Nieuws: Regelmatig worden ook lokale Stamtafels georganiseerd! Volg de huidige corona-regels van de overheid voor wat mogelijk is.
+  3rail Forum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  K-rails: Boog met slanke wissels
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: K-rails: Boog met slanke wissels  (gelezen 994 keer)

mcs51

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
K-rails: Boog met slanke wissels
« Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 17:04:15 »

Hallo,
De boog van een slanke wissel (22716) heeft een hoek van (slechts) 14.43 graden terwijl dat 22.5 graden is bij een gewone wissel (2266)

Door na een 2266 wissel een bocht van 7.5 graden te zetten gevolgd door 5 bochten van 30 graden (2231) hebben we dus een bocht van 180 graden.
Dat is de meest rechtse bocht op bijgesloten afbeelding.

Met een 22716 lukt dit dus niet omdat we 1.14 graden missen !??!
14.43 graden (22716 boven) +
5 bochten 30 graden (2231) +
14.43 graden (22715 onder) = 178.86 graden waardoor het recht stuk links van de 22715 niet evenwijdig loopt met de andere sporen.

Hoe wordt dit opgelost?
Bedankt voor jullie insights!
Vriendelijke groeten
Alain
Gelogd

Jakop

  • Toffe Gast
  • *
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
    • Station Waldijk
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 17:26:30 »

Één 2231 er uit en opvullen met een stuk flexrail.  ;)
Gelogd
Station Waldijk
Koploper - LocoNet - DCCNext - IB IR - K-rail

antonv

  • Vaste Gast
  • **
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2020
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 18:07:02 »

1,14° te verdelen over 6 railovergangen...zal wel passen zeker?
Gelogd
Groeten,

Anton

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 18:52:06 »

Zou ik ook denken, maar het probleem bracht me terug bij een oude site uit Bardioc december 1997, niet, zo bleek, omdat dit probleem wordt aangekaart, maar om een verwant issue. En dat zat bij mij ergens diep weg gestopt.

t.a.v. slank wissel (k-rails):
Citaat
Als Gegenbogen verwendete ich nicht wie empfohlen das Gleis 2274,
sondern 2223, um einen besonders kleinen Gleisabstand zu erhalten

Niet to-the-point, dus.

Dat boogstuk, 2223, is 15 graden, en dus net weer iets teveel voor een wissel van 14° 26', zie K-rails componenten.

Dus als je het netjes doet, moet je toch ook weer zagen.
En dan kan je net zo goed meteen flexrails nemen, en het goed doen.

Die 1,14 graad kun je smokkelen over 5 vaste rails-stukken.

Als je het stuk met flex verlegt (en niet smokkelt),
dan heb je veel meer moeite om het goed passend te krijgen.
Bovendien moet je flexrails bij R=424,6 mm, goed vast leggen
anders springt hij weg, of knikt bij de aansluitingen.
Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont

mcs51

  • Zeer Toffe Gast
  • *
  • Online Online
  • Lid sinds: 2019
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 16 februari 2021, 19:40:00 »

Dank u voor de reacties!
Inderdaad stuk flex rail of “foefelen” over 5 railstukken.
Ik dacht dat er een stuk rail bestond, maar niet aanwezig in mijn Scarm lib, niet dus blijkbaar.
 :thumbup:
Gelogd

bellejt

  • Stamgast
  • ***
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
  • graag een glaasje wijn
    • Eigen Site
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 17 februari 2021, 16:10:53 »

of jr gzbruikt in het midden 2 x 2233 met een recht stukje ertussen
Gelogd
Groetjes,Salutations,Greetings,JOHNNY

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=16332.0
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=18364.0
http://www.johnnyrail.net/
Belgie NMBS/Luxemburg CFL.
Ecos kleur,3 boosters ESU,S88 Viessmann
Wielemans Marklin

Jan22

  • Vaste Inboedel
  • ****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Dwarsliggers op de rails sporen niet
Re: K-rails: Boog met slanke wissels
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 17 februari 2021, 18:32:21 »

Ik dacht dat er een stuk rail bestond, maar niet aanwezig in mijn Scarm lib, niet dus blijkbaar.
Een van de zwakke dingen aan het k-rails concept is dat Märklin daarover niet had nagedacht (of wel, zoveel te erger).
Het zwakste is natuurlijk de onbegrijpelijke wisselhoek (14° 26') van een slank wissel, omdat het minimum 12° 30' zou zijn geweest, en omdat 15 ° beter had gepast in het totaal aanbod qua geometrie.

Ik denk altijd met weemoed terug aan het draadje van Eric-Paul uit 2007 Slanke K-wissels en de foute geometrie ervan, samengevat door Acidoo als
Citaat
langs het afbuigende spoor is het Engels wissel dus 3.5 mm te kort

Waarop BlueTrain in 2015 komt met een andere benadering
Citaat
De K-railgeometrie is niet ontworpen met slanke wissels in het achterhoofd.

Jouw probleem hoort daar ook bij.
Onorthodox denken is geoorloofd, en aan te raden bij het gebruik van slanke wissels.


Gelogd
Jan Willem

Links of Rechts: alleen de puko's liggen in het midden.
Brig, Delémont
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.17 | SMF © 2019, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.084 seconden met 28 queries.