Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?

Gestart door TomPaul zaterdag 20 februari 2021, 11:40:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Beste RocRailer,

Bij Koploper noemt men dit een z.g. dynamisch schaduwstation, ik ben benieuwd of e.e.a. geheel of gedeeltelijk ook mogelijk is in RocRail.

Van mijn 5 sporen in het schaduwstation zijn er zeker 3 waar ik makkelijk 2 treinen achter elkaar kan zetten. Ik zou dan 8 treinen kwijt kunnen. Ik let dan zelf op dat ik de treinlengtes zelf in de gaten houd. Dus dat de twee langste treinen toch bij elkaar passen in 1 opstelspoor. Of kan RocRail dat zelf uitvogelen op basis van treinlengte en bloklengte?

Is het mogelijk dat ik dan 3 terugmelders tussen de wissels plaats? 1 aan het begin, 1 in het midden en 1 op het einde. En dat er dan een if-then-else of zoiets plaatsvindt. Is de eerste EN tweede EN derde vrij, rij door tot de derde. Is de derde bezet en de eerste EN tweede vrij, rij door tot de tweede. Is de eerste OF tweede bezet, kies een ander spoor. Zou zoiets kunnen? Dan ligt die middelste terugmelder wel op een vast punt.

Of kan het gewoon met 2 terugmelders en dat RocRail de treinen zelf - met wat veiligheidsafstand ertussen - gewoon achter elkaar opstelt? Dus wellicht zelfs 3 of 4 treinen achter elkaar (bijv. een Schienenbus erbij).

En zou het dan ook nog mogelijk zijn dat wanneer een korte trein van de laatste terugmelder wegrijdt, dat dan de trein die erachter staat een plaatsje doorschuift? Of wordt dat te complex?

Ben benieuwd naar jullie suggesties.
Bedankt en fijn weekend,

Paul
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Een groot deel van de antwoorden heb ik inmiddels gevonden in Albert's filmpje deel 37 m.b.v. een z.g. opstelblok. Wat zijn die filmpjes toch goed en duidelijk!

De 3 secties in zijn filmpje liggen vast qua lengte, qua positie en qua veiligheidsafstand. Is het niet mogelijk zoals in Koploper dat het nog meer flexibel en dynamisch kan? Dus minder hard-gedefinieerde secties en dus minder terugmelders?

En mijn tweede vraag gaat over de treinlengte. Die vult Albert in bij de loklengte. Is het niet mogelijk om met treinsamenstellingen te werken? Dus een lok met een eigen lengte, plus wagons met elk zijn eigen lengte?

Bedankt,

Paul
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Paul,

je kunt in Rocrail ook net Virtuele Blokken werken, waarbij een aantal "slaaf" blokken hieraan gekoppeld worden.
de slaafblokken kunnen dan 1 melder per block krijgen.
op basis van bloklengte en min. treinlengte bepaald RR hoeveel treinen er dan in passen.
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
wat betreft je 2e vraag: dat kan, het zit in het tabblad "Treinen".

je kunt hier treinen samenstellen uit losse wagons. alle lengtes moeten uiteraard nauwkeurig ingevuld worden.
de locs kunnen willekeurig gewisseld worden, de totale lengte wordt dan aangepast.

een bijzonder feature hierin: als een trein langer en dus zwaarder wordt kan CV3 automatisch worden aangepast. (wel moet POM mogelijk zijn)
dit werkt overigens alleen voor DCC.

https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=trains-nl
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Bedankt Hans!
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Citaat van: TomPaul op zaterdag 20 februari 2021, 13:07:55
Wat zijn die filmpjes toch goed en duidelijk!

Bedankt voor het compliment.
Voor het gebruik van virtuele blokken:
https://youtu.be/H1Gam6z_oak
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Hoi Albert,

Graag gedaan.
Dit filmpje over virtuele blokken was ik ook al tegengekomen. In heb 4 maanden geleden zelfs vragen gesteld die je subiet hebt beantwoord. Mijn geheugen is een zeef.

Sinds ik ook echt aan het bouwen en rijden ben, worden de vragen wat concreter. Ik probeer nog steeds zoveel mogelijk eerst uit met de CS3 (is gewoon een leuke uitdaging), maar ik merk dat een besturingsprogramma toch wel meer kan dan de (uitgebreide) gebeurtenissen van de CS3. Daarnaast wordt het kiezen tussen iTrain en RocRail langzaam actueel. Ik twijfel enorm. Natuurlijk kan ik een gratis proeflicenties aanvragen, maar het liefst zou ik de keuze vooraf maken...

Ik kwam een filmpje tegen over virtuele melders, waarmee je echte melders kunt uitsparen. Zo'n virtuele melder is dan gekoppeld aan een echte melder vóór het schaduwstation en de rijweg.
Zou jij daarover ook een filmpje willen maken? Of raad je virtuele melders af?

Bedankt,

Paul

Bijgaand de link

Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
hoi,

Citaat van: TomPaul op zaterdag 20 februari 2021, 17:17:09
Ik twijfel enorm. Natuurlijk kan ik een gratis proeflicenties aanvragen, maar het liefst zou ik de keuze vooraf maken...

Om te testen. Om te kijken of het programma wat voor je is. Om het echt uit te kunnen proberen voordat je het aanschaft. Je hoeft het na een proeflicentie niet aan te schaffen. Dat is het aardige. Daarvoor is een proeflicentie juist bedoeld.

Groet Ronald.
Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
Hoi Paul,
Het begrip 'virtuele melder' is hier een beetje misplaatst vind ik.
Wat de auteur (Holger) hier doet is slim gebruik maken van acties.
Daar heb ik ook een video over gemaakt: https://youtu.be/CgE1Hefo52I

Je kunt heel veel met acties, maar je kunt de treinenloop ook drastisch verstoren.
Als je de werking van Rocrail voldoende begrijpt kun je zelf acties maken en beslissen of je dat op deze manier wilt toepassen.

Re: RocRail: 2 treinen achter elkaar in schaduwstation?
OK, bedankt