Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren

Gestart door wiebrand vrijdag 19 februari 2021, 21:12:42

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Wie kan mij helpen met mijn baan komen niet aan uit waar moeten de rode isolatoren komen baan gedeelte bij gevoegd.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
 @citaat Niet iedereen kan iets met dat .tra bestand. Dus maak er even een jpg / jpeg / plaatje van.
Groet Ronald.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Wat wil je isoleren:
massa : zijn de buitenste contacten
stroom : zijn de binnenste
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
massa wil ik isoleren maar als ik dan van 2 sporen terug ga naar 1 spoor moet ik dan net als de rest na de wissel rechts isoleren.

Maar denk dat ik er uit ben baan goed uitgetekend .

alleen heb nog een kort sluiting die moet ik nog na kijken

Hoe kan ik deze het makkelijkste deze op sporen had een rail als ik er met een wagon over ging begon te vonken deze rails vervangen maar blijft het zelfde
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Bij deze gepost
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
 @citaat Tja.... Het is een bepaalde keuze maken voor welke spoorstaaf je gaat onderbreken. Meestal is het handig om een vaste rijrichting aan te houden. Dan kom je dat vanzelf weer tegen bij een keerlus. Bij het wissel zitten weer alle twee de spoorstaven aan elkaar dus dat is dan geen probleem. Dan na het wissel kan je weer kiezen wat je "standaard" spoorstaaf voor de bezetmelding is.

Groet Ronald.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Oke bedankt voor het antwoord.

wiebrand
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Je baanplan past overigens niet. Je moet voor het wissel helemaal rechts (dus in het enkelsporige stuk) nog een 24206 opnemen. Je komt nu 5,7 graad te kort in je boog (174,3 ipv 180 graden).
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Oke bedankt zal het doen.

u bedoeld na de 24230 en wissel 24611
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Yep, dat klopt.

Ik zag dat je nog wat belabberde aansluitingen had. Met een 206 erbij wordt dat nog niet opgelost, daarom heb ik daar ook maar even wat aan gedaan. Zoals het hieronder staat past het precies. Voor de duidelijkheid heb ik de 206 rood gemaakt en de overige wijzigingen groen.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Bedankt voor deze aanvulling.

Wiebrand
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Kan iemand mij helpen loop te kloten met de massa detectie in de keerlus komt het niet met isolatie rechts na de bocht wissel linker kant komt de isolator precies aan de andere kant hoe moet ik dat oplossen de isolatie zit rechts


wiebrand
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Beide isoleren, massa doorlussen tussen de 2 massapunten.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Nu de kant waar het isolatie aan de andere kant zit een tweede isolatie gezet nu krijgt de wissel geen stroom hoe moet ik dat oplossen de o van de wissel aan sluiten op de o van het spoor


wiebrand
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Zo geïsoleerd ?

melder aansluiten/solderen op de "0" aan de kant van de geïsoleerde spoorstaaf... neem aan dat de rails "geknipt" is..

Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
ja alleen bij de wissel beide kanten geisoleerd dus de o en b
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
 @citaat Heb je een ringleiding gemaakt? Dan kan je het wissel toch op de ringleiding aansluiten? Wissel met een paar draadjes van spanning voorzien?

Groet Ronald.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
En waarom ga je in vredesnaam de B isoleren ?
Dat is nergens voor nodig.
Alleen de O op één van de railstaven is alles wat nodig is voor massa-dedectie.

Cees
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
ik heb een keerlus op de wissel komen de isolatie niet uit ene kant rechts andere kant links
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Maak eens een paar foto's van hoe je dat gedaan hebt en upload die eens?
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Dat maakt niet uit... wissels maken geen deel uit van het geïsoleerd deel...
Zolang je maar 1 kant isoleert en deze op de melders aansluit.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Nouja, het maakt natuurlijk in zoverre uit dat je een wissel die aan een keerlus hangt, niet 2x op dezelfde manier kan isoleren. Als jij een keerlus hebt en daarvan de buitenste spoorstaaf voor isolatie gebruikt, dan zal je bij de linkeraansluiting de linkerkant moeten isoleren en bij de rechteraansluiting de rechterkant, gezien vanuit het wissel.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Ik heb een tekening gemaakt met isolatie als blauwe stip kan je zien hoe het zit, ben 1 stip vergeten zie ik nu
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Het is simpel,

A: het maakt totaal niet uit welke kant je gebruikt voor melder boven/onder of links/rechts
B: zorg er voor dat de andere kant die niet geisoleerd is verbinding heeft met de massa, desnoods elke sectie van een stroom draad voorzien
C: de wissel word normaal niet geisoleerd en ja kan ook hier een massa aanzetten dan zijn al je problemen opgelost


GR Ed

P>S> bij vragen mag je me altijd contacten
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Citaat van: wiebrand op zaterdag 20 maart 2021, 20:09:56
Ik heb een tekening gemaakt met isolatie als blauwe stip kan je zien hoe het zit, ben 1 stip vergeten zie ik nu

Volgens mij ben jer er twee vergeten:
1. links bij het onderste inhaalspoor. Het bovenste heeft 4 stippen, het onderste 3.
2. rechts bij het rode stukje rail.

Wat mij verder opvalt is dat de sporen van en naar de keerlus (te)veel bezetmelders bevatten.

Een blok is een stuk spoor tussen twee wissels.
Een blok bevat twee of drie bezetmelders (is vier blauwe stippen).
Ik tel sowieso al 5 blauwe stippen.

Verder zou ik je willen adviseren om de in- en uitgaande bezetmelders max twee stukken rail lang te maken.
Meer is echt niet nodig.
De rest van het blok wordt dan de middelste bezetmelder.
waar het om gaat is dat de in- en uitgaande melder de lok detecteren en er zijn weinig loks (behalve de Big Boy) die langer zijn dan twee stukken rails van 18 cm.

Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren

Trainhenk
de 2 bovenste sporen zijn allebei 3 secties
Maar wat maakt het uit om de middelste melder groter te maken?
kan u een voorbeeld maken hoe u het zou indelen?.
wiebrand
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
het is simpel je hebt een (aanmeld melder die aangeeft dat je lok in het blok is(meestal 2 rails lang) dan de middenblok de lengte van de langste trein als inzet om te remmen (min je stopmelder) en dan als laatste je stop melder waar je trein in moet stoppen(meestal 2 melders)

het werkt als volgt je trein komt het blok binnen geeft een melding, dan afhankelijk van wat je trein moet doen aan het eind van het blok(stoppen of doorrijden)

Bij verwacht stoppen zal hij het middelste blok gebruiken om af te remmen zodat hij tot stilstand komt zodra hij de stopmelder bereikt(maak je deze te groot dan stopt hij te vroeg en blijft een gedeelte van je trein buiten het blok staan

Gr Ed

Ps als je de uitleg niet snapt neem contact met mij of iemand anders op zodat je het visueel kan zien
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Snap het bedankt.

wiebrand
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Waarom zoveel melders per blok?
Een aanmeldmelder lijkt met toch echt overbodig, dat kan de bezetmelder, die vanaf begin blok tot aan de remmmelder loopt, toch ook doen?
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
wiebrand,

Citaat van: wiebrand op zondag 21 maart 2021, 09:28:12
kan u een voorbeeld maken hoe u het zou indelen?.

Ik werk straks met iTrain.
In versie vier van iTrain heeft Xander Berkhout aan gegeven dat een blok twee bezetmelders moet hebben en bij voorkeur drie bezetmelders.
Zeker als je in het blok tweerichtingsverkeer toepast.
Om de lok goed te kunnen detecteren moet de lok bij voorkeur volledig in de 1ste melder passen.
Dit heeft o.a. te maken met de antislipbandjes die om de wielen zitten en mogelijk slecht contact van overige wielen.
De grotere stoomloks zijn gemiddeld zo'n 30 cm lang en twee stukken (rechte) rails 36 cm.

Als je dan een blok hebt van laten we zeggen 10 stukken rails dan is bij mij de 1ste melder 2 stukken rails, de tweede melder 6 stukken rails en de laatste melder 2 stukken rails. Dat is samen 10.

Henk
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
De isolatie tussen de blokken is goed heb het gemeten maar de blokken 1 en 2 blijven branden en cs3 geeft geen spanning hoe kan dat?.
De spanning moet ik de baanstroom tegenover de isolatie en bezetmelder O  aansluiten.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Wiebrand,

@citaat
Je gebruikt C-rails, controleer of je alle rails in de blokken 1 en 2 aan beide zijden goed hebt doorgeknipt.
Je kunt er best een over het hoofd gezien hebben.
Is mij ook overkomen.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Zal het nog een keer doormeten ,hoe moet ik de stroom aansluiten van de cs3 zijn daar nog regels voor of maakt dat niet uit wil 4 spannings aan sluitingen maken
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Wiebrand,

Het is verstandig om als je een wat grotere baan hebt om een ringleiding te maken.
Je sluit dan twee draden van de CS3 op de ringleiding aan en je maakt van je rails meerdere aansluitingen naar je ringleiding.
Ik voorzie elk blok van minimaal twee voedingsdraden en elke wissel krijgt bij mij ook twee voedingsdraden.

Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Dus de voedings draad op B en o op massa daar kan verder niks mee mis gaan.
Ga de blokken doormeten er zal ergens nog contact gemaakt worden.

Bedankt wiebrand
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Wiebrand, misschien een schrale troost, maar dat is mij ook gebeurd met c-rails ( en nog). Ik dacht dat ze goed geknipt waren maar dat waren ze niet ( de 36 cm rails kreeg ik nooit goed). Ik testte dan ook elke sectie apart met een aparte transfo en lampjes. Op het geknipte deel mogen ze niet branden en op het andere moet het branden.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Heel herkenbaar Wim! Testen, testen en nog eens testen of het knippen goed is gegaan.

Op het laatst legde ik een bosje van 10 railstukken op tafel om te knippen, bosje klaar en doormeten maar!

Succes!
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Had geknipt en ongeknipt rails bij elkaar gelegd gewoon een stuk ongeknipt er tussen gedaan probleem is op gelost



.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Zie je wel dat t lukt
Is mij ook gebeurd hoor, komt mede door ongeduld
Werkwijze:
- rail knippen
- testen met lampje
- een sectie en daarna geheel blok samenstellen en testen met lampje
- dan inbouwen en testen met S-88

Succes ermee
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Gewoon k-rail gebruiken, dan hoef je niks te knippen, alleen rail isolatorschoentjes plaatsen tussen de meldsecties. O:-D
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
 @citaat
en je partij C rail op marktplaats dumpen :D
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Citaat van: wiebrand op donderdag 01 april 2021, 15:06:41
Had geknipt en ongeknipt rails bij elkaar gelegd gewoon een stuk ongeknipt er tussen gedaan probleem is op gelost

Citaat van: Trainhenk op zondag 28 maart 2021, 14:56:47
Je gebruikt C-rails, controleer of je alle rails in de blokken 1 en 2 aan beide zijden goed hebt doorgeknipt.
Je kunt er best een over het hoofd gezien hebben.
Is mij ook overkomen.

Een schrale troost; je bent niet de enige en er zullen nog vele forumleden volgen.

Nog een tip: als je nog meer moet knippen zorg dan dat je de geknipte rails goed afgezonderd in een aparte doos oid opbergt en direct gescheiden van je ongeknipte rails opbergt.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Ik meet elke meldsectie even met de multimeter ohms door, dan heb je geen lampje nodig.
Als hij piept, is het fout.
Natuurlijk begrijp ik dat niet iedereen een multimeter heeft, dus dan is een lampje een heel goed alternatief.
Maar geknipte en niet geknipte rail bij elkaar gooien is niet zo handig. :-)
Ach er zijn ergere dingen...
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Citaat van: Kappa op vrijdag 02 april 2021, 09:38:29
Gewoon k-rail gebruiken, dan hoef je niks te knippen, alleen rail isolatorschoentjes plaatsen tussen de meldsecties. O:-D
En zelfs dat hoeft niet... Je kunt kleine openingen laten zitten. Als de staven maar gefixeerd zijn.

Groet,

Peter
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
hoi,

Citaat van: Kappa op vrijdag 02 april 2021, 09:38:29
Gewoon k-rail gebruiken, dan hoef je niks te knippen, alleen rail isolatorschoentjes plaatsen tussen de meldsecties. O:-D

en

Citaat van: BlikkenTinus op vrijdag 02 april 2021, 11:27:32
En zelfs dat hoeft niet... Je kunt kleine openingen laten zitten. Als de staven maar gefixeerd zijn.

Die twee methodes ... Dat lijkt wel erg op hoe men bij 2-rail bezetmeldingen vaak regelt.   O:-D  O:-D

Groet Ronald.
Re: kom er niet uit met bezetmelders welke kant de isolatoren
Maar bij gelijkstroom moet je een module hebben bij een keerlus dus gelijk en wisselstroom hebben allebei voor en nadelen.
Wiebrand