Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Viessmann Rangeersignaal 4517

Gestart door MotorBob zondag 14 februari 2021, 00:47:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Viessmann Rangeersignaal 4517
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Viessmann Rangeersignaal 4517
Hallo,
Ik heb nogal wat mankementen met de mechanische bediening van de rangeersignalen van Viessmann. Heb een hele reeks semaforen voor het treinverkeer, die werken prima, maar meer dan de helft van deze doen het (mechanisch) niet. Het relais schakelt ok, maar de schijf wil niet draaien. Er zit een fraai vertragingsmechanisme in, dat de beweging erg realistisch maakt. Dus wel ok bij de hoofdsignalen, maar niet bij deze. Weet iemand raad hiermee?

Bedankt alvast,

Groetjes,

Bob
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Goeiemorgen,

Heb zelf dit apparaat niet, maar wat me ooit opviel aan het ding is de rare knik in de hals. Kan me voorstellen dat dat tot problemen kan leiden bij de "overbrenging" van de beweging. Valt er iets open te maken of is er iets van het mechanisme te zien, bijv. aan de achterkant? Werkt het met een relais of elektronisch?
In het eerste geval zou er ergens iets losgegaan kunnen zijn of gebroken, in het tweede geval zou er iets kunnen klemmen, wat de beweging onmogelijk maakt...

Zie punt 7.2. van de gebruiksaanwijzing: https://viessmann-modell.com/media/pdf/b5/3b/c6/45179pfH2tO3lPOwQ.pdf

Mvg, Willem.
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
In het mechaniek onder zit een zuigertje wat de mooie langzame beweging maakt, in theorie een hele mooi systeem, maar in de praktijk wat minder mooi, het zuigertje gaat wel eens vast zitten, als je hem met de methode in de gebruiksaanwijzing niet los krijgt, dan in het gaatje onderin wat elektrisch contactvloeistof spuiten, je loopt dan wel het risico dat de mooie langzame beweging weg gaat en niet meer terugkomt.

Groet, Anne W
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Anne, Willem,

Dank voor jullie reactie. Het euvel zit duidelijk in het zuigersysteem. Mooi als het werkt, inderdaad. Wel raar dat ik het enkel voorheb met deze signalen. Maar misschien toeval...

Bedankt Anne voor je 'smeer'tip. Zal eens uitproberen. Wel moeilijk aan te komen als ze ingebouwd zijn. Dus, breken maar  :|

Groetjes,

Bob

Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Bete Bob,

Je kunt de vloeistof ook van boven langs het stangetje laten lopen, werkt niet altijd, bij mij zijn er een groot aantal seinen die dit euvel hebben, als je handig bent kun je er over denken om er een servo aan te knopen.

Groet, Anne W
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
 @citaat  @citaat

Toen ik eenmaal de handleiding gevonden had, werd het me duidelijk, dat het een door spoelen aangedreven relais en beweging is. Wat me een beetje verbaast is, dat het relais wel werkt, maar de mechanische beweging niet. Je zou denken, als het mechanisch geblokkeerd wordt, wordt het ook elektrisch geblokkeerd: zeg maar het mechaniek van bijv. de oude 7039-seinen van Märklin. Kennelijk heeft Viessmann hier iets op gevonden. Als Anne gelijk heeft (en waarom zou hij geen gelijk hebben? ;-) ) met dat zuigertje, dan zou ik zijn oplossing als laatste redmiddel inzetten, want gegarandeerd, dat de beweging dan niet meer langzaam en geleidelijk verloopt. Om het zuigerstangetje zit vrijwel zeker een rubberen ringetje. Door de frictie tussen dit ringetje en de binnenkant van de cilinder ontstaat de langzame beweging. Als je daar iets olie-achtigs tussen sprayt, is het afgelopen met de frictie en de trage beweging. Allereerst zou ik kijken of
de beweging van het balkje in de seinkop niet geblokkeerd is op de manier zoals beschreven in de handleiding (dus hefstangetje voorzichtig op en neer bewegen, losmaken van de seinkop en dan kijken of
het balkje in de seinkop zich moeiteloos laat bewegen, etc..). Is dat het geval, dan zit het probleem "dieper".
Als er niets is, wat de hefstang blokkeert, in de weg zit, en er niets stuk is of los, kan de zuiger vastzitten.
Als je daarbij kunt, zou ik die demonteren en schoonmaken: de zuigerstang, het rubbertje en de binnenkant van de cilinder. Vervolgens weer in elkaar zetten en kijken of het weer werkt. Zo niet, zou ik een beetje talkpoeder op het ringetje proberen. Dat smeert, maar niet zo erg als contactspray. Werkt ook dat niet, zou ik vaseline van de bouwmarkt proberen, niet van de drogist, dat is te olie-achtig. Werkt ook dat niet, kun je als laatste redmiddel evt. contactspray o.i.d. proberen. Maar olieachtige producten heffen de frictie op...
Ik had vroeger een cassettedeck, waarvan de klep werkte met een zuigertje. Dat ging op een gegeven moment kapot, en ik heb heel wat lopen klooien met dat ding. Zo mooi geleidelijk als het "nieuw" ging, heb ik het nooit meer gekregen...

Mvg, Willem.
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Bij de introductie heel lang geleden was er een mooi prentje van, maar die vind ik niet meer, het is iets van een cilinder die vast zit aan het relais en de zuiger ide vast zit aan de stang naar het sein.

Viessmann is nu bezig dit systeem te vervangen door een ingebouwde servo en decoder.

Groet, Anne W
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
 @citaat

Ah, ok! Vandaar dat het sein tijdelijk niet verkrijgbaar is...

Mvg, Willem.
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
 @citaat

Kijk, dat helpt voor het begrip! ;-)  Ziet er toch weer anders uit dan ik dacht...
Maar snap nu hoe het zit met die scheiding tussen relais en mechaniek.
Jammer, dat de foto's zo laagpixelig zijn, maar de tekeningen/gifjes zijn des te duidelijker.
Hiermee zou Bob erg geholpen moeten zijn...
Dus misschien toch olie, maar iig niet voor in de luchtcilinder...
Ben benieuwd!

Mvg, Willem.
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Viessmann Rangeersignaal 4517
Allen,

Dank voor de informatie. Met Anton zijn informatie kan ik inderdaad eens uitpluizen hoe die dingen echt werken. Ik heb al geprobeerd met contactspray, maar heeft nog geen soelaas gebracht. Of misschien toch : na een minuut of wat zet de schijf zich uiteindelijk toch correct...
Nog niet wat het moet zijn. Ik blijf zoeken.

Groetjes,

Bob