Nieuws: Voor de 3railwiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!
+  3rail Forum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Bespreking Märklin H0 Modellen
| | |-+  Van ijzer naar plastic
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Van ijzer naar plastic  (gelezen 2119 keer)

Frits

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Van ijzer naar plastic
« Gepost op: woensdag 17 februari 2021, 23:53:05 »

Ik zou graag willen weten wanneer Marklin overschakelde van ijzeren-onderstellen naar plastic. Dat moet volgens mij ergens in de jaren '60 zijn...Bij voorbaat dank voor het meedenken, Frits
Gelogd

v200marklin

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 00:17:27 »

Frits,

waar doel je op , locs , rijtuigen , wagons ?.

Mvg Gert
Gelogd

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 07:13:26 »

Ik vermoed van de wagen de tinplated zoals ze dat noemen.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 10:13:21 »

Ze wilden al overstappen op plastiek behuizingen voor de locomotieven in 1954, maar dat was geen succes, de Märklinisten lustten dat toen niet  ;)
In 1954 brachten ze een BR23 DA800 op de markt met plastieken kap, maar in 1956 was dat al weer over en was de kap weer zoals de klanten wilden in metaal.
Toen kochten ze nog per kilo.
Het resultaat laat zicht raden, zoek maar een wat voor zo een plastieken BR23 nu betaald wordt ten opzichte van een metalen BR23...
IK ben blij dat ik zo een plastieken heb  :) Gekocht in een Kringloopwinkel voor een paar euro waar ze dat verhaal natuurlijk niet kennen.
Plaatje uit de catalogussen van 1954 en 1956:

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 11:52:02 »

En om dan eigenlijk echt op je vraag over onderstellen te antwoorden, ik merk een overgangsperiode, tot eind jaren 60 volledig in blik, nieuwe modellen eind jaren 60 tot half jaren 70 onderstel nog blik, bovenbouw plastiek en daarna nieuwe modellen volledig in plastiek.
Natuurlijk erg verschillend per model, oude modellen werden verder gebouwd zoals ze waren, voor nieuwe modellen gebruikten ze geleidelijk aan nieuwere technieken.
Misschien zijn er modellen die hetzelfde nummer behielden en mee de overstap maakten naar nieuwe technieken (zoals de DA800), maar dat is een zoekwerk per model, dat behoort bij mij niet tot de parate kennis  ;)
Gelogd
Groeten,

Anton

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 13:19:50 »

Goederenwagens uit de late 50er en begin 60er jaren hadden nog een onderstel van gietspuitwerk hadden, dat waren meestal de duurdere 46xx modellen.
De godkopere 45xx modellen uit die tijd hadden uit blik (of plaatstaal) geperste onderstellen.

Bij personenwagens hadden alle blikken wagens ook draaistellen uit blik, maar met een kunststof draaistelimmitatie er omheen gemonteerd.
Latere 27cm wagens uit die in 1974 werden geintroduceerd, hadden een draaistel geheel uit kuststof vervaardigd.
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 14:23:51 »

Bij personenwagens hadden alle blikken wagens ook draaistellen uit blik, maar met een kunststof draaistelimmitatie er omheen gemonteerd.
Ze reden prima! Ontspoorden bijna nooit.
De draaistelwangen waren beweegbaar ten opzichte van elkaar, zodat de wielen altijd contact maakten met de rails. Hoe slordig ze ook waren gelegd.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Har

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 18 februari 2021, 14:36:46 »



Bij mij ontspoorden die blikken rijtuigen juist voortdurend. Moet er wel bij zeggen over het algemeen zoveelste-hands van een beurs. Vooral geduwd ging het altijd mis op wissels en kruisingen van m rails.

Na wat geëxperimenteer met de wieltjes heb ik alles op 13.7 mm gezet. Sindsdien loopt het perfect. Ook geduwd over lastige passages...
Gelogd
Met vriendelijke groet Harry

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 19:07:44 »

Mijn plan-E tjes ontsporen inderdaad nooit. Dit in tegenstelling tot sommige andere blikken rijtuigen; vreemd genoeg dan weer m.u.v. de zilverlingen die prima sporen. Fascinerend :D.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 19 februari 2021, 19:20:44 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 19:25:37 »

Hier rijdt ook de versie-1 van de BR-23 rond. Plastic kap dus en dubbel keren relais :).
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

bouan

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 20:42:21 »

Ik heb er ook een met plastic kap.Wat is er nu meer waard aan,hij trekt veel minder.
Gelogd

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 20:48:49 »

Zoals met alles, er zijn er niet veel van en dat maakt dat verzamelaars er meer voor over hebben.
Gelogd
Groeten,

Anton

Rene1968

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2012
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 20:52:56 »

Ik heb een uitvoering met kunststof en één met metalen kap. Rijden (nog) analoog keurig hun rondjes.
Gelogd


de gustibus non est disputandum

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 19 februari 2021, 21:30:51 »

Dat trekvermogen is prima, 4 stalen rijtuigen erachter en gewoon 6,2% omhoog :D
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

Frits

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 23:26:27 »

Beste vrienden, mooi al die reacties op mijn vraag m.b.t. 'ijzer of plastic/kunststof'. Het ging mij  met name om de wagons. Ik wil eigenlijk alleen de wagons met een ijzeren basis en niet de latere versies die geheel uit kunststof/plastic vervaardigd zijn. Ik merkte ook dat de breedte van de nieuwe kunststof versies breder is dan de de oudere ijzeren versies (bv de 4503/4423 en 4514/4473,) en dat vind ik niet passen op mijn baan  van 50/60 jaren. Een jaartal als scheidslijn is er dus helaas niet op te plakken.
Groet, Frits
Gelogd

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 20 februari 2021, 23:58:37 »

Je kunt ook daar eens kijken wat er in welk jaar in de catalogus stond: klik.
Gelogd
Groeten,

Anton

Frits

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #16 Gepost op: zondag 21 februari 2021, 18:55:50 »

Beste Anton,  dank voor het mooie overzicht van de Marklin-cat.  Ik heb daar gelijk in rond gekeken. En heb daar bv gekeken naar nr. 4644 een kleine tankwagon groen van BP, die heb ik in kunststof uitvoering, dit model verschijnt voor het eerst in de catalogus van 1967 als NEU maar uit de tekst bij het model haal ik niet of het onderstel van metaal of kunststof is.... Groet Frits
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #17 Gepost op: zondag 21 februari 2021, 19:02:35 »

 @citaat De 4644 heeft een kuntstof onderstel.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #18 Gepost op: zondag 21 februari 2021, 19:21:11 »

Kijk (met een magneet b.v.) ook eens naar de koppelingen.
Al die oude (blikken) voertuigen hadden metalen koppelingen, vastgezet aan een metalen chassis.
Alles geleidde stroom (rijspanning, massa dus).
Met de huidige plastic modellen heb je dat niet meer: kunststof koppelingen, kunststof houders (NEM-schacht), enz.
En ineens ontstaan daardoor problemen met massa-afname bij de locomotieven. dat had je vroeger niet.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #19 Gepost op: zondag 21 februari 2021, 20:52:56 »

uit de tekst bij het model haal ik niet of het onderstel van metaal of kunststof is...
Daar zijn dan weer andere bronnen voor  ;)
Gelogd
Groeten,

Anton

Frits

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #20 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 10:51:21 »

Anton, dank voor de aanvullende info. Daaruit lees ik dat dit model sinds 1967 bestaat en dat er nooit een metalen-onderstel versie is geweest. Groet Frits.
Gelogd

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #21 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 17:29:55 »

Kijk (met een magneet b.v.) ook eens naar de koppelingen.
Al die oude (blikken) voertuigen hadden metalen koppelingen, vastgezet aan een metalen chassis.
Alles geleidde stroom (rijspanning, massa dus).
Met de huidige plastic modellen heb je dat niet meer: kunststof koppelingen, kunststof houders (NEM-schacht), enz.
En ineens ontstaan daardoor problemen met massa-afname bij de locomotieven. dat had je vroeger niet.
Klopt helemaal Jan Willem, dé methode om een twijfelend drieduizendje goed te laten rijden is er een rijtje blikken donderbussen achter hangen; het is niet voor niks dat dat te samen in één startverpakking verkocht werd >:-D.
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #22 Gepost op: maandag 22 februari 2021, 17:35:39 »

En zo hadden we zelfs geluid  ;)
Gelogd
Groeten,

Anton

Frits

  • Nieuwe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 26 februari 2021, 00:35:37 »

M-rails: lekker veel herrie  :)
Gelogd

nobody

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 26 februari 2021, 06:14:53 »

 @citaat Zeer veel dank voor deze belangrijke bijdrage. :D
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

nmbssncb

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2007
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 26 februari 2021, 12:41:02 »

C-rail doet qua lawaai niet onder voor M-rail.

Willy
Gelogd

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 00:26:18 »

Ik heb er ook een met plastic kap. (...) hij trekt veel minder.
Plastic kap trekt veel minder?
Doet me denken aan de TEE Ram (-> Hanzi).
Die kappen werden al vroeg van plastic gemaakt, en trokken soms krom.
Daar is nog een draadje van: Terugvormen van een kromme TEE Ram 502 (3070-4070) uit 2010.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 maart 2021, 00:28:32 door Jan22 »
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Hanzi

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
  • BLIJ dat ik analoog RIJ
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 05:55:32 »

@citaat ??? Waar doel je op ???
Het ging volgens mij om t verschil in trekvermogen van een -verder identieke- loc met kunststof versus metalen kap; dus niet over het (krom)trekken van de kap.
Vervolgens verwijs je naar mij als je :offtopic: over een kromgetrokken TEE begint; die héb ik niet.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 02 maart 2021, 16:09:31 door Hanzi »
Gelogd
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

hmmglaser

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2014
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 02 maart 2021, 09:53:07 »

C-rail doet qua lawaai niet onder voor M-rail.
Daar zit echt wel een groot verschil in we hebben het zelfs op een stamtafel getest!
Ook de stelling dat een metalen lok beter massa heeft klopt niet,ik heb al meerdere volledige metalen loks gehad welke slecht massa had veroorzaakt door een oliefilm om de as wat isoleert werkte. Contact veren op assen en wielflenzen werkt zeker net zo goed als het niet beter werkt.
Gelogd
Mvg Mark

Mijn baan

Bajn-AG

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #29 Gepost op: zondag 07 maart 2021, 12:13:07 »



Bij personenwagens hadden alle blikken wagens ook draaistellen uit blik, maar met een kunststof draaistelimmitatie er omheen gemonteerd.
Latere 27cm wagens uit die in 1974 werden geintroduceerd, hadden een draaistel geheel uit kuststof vervaardigd.

Hallo

Niet helemaal correct. De eerste generatie 27 cm wagens hadden ook nog een blik/kunststof constructie.
Iets anders opgebouwd dan bij de blikken wagens maar wel nog met naaldlagers.

Hier een paar plaatjes.





Bart
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #30 Gepost op: zondag 07 maart 2021, 12:35:59 »

 @citaat Bart, waren dat die Pop wagens van 27cm uit de catalogus van 1974?
« Laatst bewerkt op: zondag 07 maart 2021, 12:39:32 door Kappa »
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Bajn-AG

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: Van ijzer naar plastic
« Reactie #31 Gepost op: zondag 07 maart 2021, 12:55:36 »

Hallo

Precies, maar ook de eerste generatie TEE wagens hebben deze draaistellen nog.
Binnenverlichting was 7324. Met een kliksysteem voor de sleper aan het draaistel.

Bart
« Laatst bewerkt op: zondag 07 maart 2021, 12:57:15 door Bajn-AG »
Gelogd
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.066 seconden met 25 queries.