Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Stroom brug draaischijf 7286 op dtc

Gestart door Hannyvan zaterdag 20 februari 2021, 19:58:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
heb een draaischijf gekregen 7286 waarvan de flatkabel onder de draaischijf de stekker eraf is gehaald, nu wil ik de draaischijf met een decoder regelen via cs2, mijn vraag is zijn dit soort stekkers (ofkabels) nog te krijgen of is er een verlengkabel hiervoor die ik met elkaar kan verbinden zodat ik weer aan het eind een stekker heb, ik hoor graag van iedereen, hans
Re: draaischijf 7286
Lid sinds: 2019

offline
Re: draaischijf 7286
Ben je een beetje handig met de soldeerbout?
Dan denk ik dat je best die flatcable volledig weg neemt en er uw eigen 6 aderige kabel aan soldeert.
Schema en hoe ik het gedaan heb bijgesloten.
Connector is een standaard "header" iets omgeplooid om een zekere "steekrichting" te hebben.
Zo past hij maar op één manier op een TT-DEC decoder van Littfinski.
suc6
Alain


PS: vergeet de zeners langs de kabel!
Finaal is de kabel gewoon rechtdoor van de soldeerpunten in het centrum naar de 6 polige header.
Re: draaischijf 7286
Hannyvan
gast

Re: draaischijf 7286
dank je Alain, ik ben in het bezit van een Dinasys dus kan de bedrading daar opschroeven, maar omdat er geen printplaatje erbij zit kloppen volgens mij de kleuren niet, de print draait toch wat kleuren om.
heb een foto gekregen van iemand waarop de bedrading aangesloten worden op de controller van Dinasys, weet jij of dit klopt? volgens de handleiding geeft mijn aan, 1=groen, 2= rood, 3= blauw, 4= bruin, 5= oranje en 6= geel, zoals je zit wat de bijlage aangeeeft is het wel anders, dit vraag ik voordat ik de dure Dinasys opblaas. ik hoor graag van je, hans
Re: draaischijf 7286
Lid sinds: 2019

offline
Re: draaischijf 7286
Hallo hans,
Je kan het maar aansluiten zoals het in de handleiding staat, nietwaar?
Dus van links naar rechts op de DTC connector zoals je het hebt staan, komt uit de handleiding, right?
Echter, op de foto's van de handleiding die ik van het net plukte (V1.5 van april 2015) zijn er slechts 5 terminals op de "Flat cable to turntable" connector.
Hoe je daar dan 6 draden in krijgt is mij een raadsel!
Heb jij een latere versie van handleiding ?
Re: draaischijf 7286
Hannyvan
gast

Re: draaischijf 7286
Heb de handleiding van de eerste met 6 aansluitingen en drie voor stroom en bezetting, even een andere vraag, als ik met een lampje ga testen van beide spoorstaven maas en middenrail van de brug, is bij de ene volle lamp (dus goed) en bij de andere zwak knipperende lamp, als ik de standaard rails check dan zijn beide massa spoorstaven met midden rail volle lamp, weet jij of dit te maken heeft met digitaal op de brug? De check is de brug van de draaischijf, Hans
Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Beste alles is juist aangesloten maar zie dat de massa sporen niet met elkaar overeenkomen qua stroom, als ik een lampje op de middenrail en een massa spoorstaaf doe dan brand het vol op maar als ik de andere spoorstaaf nee dan brand het zwak en knippert, alles is aangesloten op een Dinasys dtc volgens beschrijving, misschien weet iemand of dit zo hoort. Ik hoor graag de meningen, Hand
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
is die ene rail niet je terugmelding ? Dan is dat normaal.
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Bedankt voor de info, kan zijn heb de terugmelding ook niet aangesloten maar er is wel een ingang voor, is dit te checken als er een trein opstaat dat het lampje opeens wel vol gaat branden? Hoor van je, Hans
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
 @citaat Je hebt de 6-polige kabel van de draaischijf aangestoten op de DTC module, de oranje draad is de spoorstaaf t.b.v. de terugmelding. Als je die los neemt en aansluit bij "bruin" heb je massa op beide spoorstaven. Zie de handleiding op blz. 11.

Maar...... het is wat Johnny zegt: je hebt dan geen mogelijkheid meer voor terugmelding.

Gr, Ben.

Edit: je hebt al een ander topic gestart, dit is een beetje overbodig?
Re: draaischijf 7286
Lid sinds: 2019

offline
Re: draaischijf 7286
Citaat van: Hannyvan op vrijdag 26 februari 2021, 13:42:00
Heb de handleiding van de eerste
de eerste wat? >:-D?

Citaat van: Hannyvan op vrijdag 26 februari 2021, 13:42:00... ...even een andere vraag, als ik met een lampje ga testen van beide spoorstaven maas en

De Maas, dat is een rivier  O:-D

Sorry Hans maar van dit bericht kan ik niets maken  :o)

Misschien wat foto's van wat je hebt en hoe het aangesloten is.

Wij kunnen je geen concreet & duidelijk advies geven wanneer wij niet duidelijk weten wat je al dan niet hebt en hoe het aangesloten is.

De ene spoorstaaf is voeding, dus lamp fel branden zal ok zijn
De andere KAN gebruikt worden als melder, maar ik heb geen idee of dat zo is bij u.


Uit de handleiding blad 11
brown track power (rail -mass), zal wel één van de spoorstaven zijn
orange track power (rail - S88 feedback), wat zal het zijn power of S88 feedback, toch niet echt duidelijk die handleiding  :thumbdown: :thumbdown: :thumbdown:
yellow track power (point contacts - loop), duidelijk power op het middenvlak van de brug

Dus ja, graag wat foto's anders wordt het wel héééél moeilijk  :-(
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Ben, hoe sluit je een 6 aderige kabel (Märklin draaischijf) aan op een 5 polige connector??

Ik heb totaal geen ervaring met die DTC en baseer mij 100% op de handleiding.
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Geen idee. Combineren met P3? Ik ken het product ook niet en zie ook alleen maar de handleiding.
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Ben bedankt voor de info, maar is er dan geen mogelijkheid voor terugmelding meer als je deze gewoon weer aansluit? Dus oranje weer terug, hoor van je, Hans
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Ik heb een tijdje zitten zoeken hoe-de-wie-de-wat maar kan het niet vinden. En het Engelse manual wijkt af van het NL manual. Ik ben letterlijk de draad kwijt.
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Stroom brug draaischijf 7286 op dtc
Welke versie heb je? Als ik b.v. Picommit versie 1.2  bekijk (pagina 7)

CiteerJe kunt de aansluitende sporen voorzien van spanning doormiddel van het activeren
van een spoorrelais. Er kunnen 48 relais bediend worden. De nummering hoeft niet
gelijk te lopen met de posities van de draaischijf.

Er is altijd maar een spoorrelais actief. Dus 1 spoor is voorzien van spanning.
Deze voorziening is met name bedoeld voor Dinamo en analoog rijden, of handmatig.
Bij DCC is het niet noodzakelijk