Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3

Gestart door Olivier85 woensdag 17 februari 2021, 00:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Geen ruzie maken op de vrijdag beste mensen! :).

Ik heb alles geprobeerd maar geen succes, de kraan zit helaas in de doos om retour gestuurd te worden. Dank voor alle hulp!
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Nou..nou
En dit alles voor een kraan.
Ik zou zeggen Olivier85  koop een plastic kraan en vraag weer om hulp.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Plastic? Bestaat die? :P
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hallo,

ik heb de kraan al zeker 20 jaar geleden digitaal gemaakt, met dezelfde decoder, hij werkt niet als Magneetdecoder, maar echt en alleen als locdecoder, zowel met een 6021, CS1, CS1R als Ecos, met een CS2 of 3 heb ik geen ervaring met deze kraan, maar het digitaal formaat Motorola 1 oud is door de jaren heen niet veranderd.

Er bestaan inderdaad schema's van de Analoge Kraan, dus zonder deze print, die aangestuurd wordt met een combinatie van K83 zowel als K84 decoders,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Ja de analogie variant weet ik wel aan te sluiten, kost alleen decoder ruimte! Even kijken of ik een mooie op de kop van tikken.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Maar de oplossing staat hier toch al, Ton toont toch een stuk uit de CS handleiding: klik
In de handleiding van de kraan moet je niet zoeken, er was  destijds nog  geen CS...
En nogmaals, je moet de kraan niet verbinden met een extra functiedecoder maar aansturen alsof het een loc en functiedecoder is.
Maar dat gaat er precies moeilijk in  ;)
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Maar een m83 en m84 zijn wisseldecoders.
Ik ga het nog een keer vragen: weet je zeker dat de tandwielen kunnen draaien?
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Nogmaals de passage, nu de orginele Duitse tekst uit "Das Große CS3 Workbook, Edition 20.03" over het gebruik van de onderhavige digitale kraan:
"Der frühere Digital-Drehkran (7651 in der letzten Version) kann ebenfalls in die heutige Systemarchitektur eingebunden werden. Da in diesem Kran ein kombinierter Lok- und Funktionsdecoder mit achtpoligem Codierschalter verbaut ist, kann er über die Decoder m83 im Zusammenspiel mit m84 über die Central Station angesprochen werden. Die auswählbaren Adressen sind allerdings ein- geschränkt (01, 03, 04, 09, 10, 12, 13, 27, 28, 30 (Standard- Einstellung), 31, 36, 37, 39, 40, 80)."

Ik ga er dan vanuit dat deze kraan wel degelijk via CS3 aangestuurd kan worden.
Blijven proberen dus. Ik neem aan dat uit de periode dat deze kraan werd verkocht wel meer digitale apparatuur met soortgelijke decoder-combi werd verkocht. Hoe zit dat dan met die apparatuur?
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Lees ik ook problemen over. Bijvoorbeeld de danswagon.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Misschien heb je hier wat aan....
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Central Station - Digitalkran 7651

Wie kann ich den Digitalkran Nr. 7651 mit der Central-Station bedienen?

Antwort
Es ist wie folgt vorzugehen

Zuerst ist der Kran auf die Central-Station zu schalten.
1. Neue Lok manuell anlegen
2. Als Decoder "Funktionsdecoder" auswählen
3. Die Adresse des Digitalkrans eingeben, Name und Loksymbol auswählen
4. Mit Häkchen bestätigen

Zur korrekten Funktion des Krans ist das 1. Funktionstastensymbol zu ändern:
1. Drücken der Taste "Schaltpult/Funktionen einrichten" (Taste 3 laut Central Station Bedienungsanleitung)
2. Drücken des 1. Funktionstastensymbol (f0)
3. Wählen des Symbols für Dauerlicht
4. Nochmaliges Dücken der Taste "Schaltpult/Funktionen einrichten" (Taste 3 laut Central Station Bedienungsanleitung)

Bedienung des Krans:
Funktionstaste 1 (f0): Licht
Funktionstaste 2 (f1): rechts- und linksdrehen des Krans
Funktionstaste 3 (f2): heben und senken des Krans

Um den Kran zu Bedienen ist die gewünsche Funktionstaste einzuschalten und mit dem roten Drehknopf die Geschwindigkeit wählen. Die Richtung kann durch drücken des roten Drehknopfes geändert werden. Dann Funktionstaste wieder ausschalten. Es kann immer nur die Funktion f1 oder f2 eingeschaltet sein, nicht Beides zusammen.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Dank Anton, maar dit is wat ik ook al een aantal keer geprobeerd heb.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hi  ?  (olivier85),

Doet je kraan het nu ?

groet
Harald
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Ik heb de kraan teruggestuurd en hij bleek het bij de winkelier ook niet (meer) te doen, het lag dus niet aan mij :). En waarschijnlijk was die vrij snel ingesteld geweest, had die het wel gedaan. Dank allen voor het meedenken!
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Heeft even geduurd voor de aap uit de mouw kwam...

Willy