Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder

Gestart door Trainhenk zondag 21 februari 2021, 16:06:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Ik wil binnenkort met het ijken van mijn loks voor iTrain gaan beginnen.
Nu heb ik van meerdere forumleden het advies gekregen om de maximum sneilheid van de loks op 100 km per uur te zetten en dit in de CV-waarde van de decoder aan tepassen.
Dit om een mooier rijgedrag te realiseren.
Houd je de maximumsnelheid van de loks aan dan vliegen ze over je baan en dat wil ik niet.

De snelheid aanpassen doe je door bij de ESU-decoders  de CV's 2, 5 en 6 in te stellen.
CV 2 is de startsnelheid, 5 de maximumsnelheid en 6  de gemiddelde snelheid.
Daarbij moet CV 2 lager zijn dan CV 6 en deze moet weer lager zijn dan CV 5.

So far so good.

Maar hoe bepaal ik nu welke waarde 100 km per uur is?

In de handleiding van de lokpilot 4 kan ik een waarde instellen tussen 0 en 64.

In de handleiding van de lokpilot 5 kan ik de waarde instellen tussen 0 en 255.

Een lok met een Marklin-decoder heeft een mogelijke waarde tussen 1 en 63.

Is er nu een formule of richtlijn hoe ik de snelheid van 100 km per kan bepalen of moet ik dit uit de losse hand doen?
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Mijn methode: ik doe niets met CV 2, 5 en 6 maar regel de maximum snelheid met CV53 (bij een Esu decoder althans). Ik zet de lok op het spoor en bij het ijken in Koploper (of iTrain) kijk ik hoe snel de lok loopt op stap 28. Via POM progammeren (op het hoofdspoor) pas ik CV53 aan en klaar is Ben.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Beste Henk,

Ik weet niet of dat in iTtrain zit, maar als je de afstand weet tussen twee melders, dan kan elke computer uitrekenen hoe snel de lok rijd in meters per seconde, daarna is het omrekenen, ook dat kan elke computer, naar km per uur op schaal.

Ik weet dat het programma Traincontroller dat kan, want dat zit in de testbaan van de MSG/Den Bosch, je kunt ook zelf de tijd opmeten.....

Groet, Anne W
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
eerst de hoogste rijstap ijken (meten) in iTrain, dan kan je zien hoe hard jouw loc gaat, en dan de cv's aanpassen en opnieuw ijken tot dat je de gewenste snelheid hebt;


mvg,
Michel




Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Hallo Henk,
Hierboven geeft Michel al de werkwijze in iTrain aan om de max snelheid in te regelen. Voor de gewenste max. snelheid gebruik ik echter niet één standaard waarde, maar zoek voor iedere loc de max. snelheid in het grootbedrijf op. Voor een BR50 is dat bv. 80 km/h vooruit en 50 km/h achteruit. De modelloc heb ik vervolgens afgeregeld op ongeveer 95 km/h (voor- en achteruit), maar ook de juiste max. snelheden ingesteld. Zie het plaatje hieronder.

Voor meer informatie over het ijken van locomotieven in iTrain is er op internet behoorlijk wat te vinden. Hier bijvoorbeeld een hele uitgebreide, maar makkelijke handleiding (derde link van boven).

Mvrgr,
Rob.

Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
 @citaat en  @citaat @citaat

Henk rijdt al een tijdje met iTrain en voorheen met Koploper. Dat ijken mag toch als bekend worden veronderstelt?

Gr, Ben.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Dag Ben,

@citaat

De procedure van ijken in iTrain (en Koploper) is mij bekend maar ik zat alleen met de vraag hoe ik in de lokdecoder de maximumsnelheid op 100 km per uur kon zetten en controleren.

Ik zat nog op het punt van de lok op de baan zetten en de procedure starten maar wist nog niet hoe ik de snelheid kan aanpassen en controleren.

Henk
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Citaat van: ACTS.zuid op woensdag 24 februari 2021, 08:14:49
...
Henk rijdt al een tijdje met iTrain en voorheen met Koploper. Dat ijken mag toch als bekend worden veronderstelt?
...

Hoi Ben,
Assumption is the mother of all .... 8o
De eerste zin uit het openingsbericht van Henk: 'Ik wil binnenkort met het ijken van mijn loks voor iTrain gaan beginnen.' klinkt niet als veel ervaring :D En mijn belangrijkste opmerking was de suggestie om de max. snelheden uit het grote voorbeeld te gebruiken. Dat ziet er op de baan echt wel leuk uit: treinen rijden niet allemaal met dezelfde max. snelheid van een blok, maar dat varieert (en past ook bij het loctype) :)

Mvrgr,
Rob.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Je moet wel gebruik maken van een programmeerspoor, die kan aansluiten op een centrale.

Fred
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
 @citaat Waarom moet dat Fred? Het is toch veel handiger als je tijdens het ijken op het hoofdspoor even de maximum snelheid van de decoder aanpast. Het kan tijdens het rijden, je hoeft het ijkproces zelfs niet te onderbreken.

Citaat van: ROMiJo op woensdag 24 februari 2021, 11:29:12

En mijn belangrijkste opmerking was de suggestie om de max. snelheden uit het grote voorbeeld te gebruiken.


In de praktijk lukt dat niet, onze baantjes zijn te klein, ook die van Henk. Eerder kom je uit op 60 - 80 km/hr.

Gr, Ben.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Het gaat goed als je maar 1 trein op de baan heb staan of de trein is uitgevoerd met een MFX decoder dan gaat het goed

Fred
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
 @citaat Leg dat eens uit Fred? Waarom gaat dat goed met maar 1 trein op de baan? POM is juist bedoeld voor het programmeren op het hoofdspoor. Daar staat de afkorting voor. Je kan met POM meestal alle CV-waarden wijzigen behalve CV1, het DCC-adres.

Groet Ronald.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Ook met MFX lukt dat prima.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Bij meerdere treinen op de baan weten ze niet voor welke trein de wijziging is.

fred
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
 @citaat Dat is niet zo Fred, je schept verwarring. Ik heb hier 29 treinen op de baan staan en kan ze allemaal individueel programmeren. Sterker nog: ik heb geeneens een programmeer spoor. ;)

Ik roep slechts het adres aan, dat kan met elke centrale die met POM overweg kan:



Ik heb een alledaagse €135 centrale zonder fratsen en ik kan er alles mee.

Gr, Ben.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Ha Fred,

Zie ook Decoder Programming

Citaat van: feerden op zaterdag 27 februari 2021, 10:00:51
Bij meerdere treinen op de baan weten ze niet voor welke trein de wijziging is.

En dat gebeurd juist niet met het programmeren via POM. Het is wat Ben al aangeeft. Via het adres wat ingesteld is wordt een programmeercommando voor bepaalde CV's gegeven. Mijn "simpele" Multimaus ondersteunt gewoon POM-programmeren.

Groet Ronald.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 februari 2021, 10:09:48
@citaat2 Dat is niet zo Fred, je schept verwarring. Ik heb hier 29 treinen op de baan staan en kan ze allemaal individueel programmeren. Sterker nog: ik heb geeneens een programmeer spoor. ;)



hoe geef je die locs dan een adres, Ben?


mvg,
Michel
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
 @citaat Ook CV1 kan je wijzigen via POM (of rechtstreeks een lang adres). Mits ik het adres van CV1 weet natuurlijk maar da's bekend bij een bestaande lok of #3 bij een nieuwe decoder.

Gr, Ben.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Volgens mij is de vraag waar het om gaat nog niet beantwoord.
Het instellen van de werkelijk schaalsnelheid met de max snelheid van de decoder vis cv5 gaat alleen las je de tijd meet die de lok over een bepaalde afstand doet.

Dus markeer een stuk (rechte) rails van 1 meter lengte. Laat de trein daarover heen rijden en meet met een stopwatch de tijd die hij doet over deze meter.
Om bv 100 km/hr op schaal 1;87 te rijden moet de tijd dan 3.14 sec. zijn.
Alle andere snelheden kun je uitrekenen door deze tijd te vermenigvuldigen of delen.

Natuurlijk zijn er ook mooie snelheid meters te koop, maar hiermee gaat het prima.

Met POM of op de programmeer rails stel je CV 5 dan in tot je de goede instelling gevonden hebt. Vergeet niet dat je ook CV 6 moet aanpassen. Zelf stel ik die op ca. 1/3 van de waarde van CV 5 in. dat geeft een mooi e regelbaarheid in de eerste helft van je aantal rijstappen.

Cv 53 is bedoeld voor het instellen van de lastregeling en moet je niet gebruiken om de max snelheid in te stellen.

Succes met bovenstaande methode.

Groetjes,
Hans
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
 @citaat Die stopwatch van jou zit in iTrain en daarmee is de vraag beantwoord hoor. Maar natuurlijk mag je er een andere kijk op hebben, ook over CV53.

Maar de maximum snelheid regelen via de motorreferentiespanning CV53 kan prima en is bij Zimo zelfs gedocumenteerd. ;)

Overigens: 1:1 tijd is hetzelfde als 1:87 tijd. Je kunt tijd namelijk niet verschalen.

Gr, Ben.
Re: Maximum snelheid van de lok instellen in een (ESU)-decoder
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 27 februari 2021, 15:55:01
@citaat Ook CV1 kan je wijzigen via POM (of rechtstreeks een lang adres). Mits ik het adres van CV1 weet natuurlijk maar da's bekend bij een bestaande lok of #3 bij een nieuwe decoder.

Gr, Ben.

Dat kan bij sommige centrales, maar bij andere weer niet. Veel maakt het niet uit. Het adres verander je niet zo vaak. Je programmeert één keer het gewenste adres en daarna kan alles in Pom.