Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388

Gestart door Polyphemus vrijdag 19 februari 2021, 18:35:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Hallo allemaal  :D

Ik wil mijn DCM-voertuig collectie om gaan bouwen, alleen kom ik er niet uit welke route ik moet nemen. Gezien dat mijn collectie zo oud is, zijn ook de topics op het forum voor deze modellen vrij gedateerd. Ik heb inmiddels een MS2.

3327 is de NS1135
3326 is de NS1607
3526 is de NS1657 met een 5*-motor
3388 is de mP3000

Ik hoef geen geluid, hoewel wel leuk, maar gezien de investering niet rendabel denk ik à 100 euro per loc.

Zal ik eerst overal eerst alleen een M* hoogrendementsmotor in zetten en dan een LoPi 5 nemen? En welke connector zal ik dan nemen? 21MTC met adapterprint? Of is een M* 60760 set genoeg of misschien weer achterhaald?

Uit de documentatie van ESU word ik helaas ook niet veel wijzer.

Alvast bedankt voor het advies.

Groeten,
Patrick

Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Hi Patrick,

Als je een ESU V5 neemt en je wilt een 21MTC connector, dan moet je deze er apart bij kopen.
De Märklin mLd (609720) decoder wordt standaard al met zo'n 21mtc geleverd, maar is niet met 8 polige stekker leverbaar.
De 60760 zou ik niet nemen, die kun je slecht regelen en functies zijn niet tot nauwelijks aanwezig en wat er is, is niet configureerbaar, denk bijvoorbeeld aan het dimmen, of rijrichtingdafhankelijkheid.
De ESU V5 en de Märklin mLd kun je deels met je MS2 configureren, denk hier aan snelheid en andere basic instellingen.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: Kappa op vrijdag 19 februari 2021, 19:22:04
Hi Patrick,

Als je een ESU V5 neemt en je wilt een 21MTC connector, dan moet je deze er apart bij kopen.
De Märklin mLd (609720) decoder wordt standaard al met zo'n 21mtc geleverd, maar is niet met 8 polige stekker leverbaar.
De 60760 zou ik niet nemen, die kun je slecht regelen en functies zijn niet tot nauwelijks aanwezig en wat er is, is niet configureerbaar, denk bijvoorbeeld aan het dimmen, of rijrichtingdafhankelijkheid.
De ESU V5 en de Märklin mLd kun je deels met je MS2 configureren, denk hier aan snelheid en andere basic instellingen.

Hi Ad,

Dank je voor je snelle reactie.

- Heeft de V5 dan de voorkeur boven de 60972?
- Waar heb ik exact de 8-polige stekker voor nodig?

Van een beetje solderen ben ik niet vies, dus dat is het probleem niet  O:-D

Groeten,
Patrick
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Wat je ook kiest, solderen moet je sowieso.
Want ook de adapter moet gesoldeerd worden.
Maar als je meerdere functies wilt gaan benutten (meer dan licht voor/achter en 2 functies) is een 21-polige aansluiting met adaptorprint wel zo prettig.
Persoonlijk ben ik meer van de ESU, maar dat komt ook omdat ik mij daar meer in verdiept heb.
Marklin heb ik ook in vele uitvoeringen in huis, maar dat moet ik nog uitvogelen.

Mvg. Marcel
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: Polyphemus op vrijdag 19 februari 2021, 19:33:39

- Heeft de V5 dan de voorkeur boven de 60972?
- Waar heb ik exact de 8-polige stekker voor nodig?


- Ja.
- Die stekker knip je af. Je hebt dan een decoder met draadjes voor 6 functie uitgangen.

Een dragerprint is totaal overbodig, neemt alleen maar ruimte in en solderen moet je toch. De decoder heeft een geisoleerde krimpkous en het ding plak je vast met een stukkie dubbelzijdig tape.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388

Dan zou ik deze moeten hebben?

59610 LokPilot 5 DCC/MM/SX/M4, 8-pin NEM652, Spurweite H0 ,0
en dit Märklin motorsetje: 60941

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Ben die dragerprintjes zijn alles behalve overbodig,bvb bij gebruik van meer dan 4 uitgangen heb je in de meeste gevallen wel een printje nodig.
Verder is het gebruiken van dubbelzijdig tape meer een fix dan een oplossing dragerprintje zijn gewoon een professionele oplossing.
Naar mijn mening plaats je geluid omdat je het mooi vind niet omdat het rendabel is ;)
Ik heb alle bovenstaande modellen voorzien van MTC21 of PLUX22 dragerprinten met decoders of sounddecoders.
Mocht je er interesse in hebben kan ik wat foto's posten van hoe en wat.
Over het verschil in ESU en Markli  kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat de ESU modellen een aantal voordelen hebben ten opzichte van Marklin,onderandere simpeler te programmeren en bieden ze meer functie uitgangen 10+ bij gebruik van de lopi5 MTC21 met dragerprint.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 19 februari 2021, 20:07:33
Een dragerprint is totaal overbodig, neemt alleen maar ruimte in en solderen moet je toch.
Dat vind jij Ben, in je computer zit toch ook een moederbord, waarop je alle onderdelen plaatst?
Elke zichzelf respecterende fabrikant gebruikt ee dragerprint, waar de decoder op gestekkerd is.
Met een dragerprint bouw je een decoder op een degelijk manier in je lok.
De dragerprint wordt met een meegeleverde kunststof houder op de plaats van het relais geschroeft en dan kun je eerst alle bedrading op lengte maken en naar de sleper, lokmassa, motor en verlichting op een ESD veilig manier solderen en de lok zonder decoder op de baan zetten, om te testen of je nergens sluiting hebt gemaakt.
Dan de decoder op de 21mtc connector prikken, configureren en je kunt rijden.
Decoder wisselen gaat eenvoudig. en achteraf een sounddecoder plaatsen is dan kinderspel.
Ook geen geplak met dubbelzijdig tape, draadjes los solderen etc.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 februari 2021, 00:27:53
Citaat van: ACTS.zuid op vrijdag 19 februari 2021, 20:07:33
Een dragerprint is totaal overbodig, neemt alleen maar ruimte in en solderen moet je toch.
Dat vind jij Ben, in je computer zit toch ook een moederbord, waarop je alle onderdelen plaatst?


We hebben het over treintjes, niet over computers. En ja, dat vind ik, het is mijn mening. Ik heb tientallen Marklin loks voorzien van decoders, zelfs in de tijd dat er helemaal geen dragerprinten bestonden. Ze zijn overbodig, zeker nu er decoders zijn met meerdere versterkte uitgangen. De 21MTC stekker is sowieso inmiddels sterk verouderd gezien het aantal functies.

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 19 februari 2021, 23:12:20

Ben die dragerprintjes zijn alles behalve overbodig,bvb bij gebruik van meer dan 4 uitgangen heb je in de meeste gevallen wel een printje nodig.


De V5 heeft 6 uitgangen met draadjes schreef ik eerder.

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 19 februari 2021, 23:12:20

....... en bieden ze meer functie uitgangen 10+ bij gebruik van de lopi5 MTC21 met dragerprint.


Dat is niet zo, 10+ uitgangen lukt je niet over een 21MTC stekker en een aantal zijn zelfs niet versterkt. Je vindt die extra uitgangen als soldeerpads op de decoder.
Ga je huiswerk doen, het staat allemaal in de handleiding.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Ik heb het ook niet zo voor die drager printjes, gesoldeerde verbindingen zijn, zeker op termijn, veel betrouwbaarder dan connectoren. Bij mij wordt alles gesoldeerd. Nooit geen omkijken meer naar en neemt veel minder plaats in.
Zelf zonder dubbelzijdige tape is er bij mij nog nooit een decoder uit de loc gevallen, ik zet ze alleen vast als het nodig is.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Is er ruimte (zat) dan ga ik voor een dragerprint.  Dat heeft het voordeel dat een decoder (met problemen) los getest kan worden op bijvoorbeeld de ESU Profi-Stand.
Is de ruimte (erg) krap, of er moet ook nog een luidsprekertje in, dan uitsluitend de decoder installeren.

Nadelen dragerprint: slecht contact mogelijk.
Voordeel solderen: bij goede soldeerverbinding geen contactproblemen.


Willy
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: nmbssncb op zaterdag 20 februari 2021, 11:50:46
Dat heeft het voordeel dat een decoder (met problemen) los getest kan worden op bijvoorbeeld de ESU Profi-Stand.
En laat nu net 1 van de meestvoorkomende problemen slecht contact in de connector zijn 😉
Wat kan er anders mis gaan aan een goed ingebouwde decoder?
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
 @citaat @citaat Een Esu Profi-Stand is eveneens een overbodig tool, voor mij dan, mijn locomotief is namelijk Profi-Stand. Een decoder die problemen geeft kan ik daarin toch testen: hij doet 't of doet 't niet. En in het laatste geval is het ding kapot.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
 @citaat De ESU decoder tester is bedoeld om de decoder te testen vóór de inbouw.
ESU vertrouwd de, af fabriek, geleverde decoders kennelijk niet ...  :D
Al ben ik (tot dusverre) geen decoder van ESU tegen gekomen die (nieuw) defect bleek te zijn.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
 @citaat Uhm... Lekker bezig Wim (nobody).

Citaat van: nobody op zaterdag 20 februari 2021, 12:12:18
ESU vertrouwd de, af fabriek, geleverde decoders kennelijk niet ...  :D

Denk niet dat het daarvoor alleen bedoeld is. Je kan het ding ook gebruiken om te kijken wat je ook al weer in "voorraad" hebt kwa decoders. Komt vooral voor als je nog wel eens wat "sloopdecoders" hebt liggen. En de administratie niet op orde hebt  :D Even controleren wat het ook al weer was. Merk en type. En als het een Esu-ding is kan het ding meteen een update krijgen. Speciaal aanschaffen? Dat zou ik niet zo snel doen. Ik kon hem relatief goedkoop krijgen.

Groet Ronald.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
De stromen die door de connectors lopen zijn beperkt,dus geen reden om er niet voor te gaan.
In de techniek word juist alleen nog maar meer stekker verbindingen gemaakt alles word modulair gemaakt.
Ook zijn de profi-stand bedoelt om de decoder te programmeren,steeds meer modellen hebben zoveel electronica aan boord.
Dat dit het ingebouwd programmmeren lastig/onmogelijk maakt

@Ben als je even wat verder kijkt dan de ESU site dan zie je dat ze DRAGERPRINTEN hebben met 10 versterkte uitgangen erop dus wie moet zijn huiswerk doen?

Verder lees je vaak dat ze zeggen slecht contact hebben tussen decoder en dragerprint,zelf ben ik ze nog niet tegen gekomen maar vermoed dat het een slechte serie decoder connectors is geweest of een brakke soldering.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Ik repareer al meer dan 50 jaar elektronica en denk dat 90% van de defecte toestellen enkel slechte contacten waren.
Modulaire toestellen zijn op dat vlak een ramp.
Het eerste dat ik doe bij een herstelling, is het nu een audio toestel, een meettoestel, een PC of zelfs een auto, is eerst en vooral alle connectoren los maken, ram modules uit de connectoren klikken, en daarna alles weer verbinden.
Meestal werkt het toestel dan weer... tot de connector weer slecht contact maakt..
Mijn ervaring is gebaseerd op ontelbare toestellen.
Vandaar mijn voorkeur voor gesoldeerde verbindingen, nooit geen last mee.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Volgens mij dwalen we een beetje af...
Maar ik programmeer de decoder in de proefstand.
Dan zie je beter de invloed, en kan je het falen van een decoderprint uitsluiten.
En die 21- polige verbinding heeft vooral meerwaarde voor de uitwisselbaarheid van de "bouwstenen".
Op de locprint kunnen weer vele en/of schakelingen zitten waardoor het effect van een bediende Aux niet altijd zichtbaar is.

Mvg. Marcel
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 20 februari 2021, 12:44:42

Ook zijn de profi-stand bedoelt om de decoder te programmeren,steeds meer modellen hebben zoveel electronica aan boord.
Dat dit het ingebouwd programmmeren lastig/onmogelijk maakt


Zo'n ding zet je in je lok en op je programmeerspoor voor alle functies en op de baan met POM voor het rijgedrag.
Citaat van: hmmglaser op zaterdag 20 februari 2021, 12:44:42

@Ben als je even wat verder kijkt dan de ESU site dan zie je dat ze DRAGERPRINTEN hebben met 10 versterkte uitgangen erop dus wie moet zijn huiswerk doen?


Je linkt naar PluX22, da's is geen 21MTC en ook op de PluX22 interface heb je NIET alle functies beschikbaar: AUX8 en 9 MOET je van de soldeerpads halen. Waarbij AUX9 ook nog eens de functie heeft van PwrPackCtrl. En de interface voorzietniet in aansluiting voor het Powerpack, ook dat is soldeerwerk aan de decoder. ;)

Ergo: die interfaces zijn leuk voor treintjes "af fabriek" waarin je een decoder kunt prikken maar vooral niet voor ombouw van een analoge Marklin draaistel locomotief en dat was het onderwerp.
Maar het kan wel dus als je er lol in hebt: vooral doen!

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Lid sinds: 2013

trotse M-rail rijder

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
In de wiki van het forum is een mooi voorbeeld te vinden voor het ombouwen van  de motorpost. Zelf heb ik ook deze methode gehanteerd voor een eerste ombouwproject. Mocht het ook in jouw geval je eerste ombouwproject worden zou ik wel aanraden deze, of een andere gelijke ombouw beschrijving te volgen. Destijds waren er slechts 6 functie uitgangen ter beschikking, tegenwoordig kun je er veel meer uithalen. Zo beschikt mijn motorpost nu over appart schakelbare front en sluitseinen (sluitseinen kunnen dus uit als er postwagens achter hangen), cabine verlichting, interieur licht voor het begeleiders ruim en interieur licht voor de laadruimte. Hiervoor heb ik in totaal 8 functie uitgangen in gebruik.

Bij mijn 1600'en heb ik ook gebruik gemaakt van een 21 mtc decoder en platina. Bij de laatste 1600 ombouw bestond de lopi5 al wel maar wist ik niet dat je daar op de decoder al veel meer functie uitgangen had zitten. Zoals eerder geschreven standaard 6 draadjes maar er zitten ook nog lege soldeerpads op waar draadjes aan gesoldeerd kunne worden mocht je meer functie uitgangen willen. Bij mijn 1600'en heb ik de sluitseinen uit laten boren zodat ook deze een werkend sluitsein kregen. Ook hier zijn de front en sluitseinen gescheiden. Tevens heb ik beide loc's ook van cabine verlichting voorzien en heeft er een een schakelbaar rangeersein. Ook hier heb ik dus weer 8 functie uitgangen in gebruik.

Voor alle loc's heb je genoeg aan een marklin 60941 motorsetje en esu 59610 lopi5 decoder. Dan kan je je locomotieven in ieder geval digitaal maken. Ik zou ook even over je wensen gaan nadenken want zoals je ziet is er genoeg mogelijk in de digitale wonderenwereld.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 februari 2021, 10:20:36
We hebben het over treintjes, niet over computers. En ja, dat vind ik, het is mijn mening.
Dat is je goed recht. ;)

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 februari 2021, 10:20:36
Ik heb tientallen Marklin loks voorzien van decoders, zelfs in de tijd dat er helemaal geen dragerprinten bestonden.
In die tijd had je dan ook geen keuze. ;)

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 februari 2021, 10:20:36
Ze zijn overbodig,
Nogmaals: Dat vind jij, maar jou manier is niet per definitie de beste keuze.  BTW fabrikanten bieden toch niet voor niets een skala aan dragerprinten aan? En als je over overbodig begint, kun je de hele hobby wel ter discussie stellen. ;)
Als ik een loc ombouw, zet ik eerst een oude Lopi V3 op de adapterprint en test of alles naar behoren werkt en er niet ergens sluiting zit.
Pas als alles goed blijkt te werken, gaat de sounddecoder er in, dat scheelt dure gebraden sounddecoders. ;)
Is tot nu toe trouwens altijd nog goed gegaan.

Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 februari 2021, 10:20:36
zeker nu er decoders zijn met meerdere versterkte uitgangen. De 21MTC stekker is sowieso inmiddels sterk verouderd gezien het aantal functies.
Sterk verouderd is wat overdreven, toegegeven mtc21 heeft minder pinnen aan AUX poorten toegewezen, thats all, maar in veel gevallen zijn 4 AUX poorten wel afdoende. En heb je meer AUX poorten nodig, dan neem je een PluX decoder en gebruik je net als mtc21 een adapterprint. ;)
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: Kappa op zaterdag 20 februari 2021, 16:14:23

Als ik een loc ombouw, zet ik eerst een oude Lopi V3 op de adapterprint en test of alles naar behoren werkt en er niet ergens sluiting zit.


Ook dat nog..... wat een gebrek aan zelfvertrouwen. Ga je in je woonkamer ook eerst met een goedkoop behangetje aan de gang voor het dure er op gaat?  :D
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Had de verkeerde link gekopieerd, maar juist voor de genoemde modellen is het interessant. Wil je bvb compleet schakelbare verlichting dan kost je dat minimaal 5 a 6 uitgangen wil je vervolgens cabine verl en telexkoppelingen erop kom je al op 9 a 10 uit.
Met de nieuwste dragerprinten en lopi/loso 5 decoder is dat mogelijk.
Hier onder een foto van een verbouwde 3326 met een plux22 loso 5 deze had ik toevallig liggen.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: ACTS.zuid op zaterdag 20 februari 2021, 16:30:55
Ook dat nog..... wat een gebrek aan zelfvertrouwen. Ga je in je woonkamer ook eerst met een goedkoop behangetje aan de gang voor het dure er op gaat?  :D
Laten we het daar op houden Ben. :-)
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Wanneer iemand niet zelf kan repareren en afhankelijk is van een winkel / reparateur, is een dragerprint voordeliger.  Is de decoder defect dan is vervanging eenvoudig en niet tijdrovend, en dus kostenbesparend.

Willy
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
 @citaat Als je niet kunt repareren kun je ook geen lok ombouwen, met of zonder een dragerprint.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Ik heb inmiddels in mijn 1657 een 60941 motor gezet, en ik kan het motortje via de wielen bewegen, het motorschild zit daarmee niet te vast. Ik heb een Lokpilot 5 gemonteerd, en aangesloten (zwart op massalipje bij het motorschild, grijs en oranje aan een ontstoorspoeltje op elk een koolborstel). De ontstoorcondensator tussen de twee koolborstels heb ik niet verwijderd.

Echter, als ik hem nu toe wil voegen in mijn MS2, dan wordt ie vanzelf herkend, kan ik de frontseinen bedienen, echter, hij rijdt geen millimeter... Alleen de verlichting wisselt met de gepoogde rijrichting. Nu is mijn Duits niet zo erg goed. Lees ik dat ik de lok moet toevoegen als een 36330 en dan de CV's aan moet passen om hem te laten rijden?

Alvast bedankt voor jullie reacties,

Groeten,
Patrick
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Heb je er ook koolborstels ingezet? Je zult niet de eerste zin die dat vergeet na ombouw.

Gr, Ben.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Hoi Ben,

Gelukkig wel  :D
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Hallo Patrick,

eventueel bij iemand die de esu lockprogrammer heeft de decoder inregelen?

gr Martin
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Heb je ook de veertjes op de koolborstels gedaan?
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Citaat van: hmmglaser op donderdag 25 februari 2021, 22:09:41
Heb je ook de veertjes op de koolborstels gedaan?

Jazeker. Zou het aan het protocol kunnen liggen? MS2 herkent hem als een MFX/M4 decoder...
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Protocol mag niks uit maken misschien heb je een DOA,kan wel eens gebeuren.
Heb je de koolbordtel al eens aangedrukt of die goed contact maakt?
Maak anders even een foto van het motorschild.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Voordat ik foto's maakte heb ik heb alles nog eens doorgemeten, en toen heb ik er andere koolborstels in gezet, van mijn oude motor, om te kijken of dat verschil maakte. Ja dus  :oops:. Dank jullie wel voor het me in de goede richting sturen.

Groeten,
Patrick
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Dan heb je toch iet anders gedaan bij je nieuwe koolborstels.
Misschien niet in de juiste stand in de houder...
Maar in principe zouden de nieuwe koolborstels het gewoon moeten doen.

Mvg. Marcel
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Heb het ook wel eens gehad dat de nieuwe koolborstel er niet lekker in ging kleine beetje eraf schuren en het werkte.
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Ombouwen 3327, 3326, 3526 en 3388
Je zal ook niet de eerste zijn die de bovenleiding-schakelaar beroerd tijdens het ombouwen.

Vaak gebeurd dit als je je concentreert op het soldeerwerk, en dan heb je de lok vaak vast op een plek waar je niet zo gauw aan denkt.

Het is pietluttig maar check het gewoon een keer ;)