Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Van ijzer naar plastic

Gestart door Frits woensdag 17 februari 2021, 23:53:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van ijzer naar plastic
Ik zou graag willen weten wanneer Marklin overschakelde van ijzeren-onderstellen naar plastic. Dat moet volgens mij ergens in de jaren '60 zijn...Bij voorbaat dank voor het meedenken, Frits
Re: Van ijzer naar plastic
Frits,

waar doel je op , locs , rijtuigen , wagons ?.

Mvg Gert
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Ik vermoed van de wagen de tinplated zoals ze dat noemen.
Re: Van ijzer naar plastic
Ze wilden al overstappen op plastiek behuizingen voor de locomotieven in 1954, maar dat was geen succes, de Märklinisten lustten dat toen niet  ;)
In 1954 brachten ze een BR23 DA800 op de markt met plastieken kap, maar in 1956 was dat al weer over en was de kap weer zoals de klanten wilden in metaal.
Toen kochten ze nog per kilo.
Het resultaat laat zicht raden, zoek maar een wat voor zo een plastieken BR23 nu betaald wordt ten opzichte van een metalen BR23...
IK ben blij dat ik zo een plastieken heb  :) Gekocht in een Kringloopwinkel voor een paar euro waar ze dat verhaal natuurlijk niet kennen.
Plaatje uit de catalogussen van 1954 en 1956:
Re: Van ijzer naar plastic
En om dan eigenlijk echt op je vraag over onderstellen te antwoorden, ik merk een overgangsperiode, tot eind jaren 60 volledig in blik, nieuwe modellen eind jaren 60 tot half jaren 70 onderstel nog blik, bovenbouw plastiek en daarna nieuwe modellen volledig in plastiek.
Natuurlijk erg verschillend per model, oude modellen werden verder gebouwd zoals ze waren, voor nieuwe modellen gebruikten ze geleidelijk aan nieuwere technieken.
Misschien zijn er modellen die hetzelfde nummer behielden en mee de overstap maakten naar nieuwe technieken (zoals de DA800), maar dat is een zoekwerk per model, dat behoort bij mij niet tot de parate kennis  ;)
Re: Van ijzer naar plastic
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Goederenwagens uit de late 50er en begin 60er jaren hadden nog een onderstel van gietspuitwerk hadden, dat waren meestal de duurdere 46xx modellen.
De godkopere 45xx modellen uit die tijd hadden uit blik (of plaatstaal) geperste onderstellen.

Bij personenwagens hadden alle blikken wagens ook draaistellen uit blik, maar met een kunststof draaistelimmitatie er omheen gemonteerd.
Latere 27cm wagens uit die in 1974 werden geintroduceerd, hadden een draaistel geheel uit kuststof vervaardigd.
Re: Van ijzer naar plastic
Citaat van: Kappa op donderdag 18 februari 2021, 13:19:50
Bij personenwagens hadden alle blikken wagens ook draaistellen uit blik, maar met een kunststof draaistelimmitatie er omheen gemonteerd.
Ze reden prima! Ontspoorden bijna nooit.
De draaistelwangen waren beweegbaar ten opzichte van elkaar, zodat de wielen altijd contact maakten met de rails. Hoe slordig ze ook waren gelegd.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2011

offline
Re: Van ijzer naar plastic


Bij mij ontspoorden die blikken rijtuigen juist voortdurend. Moet er wel bij zeggen over het algemeen zoveelste-hands van een beurs. Vooral geduwd ging het altijd mis op wissels en kruisingen van m rails.

Na wat geëxperimenteer met de wieltjes heb ik alles op 13.7 mm gezet. Sindsdien loopt het perfect. Ook geduwd over lastige passages...
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Mijn plan-E tjes ontsporen inderdaad nooit. Dit in tegenstelling tot sommige andere blikken rijtuigen; vreemd genoeg dan weer m.u.v. de zilverlingen die prima sporen. Fascinerend :D.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Hier rijdt ook de versie-1 van de BR-23 rond. Plastic kap dus en dubbel keren relais :).
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Ik heb er ook een met plastic kap.Wat is er nu meer waard aan,hij trekt veel minder.
Re: Van ijzer naar plastic
Zoals met alles, er zijn er niet veel van en dat maakt dat verzamelaars er meer voor over hebben.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2012

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Ik heb een uitvoering met kunststof en één met metalen kap. Rijden (nog) analoog keurig hun rondjes.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Dat trekvermogen is prima, 4 stalen rijtuigen erachter en gewoon 6,2% omhoog :D
Re: Van ijzer naar plastic
Beste vrienden, mooi al die reacties op mijn vraag m.b.t. 'ijzer of plastic/kunststof'. Het ging mij  met name om de wagons. Ik wil eigenlijk alleen de wagons met een ijzeren basis en niet de latere versies die geheel uit kunststof/plastic vervaardigd zijn. Ik merkte ook dat de breedte van de nieuwe kunststof versies breder is dan de de oudere ijzeren versies (bv de 4503/4423 en 4514/4473,) en dat vind ik niet passen op mijn baan  van 50/60 jaren. Een jaartal als scheidslijn is er dus helaas niet op te plakken.
Groet, Frits
Re: Van ijzer naar plastic
Je kunt ook daar eens kijken wat er in welk jaar in de catalogus stond: klik.
Re: Van ijzer naar plastic
Beste Anton,  dank voor het mooie overzicht van de Marklin-cat.  Ik heb daar gelijk in rond gekeken. En heb daar bv gekeken naar nr. 4644 een kleine tankwagon groen van BP, die heb ik in kunststof uitvoering, dit model verschijnt voor het eerst in de catalogus van 1967 als NEU maar uit de tekst bij het model haal ik niet of het onderstel van metaal of kunststof is.... Groet Frits
Re: Van ijzer naar plastic
 @citaat De 4644 heeft een kuntstof onderstel.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Kijk (met een magneet b.v.) ook eens naar de koppelingen.
Al die oude (blikken) voertuigen hadden metalen koppelingen, vastgezet aan een metalen chassis.
Alles geleidde stroom (rijspanning, massa dus).
Met de huidige plastic modellen heb je dat niet meer: kunststof koppelingen, kunststof houders (NEM-schacht), enz.
En ineens ontstaan daardoor problemen met massa-afname bij de locomotieven. dat had je vroeger niet.
Re: Van ijzer naar plastic
Citaat van: Frits op zondag 21 februari 2021, 18:55:50
uit de tekst bij het model haal ik niet of het onderstel van metaal of kunststof is...
Daar zijn dan weer andere bronnen voor  ;)
Re: Van ijzer naar plastic
Anton, dank voor de aanvullende info. Daaruit lees ik dat dit model sinds 1967 bestaat en dat er nooit een metalen-onderstel versie is geweest. Groet Frits.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Citaat van: Jan22 op zondag 21 februari 2021, 19:21:11
Kijk (met een magneet b.v.) ook eens naar de koppelingen.
Al die oude (blikken) voertuigen hadden metalen koppelingen, vastgezet aan een metalen chassis.
Alles geleidde stroom (rijspanning, massa dus).
Met de huidige plastic modellen heb je dat niet meer: kunststof koppelingen, kunststof houders (NEM-schacht), enz.
En ineens ontstaan daardoor problemen met massa-afname bij de locomotieven. dat had je vroeger niet.
Klopt helemaal Jan Willem, dé methode om een twijfelend drieduizendje goed te laten rijden is er een rijtje blikken donderbussen achter hangen; het is niet voor niks dat dat te samen in één startverpakking verkocht werd >:-D.
Re: Van ijzer naar plastic
En zo hadden we zelfs geluid  ;)
Re: Van ijzer naar plastic
M-rails: lekker veel herrie  :)
Re: Van ijzer naar plastic
 @citaat Zeer veel dank voor deze belangrijke bijdrage. :D
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2007

offline
Re: Van ijzer naar plastic
C-rail doet qua lawaai niet onder voor M-rail.

Willy
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Citaat van: bouan op vrijdag 19 februari 2021, 20:42:21
Ik heb er ook een met plastic kap. (...) hij trekt veel minder.
Plastic kap trekt veel minder?
Doet me denken aan de TEE Ram (-> Hanzi).
Die kappen werden al vroeg van plastic gemaakt, en trokken soms krom.
Daar is nog een draadje van: Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070) uit 2010.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Van ijzer naar plastic
@citaat ??? Waar doel je op ???
Het ging volgens mij om t verschil in trekvermogen van een -verder identieke- loc met kunststof versus metalen kap; dus niet over het (krom)trekken van de kap.
Vervolgens verwijs je naar mij als je :offtopic: over een kromgetrokken TEE begint; die héb ik niet.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Citaat van: nmbssncb op vrijdag 26 februari 2021, 12:41:02
C-rail doet qua lawaai niet onder voor M-rail.
Daar zit echt wel een groot verschil in we hebben het zelfs op een stamtafel getest!
Ook de stelling dat een metalen lok beter massa heeft klopt niet,ik heb al meerdere volledige metalen loks gehad welke slecht massa had veroorzaakt door een oliefilm om de as wat isoleert werkte. Contact veren op assen en wielflenzen werkt zeker net zo goed als het niet beter werkt.
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2020

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Citaat van: Kappa op donderdag 18 februari 2021, 13:19:50

Bij personenwagens hadden alle blikken wagens ook draaistellen uit blik, maar met een kunststof draaistelimmitatie er omheen gemonteerd.
Latere 27cm wagens uit die in 1974 werden geintroduceerd, hadden een draaistel geheel uit kuststof vervaardigd.

Hallo

Niet helemaal correct. De eerste generatie 27 cm wagens hadden ook nog een blik/kunststof constructie.
Iets anders opgebouwd dan bij de blikken wagens maar wel nog met naaldlagers.

Hier een paar plaatjes.





Bart
Re: Van ijzer naar plastic
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Van ijzer naar plastic
 @citaat Bart, waren dat die Pop wagens van 27cm uit de catalogus van 1974?
Re: Van ijzer naar plastic
Lid sinds: 2020

offline
Re: Van ijzer naar plastic
Hallo

Precies, maar ook de eerste generatie TEE wagens hebben deze draaistellen nog.
Binnenverlichting was 7324. Met een kliksysteem voor de sleper aan het draaistel.

Bart