het wel geprobeerd maar gaf geen duidelijke verbetering.

het is bij deze wagon die jij als plaatje gebruik