Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

marklin 0080 schakelautomaat

Gestart door buidel dinsdag 23 februari 2021, 14:22:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
marklin 0080 schakelautomaat
Ik ben in het bezit gekomen van een schakelautomaat marklin 0080
ik ga er van uit dat je hiermee wissels of seinen kan aansturen in een analoge omgeving
hieeft iemand een schema van deze schakelautomaat ergens liggen ?

Alvast bedankt

Jeroen
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Voor zover ik weet is dit een analoge pendelsturing, die dus een omschakelpuls opwekt bij het overrijden van een contactrail.
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Dag Jeroen.

Ik had er nog nooit van gehoord, maar het blijkt een 'ovaalautomaat' of 'schakelautomaat te zijn voor 2 analoge treinen.
Tenminste dat kan ik opmaken uit foto's van het aansluitschema en bijbehorende beschrijving op CataWiki: deze en deze.

Groeten,

Erik.

Re: marklin 0080 schakelautomaat
Inderdaad helemaal geen pendelautomaat waar je het schema van toont, maar ook alles behalve een Märklin publicatie, ben je wel zeker? De foto's komen van een lot met 1 Märklin 0080 en diverse andere automaten. Volgens mij is dat schema van de andere automaten.
Volgens Stumi is de 0080 van Märklin een pendelautomaat, maar hebben ze her daar wel juist?
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Inderdaad Anton, het lijkt er op dat ik heb verwezen naar de aanverwante artikelen.
volgens Ebay is het een Märklin 0080 Spur 1/H0 Pendelautomatik, Wechselstrom
Qua elektronica lijkt het een tijdschakelaar met een CDU voor de omschakeling.
Wat de pinbezetting van de aansluitstrip is is hier niet uit op te maken ...

Groeten,

Erik.
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Op eBay zijn wel een paar foto's te vinden, maar geen (leesbaar) aansluitschema.
Maar het kan niet moeilijk zijn om dat uit te zoeken, er zal een aansluiting zijn voor trafo, rails en contactrails, meer is het niet.
Het blijkt wel een pendelautomaat te zijn.
Maar nergens terug te vinden in een of andere catalogus, misschien iets voor de etalage bij de winkelier?
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re: marklin 0080 schakelautomaat
uit mijn marklin 0080 komen 5 draden
2 groen
1 bruin
1 rood
1 geel

Re: marklin 0080 schakelautomaat
Ik heb de aansluiting gevonden, geef me even tijd om het te publiceren (etenstijd  ;))
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re: marklin 0080 schakelautomaat
ok dat is logisch

maar dat betekent dat je alleen heen en weer kan pendelen zonder , BV wachttijd, enz
voorts is er weinig over deze pendelautomaat te vinden ?

Jeroen
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Ik heb het aansluitschema gevonden op eBay.

Het werkt niet zoals ik eerder gelezen had met contactrails, maar met isolaties op de middenleider.
Langs weerskanten van het pendeltraject moet een geïsoleerd stuk rail zijn waarop de groene draden aangesloten worden.
Die dienen als detector dat er een loc aanwezig is en schakelen dan over op overspanning voor de omschakelpuls en nadien weer op rijspanning.

Dus de aansluitingen:
Rood naar rood van de trafo
Bruin naar bruin van de trafo
Geel naar geel van de trafo
Groen1 naar het ene eindstuk van het pendeltraject
Groen2 naar het andere eindstuk van het pendeltraject.
Rood van de trafo naar rood van het middelste stuk van het pendeltraject
Bruin van de trafo naar bruin van het pendeltraject

Het schema toont de aansluiting voor 2-rail wisselstroom, dus uit de tijd van de analoge spoor 1 banen.

En er lijkt een trimpotentiometer aanwezig te zijn om de stoptijd in te stellen.
Maar het werkt natuurlijk even goed op 3-rail waar de middenleider geïsoleerd wordt en zoals bijgeschreven op het schema.
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Citaat van: antonv op dinsdag 23 februari 2021, 19:20:33
Groen1 naar het ene eindstuk van het pendeltraject
Groen2 naar het andere eindstuk van het pendeltraject.
Rood van de trafo naar rood van het middelste stuk van het pendeltraject
Dus dit is een (analoge) pendelautomaat voor 1 trein, pendelend tussen twee kopsporen (zoals getekend)?
Zijn andere situaties ook mogelijk?

Als de groene draad de detectie vaststelt van 1 trein op 1 kopspoor, dan verwacht je 
dat je ook met 2 of 3 treinen kunt pendelen, mits nooit tegelijkertijd op beide kopsporen treinen rijden.
Je kunt er bijvoorbeeld niet een keer-driehoek mee automatiseren, omdat de automaat uitgaat van 2 (niet van 3) kopsporen. Pendelen op 1 kopspoor (lus met 1 kopspoor) gaat evenmin, omdat beide groene draden moeten zijn aangesloten. Dus een lus met 2 kopsporen (en b.v. een hosenträger tussen lus en kopspoor) gaat wel.

Stel, het blauwe relais (Takamisawa bistabiel) schakelt tussen het ene kopspoor en het andere;
en stelt per rijrichting op 1 van 2 kopsporen detectie vast op basis van stroomverbruik. 
Stel, het witte relais (Siemens, monostabiel) schakelt met behulp van een lichtere condensator;
en geeft bij wisselstroom de puls (rijrichting omschakeling) vanuit een zwaardere condensator.

Dan is de omschakelpuls gelijkstroom/gelijkspanning, en enkelvoudig.
*Analoge loc met telex-koppeling kun je niet gebruiken.
*Er bestaan vermoedelijk enkele analoge treinen die deze puls-smaak niet vreten (de meeste wel).
*Decoder in een analoge loc wordt gebraden tijdens het omschakelen met deze automaat.

Ik ben benieuwd naar de gebruikservaring van Jeroen.
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Mensen bedankt voor de info
van het weekeinde ga ik een proefopstelling maken en breng dan verslag uit.

goed weekeinde

Jeroen
Re: marklin 0080 schakelautomaat
Lid sinds: 2010

antex 3029-10

offline
Re: marklin 0080 schakelautomaat
test opstelling pendelautomaat marklin 0080

inderdaad de pendel werkt met de groene draden aan het begin en einde van het traject
het laatste stuk met een isolatie in de middelrails
rood geel en bruin aansluiten op de travo

er zijn 2 trimmers op de printplaat
1 MO (korte kant) deze is om de wachttijd van de pendel in te stellen
220 K (lange kant) deze is voor het eind van het traject nog even door te laten rijden

op de printplaat staat :
pend21.1 4/95

uit 1995 dus

is het wijsheid om de uitslag van deze 0080 pendelautomaat op wiki te zetten ?


Re: marklin 0080 schakelautomaat
Dit is zeker iets voor de Wiki, er is elders nauwelijks iets over te vinden.