Een gewone wissel in het baanplan van de CS 3 terwijl er in het echt een meegebogen wissel ligt kan een onverwachte complicatie opleveren. Kijk maar eens goed naar het plaatje dat ik eerder liet zien, en wel naar de wissels 39-1 en 39-2.
Deze twee overloopwissels worden ze altijd tegelijk omgezet, met een externe decoder op adres 39. Er is echter een belangrijk onderscheid tussen overloopwissels in een recht traject dan wel in een bocht. In een recht traject zijn altijd dezelfde, hetzij twee rechter- dan wel twee linkerwissels. Bij verandering van spoor zijn beide rood, anders groen. In een bocht is het echter altijd een linker- en een rechterwissel. Dat betekent dat er altijd één op 'rechtdoor' moet staan en de andere op 'afslaan'. Om ze toch op hetzelfde adres om te kunnen zetten, moeten de schakeldraden van de wissel in de binnenbocht 'verkeerd om' worden aangesloten op de decoder. Voor de wissel in de buitenbocht verandert er niets, die gaat gewoon rechtdoor bij het schakelsignaal voor 'groen', maar 39-2 gaat dan juist op afslaan. En dat is precies de bedoeling als treinen elkaar moeten passeren. Zo sloot ik overloopwissels al aan voordat ik een CS 3 had.
Om de 'verkeerd om' aangesloten wissel 39-2 in de CS 3 te modelleren, heb ik hem ingevoerd als rechterwissel, ook weer 'verkeerd om'. Het resultaat? De wissels staan nu allebei op groen als de treinen hun eigen bocht houden en allebei op rood bij verandering van spoor. Logisch, nietwaar?