Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Servo -> Verticale beweging

Gestart door NL-modelspoor dinsdag 16 februari 2021, 16:18:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Servo -> Verticale beweging
Ik probeer voor een volgend bouwwerk de ronddraaiende beweging van een servo om te zetten in een verticale beweging. Nu is mechanica en het berekenen daarvan niet echt een sterk punt van me. Wat ik nu heb uitgedacht en gebouwd werkt bijna, maar net niet helemaal. Het is een verticale geleider waarover een horizontale rail naar boven/beneden kan schuiven (werkt op zich goed). Aan de servo heb ik een arm gemaakt met een 'pin' welke in de horizontale rail schuift. Boven en onder gaat dit goed echter rond het midden loopt deze gehele constructie zeer zwaar (doodpunt).
Wat zou ik aan deze constructie kunnen veranderen om het bruikbaar te maken?
Re: Servo -> Verticale beweging
Ik ben bang dat die servo te weinig kracht heeft.  Je kunt misschien beter een stappenmotor nemen, of een lineaire servo.
Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
 @citaat

idd, neem een NEMA-17 stappenmotor. In de aansturing met Arduino kun je dan ook versnelling/vertraging regelen.

Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
Euhm..
.
Advies geven zonder idee over het mysterieus " bouwwerk", het gewicht van het verticaal te bewegen gedeelte en de ruimte die de constructie maximaal mag innemen,  is koffiedik kijken  8o.
Wij Vlamingen noemen dat "als een blinde naar een ei slaan"   :)

Een arm-met-pin-constructie laat creatieve vindingrijkheid vermoeden - respect daarvoor !

De servo meteen vertikaal monteren, had je mogelijks veel denkwerk kunnen besparen.

Op het eerste zicht zou deze reagerende blinde met de zoekfunctie van AliExpress gaan kijken naar
"verticale lineaire actuator stappenmotor"
* Voor zover een blinde ergens zicht kan op hebben en kan kijken, uiteraard *

Ik ben benieuwd en wellicht niet de enige die jou zo mogelijk wil adviseren mits enig elementair inzicht.

Vriendelijke groet  :)







Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
De lange arm aan de servo heb ik gebruikt omdat de totaal hoogte die bereikt moet worden +/- 20 cm zal zijn.
Een stappenmotor is voor het uiteindelijke doel te traag evenals een motor welke een draadeind laat draaien. Het mysterieuze bouwwerk is bedoelt om een heipaal de grond in de laten verdwijnen.
Ik ben nog aan het experimenteren geweest om de servo 180 graden te draaien, dat lijkt iets beter te werken.
Re: Servo -> Verticale beweging
Hoi,

Je kan eens kijken of je niet met één of twee extra armen de weg die de servoarm af moet leggen kan aanpassen. Dat zal iets van testen zijn.

Groet Ronald.
Re: Servo -> Verticale beweging
Ik zou eea van hout, mdf 3mm of zo, maken, is vele malen lichter en toch sterk genoeg.
Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
Als je een heiblok wilt simuleren, moet je eigenlijk geen gecontroleerde op en neer gaande beweging maken.

De oude diesel heiblokken maar ook de nieuwe Junttan-machines werken met een valgewicht (3-10 ton).
het valgewicht wordt omhoog getrokken (door dieselexplosie of zuiger) en valt dan naar beneden op de paal.

slechts een ideeetje:  :idea:
je zou dus een ketting met nokken kunnen maken die een blok omhoog trekt, als de ketting dan over
een rondsel gaat komt de nok vrij en laat het blok vallen, enz.


Re: Servo -> Verticale beweging
 @citaat Helemaal mee eens Hans.  :thumbup:

Even verder denkend over het ideetje: De paal bevestigen aan een kabel die rondloopt. Dan inderdaad met een stappenmotor kan je een Arduino-programma maken waardoor de heipaal "onregelmatig" naar beneden gaat. Meestal gaat het namelijk in de eerste slagen "snel" dus de paal gaat dieper de grond in en later als de vaste bodem in zicht komt wat langzamer. Ze weten dan door het "kalenderen" dat de juiste grond / diepte bereikt is. Door het heiblok van een losse motor te voorzien kan je deze los "bedienen".

Groet Ronald.
Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
Het heiblok zelf is al wel een constructie voor bedacht. Voor nu denk ik dat het probleem echt de servo zelf is. De SG90 servo heeft plastic tandwielen en is zoals andere ook al opmerken niet heel krachtig. De arm welke aan de servo zit heeft daardoor iets zijdelingse speling.  Ik heb nu een paar andere servo's besteld welke metalen overbrenging hebben en krachtiger zijn. Komen uit China dus zal even duren voor ik het kan uitproberen. Mocht dat niet lukken zou ik misschien de gehele constructie herzien en denk ik dat ik de paal tussen twee rollen door laat bewegen (beetje hetzelfde idee als dat een printer het papier door de printer trekt).
De Arduino code met het onregelmatige is al uitgedacht.

[edit]De constructie zoals nu gebouwd is niet heel zwaar het zijn vierkante messing kokers van 6 en 8 mm.[/edit]
Re: Servo -> Verticale beweging
Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
@citaat Is alleen voor het blok en niet voor de paal.

Deze filmpjes komen meer in de richting van het beoogde effect.


Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2016

Ik klooi eigenlijk maar wat aan

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
wel fraai gemaakt, maar klopt niet bepaald met de werkelijkheid.

Het complete heiblok beweegt niet op en neer langs de makelaar.
Het heiblok staat op de paal en houdt middels de heimuts de paal vast op de plek, zodat deze niet onder het blok uit kan schieten.
Alleen het interne valgewicht gaat op en neer en zorgt voor het zakken van de paal, het blok zakt gewoon mee.

maar goed, dat is wat gezeur natuurlijk, het techniekje voor het bewegen is mooi gemaakt in ieder geval.
Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
De nieuwe sterkere servo is binnen. En na inbouwen van de nieuwe servo is het probleem opgelost. De SG90 welke er eerst in zat heeft te veel zijdelingse beweging op de as waardoor de constructie vastliep. Bij de nieuwe servo een MG995 zijn die problemen er niet en blijft de arm mooi stabiel. Dus over een tijdje zal dit project wel weer naar voren komen tussen de andere 1001 projecten.
Re: Servo -> Verticale beweging
Beste. Waarom wil je dat doen met een servomotor ? Een stappemotor en een tandlat is toch logischer ?
Re: Servo -> Verticale beweging
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re: Servo -> Verticale beweging
Waar had ik die tandlat kunnen plaatsen? De heipaal zal aan de buitenkant glad zijn en aan de binnenkant van de paal is te weinig ruimte. De tandlat monteren onder de paal zou dan nog een optie zijn geweest maar zal dan ook nog een keer extra diepte geven. Daarbij heb ik bij een stappenmotor nog eindschakelaars nodig om de positie te bepalen iets wat met een servo niet nodig is.