Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

MS 2 60657 voorzien van update 3.55

Gestart door Freiherr vrijdag 19 februari 2021, 18:13:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Goedenavond, forumlezers!

Sinds deze middag ben ik de blije bezitter van de Piko 55901 BR 260 (de blauw/ivoren V60). Geweldig mooi afgewerkte loc met digitale koppeling incl koppelingswals.
Op de loc zijn 28 functies beschikbaar...
Echter met mijn MS2 type 60657 krijg ik maar 16 functies in beeld (2 x 8) terwijl in bijvoorbeeld met een BR80 van Marklin wel 25 functies in beeld krijg.

Zie ik iets over het hoofd of is deze loc niet compatibel met de MS2 en zo ja is daar iets aan te doen?

Lees graag Uw reacties
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Lid sinds: 2017

doe maar een treintje

offline
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
 @citaat
misschien beter om ook je echte naam te vermelden , daar "Freiherr" wat bijzonder overkomt  :D

mvg,

Ruud
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Als je nou niks toe te voegen hebt, zeg dan gewoon niks. Gezeik over die naam altijd. Als iemand het tijd vindt zijn naam te delen is het vroeg zat.

@Vrije heer: Toevallig op MFX aangemeld? Dat zal dan het oude MFX protocol zijn, dat is maar geschikt tot 16 functies. Enkel MFX+ kan er meer aan. Oplossing? Aanmelden onder DCC door MFX in de lok uit te schakelen. Daartoe zal je eerst in de MS2 MFX uit moeten schakelen, dan kan je in de decoder zo programmeren dat MFX daarin uit gaat en dan kan je MFX op de MS2 weer aanzetten.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Hallo Bauke,

Het model heeft volgens de specificaties een MFX-decoder. Volgens de handleiding zou het inderdaad automatisch moeten aanmelden. Niets over "minder functies" dan bij DCC.

Citeer
mfx®
Der PIKO SmartDecoder 4.1 (AC-Version) beherrscht das mfx® Datenformat. Ist die verwendete Digitalzentrale mfx-fähig, so meldet sich der Decoder mit seinem Loksymbol, Decodernamen
und seinen Sonderfunkionssymbolen automatisch innerhalb weniger Sekunden an. Durch diese mfx® Technik müssen also keine Lokdaten in der Zentrale hinterlegt und keine Lokadressen
in den Decoder programmiert werden.

Je kan de oplossing van Laurent kunnen proberen. Dan kan je ook in de lok via CV12 eventueel dan meteen MFX uitzetten en via DCC laten rijden.

Groet Ronald.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Oh hoogst bijzondere Laurent!

Een vrije heer ben ik en wat daar achter zit, weet een enkeling...

Dank voor het behulpzame commentaar! Ik ga eens proberen of het op de door U aangegeven wijze lukt!
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Bauke (zie je wel, je hebt al her en der ondertekend met je naam), Ronald,

Het maximaal 16 functies ondersteunen is nou eenmaal een geven bij mfx. Märklin schrijft het zelfs letterlijk op de website als je daar even graaft:
CiteerDie Entwicklungen in der Modellbahn schreiten immer weiter voran. Die mfx-Decoder mit bis zu 16 Sonderfunktionen setzten Maßstäbe für alle Modellbahner. Mehr Komfort, näher am Vorbild, mehr Spielfreude. Mehr Spielfreude! Dem hat sich Märklin angenommen und den mfx-Decoder weiter entwickelt.
Dan is het naar mijn idee ook niet gek dat het bij Piko niet lukt, die melden immers MFX en geen MFX+.

ESU weet het trouwens ook, zomaar een passage van de LoPi V4 M4 productpagina:
CiteerEgal mit welcher Zentrale Sie also den Decoder betreiben, er wird stets perfekt eingebunden. An Märklin Central Station® Zentralen wird er dank M4-Erkennung automatisch angemeldet und es stehen bis zu 16 Funktionen zur Verfügung. Selbstverständlich lassen sich mit der Zentrale alle Parameter genau so verändern, wie Sie es gewohnt sind.

Unter DCC stehen bis zu 28 Funktionen zur Verfügung. An einer ESU ECoS mit RailComPlus® meldet sich dieser Decoder sekundenschnell automatisch an und zeigt ebenfalls alle Funktionen an.

Geinig overigens dat Piko wel gewoon mfx schrijft, hierop niet noemt dat dit een gedeponeerd merk is (i.t.t. Selectrix en Motorola of Railcomplus), maar ESU dat weer niet schijnt te mogen.

Als je trouwens gaat pielen, zet dan meteen CV29 even naar 10, dan gooi je analoog herkenning uit. Die staat standaard aan (CV29 is standaard 14). In CV12 zou ik 1 en 2 (DC aan en AC aan) ook naar 0 schrijven, net als Selectrix (16). MFX zou je al doen (32). Dus lees even de waarde uit, schrijf deze uit in een binair getal en waar deze nog aan staat, even uitzetten.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
 @citaat / Laurent,

Citaat van: Laurent op vrijdag 19 februari 2021, 22:10:13
Het maximaal 16 functies ondersteunen is nou eenmaal een geven bij mfx. Märklin schrijft het zelfs letterlijk op de website als je daar even graaft:

Klopt helemaal wat je aangeeft. Alleen apart dat Piko dat niet specifiek aangeeft in de handleiding. Ik had even vlug de handleiding doornomen om te kijken of er iets over functies en MFX vermeld wordt. Helaas. Daarom gaf ik ook aan jouw oplossing mogelijk wel goed werkt  :)

Groet Ronald.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Beste Laurent!

Uw advies was precies de opmaat naar het oplossen van dit probleem! Hartelijk dank daarvoor!

Wat heb ik gedaan: loc gedeinstalleerd; mfx protocol uitgezet; dcc protocol ingeschakeld; loc handmatig ingevoerd op het locadres 3 (dit had Kuypers/Marklinstore in Utrecht geadviseerd)...tadaaa:
Alle 29 functies doen het.

Hartelijke groet   Bauke Freiherr van Halem
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
@citaat / Bauke: Mooi dat het werkt.  :thumbup:  :thumbup:  Goed een beetje onhandig dat de handleiding van Piko niet compleet is. Onder DCC zijn pas alle functies beschikbaar.

Welgemeend advies: Zet de locomotief op een ander adres. Het (mogelijk goedbedoelde) advies van de winkel is een beetje onhandig. Daar ga je problemen mee krijgen als je een nieuw DCC-lokje krijgt / aanschaft. Alle nieuwe DCC-decoders staan namelijk standaard op adres 3. Iedere decoder die het DCC-protocol ondersteund zal bij een reset automatisch het adres op DCC-adres 3 zetten. Als je een nieuw lokje krijgt dan zal hij ook op adres 3 van je huidige piko-lokje reageren.

Dus een advies: Zet via DCC CV1 de lok op een ander DCC-adres (mag in principe tussen de 1 en 9999 zijn. Kijk even in de handleiding voor het een en ander ;) ). Verander het adres in de MSII. Maak daarna een tweede lok aan met de omschrijving "TEST" met het DCC-adres 3 aan. Als je weer eens een DCC-lok krijgt dan kan je altijd adres 3 gebruiken om te testen of deze goed rijdt.

Ik heb een tweetal algemene "loks" in mijn centrale staan. Dat is Lok "TEST" met het adres 3 voor het testen van nieuwe loks of na een reset. En een lok "SERVO" dat is een "lok" met adres 9999 voor het instellen van bepaalde servo- en schakeldecoders.

Groet Ronald.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
In de MS2 hoeft dat niet via CV's programmeren. Kan gewoon via adres veranderen. En zodra je lang adres schakelt neemt ie CV29 ook mee in de wijziging, net als 17&18 voor het lange adres.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Waarde Ronald, Laurent en andere lezers/meedenkers!

Wellicht begon ik iets te vroeg te juichen...

Het locprotocol heb ik op DCC gezet en de Piko BR 260 doet het met alle 29 functies, maar... dan doen de andere locs het niet, want die vragen om het mfx-protocol. Als ik dat weer instel maakt de BR 260 een nieuwe locplaats aan onder het mfx-protocol en dan doen alleen de eerste 16 functies van de Piko loc het.
Dus ik zou met behulp van de MS2 in die loc de mfx-herkenning moeten uitzetten. Ik blijf voorlopig nog een hopeloze oude digibeet, die zijn best doet, maar slechts eenvoudige spoortaal spreekt, terwijl ik merk dat ik met ervaren "oude rotten" in dit forum te maken heb...
Is het denkbaar om mij stapsgewijs te vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen?
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Je kunt het luisteren naar MFX in de decoder uitzetten. Schrijf daartoe waarde 4 in CV12.

Gr, Ben.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Hoi,

Dan moet je via de CV's het MFX-protocol in de Lok uitzetten. In de handleiding staat dat je daar CV12 voor nodig hebt en welke waarde je daar mag wegschrijven. Dan reageert deze lok alleen op het DCC-signaal als er ook MFX en Motorola op de baan staat.

In de handleiding van je MS II staat hoe je de CV's van een lokdecoder aanpast.

Groet Ronald.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Met shift en het sleuteltje met het lokje, dan naar CV's programmeren. Als eerste geef je het CV-nummer in dat je wilt veranderen en druk op bevestig, dan weet ik even niet of ie eerst gaat uitlezen of dat je meteen een waarde mag invoeren, maar je moet dan dus daarna de waarde invullen die je aan deze CV wilt geven. Dus als eerste 12 en daarna 4.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Wel, heren, alles gedaan dat U mij heeft aanbevolen en toch bleef de loc op mfx reageren toen ik dat weer als standaard protocol voor mijn overige locs had ingesteld. Daarna heb ik alles uitgeschakeld dus ook de stroom loc van de rails gehaald, daarna de stroom weer ingeschakeld en de loc op de rails gezet en toen werkte het: mijn mfx locs reageren via het mfx protocol en de Piko 55901 BR 260 DB reageert niet op het mfx protocol en alle 29 functies werken!!! Waar zou ik zijn zonder de 3rail forum trein! Driewerf dank!
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Beste RonaldK

Mijn Piko 55901 doet het nu geweldig doordat ik de lokdecoder mbv mijn MS2 op DCC adres 3 gezet heb en middels CV12 waarde 4 leest de loc geen mfx meer
Toen pakte ik mijn andere net nieuwe Piko loc Rh NS 2200 en heb getracht hetzelfde te doen door DCC een ander adres te geven: ik heb het simpel op DCC adres 1 gezet vervolgens gebeurde er niets, ook niet nadat ik de MS2 zonder stroom heb gezet en de loc opnieuw op de rails heb gezet (als enige loc op de baan) van alles uitgeprobeerd en zonder succes; zelfs het ik de loc resetten opdracht via de MS2 gegeven. Alleen maar narigheid. Duidelijk is dat ik iets verkeerds doe, maar ik weet niet wat! Ook weet ik niet hoe ik de mfx herkenning weer terug kan zetten (cv12 waarde 0?) zodat ik in elk geval onder het mfx protocol met 'slechts' 16 functies de loc kan gebruiken...
HELP!

Bauke
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
 @citaat

Hoi Bauke,

Kijk goed in de handleiding van de lok. Piko heeft nog wel eens wat andere fabrikanten gebruikt voor hun decoders. Dus niet alle CV's zijn mogelijk hetzelfde. Kijk daarom altijd in het boekje voor de juiste CV's en hun waarden.

Als je met DCC rijdt en je wil daar het adres van wijzigen mag je twee dingen onthouden:
- Met CV 1 wijzig je het DCC-adres.
- Dan moet in je MS II een nieuwe DCC-lok met het net aangemaakte adres aanmaken. Voor het aantal rijstappen is 28/ 128 eigenlijk altijd goed.

Dan moet een lok op DCC rijden.

CV 12:
Kijk even in de tabel. Dan is het waarden optellen. Dus wil je alleen MFX aanzetten is het waarde 32. Wil je Motorola en MFX dan is het waarde 40. Dat komt door de waardes van Motorola en MFX op te tellen: 8 (motorola) + 32 (MFX) = 40



Resetten decoder:
CV8 of CV59. Bij CV59 staan de opties. Dan is het waarde 1 schrijven.
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: MS 2 60657 voorzien van update 3.55
Vergeet CV1 als je een MS2 heb, gebruik de "verander adres"/"adres veranderen" functie ook onder DCC. Die gaat bij hoge adressen ook meteen mee in CV17, 18 en 29. Ten minste, met meerdere Roco loks lukte dat (van 3 naar 1102 bijvoorbeeld).