Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

marklin br 221 120-9 weigert dienst

Gestart door peterp zondag 21 februari 2021, 12:58:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
marklin br 221 120-9 weigert dienst
Zoals de tittel al zegt de loc rijdt niet meer. Paar keer stilgevallen waarbij ik dacht aan vuil op de baan. Andere treintjes rijden prima. De loc geeft wel geluid en licht. Reageert op CS3. Voor de zekerheid terug gezet naar fabrieksinstelling. Ik vermoed dus probleem in motor. Drupje olie biedtb geen oplossing. Koolborstel? Zijn deze redelijk door mij zelf te vervangen of speelt er wellicht nog een ander probleem? De handleiding heb ik liggen.
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Kap er af en je kunt bij de motor en de koolborstels. Of het schild even losnemen en naar het anker kijken. Check de handleiding.

Gr, Ben.
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Voor het eerst een trein uit elkaar gehaald. Oorzaak van het niet rijden lijkt mij duidelijk. Geen koolborstels meer  :D Snel bestellen en de rest meteen schoonmaken.
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Veren uit koolborstelhouders wippen met pincet of schroevendraaier.
de 2 schroeven losdraaien,
motorschild demonteren en binnenzijde schoon maken,
koolborstels met keukenpapier schoonmaken,
anker van motor verwijderen en collector schoonmaken (oude tandenborstel)
spleetjes in collector voorzichtig met cocktailprikker schoon maken,
---je kan voor het schoonmaken ook een badje met wat wasbenzine gebruiken, maar daarna goed schoon/droog blazen/deppen. ----
daarna weer inbouwen als alles goed droog is.
succes.

mvg
Marcel
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
 @citaat @citaat Na schoonmaken eerst testen met een blokbatterijtje, dan pas inbouwen.
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Citaat van: loc1200 op zondag 21 februari 2021, 18:13:22
Veren uit koolborstelhouders wippen met pincet of schroevendraaier.

Veertjes? Dat is een goeie. Die zie ik niet in de houder.  Of zijn dat de koper kleurige die op het motor schild zitten? Nu zie ik ik het setjes Marklin 600300 een koolborstel en iets wat op een koperen opgerold matje lijkt. Deze is voor oudere motoren wat ik begrijp. Dus welke heb ik nu nodig?. Kom er in de handleiding niet goed uit.  Bedankt voor de tips.
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Zie pijlen voor veertjes.
Achter in het boekje staat een lijst met nummers daar zie je het nummer van de koolborsteltjes.

Groet Michel
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Dank. Dan nu de laatste vraag. Hoe sluit ik de motor aan op een 9 volt batterij? Bruin is min. Blauw en groen 1 van beiden op de plus? Rijrichting?
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Koolborstels E601460.
Grt. Jo
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
blauw en groen aan de batterij. Door ompolen verander je dan de draairichting
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
maakt plus en min niet uit dan?
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Jawel, als je de plus aan de blauwe draad hangt en de min aan de groene, zal de motor in een bepaalde richting draaien. Sluit je nu de plus aan op de groene draad en de min aan de blauwe, zal de motor in de andere richting draaien.
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Logisch. Dank allen voor het meedenken. Motor schoongemaakt en borstels besteld. Wordt vervolgd......
Re: marklin br 221 120-9 weigert dienst
Zoals beloofd..........trein rijdt weer als een zonnetje. Dank voor de hulp.