Nieuws: Heb je vragen over de werking van het 3railforum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Marklin Sleper
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Marklin Sleper  (gelezen 653 keer)

rene tol

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Altijd bezig met ontdekken
Marklin Sleper
« Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 15:43:49 »

Ik heb 2 marklin wagons waar de sleper van ratelt over de puko s.  ik heb nu na wat buigen het ratelen een stuk minder, maar moet de sleper nu kaars recht zijn  of juist iets hol, of juist iets bol.
iemand daar een goed antwoord voor
\

groet  Rene Tol
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Marklin Sleper
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 16:47:14 »

eigenlijk helemaal vlak volgens mij, eventueel heel klein beetje bol maar zeker niet hol. en het geluid is mede afhankelijk van de druk van de veren; die kan je ook nog iets verbuigen dusdanig dat er goed contact wordt gemaakt, maar de druk ook weer niet te hoog is. beetje buigen, testrijden, luisteren dus...
er zijn ook hobbyisten die zweren bij een smal strookje isolatieband bovenop de sleper om het geluid te dempen.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

janpeter

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
  • Werk op hoog nivo...
Re: Marklin Sleper
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 17:20:11 »

Hallo Rene, e.a.,

Uitgangspunt is dat de sleper met een zo groot mogelijk oppervlak contact maakt met de middenrail.
Voor mijzelf houd ik bij de nieuwe slepers net niet recht naar de bolle kant. Wat belangrijker is, is dat de sleper horizontaal onder de lok zit. Dat net niet recht levert een net wat grotere tolerantie op voor het horizontaal zijn. (t' is en blijft natuurlijk speelgoed  >:-D )
Ook handig is de uitlijning in de rijrichting juist te hebben; voorkomt dat er kortsluiting op wissels/kruisingen ontstaan.

Bij de oudere model slepers (die met hoger liggend gat voor de schroef) is recht zonder bolling voor mij de enige oplossing. Al snel neemt hier alleen de bolling aan de voor- of achter-zijde van de sleper de stroom af.

Jan-Peter
Gelogd
Marklin op DCC, Nautische thema's

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Marklin Sleper
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 17:30:43 »

 @citaat De vraagsteller heeft 't over een sleper voor een wagen... ;)
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Marklin Sleper
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 17:59:15 »

@citaat (...) voor een wagen...
En dat maakt nogal veel uit!  :D
Geen gat voor een schroef.
De rest van 't advies blijft staan.

En kijk anders even bij de 3railwiki ...
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 februari 2021, 18:10:41 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Marklin Sleper
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 18:22:47 »

Wat mij is opgevallen dat er verschillende resultaten zijn. Ik heb modellen met een ouderwetse sleper,met een nieuwe dichte sleper en met de Marklin fluistersleper.
In een aantal gevallen leverd de fluistersleper het beste resultaat(oa bij fleischmann sprinters,plan-V traxx modellen)bij bvb de Mak modellen geeft de standaard dichte sleper het beste resultaat.
En bij de wagons met slepers verschilt het resultaat heel erg soms de standaard sleper maar andere keren de fluistersleper.
Buigen van de sleper doe ik alleen als deze verbogen is standaard doe ik er niks mee,heb het wel geprobeerd maar gaf geen duidelijke verbetering.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Marklin Sleper
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 24 februari 2021, 18:39:24 »

@citaat (...) voor een wagen...
En dat maakt nogal veel uit!  :D
Geen gat voor een schroef.
De rest van 't advies blijft staan.

En kijk anders even bij de 3railwiki ...
Sterker nog, dat maakt helemaal niks uit.
Heb er even een willekeurig rijtuig bijgepakt, deze sleper staat iets bol hetgeen aan de slijtagesporen goed te zien is.
« Laatst bewerkt op: woensdag 24 februari 2021, 18:45:35 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

rene tol

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
  • Altijd bezig met ontdekken
Re: Marklin Sleper
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 25 februari 2021, 07:11:17 »

Wat mij is opgevallen dat er verschillende resultaten zijn. Ik heb modellen met een ouderwetse sleper,met een nieuwe dichte sleper en met de Marklin fluistersleper.
In een aantal gevallen leverd de fluistersleper het beste resultaat(oa bij fleischmann sprinters,plan-V traxx modellen)bij bvb de Mak modellen geeft de standaard dichte sleper het beste resultaat.
En bij de wagons met slepers verschilt het resultaat heel erg soms de standaard sleper maar andere keren de fluistersleper.
Buigen van de sleper doe ik alleen als deze verbogen is standaard doe ik er niks mee,heb het wel geprobeerd maar gaf geen duidelijke verbetering.

het is bij deze wagon die jij als plaatje gebruik
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.031 seconden met 25 queries.