Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

nieuw banenplan en software

Gestart door warner zondag 14 februari 2021, 15:14:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2018

offline
nieuw banenplan en software
Hallo,
Ik was bezig met een baan met M-rails maar ik wil toch liever C- of K-rails gebruiken.
Nou had ik een banenplan gemaakt in Raily4 (uit 2001, dus stokoud) type hondebot met een schaduwstation met 5 sporen op het onderste niveau,
een station met 4 sporen, een rangeerterreintje en dan bovenin de berg langs de lange muur een schaduwstation met 2 sporen.
Nou kan ik wel dat plan overzetten ik C of K maar dan kloppen de nummers niet. Iemand voorstellen voor iets nieuwers?
Maar ik weet niet of het wel zo'n goed plan is. (Beetje groot om hier te tonen, maar kan natuurlijk wel)
Ik heb de maten van mijn tafel in de bijlage gezet. De 700, 2600 en 2200 kanten zijn berijkbaar de andere kanten zitten tegen muren. (maten in mm, ben een werktuigbouwer)
(Bij de 2200 zit het raam dat moest openkunnen van de vrouw  ;) )
Overigens staat alleen het frame op dit moment.
Heeft iemand een ideetje voor een plan?
Ik rij met vanalles, heb een DDIRM (3baks) maar ook stoomlok's en e-loks NL de DE. Niet echt heel lange treinen dus.

Heb ook nog een amerikaanse diesel lok met bijbehorende goederenwagens (was een aanbieding in Canada).
Re: nieuw banenplan en software
Dat wordt een heksentoer om dat te bouwen, er is nog niet eens de helft van de baan bereikbaar...
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: nieuw banenplan en software
Kun je een handmatige schets maken van wat je zou willen hebben?

Mvrg
Robert
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw banenplan en software
Citaat van: warner op zondag 14 februari 2021, 15:14:27
Nou had ik een banenplan gemaakt in Raily4 (uit 2001, dus stokoud)
Heb ik ook nog een CD van liggen. Tegenwoordig gebruik ik een Wintrack demo voor de screenshots, op een oude PC.
Zoek op "WinTrack demo_NL", of ga rechtstreeks naar de site en haal een demoversie op.

Kun je je ook uitleven.

Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: nieuw banenplan en software
Als je de tafel zo wilt gebruiken is dit niet uitvoerbaar. Je kunt echt nergens bij.
Ik zou de kamer anders benutten en de tafel langs de rand opstellen in een U vorm o.i.d.
Je reikwijdte is bepalend voor je tafel als je er niet langs alle zijden bij kunt.
En als je eenmaal in groffe belijning je tafel hebt, kun je het sporenplan ontwerpen.
Nadat je dat weer in groffe lijnen hebt bedacht, kun je de tafel en het railplan verder op elkaar afstemmen en finetunen.
Re: nieuw banenplan en software
Ik heb wat zitten lezen in andere voorbeelden en heb mijn oude plan weer opgepakt  en wat aangepast.
Ik heb dus besloten voor SCARM als software, de prijs stond me wel aan. Hoewel de 3D weergave niet zo mooi is blijkt nu.
Bijgevoegd: 3D, Schaduwstation laag, Hoofdstation en Schaduwstation in berg.
Dit is een eerste idee, het rangeerterrein heb ik vervangen door de sporen rechts van station.
Re: nieuw banenplan en software
Het is de vraag wat je wilt. Dit plan leent zich goed voor afwisselend treinbedrijf dat geheel geautomatiseerd kan verlopen. Maar in de basis rijdt het alleen maar rond (voor het oog zijn de treinen gekeerd, dat uiteraard wel). Er is weinig zelf te doen, lijkt mij. Prima als je dat wilt.
Qua scenery kun je boel flink aankleden en het is de vraag hoe ver je wensen en ambities gaan. Het sporenplan oogt nogal 'stram' en het risico op de beruchte gatenkaas is aanwezig. Er zijn nogal wat tunnelingangen waar je recht inkijkt. Maar ook hier geldt: als jij dat leuk vindt, gewoon doen!
Tot slot is er de bereikbaarheid. Zelfs als je er helemaal omheen kan lopen, wordt het nog lastig overal bij te kunnen om te bouwen maar ook om ongelukken te verhelpen. Dat is het enige echt serieuze probleem waar je over na moet denken. Want dat kan een bron van enorme frustratie worden. En dat zou jammer zijn.

Groet,

Peter
Re: nieuw banenplan en software
Hmm, misschien hebben jullie wel gelijk. Ik had eerst een U vormige baan getekend maar de basis van de U liep voor heet raam langs en
dat mocht niet van mijn vrouw want er moest gelapt kunnen worden. En dat raam is best wel breed.
Ik kan als ik thuis ben wel een plattegrond van de kamer posten, misschien heeft iemand een beter idee.
Of misschien dat stuk verrijdbaar maken (ophijsen gaat niet) of op z'n minst uitneembaar.
Wat wil ik: treintjes, niet hele lange, (automatisch) laten rijden en wat rangeerwerk en niet te vergeten het bouwen zelf.
Dat frame is zo weer uit elkaar, alles is geschroefd.... Verder is er nog niks aangeschaft....
Re: nieuw banenplan en software
Ramen lappen, stofzuigen etc. op mijn treinenkamer doe ik zelf.
Verboden terrein voor moeders de vrouw; mag alleen in de deuropening toekijken.

Cees
Re: nieuw banenplan en software
Goede middag,

wat versta je onder rangeerwerk?

- Locwissels
- Stammen wisselen
- Goederentreinen rangeren

Ik denk dat je stationsomgeving nog veel mogelijkheden biedt om wat uit te breiden zonder de tafel echt te vergroten...

Misschien kan volgende principeschets inspiratie bieden:



Re: nieuw banenplan en software
Zoals beloofd hierbij een andere invulling van de kamer.
Onderaan deur met links daarvan de radiator tegen de wand.
Een brug tussen de 2 delen is een wat grote overspanning (70cm).
Misschien een los deel.
En eigenlijk wil ik geen kopstation... maar wat moet ik anders met dat kleine stuk...
Misschien laten vervallen...
Toevoeging: het computerscherm moeten ook nog ergens...
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: nieuw banenplan en software
Hallo Warner ;-)

Als " puzzelaar-om-ramen-bereikbaar-te-houden " wil ik best wel meedenken.

<< Bij de 2200 zit het raam dat moest openkunnen van de vrouw >>, maar...uit de daaropvolgende tekeningen is niet af te leiden waar die << 2200 >> gebleven is.

Kan je dat raam even toevoegen aan het grondplan van de kamer (of aanduiden met een pijl)?
+ graag ook de maten vermelden + de afstand tussen vloer en onderkant van het raam ?


Dank je wel ;-)
Ludo



Re: nieuw banenplan en software
Ik zie dat raam op links duidelijk zitten. Geen hoogte afmeting idd.

Groet, Arie
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw banenplan en software
Ik ook: inderdaad de hoogte t.ov. vloer ontbreekt ...
Maar wat wil je daarmee? Kijken of er een (ophaal-)brug mogelijk is?
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: nieuw banenplan en software
Ik heb een brug van Hack die een overspanning heeft van 90 cm en die is er ook in dubbelspoor.
Er zijn zelfs bruggen van 110 cm. geloof ik.
Deze bruggen kun je gewoon plaatsen en weghalen als dat nodig mocht zijn.
Anders inderdaad onder het raam door.
Als je een breedte hebt van 30 cm., kun je er nog genoeg bij om het raam open te zetten of de ruiten te lappen.
Je maakt dan een U-vorm en dat is super interessant voor een baan.
Aan de linker en rechterzijde van de deur een keerlus en op de lange poten schaduwstations.
Dat moet lukken gezien de afmetingen.
En als je dan het station ook nog een beetje schuin legt dan wil ik wel met je ruilen  :-)
Re: nieuw banenplan en software
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

online
Re: nieuw banenplan en software
Ik zou dat stukje linksonder helemaal niet gebruiken voor spoorbewegingen. Ik mis zelf bijvoorbeeld ruimte voor mijn computer en gelegenheid op bijvoorbeeld de locs te onderhouden of scenery te bouwen. Dat zou je daar zo mooi kunnen doen.
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: nieuw banenplan en software
Jan22
De vensterbank kan dienen als (onderdeel van een) treintafel mits voldoende boven vloerniveau (in mijn geval 91 cm).
De volledige raampartij is bereikbaar voor eventueel onderhoud.

Re: nieuw banenplan en software
ik vond dit wel een aardig plan: https://www.scarm.info/layouts/track_plans.php?gallery=71;0
Past wel ongeveer in mijn kamer.
Edit: dit is toch niet zo'n fijn plan. Als je op het bovenste spoor op het station zit kom je niet meer op het andere.
Er zitten wat rare dingen in. Leek leuk, maar is het toch niet helemaal.
En: geen schaduwstation. Dat wil ik toch wel erg graag.
Dus proberen te veranderen.
Iemand een voorstel? (Ik ga ook zelf aan de slag hoor!)
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuw banenplan en software
Hoi Warner,
Je hebt zelf al kritisch naar het plan gekeken. Het komt uit een oude Marklin catalogus van 1971. Zelf heb ik als beginnend modelspoorbouwer dit baanplan in gemodificeerde vorm eind jaren 70 als eerste 'echte' baan gebouwd op de vliering van mijn ouders en idd, geen schaduwstation (was toen ook nog geen algemeen begrip) maar ook geen dubbele keermogelijkheid zoals je al gezien hebt.
Om toch te kunnen keren heb ik het kruis in het midden doorgetrokken naar de 'buitenbaan'. Hierdoor is wel een dubbele keermogelijkheid ingebracht. Daarnaast heb ik in het midden de rangeermogelijkheden vergroot, door een extra (maar wel scherpe! industrieboog toe te voegen. Hierdoor kon ik met een klein rangeerlokje in het midden los van de hoofdbaan treinen samenstellen. en later nog een draaischijf (buiten het oorspronkelijke plan) toegevoegd.
Maar dat was allemaal in het pre-digitale tijdperk.

Nu zou ik deze baan echter niet meer bouwen: te veel rondjes rijden, station toch te beperkend voor wat ik er mee wil en geen opstelmogelijkheid (toen kon ik via een bloksysteem met schakelrails wel al mijn 8 treinen mooi laten rijden, tegenwoordig noemt Ben dat het schuifsysteem  >:-D).

Dus kortom: eigenlijk vind ik je eerder getoonde eigen ontwerp met hondebot en schaduwstation een betere optie (los van het feit dat in dit laatste onderwerp de lange zijde rechts 250 cm is en de breedte van de L links 130 cm, dus je zult er helemaal omheen moeten kunnen en dat past volgens mij niet in de kamer). Kijk nog eens goed naar het commentaar van Peter (Blikkentinus). Hij brandt het hele plan niet af, maar geeft wat 'tekortkomingen' aan die je als je zou willen makkelijk kunt invullen en oplossen. Wil je alleen rond/heen en weer rijden en scenery bouwen dan kan dat plan prima. Wil je meer (lees: gericht treinenbedrijf) dan moet je wat elementen toevoegen. Ik ben zelf wel fan van Robert van Ooyen. Hij heeft een heel actieve werkbaan; ga eens in zijn topic kijken zou ik zeggen. Zelf zou ik het zo niet doen, maar vind het wel heel inspirerend.

gr. Gertjan
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

online
Re: nieuw banenplan en software
Hi, Enthousiast bezig zo te zien en de beschikbare ruimte is zeker mooi in te vullen. Echter wil ik je nog eens duidelijk maken dat je breedtes erg groot zijn. De diepte van je lange poot is 120cm. Dat kun je normaal niet bereiken, om over een diepte van 138cm maar helemaal te zwijgen. Dat kan echter met een paar handigheidjes opgelost worden. Eén mogelijkheid is het gebruik van een werkplatform wat je boven je baan op kunt stellen. Eén zijde daarvan kan dan op/aan de muur rusten en de andere zijde staat met twee poten op de vloer. Een andere mogelijkheid zijn uitneembare service luiken. Door deze tijdelijk te verwijderen kun je in de baan staan. Zelf heb ik een baan in L-vorm waarvan de lange poot 700*130 cm is. Hierin bevinden zich vier van deze service luiken. Kijk maar eens in mijn draadje over Rehausen. De korte poot van mijn baan heeft een diepte van 100cm en dat kan ik met mijn lange armen net aan bereiken (ben 190cm lang). Toch heb ik hierin ook nog twee luiken gemaakt. Een mens wordt ouder en daarmee strammer. Oh en de baan ligt op een hoogte van 90cm onderzijde tafel.
Re: nieuw banenplan en software
Dankzij al de reacties heb ik toch maar besloten terug te gaan naar mijn eerdere ontwerp met de veel te diepe tafel, maar met 2 mangaten. (rood aangegeven)
De onderkant van het frame zit op 88 cm hoogte dus je kan er goed onder (als ik het niet vol zet met spullen  :P ).
En wat ik niet verteld heb is dat aan de rechterkant op 20cm van het 0-niveau de schuine dakwand begint onder een hoek van 47 graden
(dat weet ik zo precies wegens een verbouwing).
Ik heb wat aangepast aan het ontwerp, heb de baan rechts op hoog niveau wat naar me toegehaald want ik kan daar toch niet zo hoog.
Ik ben er qua station nog niet uit, ik moet denk ik nog een ontkoppelrail plaatsen voor treinen die van rechts het station op komen en waar ik mee wil
rangeren. Ik heb aan een omloopspoor gedacht. Ik doe voor de duidelijkheid even alleen het station er los bij.
En ik ben in voor commentaar.
Voor Gertjan: ik kan die Robert van Ooyen niet vinden met de zoekoptie. Ben wel benieuwd.
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: nieuw banenplan en software
Ik zou het zo echt niet uitvoeren, als ik die ruimte zou hebben  ;)
Die mangaten zijn natuurlijk een oplossing, maar als je telkens onder je baan moet krabbelen, weer omhoog moet gaan, schroevendraaier vergeten, terug kruipen, bouwen, reiken, koffie, weer kruipen, dan wordt je daar knettergek van. :? :-(
Een mangat is mooi, maar dan voor calamiteiten.
Je hebt zo'n mooie kamer dat het niet nodig is en waarmee je een veel spannendere baan kan maken, waar je overal bij kan.
Ik zeg niet dat het verkeerd is en als je het zeker weet en er een goed gevoel bij hebt dan moet je het doen, maar er zijn zeker andere oplossingen, die ruimte bieden voor al je ideeën. :)
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuw banenplan en software
Ik ben het wel eens met Martin. Er zijn meer bouwers die met mangaten werken, maar het lijkt mij heel moeilijk. Je komt vanuit een zittende houding of vanaf op handen en voeten onder de tafel door naar een gat in het midden van een spiraal die een doorsnede heeft van ongeveer 80 cm (of minder, je rails liggen nl niet pal op de rand van de ondergrond). Daar moet je je dan doorheen 'wurmen'. Daarbij is aan die zijde volgens mij een schuin dak dus als je met je hoofd boven de spiraal bent moet je al 'klimmende' al oppassen dat je niet tegen het dak stoot.

Ik zou gaan voor een smalle tafel langs alle zijden van de kamer en een deal proberen te maken met je vrouw over dat raam. Een smal spoor langs dat raam neemt nauwelijks mogelijkheden weg om er bij te kunnen.

Dan nog even een opmerking over de voorzijde van het station dat je getekend hebt. Buiten het feit dat je doorgaande inhaalsporen wel erg kort worden, moet alle (goederen)verkeer over 1 wissel naar de opstelsporen links. En je kunt vanaf die opstelsporen nooit rechtstreeks de hoofdbaan op. Alle wagons moeten minimaal 2x heen  en weer steken voor ze weer klaarstaan voor vertrek.

Dus nog even door puzzelen.....
Re: nieuw banenplan en software
Het blijft moeilijk om iets goeds te ontwerpen.
Als ik uit ga van de 2e layout wil ik dat stuk rechtsonder eigenlijk niet bouwen.
Ergens moet nl. de besturing staan.
Ik heb nu het volgende bedacht:
of de tweede (schaduwstation op 0-niveau even uitgezet) met schaduwstationnetje op hoog niveau:
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: nieuw banenplan en software
Dit vind ik al een hele grote stap in de goede richting.
Waarom maak je een L-vorm en geen U-vorm?
Je grote tafel had links een enorme diepte, dan kan je diezelfde diepte toch ook nog gebruiken om een U te maken?
Je kunt dan in het midden gaan zitten voor de bediening en heb je de treinen om je heen.
Dat geeft een spannend geheel, omdat je niet alles in 1x kan overzien.

Verder is dat schuine station goed gesitueerd, maar je moet je even afvragen waar je het stationsgebouw neerzet en hoe de perronsporen komen.
Nu heb je rangeersporen aan beide zijden van de doorgaande lijn.
Ik zou de doorgaande lijn op de perronsporen (spoor 1 en 2) laten uitkomen en daarnaast een doorgangsspoor (spoor 3) creëren.
De rangeer- en opstelsporen (sporen 4 t/m ....) weer daarnaast, zodat ze de hoofdsporen niet kruisen.
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: nieuw banenplan en software
Citaat van: warner op zondag 14 februari 2021, 15:14:27
De 700, 2600 en 2200 kanten zijn berijkbaar de andere kanten zitten tegen muren.
(maten in mm, ben een werktuigbouwer)
1. Berijkbaar, bereikbaar? verrijdbaar? Ik probeer me er iets bij voor te stellen.
2. Muren (geen schuin dak) betekent dat je omhoog kunt zonder ruimteverlies, en dus ook dat je hoger kunt beginnen.

Het heeft bij mij lang geduurd onder een schuin dak, om de plek voor een helix te vinden.
De keus ervoor leidde tot een totaal ander baanontwerp; een grenzeloze versimpeling.

Bij rechte muren ligt dat anders: als je hoogteverschillen wilt op een baan, dan ook meteen graag grote verschillen.
Dat kan dan ook, zonder beneden 4-sporig te beginnen en boven enkelsporig te moeten eindigen.
Je hebt ruimte genoeg, behalve op die 700 mm kant.
Re: nieuw banenplan en software
Hoi,

Kijk eens naar dit draadje: Bouw van mijn baan. Als je dan doorbladert kom je bij dit bericht uit: Bouw van mijn baan: Nieuws. Mogelijk geeft dat wat nieuwe inzichten.

Groet Ronald.
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: nieuw banenplan en software
Ten aanzien van het topic van Robert van Ooijen. Dat is hier: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44345.msg1405906#msg1405906 te vinden.

Ten aanzien van de reactie van Jan: volgens mij is er sprake van een schuin dak aan de rechterzijde van de baan.

Dan nog even over het ontwerp zelf. De suggestie van Martin over de U-vorm is zo gek nog niet. Je maakt meer gebruik van de totale ruimte en kan daardoor de overige delen beter bereikbaar maken (lees: smaller). Nog wel even met je vrouw toestemming vragen voor een smal tracé voor het raam langs. Wanner je daar 2 naast elkaar liggende sporen legt, kun je naar je getekende rechthoek links onder in je kamer komen en daar iets doen met lokale industrie of klein kopstation.

Verder maak je weinig gebruik van je mooie lengte van bijna 4 meter ten aanzien van je stationsporen. Maar misschien sluit dit plan aan bij jouw eisen (die wij niet weten...). Als je vooral landschap en scenery wil bouwen en weinig rails en daarom met korte lokale treinen rijdt past dit prima. Maar je zou voor jezelf wel moeten bedenken wat je uit wil gaan beelden. Het voorbeeld van Ludo (hier eender zijn plan gepresenteerd) geeft duidelijk een haventhema weer en hij heeft zijn ontwerp daar op gericht.
Ik denk dat je veel te veel bezig bent met de tafelvorm en zou als tip willen geven: bedenk wat je allemaal uit zou willen beelden, wat je eisen zijn (afwisselend treinverkeer wordt beter mogelijk met een schaduwstation) en maak daar een schets van. Dan pas komt je vorm (rekening houdend met de beperkingen van de kamer). Maar er is vaak met andere oplossingen meer mogelijk dan je denkt. Zie het plan van Ludo maar: hij maakt verrijdbare delen met scenery en zijn haven/water kan worden weggenomen, zodat daar loopruimte ontstaat.

gr. Gertjan
Re: nieuw banenplan en software
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: nieuw banenplan en software
Hallo Warner, ben je nog wat verder aan het stoeien geslagen?
Ik ben benieuwd of er nog ontwikkelingen zijn.
Re: nieuw banenplan en software
Het ligt een beetje stil. Ik ben niet zozeer iemand die iets wil uitbeelden, ik vind het leuk om hardware dingen te bouwen zoals wissel- en seindecoders en bezetmelders.
Verder deels geautomatiseerd rijden en daarbij nog wat met de hand rangeren. Een beetje scenery bouwen, hoeft niet perfect te zijn.
En de aansturing ook zelf bouwen en mijn oude lokjes digitaliseren. (Behalve de oudste, die laat ik origineel, zit nog in een rood doosje met oude Marklin logootjes erop, moet uit de jaren 50 van vorige eeuw komen toen mijn vader ermee begonnen is.)
Ik vind het wel mooi wat sommigen (na)bouwen van bestaande situaties maar dat is niet mijn ding.
Ik zit nu op geld te wachten wat ik nog ergens vandaan krijg. Dan kan ik verder met deze hobby.