Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

strooisel

Gestart door robert hoesman zaterdag 20 februari 2021, 00:05:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
strooisel
Lid sinds: 2009

offline
strooisel
Vrienden ,heeft er iemand van ons  ervaring met het maken van strooisel van zaagafval .Dit vraag ik voor mijn dennen bomen die  ik schoongemaakt heb( deze waren met sneeuw bedekt) en dus  nu van dennen groen moeten  worden voor zien.

groet Robert
Re: strooisel
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

online
Re: strooisel
Geen ervaring mee, maar kleuren met waterverf of zo? Dan wordt t misschien één klont... Of eerst aanbrengen en dan kleuren is wellicht ook een overdenking waard.
Re: strooisel
Lid sinds: 2016

offline
Re: strooisel
Wat ben je ermee van plan?
Dennennaalden simuleren met zaagsel wordt teleurstellend. Gebruik daar de vezels van Noch, Woodlands of Heki voor.
De stammen kun je wel insmeren met houtlijm en met (fijn) zaagsel bestrooien. Dan bruine verf erover en je hebt een mooie ruige schors.
Verder kan zaagsel voor allerlei andere doeleinden ingezet worden. Gewoon wat experimenteren. Het is eigenlijk Old Skool materiaal, maar ook ik heb een bakje met zaagsel staan. Ik heb er anders dan voor boomstammen nog geen bestemming voor maar wie weet waar ik nog op kom.


Groet,

Peter
Re: strooisel
Lid sinds: 2010

offline
Re: strooisel
Of je zaagsel moet gebruiken als loof voor dennenbomen is aan je zelf. Anderen gebruiken schuim: Schuim voor planten en struiken. Kijk ook eens hier Realistische modelbomen. Over naaldbomen zijn ook op de diverse fora wel draadjes te vinden.

Groet Ronald.
Re: strooisel
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: strooisel
Zaagsel kleuren. Zelf heb ik het nog niet gedaan al staat het wel op mijn todo list. Wel heb ik er ooit een 'recept' voor gevonden. Het kan met plakaat verf of watergedragen acrylverf. Maak in een bakje een hoeveelheid verdunde verf van de juiste tint. Kieper het zaagsel er in en dan goed doorroeren zodat alle zaagsel de kleur kan opnemen. Eventueel enige tijd laten staan om de kleur goed in te laten werken. Verspreid het natte zaagsel over een krant op een bakplaat. Zet deze in de oven op een temperatuur van 50 - 60 graden Celsius. Regelmatig omscheppen cq roeren en de droogte controleren. That's it.

Edit: Een heteluchtoven werkt het beste en altijd de deur iets open laten zodat het vocht eruit kan.
Re: strooisel
Lid sinds: 2017

offline
Re: strooisel
Hoi,
Misschien een tip voor jou om de bomen wat echter te laten lijken.
Ik heb ook een aantal bomen van de AC tion die bedekt waren met een laagje 'sneeuw' in water schoongemaakt. Wat overbleef was een onnatuurlijke blauwachtige kleur van de bomen.
Om het een wat groenere uitstraling te geven, heb ik een mengsel van grasstrooisel gemaakt van meerdere groene kleuren.
Vervolgens heb ik de bomen ingespoten met lijmspray en het strooimengsel erover uitgestrooid.
Ik ben best wel tevreden met het resultaat.
Re: strooisel
Lid sinds: 2009

offline
Re: strooisel
Dat is ook een oplossing .en prachtig( ik ga eerst mijn bomen  die waren bespotten met sneeuw ) schoon maken  in lauw war water ,en laten drogen)iIk moet nu nog alleen  bij de houthandel zaagsel aanschaffen ,
Be dankt hiervoor allen
groet Robert
Re: strooisel
Lid sinds: 2010

offline
Re: strooisel
 @citaat Als je nog zaagsel moet aanschaffen dan kan je beter kijken of je geen strooisel uit de modelspoorwinkel / modelbouwwinkel kan kopen. Denk dat het resultaat beter wordt.

Groet Ronald.