Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3

Gestart door Olivier85 woensdag 17 februari 2021, 00:24:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Dag allen,

Ik heb een mooie digitale Marklin kraan 7651 gekocht maar deze werkt niet met het CS3. Ik heb van alles geprobeerd en ook alle onderwerpen hier op het forum over dit onderwerp gelezen maar ik kom er niet uit.

- ik heb de kraan via de databank toegevoegd (als locomotief), het lampje is te bedienen maar de kraan komt niet in beweging;
- ik heb de kraan handmatig via het MM protocol (als locomotief) toegevoegd, zelfde verhaal als hierboven;
- ik heb de aansluitingen bruin en rood omgedraaid, geen effect.

Ik begreep dat deze kraan werkt met een Motorola 1 decoder maar op het CS3 heb ik alleen deze keuze tussen DCC en MM. Ik begreep dat MM Motorola 1 en Motorola 2 zou moeten omvatten. Via MM zou het dus moeten werken.

Heb ik iets gemist? Hebben jullie andere ideeën? Ik heb de kraan via een winkel gekocht dus technisch zou die in orde moeten zijn.

Dank voor het meedenken!

Gr Olivier
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hoe heb je hem aangesloten. De 7651 is een analoge kraan.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Er zit een decoder onder de kraan (zo wordt/werd die geleverd vanuit Marklin).

Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Als ik zo het adres lees, moet het adres 03 zijn. MM = Motorola (1)

John
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hier staat die als het goed is op MM 30 (dipswitch 8 staat op 'on' niet 7), het lampje werkt dan wel maar de kraan niet..
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Het kan zijn dat de motoren vast zitten.
Dat de olie verdroogt is en dat daardoor de motoren niet draaien.
Grt.
Jo
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hi Jo,

Dank voor je reactie, dat zou kunnen maar lijkt mij onwaarschijnlijk omdat ik hem bij een winkel heb gekocht en hij recent getest was.

Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
 @citaat Met welke centrale hebben zij het ding mee getest?

Groet Ronald.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Zoals ik het zie zou het adres 30 moeten zijn.
Invoeren als MM Loc adres 30 en het zou moeten werken.
Handig hulpmiddel is deze site om de adressen uit te lezen: Linkje
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Klopt! En wanneer ik dit doe kan ik de lamp op de kraan ook bedienen maar meer niet..
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: ronaldk op woensdag 17 februari 2021, 16:59:08
@citaat Met welke centrale hebben zij het ding mee getest?

Groet Ronald.

Met besturing 6021.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Kijk eens hier: https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=144251

Wel met 6021 (Motorola1), niet met CS3. Op 29 dez. roept iemand dat het werkt. Topic is 4 jaar oud, mag aannemen dat er een software wijziging is voor het CS3?
Daar zou ik naar op zoek gaan, desnoods even met Marklin support van De Kleine Benelux contacten.

Gr, Ben.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hallo,

adres staat op 10 kijk maar naar de contacten, 2,3,6,7 die naar beneden staan, en de lijnen waar deze naar toe wijzen, hij reageert op Motorola 1 oud, met 14 stappen (14fx), en is polariteitsgevoelig, evt. rode en bruine draad verwisselen,

met vriendelijke groet,

walter
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: wissels op woensdag 17 februari 2021, 18:02:09
Hallo,

adres staat op 10 kijk maar naar de contacten, 2,3,6,7 die naar beneden staan, en de lijnen waar deze naar toe wijzen, hij reageert op Motorola 1 oud, met 14 stappen (14fx), en is polariteitsgevoelig, evt. rode en bruine draad verwisselen,

met vriendelijke groet,

walter


Gaat het er niet om welke contacten omhoog op 'on' staan?

Bruin en rood heb ik al proberen om te wisselen..
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: wissels op woensdag 17 februari 2021, 18:02:09
Hallo,

adres staat op 10 kijk maar naar de contacten, 2,3,6,7 die naar beneden staan, en de lijnen waar deze naar toe wijzen, hij reageert op Motorola 1 oud, met 14 stappen (14fx), en is polariteitsgevoelig, evt. rode en bruine draad verwisselen,

met vriendelijke groet,

walter

Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Plaatje met instellingen staat niet voor niks op de onderkant van de kraan, en deze decoder is geen locdecoder, maar ik heb de standen omgedraaid moet idem adres 30 zijn excuus
met vriendelijke groet,  ook al zitten de motoren vast, de elektromagneet en lamp in het huis zouden in ieder geval moeten werken op f0. Met f1 respectievelijk f2 (dus niet tegelijk) kan je met de snelheidsregelaar hijsen en draaien.

Walter
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: wissels op woensdag 17 februari 2021, 18:39:44
Plaatje met instellingen staat niet voor niks op de onderkant van de kraan, en deze decoder is geen locdecoder, maar ik heb de standen omgedraaid moet idem adres 30 zijn excuus
met vriendelijke groet,  ook al zitten de motoren vast, de elektromagneet en lamp in het huis zouden in ieder geval moeten werken op f0. Met f1 respectievelijk f2 (dus niet tegelijk) kan je met de snelheidsregelaar hijsen en draaien.

Walter

Dank voor je reactie. De lamp werkt inderdaad, verder niets helaas..
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hallo Olivier,

kan je de lamp (en magneet) aan en uitzetten met f0, dan heb je het juiste adres, verder f1 inschakelen en rijregelaar open draaien, hij reageert traag dus bij hogere snelheid.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: wissels op woensdag 17 februari 2021, 18:52:52
Hallo Olivier,

kan je de lamp (en magneet) aan en uitzetten met f0, dan heb je het juiste adres, verder f1 inschakelen en rijregelaar open draaien, hij reageert traag dus bij hogere snelheid.

met vriendelijke groet,

Walter


Hi Walter, de lamp aan en uitzetten lukt inderdaad. Echter met F1 en de rijregelaar gebeurt er helemaal niets, ook niet op hoge snelheid.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
f1 uit en f2 aan?

f1 is draaien
f2 = hijsen

Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: wissels op woensdag 17 februari 2021, 19:15:24
f1 uit en f2 aan?

f1 is draaien
f2 = hijsen

Ik heb denk ik alle toetscombinaties al geprobeerd, helaas zonder effect..
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Aansluiting ook eens omgepoold. Denk niet dat dat het is, de lamp doet het, dus de decoder luistert. Denk dat je het eerder in de afdeling motoren moet zoeken.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Ik zou verwachten dat de CS3 standaard in de locomotievenlijst die digitaal aanspreekbaar zijn, ook toebehoren zoals de gedigitaliseerde kraan 7651+7652 zou staan.
Misschien even kijken of de opvolger 76515 in de lijst voorkomt, en zo ja, selecteren.  Ik vermoed dat de functietoetsen overeenkomen met de 7651+7652.

Anders, terug naar de winkel, en nogmaals testen met 6021, en misschien heeft de winkel ook een CS3 staan?

Verder testen of de motoren en mechaniek goed functioneren: motoren afzonderlijk aansluiten op regelbare transformator (AC of DC afhankelijk van de motoren in de 7651; vermoedelijk gelijkstroommotoren).


Willy
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: Laurent op donderdag 18 februari 2021, 09:53:59
Aansluiting ook eens omgepoold. Denk niet dat dat het is, de lamp doet het, dus de decoder luistert. Denk dat je het eerder in de afdeling motoren moet zoeken.

Met omgepoold bedoel je bruin en rood omdraaien?
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: nmbssncb op donderdag 18 februari 2021, 12:04:00
Ik zou verwachten dat de CS3 standaard in de locomotievenlijst die digitaal aanspreekbaar zijn, ook toebehoren zoals de gedigitaliseerde kraan 7651+7652 zou staan.
Misschien even kijken of de opvolger 76515 in de lijst voorkomt, en zo ja, selecteren.  Ik vermoed dat de functietoetsen overeenkomen met de 7651+7652.

Anders, terug naar de winkel, en nogmaals testen met 6021, en misschien heeft de winkel ook een CS3 staan?

Verder testen of de motoren en mechaniek goed functioneren: motoren afzonderlijk aansluiten op regelbare transformator (AC of DC afhankelijk van de motoren in de 7651; vermoedelijk gelijkstroommotoren).


Willy

Ja als ik 7651 invoer in de CS3 komt er een mooie lijst met kranen naar voren waarmee ik dus alleen de verlichting kan bedienen.

Als ik de motoren los wil testen dan moet ik de kraan los van de decoder koppelen toch? Dat is misschien niet zo handig als ik de kraan wil terug sturen denk ik.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Ik ben blond (en inmiddels ook langzaam aan kaal) maar als de motoren in de winkel goed werkten wat is dan de lol om daar thuis gekomen weer aan te twijfelen?

Gr, Ben.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: Olivier85 op donderdag 18 februari 2021, 12:21:17
Citaat van: Laurent op donderdag 18 februari 2021, 09:53:59
Aansluiting ook eens omgepoold. Denk niet dat dat het is, de lamp doet het, dus de decoder luistert. Denk dat je het eerder in de afdeling motoren moet zoeken.

Met omgepoold bedoel je bruin en rood omdraaien?
Ja.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
 @citaat

Citaat van: Olivier85 op woensdag 17 februari 2021, 00:24:51

- ik heb de aansluitingen bruin en rood omgedraaid, geen effect.

Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
hoi,

Citaat van: Olivier85 op donderdag 18 februari 2021, 12:23:41
Ja als ik 7651 invoer in de CS3 komt er een mooie lijst met kranen naar voren waarmee ik dus alleen de verlichting kan bedienen.

Als je eens een losse lok aanmaakt met het juiste Motorola-adres. Zonder uit een lijst waar je de kraan uit kiest? En dan met de F-knoppen de boel test?

Groet Ronald.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 18 februari 2021, 12:56:53
Ik ben blond (en inmiddels ook langzaam aan kaal) maar als de motoren in de winkel goed werkten wat is dan de lol om daar thuis gekomen weer aan te twijfelen?

Gr, Ben.

Ik begreep van de beste winkelier dat dit het geval was; het is een koop op afstand  geweest dus heb het zelf niet kunnen vaststellen.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
 @citaat Dan kan je hem gewoon retour sturen. Dat mag zonder reden van opgaaf binnen twee weken (of als dat niet goed omschreven is een maand of 6) dan krijg je ook je geld terug.

Groet Ronald.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
 @citaat

Yes, was ik inderdaad van plan wanneer er hier niet nog iets genoemd werd wat ik niet al geprobeerd had. Toch dank allen!


Edit Frenkievee: citaat van direct voorgaande bericht verwijderd.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Wat dan rest is het grote geheim: waarom werkt het ding wel met een 6021 (zie ook mijn link die ik eerder gaf naar Stummis forum) en niet met een hele dure centrale als een CS3? Ik zou het niet zo snel opgeven maar het is niet mijn kraan. ;)
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
 @citaat inderdaad. Dat is dan een groot mysterie. Het zal wel een paar instellingen zijn  :) Zoals zo vaak  :D
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: Olivier85 op donderdag 18 februari 2021, 14:46:18

Ik begreep van de beste winkelier dat dit het geval was; het is een koop op afstand  geweest dus heb het zelf niet kunnen vaststellen.

Een verkoop op afstand enz.... dus je hebt de kraan dus niet in werking gezien?

Willy
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 18 februari 2021, 16:55:47
Wat dan rest is het grote geheim: waarom werkt het ding wel met een 6021 (zie ook mijn link die ik eerder gaf naar Stummis forum) en niet met een hele dure centrale als een CS3? Ik zou het niet zo snel opgeven maar het is niet mijn kraan. ;)

Pijnlijke conclusie ;), maar ik zou echt niet weten hoe ik de kraan aan de praat krijg. Is mm1 handmatig in te stellen oid?

Ik kan de kraan retourneren binnen 2 weken en die termijn verloopt binnenkort, vandaar. Maar als iemand nog een idee mbt instelling heeft hoor ik het graag!
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: nmbssncb op donderdag 18 februari 2021, 18:36:25


Een verkoop op afstand enz.... dus je hebt de kraan dus niet in werking gezien?

Willy

Klopt! Ik heb de kraan zelf niet werkzaam gezien.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Ik heb het topic op Stummi eens doorgelezen.
Blijkbaar werkte het wel vanaf een bepaalde software versie op de cs3.
Is jouw cs3 ook voorzien van de nieuwste software?

Groeten,
Ton.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
 @citaat

Hi Ton,

Dank voor checken! Ja heb de nieuwste firmware er op..


Edit Frenkievee: citaat van direct voorgaande bericht verwijderd.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
In het grote CS3 werkboek staat over het gebruik/aansturing van de 7651 via de CS# het navolgende:
Vertaald:
"De vorige digitale zwenkkraan (7651 in de laatste versie) kan ook worden geïntegreerd in de huidige systeemarchitectuur. Omdat in deze kraan een gecombineerde loc- en functiedecoder met achtpolige codeerschakelaar is ingebouwd, kan deze via de m83-decoder in combinatie met de m84 via het Central Station worden aangesproken. De adressen die kunnen worden geselecteerd, zijn beperkt (01, 03, 04, 09, 10, 12, 13, 27, 28, 30 (standaardinstelling), 31, 36, 37, 39, 40, 80)."

In je beschrijving tot nu toe zie ik nergens dat je de kraan via m83 en m84 hebt verbonden.
Succes
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Dank! Klopt! Heb ik nog niet geprobeerd, maar hoe werkt dit dan; ik heb alleen 1 rood en 1 bruin draad, wat moet waarin dan?
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Ik heb deze kraan niet en weet dus ook niet hoe hij in de praktijk aangesloten moet worden. Bij mij alleen boekenwijsheid. Misschien weten andere van het forum wel hoe je hem aansluit via de M83/84 combi.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Je zou kunnen proberen de M83/84 aan te spreken vanuit het CS3... Dus als wisseldecoder. Wellicht helpt het?
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Maar hoe zou ik de kraan op de m83/m84 moeten aansluiten dan?
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Je moet de kraan niet aansluiten op een m83/84  maar aansturen als een m83/84.
Hetzelfde adres is tegelijk bruikbaar als loc adres en functiedecoder adres.
De kraan heeft een gecombineerde decoder, moet dus als loc en als functiedecoder bestuurd worden.
Enfin, zoals het in de handleiding staat.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Ah dus ondanks dat de kraan niet op de decoder zit zou ik hem wel via de decoder kunnen bedienen?
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Onderaan je kraan zit een decoder die zowel locdecoder als functiedecoder is op hetzefde adres.
Snelheid en draaizin regelen gebeurt als loc, selectie motor, draaien heffen, gebeurt als functiedecoder.
Ik heb de kraan zelf niet digitaal maar met wat je schrijft werkt licht en magneet wel, dit omdat je stuurt als locdecoder.
Nu ook nog even sturen als functiedecoder en alles zal werken.
Dat het niet werkt op CS en wel op 6021 zijn allemaal cowboy verhalen van wie niet snapt dat deze decoder zowel loc als functiedecoder is op hetzelfde adres.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Hi Anton, dank voor je reactie. Ter verduidelijking, alleen het licht werkt, de magneet werkt niet. Als ik een artikel op MM 30 als 'functie' toevoeg gebeurt er ook niets..
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Citaat van: antonv op vrijdag 19 februari 2021, 10:56:01

Dat het niet werkt op CS en wel op 6021 zijn allemaal cowboy verhalen van wie niet snapt dat deze decoder zowel loc als functiedecoder is op hetzelfde adres.


Ik ben iemand die dat zei, gebaseerd op wat ik lees EN op wat de winkelier zei volgens Olivier.
Maar aan oneliners hebben we niks, maak eens wat schermprintjes die Olivier helpen of post even een link met een handleiding.
Re: Märklin 7651 Kraan werkt niet op CS3
Aan oneliners hebben we inderdaad niks. Daarom probeer ik duidelijk te maken dat het hier gaat om een gecombineerde loc en functie decoder op hetzelfde adres. Schermprintjes van wat dan nog, ik heb alles uitgelegd wat er uit te leggen valt en voor de rest mogen we toch aannemen dat een CS gebruiker weet hoe een loc en een functiedecoder aangestuurd worden. Lees alles wat ik al geschreven heb en niet enkel de oneliner die je aanhaalt.