Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

aansluiten decoder 60906

Gestart door Jongslog dinsdag 30 juni 2020, 23:26:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
aansluiten decoder 60906
Lid sinds: 2011

Zwitserland fan

offline
aansluiten decoder 60906
Het ombouwen van locs naar digitaal gaat mij steeds beter af. Met ombouwsetje 60760 rijdt een duitse E-loc nu prima digitaal!
Ik heb nu zelfs het juiste board op dit forum gevonden om een vraag te stellen :).

De ombouw van de railbus is nog 'under construction'.

Nu ben ik aan de gang met de ombouw van de dieselloc 3065 met een telex-koppeling. Om die reden decoder 60906 aangeschaft.
Ja ik ben een beginner in deze materie. En het zoeken op dit forum gaf mij nog niet het antwoord, in elk geval niet zodat ik het begreep.

De vraag is hoe ik de zwarte draad van de decoder aan moet sluiten.  Volgens de tekening wordt deze bevestigd aan de motor, maar waar dan? En moet daar een zogenaamde smoorspoel (dat blauwe dingetje) tussen?

De handleiding geeft geen informatie over de paarse draad. Die hou ik over. Waar is die voor? Een extra functie? Nu hou ik bij Ikea ook wel eens schroefjes over dus niet heel erg :).

Op de foto de eerste stappen. De motor aangesloten. De oude lampjes aangesloten. De telexkoppeling-spoelen nog niet aangesloten. De loc/decoder wordt herkend door de Ecos en de lampen doen het, maar de loc rijdt niet.







Re: aansluiten decoder 60906
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: aansluiten decoder 60906
Henk,

Je hebt de verkeerde decoder gekocht.
De 60906 is bedoeld voor locs met de Allstrommotor met de ronde koolborstels en de welbekende koperdraad gewikkelde veldmagneet (en smoorspoel).
Jij hebt in jouw 3065 al een andere motor (60943) ingebouwd en dat is een DC (gelijkstroom) motor en die kan de 60906 niet aansturen.