Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

MS 3 geeft storing op de baan

Gestart door fjh55 donderdag 18 februari 2021, 11:45:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MS 3 geeft storing op de baan
Lid sinds: 2010

offline
MS 3 geeft storing op de baan
Heb volgens mij al eens eerder hierover vraag gesteld maar toch nog even kijken wat de 'denk tank' wellicht kan inbrengen:
Marklin Mrails baan voorheen aangestuurd analoog met drie stroomkringen (incusief bovenleiding) met Uhlenbrock pulsstroom
Later alles doorverbonden één stroomkring van gemaakt dus en MS 2 erop aangesloten: werkt prima.
De wissels en stroomloze stukken/seinen worden aangestuurd via digitale set van transformer, central control en 2 keyboards en decoders K83 en K84. Stroom is alles of niets dus geen afremmen oid. seinstroom via telefoon relais apart geschakeld...

(Rij) stroom voor MS 2 komt van aparte 60VA Transformator

Als ik het (complete) aansluitsetje voor de MS 2 vervang door aansluit box + MS 3 krijg ik na een paar tellen een 'stop' melding... geen idee waarom maar kan dus geen gebruikmaken van de uitgebreide functies die MS 3 Heeft. los van de baan werkt de MS 3 op proefrail prima al mijn locs staan er in en met de update kunnen dus bijvoorbeeld ook alle functies van Edelweiss TEE gebruikt worden.

waar zou het probleem kunnen zitten denken jullie?
Re: MS 3 geeft storing op de baan
MS2 en MS3 zijn het zelfde apparaat, alleen het kleurtje is anders.  Bedoel je MS1 ipv MS2?

Als de MS3 in storing gaat, is dat omdat er een te hoge belasting is (sluiting?), of doordat er een vreemde spanning gemeten wordt.

Nu komt dus de uitdaging...  Waar komt het vandaan.  De beste optie is alles afsluiten, en stukje bij beetje weer aansluiten tot hij weer in storing gaat. 

De MS3 kan overigens aangeven hoeveel stroom er verbruikt wordt (Shift-railtje).

Op je foto zie ik ronde dingetjes in de kroonstenen zitten, zijn dat transistoren?  Zitten daar ook weerstanden tussen?
Re: MS 3 geeft storing op de baan
Ik denk dat het bruggelijkrichters zijn.
Re: MS 3 geeft storing op de baan
ja sorry MS1 (uiteraard)

en het zijn bruggelijkrichters voor de relais...
Re: MS 3 geeft storing op de baan
dat wordt een leuk klusje ja... maar ik kan de twee 'rail' stroomkringen wel makkelijk scheiden nog ... daarmee zou ik het probleem meteen al kunnen halveren wellicht...
wordt vervolgd
Re: MS 3 geeft storing op de baan
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: MS 3 geeft storing op de baan
Nog even een hardnekkig misverstand de wereld uithelpen. Er bestaat geen MS3. De MS2 is er in twee versies, de 60653 (grijs) en de 60657 (zwart). Als de grijze versie de laatste update heeft gehad, heeft hij dezelfde eigenschappen als een zwarte met de laatste update.
Re: MS 3 geeft storing op de baan
Heb je de massa's met elkaar verbonden?  Zo ja, welke?