Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?

Gestart door MotorBob woensdag 17 februari 2021, 00:45:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Hallo iedereen,

Ik ben benieuwd om te zien of er nog leden zijn die gebruik maken van de 6021, gekoppeld aan de eerste generatie ESU mobile controller 51100, waarvan de communicatie module netjes aansluit op de 6021. Voor mijn 'bedrijf' een schitterende combinatie, ik kan eender waar mijn locs bedienen met deze bijzonder ergonomische devices. De beleving in een lokdepot, of wat rangeerwerk kan je ter plaatse afwerken. Jammer genoeg vind je over deze eerste generatie regelaars niets meer terug, en draait alles blijkbaar om de ESU mobile controller II ...  :( .
Iemand ?

Groetjes,

Bob
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Jazeker, op de club werd het ooit ook gebruikt met een 6021 en daarna IB. Helaas beperkt tot 79 adressen en maar 4 functies als je hem aansluit op de IIC bus.

Uiteindelijk kwam ook de ECoS waarop het e.e.a. is voorbereid. De zendmodule kun je uit de zwarte 'kast' halen en plaatsen in de ECoS. (ECoSlot-Modulplatz) Op die manier is het mogelijk 30 locs met 21? functies te programmeren en 64 wissels. Wel alle software in de Mobile Controllers even bijwerken, evenals de zendmodule.

Dit werkt opzich redelijk goed. Helaas was de ontvangst niet altijd heel goed in het 'grote oude' clubgebouw. Aanwezigheid van koelcellen die het e.e.a. flink verstoorden zorgden voor een klein bereik. Inmiddels is de club verhuist en wordt het systeem mogelijk in de toekomst weer ingebouwd. Voor rangeren is het gewoon super handig. Alleen de afstand tussen ECoS en rijregelaar moet wel 10 a 15m aankunnen en daar twijfel ik nog altijd aan.

Daarnaast: een smartphone is even handig....   Tenslotte heb ik ook nog een ECoSControl radio, die helaas gebruikt maak van dezelfde ECoSlot, waardoor je niet beide tegelijk kan gebruiken. http://www.esu.eu/produkte/fruehere-produkte/ecoscontrol-radio/

Wel valt 1 ding op aan deze producten; het idee is perfect voor rangeren. Helaas zijn ze nooit allemaal goed uit ontwikkeld, waardoor functies ontbreken, beloofd zijn en tenslotte in vergetelheid raken. Er wordt dan weer een nieuw product ontwikkeld. Maar ook vaak weer 'niet uitontwikkeld'.
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Bedankt allen voor de info. Ik begrijp de beperkingen, maar op mijn zolder van 4 bij 5 meter lukt het aardig om geconnecteerd te blijven, en met 80 locs kom ik ook wel aan mijn trekken :-). De beperking tot 4 functie toetsen is inderdaad jammer. Ben net fiere eigenaar geworden van de Belgische type 1, en moet met lede ogen toezien op de veelheid aan functies die me nu ontgaan. Toch overschakelen?  Ik vind het jammer van de investeringen die ik gedaan heb.

Interessant te horen dat de zender ingebouwd kan worden in de ECoS, die ik evenwel nog niet heb. Ook de software aanpassingen lijken me niet evident, en zal dat zonder externe hulp nooit klaren vrees ik. Het is nu eenmaal zo dat ik niet op computers kick. Ik haat ze eigenlijk, en ben al blij dat ik mijn Mac aan de praat hou. Ik lees dat je voor de herprogrammeringen een PC/Windows moet hebben. Lap, weer iets dat ik niet heb noch wil.

Toch even een bedenking: je moet hier echt een allrounder zijn, gaande van spoorwegkennis, over landschapsbouw, spooraanleg, seingeving, locomotiefdepots, stations, rangeertoestanden, koppelingen, schaduwstations, mechanisch en elektrisch onderhoud, wheatering, grascultuur, bomen fabricatie, verlichting allerhande, camera systemen, lijm- en verftechnieken, cablageschema's, computer of hardware gestuurde treinregelingen,...

Voor mij is de 'Gestaltung' het belangrijkst. Hoe ziet het eruit, hoe gedraagt het zich tov. de werkelijkheid / verleden. Maar je kan niet zonder de rest. Wat doen we ons toch de duivel aan...

Sorry dat ik me even liet gaan, maar het lucht op  :)

Groetjes,

Bob

Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Hallo Bob,

Alround modelspoorder :mrgreen: Een hele mooie bedenking.

Ik kan je wel meegeven, ga de wondere wereld van de ECoS verkennen. Natuurlijk zal het tijd kosten om die nieuwe stap te doorgronden. Maar de mogelijkheden die je er mee krijgt zijn een flinke stap voorwaarts. Terwijl je al het 'oude' kan behouden.

Nu ken ik je precieze aansturing niet, maar ik kan me voorstellen dat je wisselaandrijvingen reeds digitaal zijn aangesloten en worden bedient door de 6040? Een mooi overzichtelijk schermpje scheelt vele nummertjes uit de kop leren :mrgreen:

Het upgraden van die oude mobile controller zal je ongetwijfeld uitkomen. Er is vast een modelspoorder in de buurt die een lokprogrammer heeft en de vereiste kennis. Anders kost het je een verre reis of een flink pak postzegels ;-)
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Citaat van: Wijbe op donderdag 18 februari 2021, 10:16:15
Ik kan je wel meegeven, ga de wondere wereld van de ECoS verkennen.

... ik kan me voorstellen dat je wisselaandrijvingen reeds digitaal zijn aangesloten en worden bedient door de 6040?


Hallo Wijbe,

Bedankt voor het zachte aandringen om eens naar de ECoS te kijken. Het is iets dat ik af en toe eens probeer te doen, maar dan weer op dingen stoot die me te ver lijken te gaan. Wat me niet duidelijk is wat combineerbaar is en wat niet. Ik heb bijvoorbeeld een 6040 die mijn draaischijf bedient. Voor de rest heb ik geen enkele digitale wissel. Ik gebruik een synoptisch bord waar ik wipschakelaars gebruik om mijn wissels te stellen. Dus ik moet geen nummertjes onthouden  ;)
En ik kan hele wisselstraten met 1 knop uitkiezen (gebruik DC voeding en met diodes kom je een heel eind  :D). Mijn baan bestaat uit een dubbel parade-parkoers, één met schaduwstations, een ander met een eenvoudige stopplaats en goederen afslag, om te spelen. En voor de rest : een reuze Bw, waar mijn grootste aandacht naartoe gaat.  :D

Maar, zoals gezegd, ga toch even graven in dat ESU materiaal.

Groetjes,

Bob
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
hoi,

Citaat van: MotorBob op zaterdag 20 februari 2021, 01:26:17
Bedankt voor het zachte aandringen om eens naar de ECoS te kijken. Het is iets dat ik af en toe eens probeer te doen, maar dan weer op dingen stoot die me te ver lijken te gaan. Wat me niet duidelijk is wat combineerbaar is en wat niet. Ik heb bijvoorbeeld een 6040 die mijn draaischijf bedient.

Het kan een oplossing zijn. Goed. De 6040 kan je niet meer gebruiken in combinatie met de ECoS. Dan zou je de draaischijf via de ECoS mogen gaan besturen.

Groet Ronald.
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Hoi Ronald,

Zie je, dat klinkt al niet erg bemoedigend. De combinatie 6040 met de Gerd Bolls/Sven Brandt werkt schitterend, nummertje tikken laat de schijf naar het desbetreffende spoor draaien. Zou ik dat niet kunnen houden? Dat werkt vrij onafhankelijk.

Of moet ik verwachten dat de ECoS dat beter doet? Ik bedoel: is daar ook de mogelijkheid om dat onafhankelijk, maar simultaan te doen met de rijbewegingen?

Groetjes,

Bob


Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
 @citaat / Bob,

De 6040 heeft een centrale nodig. Daarvoor gebruikt het ding de I2C-bus. Er zijn maar een aantal oude centrales waar nog een I2C-bus op zit en het ding op aangesloten kan worden. Een oude Intellibox I (de 650 en de IR bijvoorbeeld) kan het. Die is eigenlijk alleen maar nog tweedehands te vinden. Of je die nog moet kopen is aan jezelf.

Het simultaan rijden en bedienen van de wissels is geen probleem met een ECoS en of de Mobile Controller. Het bedienen van je draaischijf gaat dan wel via het scherm van de ECoS. Je moet dus wel even kijken op het scherm wat je aantikt. Het is helaas niet simpel een knopje indrukken  ;) Of je dat simultaan kan doen is afhankelijk van je vaardigheden met de ECoS.  ;) Ik zou eens een kijkje nemen bij iemand die een ECoS heeft en dan vragen of je daar eens mag kijken hoe dat werkt.

Groet Ronald.
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Je kan de 6040 toch, inclusief hele mikmak, aan de snifferpoort van de ECOS hangen, net als dat men voor de CS3 juist een aansluitsysteem heeft gemaakt?
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
De 6040 met 6021 kan inderdaad gekoppeld worden met de ECoS.

Alles wat je doet op de 6021/6040 wordt overgenomen door de ECoS, helaas geen terugkoppeling op de 6021/6040 als je wat veranderd op de ECoS.

Maar dit kan je dus ook allemaal op de ECoS instellen, volgens mij zelfs visueel met met draaischijf.  :D
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Mmm, dus toch ECoS overwegen... Bestaat er zoiets als een introductie, "ECoS voor dummies", voor een simpele (computer) ziel als ik?

Groetjes,
Bob
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Lid sinds: 2007

Werk op n ander nivo...

offline
Re: Eerste generatie ESU mobile controller 51100: iemand?
Hallo Bob,

Ja, dat heet een handleiding tegenwoordig....  :D ;)

Overigens is de Ecos2(of 2.1) niet heel moeilijk om in te stappen, mits met kleine stapjes. Begin bv gewoon met een ovaaltje op de tafel/vloer, zet er een lok op en ga rijden. De grote desillusie is dat de Ecos2 niet gelijk uit de doos de trein baan automatisch aanstuurt en alles via 2 draadjes doet.
Maar de leercurve is redelijk snel, vooral in de meer standaard mogelijkheden.

Daarnaast is er genoeg ervaring op het forum hier, en op het ESU-support forum waar er een apart gedeelte is voor de Ecos onderwerpen, ook in het Nederlands.
Esu heeft de decoders en de Ecos aardig (understatement  ;)) onder de knie, de engineering is wat meer hit-n-miss.

Succes.

Jan-Peter