Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Van Biervliet

Gestart door Jonatan dinsdag 16 februari 2021, 21:40:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Van Biervliet
Lid sinds: 2021

offline
Van Biervliet
Worden de AC modellen van Van Biervliet ergens op dit forum besproken?

Meer bepaald de Belgische treinstellen die ze maken, zoals onder andere de Duikbril.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2012

offline
Re: Van Biervliet
ik heb de Desiro en de AM54; ze zijn mooi gedetailleerd,
je rails moeten wel goed vlak liggen anders ontsporen ze,
de AM54 heeft een matige trekkracht, dus opletten met hellingen,
de Desiro heeft een grote overhang, daar moet je zien dat er niks te kort bij de rails staat en ook gebogen bruggen moeten breed genoeg zijn;


mvg,
Michel
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2021

offline
Re: Van Biervliet
Bedankt voor de tips.

Veel rijden de treinstellen niet. Vooral voor de gallery.

De overhang is niet per se groot, zo lang de bochten maar realistisch lang gerekt zijn.

Heb al gemerkt dat je wel heel voorzichtig moet zijn met het uithalen van de treinstellen. Sommige van de details zijn zodanig fragiel dat ze er bijna afvallen gewoon van te kijken.

Langs de andere kant zijn het net deze details die het verschil maken...
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van Biervliet
Het is een keuze of meestal goed rijgedrag maar mindere details(marklin) of betere details maar lagere rij kwaliteiten(biervliet enz)
Combi van beide kan wel maar dan ga je niet onder de 1000 euro blijven ivm ontwikkel tijd die daar voor nodig is.
Maar door dat prijs niveau, prijzen zulke modellen zich eigenlijk uit de markt.
Re: Van Biervliet
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re: Van Biervliet
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 juni 2021, 18:37:00
Het is een keuze of meestal goed rijgedrag maar mindere details(marklin) of betere details maar lagere rij kwaliteiten(biervliet enz)

...of er zelf aan gaan knutselen natuurlijk, dat is ook een facet van de hobby :) :thumbup:

Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Van Biervliet
Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 juni 2021, 18:37:00
Maar door dat prijs niveau, prijzen zulke modellen zich eigenlijk uit de markt.
wees maar gerust er is daar een markt voor anders zou hij ze niet maken en blijven maken, je moet West-Vlamingen geen muilen leren trekken !  :D
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van Biervliet
Even goed lezen Peter ;) ik geef aan dat er keuzes zijn.
En dat meestal de beste keuze te duur word gevonden en dus vaak niet word uit gevoerd.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van Biervliet
Hoi,

Altijd mooi die ongefundeerde opmerkingen van jou  :)

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 juni 2021, 18:37:00
Het is een keuze of meestal goed rijgedrag maar mindere details(marklin) of betere details maar lagere rij kwaliteiten(biervliet enz)

Waarom zou dat niet goed samen kunnen gaan? Veel details en goed rijgedrag?

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 juni 2021, 18:37:00
Combi van beide kan wel maar dan ga je niet onder de 1000 euro blijven ivm ontwikkel tijd die daar voor nodig is. Maar door dat prijs niveau, prijzen zulke modellen zich eigenlijk uit de markt.

Heb je voorbeelden? Waarom zou dat niet voor onder de 1000 euro kunnen zijn?

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 juni 2021, 18:37:00
Maar door dat prijs niveau, prijzen zulke modellen zich eigenlijk uit de markt.

Denk dat het een betere markt is dan de goedkope markt. Het is niet voor niets dan Märklin zich steeds meer bedient van het "exclusief maken" van modellen. Door speciale modellen uit te brengen in een kleinere gelimiteerde oplage met een hoger detailniveau, verwering, meer technische snufjes dan standaard modellen. Speciaal daar kan je dan meer geld voor vragen. Volgens jouw theorie rijden die dingen dan slechter dan gewone Märklin-treintjes. Is dat zo? Of zit het in andere zaken waarom een bepaald treintje beter rijden dan andere?

Citaat van: hmmglaser op dinsdag 29 juni 2021, 23:13:47
En dat meestal de beste keuze te duur word gevonden en dus vaak niet word uit gevoerd.

Dat is met alles zo. Er wordt een afweging gemaakt tussen "kosten" en "levensduur". Het resultaat maakt dan een bepaalde "kwaliteit". Die afweging wordt door iedereen zelf ook gedaan. Op je werk en privé. Bij fabrikanten komt er nog een component bij "Verkoop" dus "Welke prijs heeft de potentiële koper er voor over?" en kan er genoeg van verkocht worden. Blijven er niet te veel van "op voorraad"? Als het gewenste resultaat met minder dure keuze kan worden gehaald wordt daar voor gekozen. Over dat resultaat kan dan een discussie ontstaan over of dat wel het "gewenste resultaat" is. En dat is vaak ook een persoonlijke verwachting en beleving wat bij een merk / fabrikant hoort.

Groet Ronald.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van Biervliet
Ronald veel topics hier op het forum vertellen mijn verhaal.
Kun jij mij anders modellen laten zien welke goed rijden van veel en juiste details zijn voorzien welke deze niet verliezen tijdens het rijden?
Ik hoef er niet lang over na te denken deze zijn er in mijn ogen niet want het kost te veel(tijd en dus geld)om dit te produceren.
Misschien dat een fanatieke zelfbouwer iets heeft gemaakt wat in de buurt komt.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van Biervliet
Citaat van: 1200Blauw op dinsdag 29 juni 2021, 18:47:25
...of er zelf aan gaan knutselen natuurlijk, dat is ook een facet van de hobby :) :thumbup:
Ik heb zelf wel eens wat geprobeerd maar kwam snel tot de conclusie dat hem dat niet ging worden. Want voordat je er erg in hebt ben je bijna alles aan het vervangen door een verbeterde versie.
Als ik miljoenen te besteden had zo ik het wel serieus overwegen, gewoon omdat het dan kan ;)
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van Biervliet
Hoi,

Citaat van: hmmglaser op woensdag 30 juni 2021, 20:11:56
Ronald veel topics hier op het forum vertellen mijn verhaal.

Het enige wat hier op het forum vooral leeft is het merk "Märklin" en het 3railsysteem. Hier wordt nog vrolijk stralen van 360mm gebruikt en scherpe wissels. Dat vindt men hier normaal. Dat geeft beperkingen. Zeker op het gebied van modellen. Veel fabrikanten houden steeds minder rekening met de krappe boogstralen en scherpe wissels. En ja dan begint men te klagen  :)

Kijk eens verder. Dan zal je zien dat je stelling over "details en goed rijden" niet correct is. Kijk maar eens op een gemiddelde tentoonstellingsbeurs. Zoek een baan uit en vraag wat er op rijdt. Een goede tentoonsteller zorgt ervoor dat zijn materieel gedurende de beurs goed rijdt. Hij weet meestal ook wat de nukken en waar het aan ligt als het niet goed rijdt. Vaak is het een combinatie van zaken.

Citaat van: hmmglaser op woensdag 30 juni 2021, 20:11:56
Kun jij mij anders modellen laten zien welke goed rijden van veel en juiste details zijn voorzien welke deze niet verliezen tijdens het rijden? Ik hoef er niet lang over na te denken deze zijn er in mijn ogen niet want het kost te veel(tijd en dus geld)om dit te produceren.

Steek je licht eens op bij kleinere fabrikanten zoals NMJ models leveren deze modellen die gedetailleerd zijn en goed rijden. Ik mag regelmatig rijden met Amerikaanse modellen. Dat rijdt vaak heel goed en zien er goed uit.

Groet Ronald.

Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van Biervliet
Citaat van: hmmglaser op woensdag 30 juni 2021, 20:11:56
Ronald veel topics hier op het forum vertellen mijn verhaal.
Kun jij mij anders modellen laten zien welke goed rijden van veel en juiste details zijn voorzien welke deze niet verliezen tijdens het rijden?
Ik hoef er niet lang over na te denken deze zijn er in mijn ogen niet want het kost te veel(tijd en dus geld)om dit te produceren.
Misschien dat een fanatieke zelfbouwer iets heeft gemaakt wat in de buurt komt.

Grappig om een vraag te beantwoorden met een wedervraag. Dat komt niet echt overtuigend over.
Maar ik zie toch voldoende modellen de markt op komen die prima tot (heel) goed gedetailleerd zijn die ook goed rijden. En een aantal van die modellen heb ik zelf ook. Denk aan Artitec met Hondekoppen, Plan U's of Roco met een 1200, Piko met een 1100 en 2200 of LS Models ICR.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Van Biervliet
toch misstaat die niet echt, bovendien de Marklin/Trix is /blijft langer bedrijfzeker, mochten er problemen zijn ga eens neuzen hier https://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,30173.msg464751.html#msg464751, ik kende iemand met 10 loc'swaarvan er ook 10 stuk waren....... begin misschien achteraan lezen want daar is te lezen dat er een geforceerde oplossing kwam
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Van Biervliet
ik heb er ook een 5tal waarvan tot nu toe 2 stuk zijn die en de Trix 2558/2552 ben ik eigenaar van ! :)
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2014

offline
Re: Van Biervliet
Citaat van: Dirkkie_84 op donderdag 01 juli 2021, 10:40:35
Citaat van: hmmglaser op woensdag 30 juni 2021, 20:11:56
Ronald veel topics hier op het forum vertellen mijn verhaal.
Kun jij mij anders modellen laten zien welke goed rijden van veel en juiste details zijn voorzien welke deze niet verliezen tijdens het rijden?
Ik hoef er niet lang over na te denken deze zijn er in mijn ogen niet want het kost te veel(tijd en dus geld)om dit te produceren.
Misschien dat een fanatieke zelfbouwer iets heeft gemaakt wat in de buurt komt.

Grappig om een vraag te beantwoorden met een wedervraag. Dat komt niet echt overtuigend over.
Maar ik zie toch voldoende modellen de markt op komen die prima tot (heel) goed gedetailleerd zijn die ook goed rijden. En een aantal van die modellen heb ik zelf ook. Denk aan Artitec met Hondekoppen, Plan U's of Roco met een 1200, Piko met een 1100 en 2200 of LS Models ICR.

Maar als je een vraag stelt zonder zelf met voorbeelden te komen ben je ook niet echt overtuigend ;) wat ik hier op het forum ook veel lees zijn uitgebreidde teksten zonder veel inhoud.
Maar als deze modellen zo goed zijn waarom zijn er dan op diverse forum aanmerkingen en issues/oplossingen te vinden.
Veel dingen zijn simpel op te lossen of zelf te voorkomen door een goeie na controlle. Maar omdat dat weer ten koste gaat van de winst en veel mensen niet kritisch zijn laten ze het erbij.
Misschien zou het beter zijn om te zeggen dat voor jou en andere het model voldoet.
Bij mij ligt de grens dat als het voldoet of meer blijft die, maar anders gaat die de deur uit :)
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

offline
Re: Van Biervliet
Citaat van: hmmglaser op vrijdag 02 juli 2021, 19:21:59
wat ik hier op het forum ook veel lees zijn uitgebreidde teksten zonder veel inhoud.
Daar staat dit forum toch wel om bekend. Het moet vooral gezellig zijn. Daar zit geen waardeoordeel aan overigens.

Citaat van: hmmglaser op vrijdag 02 juli 2021, 19:21:59
Maar als deze modellen zo goed zijn waarom zijn er dan op diverse forum aanmerkingen en issues/oplossingen te vinden.
Die conclusie deel ik niet. En al zou het zo zijn, kun je er niet direct conclusies aan verbinden. Als een model meer verkoopt, zullen er ook eerder klachten aan komen. Als een model meer functies heeft, heb je ook meer kans op klachten. Dus zonder cijfers ga ik me niet verleiden tot het trekken van dit soort conclusies.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Van Biervliet
het komt er op neer wat mag het kosten voor de fabrikant en sommigen hebben nog altijd niet begrepen als je iets degelijks bouwt, het blijft rijden en uiteindelijk veel meer gaat opbrengen dan te zitten klooien met oplossingen die niet meer van deze tijd zijn.

Sommigen leren uit hun fouten zou je zo denken, inderdaad maar helaas zijn er ook anderen die liever een goede raad  in de wind slaan in hun zaken doen.
Dit is iet wat Marklin al begreep van aanvang....het rijdt en het blijft rijden....er werden ook fouten gemaakt maar men kwam met een echte oplossing......i.p.v een pleister op de wonde !
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Van Biervliet
pas op al je een 52,53,54,59,60,61,62,63. 65.75 koopt dan koop je terug een allerbeste loc
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2021

offline
Re: Van Biervliet
Ben het er wel mee eens dat voor de echte verzamelaar net de exclusiviteit een grote rol speelt.

Exclusief model voor mij :
Het rijgedrag is enerzijds dermate fundamenteel dat er niet kan worden aan getornd, zelfs voor modellen die een heel leven in een vitrinekast staan. Alternatief is model zonder aandrijving uitbrengen...
Ook de afwerking vind ik bij exclusieve modellen intouchable.

De prijs is voor mij dan van ondergeschikt belang. Ik koop liever een model minder, maar wel steeds enkel modellen van uitzonderlijke kwaliteit, op alle vlakken, waarvan er misschien minder van bestaan...
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2021

offline
Re: Van Biervliet
Hier wou ik graag op verder gaan... Van Biervliet was inderdaad het onderwerp...

De voorgaande berichten uit dit topic lijken wat te insinueren dat de VB modellen een slechte rijeigenschap zouden hebben, hetgeen ik allerminst kan bevestigen.

Alhoewel de modellen bij mij quasi nooit zijden zijn ze allen wel eens getest geweest. Zoals aan gegeven door Ronald lijkt er op banen met meer realistische draaicirkels & hoogtevervallen niet meteen een probleem te zijn met het rijgedrag.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Van Biervliet
het rijgedrag is inderdaad goed echter het materiaal dat het rijden aanstuurt laat te wensen over en er wordt weinig of niks oplossend en degelijk aangedaan.Dat zit velen in de neus dat je voor slechte onderdelen kosten hebt om ze te vervangen.Simpel is die onderdelen in messing te laten maken en alle problemen zijn bij al de modellen opgelost.Je koopt een duur  model niet om na een tijd in de kast te zetten.
Re: Van Biervliet
Lid sinds: 2010

met de trein was U er al(lang) geweest !

offline
Re: Van Biervliet
Citaat van: bellejt op maandag 27 september 2021, 17:03:47
Je koopt een duur  model niet om na een tijd in de kast te zetten.
en dan nog ben je niet zeker dat er niet eentje, twee,drie het niet meer zullen doen.

Tot nu toe is het bij mij hout vasthouden 2/5, ik vermelde het als eens eerder ik ken iemand met een score van 10/10 die niet meer reden na een tijd in de kast te staan ! Z

Zolang er geen deftige oplossing komt, die die er komt is er NIET EEN van die 22,23.25,25.5 of 55 bij

En zo zijn er steeds meer die zich niet meer laten vangen......en die voor 't zelfde geld of wat meer liever een LS kopen ! Persoonlijk zijn die 23,55 ook loc's waar ik er nog een aantal zou willen bijkopen maar men helpt mij op deze manier te besparen ....