Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Scherm resolutie CS3-VNC Viewer

Gestart door TomPaul maandag 15 februari 2021, 15:26:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Goedemiddag CS3 liefhebbers,

Een korte vraag. Je kunt de CS3 op 2 manieren laten zien op je laptop/PC.

  • via de knop Besturing als web-pagina. Dit is een onafhankelijk scherm, dat je in schaal kunt aanpassen, zonder dat dit ook gebeurt op het display van je CS3. Dit is fijn, maar leent zich niet voor het aanpassen/toevoegen van (magneet)artikelen, programmeren van Loks of Gebeurtenissen. Het enige dat je kunt aanpassen is m.i. het seinpaneel.
  • of via de VNC-viewer. Dan kun je wel alles aanpassen. Echter de resolutie van de VNC-viewer is belabberd.

Kun je de resolutie van de VNC-viewer aanpassen, zodat de icons minder groot zijn en je meer op je scherm ziet?
Mijn gevoel zegt dat dit niet een aanpassing is in de ons bekende Märklin-domeinen, maar ergens diep in Real VNC.
In de VNC-viewer kan ik wel zien wat de resolutie is (via de blauwe i, resolutie staat dan genoemd als size).

Bedankt,

Paul
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Dag Paul,

Bij gebrek aan 'anders' omdat RDP toen nog niet beschikbaar was, heb ik in het verleden veel met VNC gewerkt.

Ook diverse 'merken' onder handen gehad, waarbij het me nog vaag bij blijft dat ik met TIGHTVNC (en UltraVNC) wel hele goeie resultaten had.
Zopas even (zonder CS3) opties van UltraVNC bekeken waarbij het weer opviel dat er wel veel mogelijkheden beschikbaar zijn om 'maatwerk' af te leveren. Ook het type viewer (Viewer GUI of JavaViewer) zou wellicht ook nog verschil uit kunnen maken.

Het gebrek bij de CS3 is natuurlijk dat je niet zelf aanpassingen kunt uitvoeren op Server nivo, daar waarbij je bij bijv. een Windows PC op de Server kant nog een extra driver kunt installeren voor verbeterde prestaties e.d.

Ik zal vanavond even mijn ervaringen opfrissen, omdat ook ik momenteel met de CS3 (uit luiheid) nog gebruik maak van RealVNC (wat trouwens ook altijd een goeie Viewer was).

Groeten,

Jan


p.s.

Je vraag of je meer iconen op je scherm kunt tonen, meende ik opgelost te hebben door gebruik te maken van 'de hoogste' resolutie van mijn beeldscherm en door hem beeldvullend te maken.
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Hoi Paul,

Vroeger startte ik eerst de webpagina van de CS3 door in de browser het IP van de CS3 te toetsen.
Dan startte ik de webserver en daarna de VNC-viewer. De RealVNC gedownload van de link op de webpagina.

Nu start ik de VNC-viewer direct vanaf de PC. Met het IP van de CS3 + dubbelepunt 5900.
Dat staat nu in de VNC-icon dus alleen maar aanklikken.

De size van de VNC-viewer staat bij mij op 1024 x 600  (I) , denk dat dat afhangt van de resolutie van mijn PC-scherm.
Bij het tandwiel kan je schaal aanpassen. Die staat bij mij op 125%.
Daarmee is het beeldvullend op mijn PC-scherm met een prima plaatje.

Het scherm van de CS3 voor dit plaatje staat op 0.48. Door dubbel klikking of scrollen wordt het plaatje vergroot en komt de tekst te voorschijn. Zoals dat ook direct kan op het CS3-scherm.



Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Hoi Leen,

Ik werk op exact dezelfde manier, dus ook met :5900 erachter.
Ook bij mij is de size 1024 x 600. En dat is precies het getal dat ik zou willen vergroten, zodat de iconen (van de menu-opties welteverstaan) etc kleiner worden.
Ik vind ze nogal groot, jij niet?

Wellicht kan Jan ons verder helpen.

Fijne avond,

Paul
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Lid sinds: 2017

Mijn testbaan 260x200

offline
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Hoi Paul,

Op mijn plaatje zijn ze toch niet zo groot? Op het CS3 scherm heeft het dezelfde verhoudingen.
Probeer eens de resolutie van je PC scherm te veranderen. Volgens mij neemt de VNC-viewer dat over.
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Hoi Leen,

Heb ik zojuist geprobeerd, maar dat heeft geen invloed op de scherm-resolutie van VNC-viewer.
Nee, ik denk dat we dieper in het programma moeten. Ik heb eens voorzichtig gegoogled, maar dat is me allemaal te technisch.
Ik hoop dat Jan ons kan helpen.

Bedankt,

Paul
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Lid sinds: 2012

Iedere dag is, wat je er zelf van maakt.

offline
Re: Scherm resolutie CS3-VNC Viewer
Helaas moet ik mijn enthousiasme weer terug schroeven.

Het kan (natuurlijk) niet.
Je neemt het scherm van de CS2 / 3, één op één over met de VNC applicatie. Dat is ook de basis van VNC.
Wel was de soort VNC viewer vroeger een uitdaging om uit te zoeken. Maar zie tijdens mijn korte uitprobeer-sessie, dat ze tegenwoordig allemaal (RealVNC, UltraVNC en TightVNC) zeer werkzaam zijn.

Juist de interne Marklin WEB-Server met daar in de rechterbovenhoek de optie BESTURING, is de optie waar je dynamisch de breedte kunt overnemen en het aantal loc-iconen dus kunt vergroten en verkleinen.

Dus bij deze neem ik voor deze sessie afscheid als zijnde 'een dode mus'. (sorry :-)).

Groeten,

Jan

p.s. Zelf zie ik nog wel het nut van het 2 (of vaker) starten van de Web pagina van de CS3 wanneer je in het bezit bent van meerdere beeldschermen. De ene voor het rijden, de ander voor het sporenplan.

Maar dit is nu natuurlijk 'Off-Topic'....