Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Simpelste decoder voor 3029

Gestart door Heynsbergen dinsdag 23 februari 2021, 12:18:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Simpelste decoder voor 3029
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

online
Simpelste decoder voor 3029
Uit een partij heb ik een heel oude, 2-assige, 3029. Analoog rijdt en schakelt het locje nog goed. Het is niet al te erg vervuild en uiterlijk in prima conditie. Om wat ervaring met ombouwen op te doen, wil ik dit locje benutten. Een mislukking is dan niet meteen een dure aangelegenheid.

Met het setje 60943 wil ik het motortje 'pimpen' en dan ben ik op zoek naar een eenvoudige, de eenvoudigste, decoder. Het locje kent, behalve optrekken en remmen, geen schakelfuncties en geen verlichting, dus die heb ik ook niet nodig.
De overzichten van decoders duizelen mij wat ik moet hebben, wie heeft de 'gouden tip' ?
Re: Simpelste decoder voor 3029
Met de 60943 kun je in principe iedere decoder gebruiken die gelijkstroommotoren kan aansturen.  Normaal gesproken zou ik de lopi5 of MLD aanraden, maar met zo'n simpel locje is dat misschien wat overdreven.  Een Tams LD-W, Zimo of Uhlenbrock zou waarschijnlijk ook prima zijn.  De 60760 decoder of een oude 6090 zou ook kunnen.

Met voorbedraadde 0402 leds zou je er misschien nog wel verlichting in kunnen bouwen?
Re: Simpelste decoder voor 3029
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Simpelste decoder voor 3029
Nog goedkoper is een gebruikte delta decoder.

Mvg.
Marcel
Re: Simpelste decoder voor 3029
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Simpelste decoder voor 3029
Heb ook een 3029 , is nu 55 jaar oud, en heb een delta decoder gebruikt... Succes & veel plezier.
Re: Simpelste decoder voor 3029
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Simpelste decoder voor 3029
Hoe is het gegaan met de ombouw?

Waar heb je uiteindelijk voor gekozen?

(zelf ben ik momenteel bezig met een soortelijke ombouw en hoewel ik nog Delta Decoders in voorraad heb, toch gekozen voor een ESU magneet met een simpele decoder die uit de 60760 ombouw set komt en waarvan de lichtpoorten OPGEBLAZEN  :D zijn).

Groeten,

Jan
Re: Simpelste decoder voor 3029
Ik zou een andere benadering kiezen. Dit lokje heeft van huis uit niet de beste rij-eigenschappen en door er een matige decoder in te bouwen (bv. Delta in combinatie met de originele 3 polige motor) zal dat zo blijven. Ik heb de 3029 omgebouwd met een 5 polige motor (met kogellagers, maar dat is misschien wat overdreven) en dat liep uitstekend op een wat oudere lopi van ESU. De mijne was wel een drie-asser met daardoor een iets beter massacontact dan de twee-asser.
Succes met dit experiment.
Re: Simpelste decoder voor 3029
Lid sinds: 2021

Alles gaat op stoom

online
Re: Simpelste decoder voor 3029
Ondertussen heb ik de 3029 niet gebruikt voor het experiment. Ben inmiddels succesvol ombouwer. Als je een beetje met een soldeerbout en een schroevendraaier overweg kunt, dan is het eigenlijk een fluitje van een cent.
Re: Simpelste decoder voor 3029
@citaat dat geldt eigenlijk voor bijna alle beroepen waar je met je handen werkt, weet je eenmaal hoe het werkt dan kan bijna iedereen het wel ;)