Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.

Gestart door loc1200 zondag 21 februari 2021, 17:52:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Ik kom er even nog niet helemaal uit.
Dus aan hen die er meer van weten, dan ik:

Ik programmeer de decoders via mijn oude vertrouwde Marklin Control-unit.
Ik weet dat een ESU lokprogramer ook heel handig is, maar die heb ik niet, en daarbij is de daar gevolgde structuur niet even duidelijk. Ik bedoel daarmee dat je wel het kunstje leert, maar niet het hoe en waarom.

Ik ben momenteel bezig een print van "John soldeert" (van de 6400) te voorzien van genoemde decoder, en moet hiervoor functiemappen.
De verkoper van de decoder had dit al voor mijn forumgenoten gedaan; echter het klopt/werkt niet.
Ik kan wel vaststellen dat Aux2  en licht achter bedienbaar zijn, maar meer niet. Er kan ook iets fout zijn geprogrammeerd wat weer moet worden rechtgezet.
Vraag1: kan ik de decoder resetten (CV08,w08) ZONDER dat mijn geluid wordt aangetast/verdwijnt?
Daarnaast is de printlayout niet even logisch opgebouwd door John. (De beste stuurlui staan aan wal, hè!)
Dit resulteert in dat de verlichting als volgt is aangesloten:

Geel voor op Aux2
Rood voor op Aux1
Geel achter op Aux0 achteruit
Rood achter op Aux0 vooruit
De logica van deze volgorde ontgaat mij even....
NS rangeerverlichting op Aux3
Cabineverlichting op Aux4
Telexkoppeling op Aux5/6

Gele frontseinen voor- en achter moeten aan op functietoets F0 (met rijrichting wisselend)
Rode sluitlichten voor- en achter moeten aan op functietoets F1 (met rijrichting wisselend)
Cabineverlichting op functietoets F2
Rangeerverlichting op functietoets F3
Telexkoppeling op functietoets F8

In principe is alles wel duidelijk.
Maar loop tegen 2 dingen aan:
Bij de LP5 generatie wordt geprogrammeerd in lijnen.
Deze lijnen bevatten groepen CV's. Grofweg:
De eerste groep bevat de bedieningsopdracht. Dus met welke functietoets(-en) ed.
De tweede groep bevat de uitvoering. Dus welke Aux(-en) moeten worden aangestuurd.
Daarnaast is er nog een groep en bediening van een soundslot.
ESU heeft de mogelijkheid tot 72 lijnen te programmeren.
De eerste 23 lijnen zijn voorgeprogrammeerd. (Default)
Lijn 1-4 geeft de rijd-positie van de loc aan.
Lijn 5/6 geeft de functietoets F0 fwd / rew aan.
Lijn 7/8 geeft de functietoets F1/2 aan.
Lijn 9/10 geeft de functietoets F3/4 aan; hierop zit standaard rangeerstand aan en optrek-/afremvertraging uit
Vanaf lijn 11 worden de verder oplopende functietoetsen geprogrammeerd t/m Aux18.

Na deze inleiding kan ik mijn vraag wat beter stellen;
Ik kan op lijn 7 wel mijn opdrachten kwijt voor de functietoets F1 aan en aansturen Aux1, (bij achteruit aan) maar niet het aansturen van functietoets F1 aan en aansturen Aux0 fwd (bij voorruit aan) Dit zou op een nieuwe lijn moeten gebeuren, bv lijn 18?

Ik heb op de volgende waarden voor de lichtwisseling kunnen vaststellen:
Lijn5: CV31=03, toets F0 aan voorwaarts CV321=20 (w=16+4); CV32=08, Aux2 aan CV321=08
Lijn6: CV31=03, toets F0 aan, achterwaarts CV337=24 (w=16+8); CV32=08, Aox0 achteruit aan CV337=2
Lijn7: CV31=03, toets F0 aan, voorwaarts CV353=68 (w=64+4); CV32=08, Aux1 bij achteruit aan CV353=04
En omdat ik niet alles kwijt kan ivm tegenstrijdigheden verder op lijn 18:
Lijn18: CV31=04, toets F0 aan achterwaarts CV273=72 (w=64+8); CV32=09, Aux0 F bij vooruit aan CV273=01.
Vraag 2: Is dit de juiste oplossing, hiervoor lijn 18 te gebruiken?

Ik ben benieuwt naar het antwoord van de kenners..

Mvg.
Marcel
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
CiteerVraag1: kan ik de decoder resetten (CV08,w08) ZONDER dat mijn geluid wordt aangetast/verdwijnt?
Ja. Maar je noemt een lokpilot decoder en vraagt hier over sound :?

CiteerDaarnaast is de printlayout niet even logisch opgebouwd door John. (De beste stuurlui staan aan wal, hè!)
Lol, dat laatste klopt ja :D. Werd lastig om het anders te doen gezien de MTC connector die soort van in de weg zit om het anders aan te sluiten.

Handigste is gewoon de lokprogrammer software openen, daarin een leeg decoder project te openen (of de versie met sound), aan te passen zoals je wil en dan via show changed CVs krijg je een lijstje wat je moet veranderen.
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Hallo,

ik dacht even snel alles uit te werken, wat er in mijn decoder met Johnsoldeert print en Telex koppelingen niet orgineel staat, ik kan wel een CV lijstje sturen met gewijzigde waarden, maar hier ga je niet blij van worden, ik heb nu een lijstje van 234 gewijzigde waarden, dat is de helft van de CV die in een Lopi 5 decoder.

Bij een reset van een niet voorgeprogrammerde sounddecoder als bij de 6400 raak je ook de geluiden kwijt.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Hallo Walter.
Dat is iig 1 vraag beantwoord.
Hartelijk dank hiervoor.
Dus een reset gaat het niet worden.

Ik vindt de materie best interessant en bijt mij er steeds verder in vast.
Ook nog een ICE-3 met de print van John weer 100% gekregen.
En ook hier mijzelf weer verbaasd om de (on-)logica.

Ik ga mij er morgen nog maar eens verder in verdiepen.
Iig de waarden uitvogelen die als default horen te staan en deze in lijn 1 t/m 8 herprogrammeren.

De optie die John aan geeft is maar deels zinnig. Want de ten onrechte gewijzigde waarden zie je dan over het hoofd. Maar ik ga het toch proberen wat dit theoretisch oplevert.

Mvg.
Marcel
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Beste Marcel,

Voor wat het waard is: je kunt met de Raptor in DCC ook CV's instellen (niet lezen), wel even apart spoortje aansluiten en de hoofdbaan loskoppelen.

Pagina 40 en 41 van de uitgebreide handleiding

Groet, Anne W
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Ik vind je verhaal niet helemaal logisch klinken.
Waarom zou je de default waardes in stand houden? Een combinatie van zo'n decoder en geavanceerde print vraagt er gewoon om om de hele functie mapping gelijk goed op te bouwen. Sterker nog, ik verwacht dat de default mapping een goede werking zelfs in de weg kan zitten.
En ja, dat kost je een hele hoop programmeerwerk. De makkelijke methode daarvoor is een LokProgrammer. Maar dat kost ook wel wat.
Dus het alternatief is eindeloos CV's instellen, liefst wel met een centrale die ook kan lezen.

Koen
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
Ik hoef in principe maar t/m lijn 10 te programmeren.
Maar als de vorige decoder-programmeur er nog een verrassing heeft achtergelaten, zou ik die met terug naar default ondervangen.
En, inderdaad, lezen zou een stuk gemakkelijker zijn.
Maar het is niet mijn insteek om een decoderprogrammer aan te schaffen, daar ik deze voor mijzelf niet gebruik. Klusje is voor een ander.  Tot nu toe redde ik het met de 6021.
Maar gezien de geïnvesteerde tijd wordt het wel interessant.

Mvg. Marcel
Re: Vraagje over programmeren ESU LokPilot V5 sound.
 @citaat Zoals ik het ervaar: je loopt vast met je ouderwetse 6021 / Raptor werkwijze, het niet kunnen lezen van CV's en het alleen kunnen schrijven van ook nog eens complexe instellingen in een LokSound5 en dan ga je aan het forum vragen hoe verder? En dan verwachten dat iemand daar uren tijd aan gaat spenderen door alle CV's en indexen uit te pluizen en dat op een forum plempt?

Voor 2x2 postzegeltjes nummertje 1 stuur je je decoder even op en neer naar iemand met een LokProgrammer die in een kwartiertje je CV wensen er even in je decoder blaast.

Gr, Ben.