Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wissel heeft kuren

Gestart door Emslandstrecke dinsdag 23 februari 2021, 19:35:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2008

offline
Wissel heeft kuren
Hallo Modelspoorders,
Ik heb problemen met enkele wissels (c-rail). De wissels werken uitstekend, als ik ze aansluit op het programmeerspoor.
Maar als ik ze aansluit op mijn spoorbaan geven ze geen enkele reactie. Ik heb op de baan een goed werkende wissel eventjes verwijderd en daarvoor in de plaats de wissel met kuren geplaatst. Geen reactie. Daarna de goede wissel en die werkt weer. Ook op andere plekken geen reactie. Ook heb ik de bekrachtigingstijd verlengd, zonder resultaat. De loc rijdt wel. Hoe kan het dat sommige wel werken en andere niet? Kan iemand mij helpen?
Ik werk met Ecos2 via Motorola.
Groet, Cor
Re: Wissel heeft kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wissel heeft kuren
Hoe stuur je hem aan? Wat voor decoder zit er in degene die niet wil en in degene die juist wel wil?
Re: Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wissel heeft kuren
Draden verwisselen in de wissel van de decoder naar de rail?
Re: Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wissel heeft kuren
Eindschakelaars overbrugd?

Groet, Anne W
Re: Wissel heeft kuren
Het probleem is opgelost!
Allereerst wil ik Anne, Hans en Laurent bedanken voor hun reactie.
Een 'hersenkronkel' zorgde voor de oplossing. Hans gaf de tip door om de draden te wisselen. Dat had ik al eerder een paar keer gedaan. Ik ging er steeds vanuit, dat als de wissel aangesloten op het programmeerspoor is en goed schakelt, de wissel ook op de spoorbaan goed moet schakelen. Dat gebeurde dus steeds niet. Als de wissel niet zou schakelen bij het programmeerspoor, dan werkt deze natuurlijk ook (......) niet op de baan. Een verkeerde conclusie!
Vandaag de draden gewisseld, wissel aangesloten bij het programmeerspoor en schakelt....niet. Dezelfde wissel met dezelfde gewisselde draden op de baan en de wissel schakelt...prima!
Na bijna drie dagen komt er een eind aan dit probleem.
Veel plezier verder met het spoor!
Re: Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wissel heeft kuren
 @citaat Dus verander de draden aan het programmeerspoor om dit soort "problemen" in de toekomst te voorkomen  ;)
Re: Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2016

offline
Re: Wissel heeft kuren
Maar waarom een wissel op een programmeerspoor aansluiten ?

Jos
Re: Wissel heeft kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wissel heeft kuren
Citaat van: Jos op woensdag 24 februari 2021, 20:07:10
Maar waarom een wissel op een programmeerspoor aansluiten ?

Jos
Om hem in te regelen? Programmeerspoor heeft beperkt vermogen. Met mijn zelfbouwdecoders frituur ik bij een fout direct de decoder als ie aan de grote aansluiting gaat, op de programmeeraansluiting gaat ie alleen op kortsluitbeveiliging.
Re: Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2007

Meine (Landkreis Gifhorn)

offline
Re: Wissel heeft kuren
Het omdraaien (lees:verkeerd aangesloten!) Van draden met wisseldecoders heb ik ook gehad.
Motorola heeft er last van. Mijn dcc niet.

In de handleiding van de ecos staat hoe de rode en bruine draad aangesloten moeten worden.

Ik heb de aansluitblokjes voorzien van een rode zijde.

Zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=74746.0

Meine
Re: Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Wissel heeft kuren
Beste Cor,

Als je wissels veel gaan schakelen denk dan eens na over de vraag of je de eindschakelaars wilt overbruggen.

Groet, Anne W

Re: Wissel heeft kuren
Lid sinds: 2010

offline
Re: Wissel heeft kuren
hoi,

Citaat van: Meine op woensdag 24 februari 2021, 21:40:32
Motorola heeft er last van. Mijn dcc niet.

Ondanks dat het bij DCC-protocol niets zou moeten uitmaken. Kan het zo zijn dat het toch voorkomt. Dit is vooral bij accessoires-decoders het geval. Dan helpt het omdraaien van de aansluitingen bij de decoder of de centrale. Het maakt vaak ook niet uit of de centrale een pure DCC-centrale is of een multiprotocol-centrale.

Groet Ronald.
Re: Wissel heeft kuren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wissel heeft kuren
Ik heb er wel eens last van ja. Heel bijzonder. Heb inmiddels een stuk of 100 Weichei's gesoldeerd en een enkeling omgepoold voordat deze werkte.