Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin

Gestart door frasion maandag 22 februari 2021, 19:44:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Beste forumleden,

Ik heb een trein baan bestuurd met CS3 PLUS + itrain,
Momenteel alleen met decoders van marklin.

Echter zag ik seinen die die veel mooier bij me baan passen dan de officele marklin seinen.
Deze zijn niet van marklin maar zelf bouw door iemand ( http://www.modelspoorseinen.nl/ns-armseinen/ )

Ik heb na gevraagd welke aansluiting hier voor nodig heb toen kreeg ik een antwoord zie hier onder.
Echter weet ik niet of ik dit met marklin decoders kan aan sturen of dat dit op een andere manier moet.
ivm ik hier best een leek in ben.

Heeft hier iemand een idee bij?

Alvast bedankt voor het kijken

Verkoper uitleg:

Het complete werkende armsein (o.a. V02) bestaat uit 2 delen. Het armsein zelf en de aandrijving (VB02).
VB01 bestaat uit een servomotor met frame en een besturingsprint.
De besturingsprint wordt gevoed met 12 volt gelijkstroom. D.m.v. 3 potmeters kan de onveilig-, veilig-stand en de beweegsnelheid van de vleugel ingesteld worden.
Op de print bevindt zich een 2-polig schroefblokje het ene contact = de massa het andere contact is het triggercontact.
Wanneer beide contacten verbonden worden (d.m.v. een schakelaar of
relais) of wanneer een massa signaal op het triggercontact gezet wordt gaat het sein van onveilig naar veilig.
De seinen zijn voorzien van gekleurde glaasjes en ledverlichting. De led wordt gevoed door de besturingsprint.
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Ik gok dat er nog een decoder tussen moet, maar ik zou die vraag gewoon bij de leverancier neerleggen: Hoe stuur je dit aan met een digitale centrale?
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Ik zou afzien van de besturing en de servo aansluiten op een servodecoder. Die kan de 2 standen instellen en evenzo de bewegingssnelheid. Het witte ledje sluit je apart aan op een voeding want dat brandt altijd. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn AHOB overweg overweg van dezelfde leverancier.

Wil je dat niet dan zul je toch een M84 schakeldecoder moeten aanschaffen waarmee je het sein via het CS3 kan bedienen.

Gr, Ben.

Edit: typefout
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
De OC32 servobesturing kun je prima aansluiten op een CS3+ met iTrain.
Je moet dan ook wel de Plus uitvoering van iTrain aanschaffen.
In iTrain kun je dan de OC32 als interface instellen en daarmee je seinen schakelen.
Googel ff op OC32 voor de handleiding en raadpleeg ook even de handleiding voor iTrain interface OC32 en je gaat er wel uit geraken.



Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
 @citaat Nergens voor nodig die iTrain Plus uitvoering, kost allemaal centjes. Als je al met een OC32 aan de gang wilt kun je die gewoon inzetten als DCC decoder.

Een gewone servo decoder volstaat, een Digikeijs DR4024 voor 4 servo's of een Rosoft ServoSwitch (ook van Digikeijs makelij) voor 2 servo's.

Gr, Ben.
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Citaat van: ACTS.zuid op dinsdag 23 februari 2021, 11:01:46
Ik zou afzien van de besturing en de servo aansluiten op een servodecoder. Die kan de 2 standen instellen en evenzo de bewegingssnelheid. Het witte ledje sluit je apart aan op een voeding want dat brandt altijd. Ik heb hetzelfde gedaan met mijn AHOB overweg overweg van dezelfde leverancier.

Wil je dat niet dan zul je toch een M84 schakeldecoder moeten aanschaffen waarmee je het sein via het CS3 kan bedienen.

Gr, Ben.

Edit: typefout

Dus je raad aan Digikeijs DR4024  en daar mee zou ik het moeten kunnen besturen ook met de cs3/itrain?
heb  je hier nog speciale dingen voor nodig om er tussen te plaatsen of kan ik dit zo aan sluiten zonder problemen?


PS bedoel je hier de besturing van de sein zelf mee? die hij aan bied?
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Tussen je CS3 en de DR4024 hoeft niks. Aan de decoder hang je de servo's en uiteraard moet je de servo's mechanisch koppelen aan de seinpaaltjes. Maar zo te zien is dat niet zo moeilijk, als er maar een stukje verenstaal uitsteekt aan de onderkant.

Groet,

Peter


Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Lid sinds: 2016

Alles rijdt op rolletjes

offline
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 23 februari 2021, 21:30:34
Tussen je CS3 en de DR4024 hoeft niks. Aan de decoder hang je de servo's en uiteraard moet je de servo's mechanisch koppelen aan de seinpaaltjes. Maar zo te zien is dat niet zo moeilijk, als er maar een stukje verenstaal uitsteekt aan de onderkant.

Groet,

Peter

top danm gaat dit hem waarschijnlijk worden!
deze kunen via de baan spanning power krijge of losse voeding aan gegeraden? zo ja welke raden jullie aan?
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
O, dat is week belangrijk! Losse, geschakelde voeding met een paar ampères (minimaal 2, liefst wat meer) en een voltage van 15 is wel een must!

Groet,

Peter
Re: Vraag ivm met hoe ik een Sein moet aan sluiten op marklin
Hoi,

Citaat van: frasion op dinsdag 23 februari 2021, 21:08:55
Dus je raad aan Digikeijs DR4024  en daar mee zou ik het moeten kunnen besturen ook met de cs3/itrain?

Ik heb er zelf nu 4 (DR4020 / DR4024) onder de baan hangen. Ze doen wat de moeten doen. De DR4024 is een hele uitgebreide decoder. Je kan heel veel instellingen in deze decoder maken. Het instellen van de decoder gaat op de manier van "lok 9999" en dan de F-toetsen. Goed lezen in de decoder welke CV's waarvoor zijn. Je kan de handleiding eventueel al van internet downloaden om te kijken of het wat is. De DR4024 kan je voeden met een losse voeding. Minimaal 12 volt en 2A vermogen. Een voeding van 14 - 15 volt is goed zat. Een meanwell-voeding past meestal wel goed.

Groet Ronald.