Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer

Gestart door Buzz_4stroke vrijdag 19 februari 2021, 22:03:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Tsja, zitten te twijfelen waar ik het zou plaatsen aangezien ik mijn eigen modules heb en dus niet aansluit op de 3railforum modules. Dus dan maar hier om mijn dilemma en oplossing te delen. Situatie is als volgt, overgang van mijn modules wil ik koppelen met de kleinste rail in het assortiment, de 24064 (of ik moet zagen en inkorten....).

Dus dan ga je bezig, hoe lang is de module, minus 64,3mm (de lengte van de 24064), en dan maar puzzelen met rails. Als je dan eindelijk de maten hebt gevonden dan gaan we leggen, en dan moet het ook wel mooi recht zijn..... Dat kan dus beter, en als je in bezit ben van een 3D printer is het leuk om een oplossing te ontwikkelen. Dus dan plaatsen in dit deel van het forum.

Een mooie naam heb ik nog niet verzonnen dus het is nu nog een "Railklem uitlijnding". Het houdertje kan aan de kopse kant van de module worden geschroefd met een schroefje (max draad 4mm) door een verzonken gaatje en heeft uitsparingen om de c-rails te kunnen klemmen (zie hieronder)









De laatste foto toont mijn laser afstandsmeter die fictief de afstand van begin eerste tot einde laatste rail kan meten. Gebruik is gemaakt van een plankje van een om te bouwen vitrine. De vitrine is 850mm met 15mm wanden, het plankje is dus 820mm lang. De "Railklem uitlijndingen" zijn ieder de helft van een lengte 24064, dus 32,15mm lang. 820mm minus 64.3mm is 755,7mm, afgerond is dat 756mm, behoorlijk nauwkeurig dus.

Dan nog het laatste punt, welke rails gebruik je dan? Gelukkig is daar een leuk tooltje voor bij onze oosterburen. https://www.stummi.de/Gleisrechner.html

Voor de liefhebber heb ik de .STL file van de tool, hieronder een linkje nar Thingiverse
https://www.thingiverse.com/thing:4768662.
Re: Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Chris geen foto te zien helaas.

En de file zit er ook niet bij!
Re: Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Linkje in openingspost!
Re: Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Bedankt voor de link.
Interessant idee. Ik zou er niet op gekomen zijn.
Die perfectie, daar valt nog iets van te leren.

Ik ben nog van de generatie alu-staaf voor rechtuit en overgangsboog, en bij een kromming het volgen van de getrokken kromme.
Re: Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

Trans Europ Express

offline
Re: Hulpmiddel railuitlijning modulebak met 3D printer
Variant op de eerste houdertjes gemaakt en staat ook op Thingiverse. Deze is bedoeld om bij bijvoorbeeld stationsmodules de rails door te laten steken omdat het koppelen dan niet zo nauw komt (je kunt dan zelfs iedere rechte nemen). Originele aan de ene kant (voor het koppelen met 24064, doorgaand op andere zijde.
Linkje naar Thingiverse: https://www.thingiverse.com/thing:4778537