Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

super elco op decoder aansluiten

Gestart door finne vrijdag 19 februari 2021, 21:25:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
super elco op decoder aansluiten
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
super elco op decoder aansluiten
in een kleine V60 wil ik graag een buffer condensator aansluiten op de decoder. er is ruimte voor 2 x een 0.5F, 5.5V super condesator. daar kan wel genoeg energie in schat ik om ca 1 sec door te rijden. Zie bijvoorbeeld de elco's die in de Doehler & Haass SP05A (2x 2.7V gecombineerd tot een 5.4V 0.5F geheel) Die module levert 10.5V wat net genoeg is om de decoder te laten werken, en kan opladen met de decoder spanning van 20V

Weet iemand hoe ik mijn twee passende condesatoren die samen max 11V kunnen hebben, maximaal kan opladen met de 20V voeding van de decoder, en bij ontladen toch netjes de decoder kan voorzien gedurende ca 1sec?

ik heb geprobeerd de condensatoren in serie te zetten, met een weerstand ervoor zodat opladen beperkt blijft tot 10V, en een diode om buiten de weerstand om te ontladen (veel gebruikte schakeling bij condesatoren). maar bij ontladen zakt de spanning direct terug naar onder de 6V waarbij de decoder/motor niet meer loopt.
Re: super elco op decoder aansluiten
 @citaat Over welke decoder praten we? Esu heeft powerpacks voor hun loks. In de handleiding van Esu staat ook een alternatief aangegeven hoe je die mag aansluiten op hun decoders. Dus over welke decoder gaat het?

Groet Ronald.
Re: super elco op decoder aansluiten
Lid sinds: 2017

Märklin C/M/K-rails, Intellibox IR, Sprog II

offline
Re: super elco op decoder aansluiten
het is een doehler & haass SD21A-4. in de esu handleiding staat alleen hoe je een enkele capacitor van genoeg voltage aansluit. die passen hier sowieso niet, vandaar supercaps , maar die hebben een lager voltage.

maar de vraag is meer algemeen: hoe discharge en charge je supercaps netjes met constante voltages
Re: super elco op decoder aansluiten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: super elco op decoder aansluiten
Hi Finne,

Je hebt het over supercaps ik neem aan omdat je het over 5,5V hebt dat dit Gold-caps zijn.
Volgens mij gaat het daar niet mee misschien meerdere in serie (4 stuks) zetten maar dan is het vermogen/tijd dat hij genoeg vermogen levert waarschijnlijk ook niet voldoende.

groet
Harald
Re: super elco op decoder aansluiten
Supercaps, gold caps is allemaal hetzelfde. Ik gebruik ze bij de binnenverlichting van ESU, die hebben een aansluiting speciaal voor die dingen.

Om terug te komen op de vraag over het schema. Ik heb hier ook eens naar gekeken. Naar mij idee moet je een gescheiden laad circuit hebben, en om de spanning omhoog te gooien bij een onderbreking heb je een step up schakeling nodig. Daar zijn ic's voor in samenwerking met een spoeltje.
Re: super elco op decoder aansluiten
Je begint met een step-down regelaar, die precies ingesteld wordt op de toelaatbare goldcap-spanning.
Hiervoor neem je een dubbele goldcap, zodat je met een voeding van 5 á 5,4 Volt kan werken.
De toegepaste goldcap moet een lage ESR hebben, < 1 Ohm, omdat het anders niet werkt.
Je controleert de uitgangsspanning van de stepdown. Is die correct, dan sluit je de goldcap aan.
Daarna bouw je de step-up regeling op, die tussen goldcap en aan de ingang van de schakeling zit.

Ik ben bezig met zo´n schakeling en verwacht wel een stuk goedkoper uit te zijn dan zo´n ESU-exemplaar.....
Als het werkt, meld ik me wel weer  :)

grv Huub
Re: super elco op decoder aansluiten
Graag
Re: super elco op decoder aansluiten
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: super elco op decoder aansluiten
 @citaat
graag

groet
Harald
Re: super elco op decoder aansluiten
De proefprintjes zijn dan eindelijk binnen gekomen......
Dan gaan we nu het eerste exemplaar opbouwen, eerst de step-down-regelaar.
De step-down-regelaar schakelt in bij ca. 16,25 Volt en de supercap-aansluiting geeft 5,20 Volt, ideaal dus.
Dan de supercap aansluiten, die loopt mooi vol tot aan de 5,20 Volt, in het begin snel, dan steeds langzamer. Natuurlijk.
Nog even een paar fotoos van de huidige stand geplaatst.
Dan is het nu tijd om de step-up-regelaar te monteren.

grv Huub
Re: super elco op decoder aansluiten
Ik heb het eerste printje af gemaakt en wat droogzwemmen er op los gelaten.

Er zit een zenerdiode aan de enable-ingang van de step-down-regeling, zodat er minimaal 16,5 Volt binnen moet komen (van de decoder-gelijkspanning)
om het laden te starten.
Komt de supercap-spanning boven de 1,85 Volt, dan start de step-up-regelaar automatisch.
Dit houdt in dat je met een enkele supercap, die maximaal 2,7 Volt mag hebben, maar vrij weinig bereik hebt waar op het werkt.
Vandaar dat ik er een dubbele uitvoering supercap in heb zitten en het spanningsbereik hiermee van 0,85 Volt naar 3,55 Volt gaat.
Dit uit zich uiteraard in een veel langere overbruggingstijd.
Ik heb de maximale spanning op 5,2 Volt ingesteld, mede ook voor de levensduur vn de supercaps.
De step-up-regelaar heb ik ingesteld op 15 Volt, maar in de praktijk blijkt het 13,75 Volt te bedragen.
De uitgangsspanning mag niet te kort in de buurt van de bovengenoemde 16,5 Volt liggen.
Ik ga deze constructie binnenkort in een echte loc monteren.

Het printje is momenteel 20 x 12 mm groot, maar dat kan nog wel wat kleiner, maar het moet wel soldeerbaar blijven.

grv Huub
Re: super elco op decoder aansluiten
Waarom gebruik je dan geen 5,5 volt supercap?
Re: super elco op decoder aansluiten
Ik heb momenteel maar één type supercap in huis en die is 5,4 Volt.
Om veiligheidsredenen en levensduur heb ik de maximum laadspanning op 5,2 Volt gezet.
De bedoeling is om kleinere onderbrekingen te overbruggen en niet de locs 20 seconden te laten door rijden.
Ik weet trouwens nog niet hoe lang het op het moment duurt.

grv Huub
Re: super elco op decoder aansluiten
Ik denk dat het inderdaad het beste is om de loc maar kortstondig te laten doorrijden, om kleine stroomonderbrekingen te overbruggen. Bijvoorbeeld bij langzaam rijden over wissels.

Het probleem is als je het langer doet, de trein ook bij een noodstop blijft doorrijden, met eventueel alle gevolgen van dien.
Re: super elco op decoder aansluiten
Beste allemaal, Ik ben ook wel eens aan het stoeien geweest met die dingen. Stel het lukt 100%. Dan zal als er ff geen goede stroomaanvoer zijn de lok nog een klein stukje doorrijden. Top! Maar de meeste problemen die ik heb is dat de lok ergens  moet stoppen. Daarna nooit meer verder gaat omdat de verbinding te slecht is. Dan helpen de buffers ech nie. Vandaar dat ik nu zeer recent, dus nog lang niet af, iets nieuws ga proberen.
- lokdecoder NIET meer in de lok maar stationair ergens.
-In de lok een kleine lion accu
-Laad en ontlaad systeem met step up en step down, ik verzin wel wat. Laadstroom komt van dig rail spanning
-Motor regeling per snelheidsstap freq en duty cycli over een h- bruggetje
-Kleine mcu attiny85 met RC control
- lokdecoder bv standaard arduino met rc control

De overall grap is dus dat de loc via rc wordt bestuurd, de stroom via wielen en slepers. Tzt zal ik het op Houten showen.
Re: super elco op decoder aansluiten
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: super elco op decoder aansluiten
 @citaat
En hoe schakel je dan je verlichting en evt. geluid? Lijkt mij niet erg werkbaar, zeker niet met tig loks / treinstellen. Leuke theorie maar praktisch toch erg moeilijk.
Re: super elco op decoder aansluiten
Citaat van: RobGood op donderdag 25 maart 2021, 08:40:37

Maar de meeste problemen die ik heb is dat de lok ergens  moet stoppen. Daarna nooit meer verder gaat omdat de verbinding te slecht is.


Dan moet je dat op de gangbare wijze oplossen want er is dan echt iets fundamenteels mis. Overal de (sound)decoders uithalen (als dat al kan) en accu's plaatsen is natuurlijk waanzin.

Gr, Ben.
Re: super elco op decoder aansluiten
Beste, Nee natuurlijk niet alle loks, voor mij is de hobbie dit soort experimenten. Op Rail van twee jaar terug was er een Brits standje die iets vergelijkbaars liet zien, alleen die hadden geen DCC controle erbij. Vraag van de lichtjes, geen probleem natuurlijk. De cpu in de lok hoeft alleen maar een motor signaal te maken en af en toe een rc kanaal te checken, heeft nog zat capaciteit over om ledjes aan te sturen.....
Re: super elco op decoder aansluiten
 @citaat Maak dan even een nieuw topic. :help:
Re: super elco op decoder aansluiten
Ik heb de ESU-charge aansluiting op de enable van de step-down aangesloten.
Ik krijg nu een mooie, gedefinieerde waarde op die ingang, die anders te onbetrouwbaar werkte.
De step-up staat vast ingesteld op aan.
De ESU schakelt na 1 seconde de motor uit (als er geen nieuwe verbinding ontstaat binnen die 1 seconde) en ook de charge-uitgang gaat naar nul Volt.
In het ESU boekje staat dat op positie CV113 deze tijd in te stellen is.
Verder moet je ook nog aux9 (of aux7) in de stand Powerpackcontrol zetten.
Dit heb ik alles nog niet gedaan.

Ik heb e.e.a. getest met een nieuwe ESU LP5 in een 3031 loc.

Verder valt op dat bij een hoger toerental van de motor de supercap moeite heeft om het toerental aan te houden.
De supercap is een 5,4 Volt 0,47 Farad exemplaar.
Door er en tweede exemplaar parallel te schakelen, verbetert dit, maar de laadtijd gaat omhoog.

Ik ben dus nog wel even bezig met deze schakeling.

grv Huub
Re: super elco op decoder aansluiten
De volgende constateringen:
Bij de LP5 staan de instellingen default al goed; stoppen doorrijden na 1 seconde en de powerpackmode voor AUX9.
De LP4 heeft dezelfde opbouw voor een powerpack, alleen een andere vermenigvuldigingswaarde betreffende de 1 seconde.
Bij de LP3 is dit helaas niet aanwezig.

De CHARGE-uitgang van de LP5 sluit ik aan op de ENABLE ingang van de step-down-regeling. Dit is logic level; 5 Volt
Daarnaast moet ook opgelet worden dat de aangeleverde spanning (afkomstig van de centrale, via gelijkrichting op decoder) MINIMAAL 18,5 Volt bedraagt.
Je kan bij een CS1R de spanning omlaag draaien naar 13,5 Volt en dan krijg je de meest gekke verschijnselen in de schakeling, die waarschijnlijk tot destructie zal leiden.

Bij mijn 3031 loc is bij langzame snelheid en 1 seconde uitloop geen probleem, echter is een dubbele waarde van de supercap wel aan te raden. Van 0,5 F naar 1 F dus.
Verder is het aansluiten van de CHARGE-uitgang vermoedelijk overbodig., daar de decoder zelf een time-out heeft. Ga ik nog testen.

Het grootste probleem verwacht ik bij de LP3, waar ik toch wel wat exemplaren in gebruik heb. Testen hier van is nog toekomstmuziek.

grv Huub
Re: super elco op decoder aansluiten
Wat bedoel je met de time out of van de decoder?

Ik denk dat de charge draad belangrijk is, de tijdsduur van laden bepaald hoe lang de loc doorrijdt.
Re: super elco op decoder aansluiten
Dat klopt niet, de decoder bepaalt hoe lang de loc doorrijdt (voorop gesteld dat er genoeg lading in de supercap zit).
De CHARGE-aansluiting blijft actief zolang de loc rijdt en gaat pas naar nul Volt als de decoder ook stopt.
De decoder schakelt uit na de ingestelde waarde, terug te vinden in CV113.

grv Huub
Re: super elco op decoder aansluiten
Ok, duidelijk.
Re: super elco op decoder aansluiten
Ik ben op een punt aanbeland waar er nieuwe onderdelen besteld moeten worden:

supercaps van 2,5 Farad en van 5 Farad
Enkele typen zenerdiodes
en een schmittrigger.

Alles in dat minuscule formaat  :D

Grotere supercaps om in mijn grote loc´s te plaatsen.
De rest om een duidelijk in- en uitschakelpunt te krijgen betreffende de waarde van de toegevoerde decoderspanning,
dat is nu erg rommelig en kan zelfs leiden tot opblazen van de elektronica.

Ik wil dat de schakeling in zoveel mogelijk situaties toegepast kan worden: ik heb de nodige ESU LP3 -, LP4 - en nu ook LP5 decoders
Maar ik heb ook nog zat andere decoders.

grv Huub

Re: super elco op decoder aansluiten
Voor de knutselaars, ik zag dit bij de buren: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98111.0

Gr, Ben.
Re: super elco op decoder aansluiten
Tijdje niets meer vernomen, hoe staat het ervoor?
Re: super elco op decoder aansluiten
 @citaat @citaat
Kan iemand  12V wordt naar 15V "getrokken" via diode uitleggen?
Re: super elco op decoder aansluiten
 @citaat Stel de vraag even in het draadje zelf  :) Denk dat je dan een goed antwoord krijgt. Dan kan de bedenker ook reageren  :)