Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Layout tekenen in cs2

Gestart door Hannyvan maandag 15 februari 2021, 23:05:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Layout tekenen in cs2
Hannyvan
gast

Layout tekenen in cs2
Heb een vraagje, als je een meebuigende wissel wilt tekenen in de cs2 layout, moet je die gewoon dan als gewone wissel tekenen? Meebuigende wissels komen niet voor in tekenpallet, ik hoor graag van iemand, Hans
Re: Layout tekenen in cs2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Layout tekenen in cs2
In de CS 3 layout kun je ook geen meegebogen wissels gebruiken dus dat zal bij de CS 2 wel niet anders zijn.

Edit: Toevoeging: Onderstaand plaatje toont een fragment van mijn baanontwerp in WinTrack en hetzelfde in de CS 3.
Re: Layout tekenen in cs2
bedankt Rob, dan zal ik dit zo doen, kwam al niet uit, HAns
Re: Layout tekenen in cs2
Lid sinds: 2006

offline
Re: Layout tekenen in cs2
Ik heb een CS2 en heb de gebogen wissel NIET kunnen ontdekken.
De layout in de CS2 moet je meer schematisch zien, dus is het niet erg als je de gebogen wissel intekent als een rechte wissel.
Bij echte baanontwerpprogramma's zoals Wintrack is het natuurlijk wel van belang.

Groet en succes
Johan
Re: Layout tekenen in cs2
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Layout tekenen in cs2
Een gewone wissel in het baanplan van de CS 3 terwijl er in het echt een meegebogen wissel ligt kan een onverwachte complicatie opleveren. Kijk maar eens goed naar het plaatje dat ik eerder liet zien, en wel naar de wissels 39-1 en 39-2.

Deze twee overloopwissels worden ze altijd tegelijk omgezet, met een externe decoder op adres 39. Er is echter een belangrijk onderscheid tussen overloopwissels in een recht traject dan wel in een bocht. In een recht traject zijn altijd dezelfde, hetzij twee rechter- dan wel twee linkerwissels. Bij verandering van spoor zijn beide rood, anders groen. In een bocht is het echter altijd een linker- en een rechterwissel. Dat betekent dat er altijd één op 'rechtdoor' moet staan en de andere op 'afslaan'. Om ze toch op hetzelfde adres om te kunnen zetten, moeten de schakeldraden van de wissel in de binnenbocht 'verkeerd om' worden aangesloten op de decoder. Voor de wissel in de buitenbocht verandert er niets, die gaat gewoon rechtdoor bij het schakelsignaal voor 'groen', maar 39-2 gaat dan juist op afslaan. En dat is precies de bedoeling als treinen elkaar moeten passeren. Zo sloot ik overloopwissels al aan voordat ik een CS 3 had.

Om de 'verkeerd om' aangesloten wissel 39-2 in de CS 3 te modelleren, heb ik hem ingevoerd als rechterwissel, ook weer 'verkeerd om'. Het resultaat? De wissels staan nu allebei op groen als de treinen hun eigen bocht houden en allebei op rood bij verandering van spoor. Logisch, nietwaar?
Re: Layout tekenen in cs2
Het CS2 kent geen moderne fratsen. Een wissel is een wissel. Of-ie in een bocht ligt of recht, maakt geen verschil.
Het gleisbild is inderdaad schematisch. Ik zie daar ook geen enkel probleem in. Misschien wel als je twee wissels op dezelfde uitganfmf van je decoder wilt schakelen, hoewel ik dan het probleem ook niet zie.

Gewoon een beetje puzzelen en abstract denken. Het lukt vast!


Groet,

Peter