Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

langsamfahrtstrecke Viessmann

Gestart door eduardo zaterdag 13 februari 2021, 19:21:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
langsamfahrtstrecke Viessmann
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
langsamfahrtstrecke Viessmann
ik heb van Viessmann enkele "langsamfahrtstecke" ingebouwd bij de hoeken van mijn baan die ik niet kan zien. Ik wil n.l. niet dat zij juist dáár uit de bocht vliegen door teveel snelheid. Echter met een digitale lok, het ingebouwde geluid van de lok, de sleepcontacten van 5 wagens van de trein, staat hij stil, te weinig stroom. De "kastjes" van Viessmann bieden 3 weerstanden aan voor het betreffende traject, ik heb de laagste weerstand verbonden (5 ohm), maar toch zijn er loks die níet door de bocht komen. Iemand die daar ook problemen mee heeft of een andere oplossing weet' groetjes Ed
Re: langsamfahrtstrecke Viessmann
Je moet eens goed de handleiding lezen. Die module is ontwikkeld voor analoge rijders.
Er staat : auf Digitalanlagen nur mit ungeregelten Lokdecodern verwendbar.
Dus moderne lokdecoders negeren de langzaamrijbaan.
Enkel oude 6080 en delta decoders zullen in langzaamrij modus gaan.
Re: langsamfahrtstrecke Viessmann
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: langsamfahrtstrecke Viessmann
Citaat van: guyremgabdel op zaterdag 13 februari 2021, 22:44:22
auf Digitalanlagen nur mit ungeregelten Lokdecodern verwendbar.
Dat is interessant.

Ik had al zo'n idee dat het digitaal anders moet. 
De decoder bepaalt de snelheid, niet de rijspanning.
Dus uiteindelijk bepaalt de centrale waarin je de snelheid per loc-decoder regelt,
wat er gebeurt in de hoeken op de baan.

Die truc met weerstanden gebruikte ik toen ik 10 was, op een helling (dalend) en in een boog (r=360 mm) op de meest onbereikbare plaats van de baan. Analoog werkte dat op zich goed. De weerstand ging eruit toen ik een tweede trafo kocht. Voortaan schakelde ik tussen twee trafo's (eentje voor bergop en rechtuit, en eentje voor bergaf en de bocht om).

Later kocht ik 2 Kleinbahn 400-serie DC-trafo's, omdat ik daarmee analoge Märklin-treinen echt kon laten kruipen
(maar bijvoorbeeld Lima treinen niet, die trekken pas op als een Märklin loc al voluit rijdt).
De aansturing ervan berust op thyristor techniek.
En het nadeel daarvan is dat de oplossing met weerstanden analoog ineens ook niet meer werkt.
De rijspanning wordt aangepast aan het loc-verbruik, als het ware, dus de weerstand wordt gecorrigeerd.
Re: langsamfahrtstrecke Viessmann
Lid sinds: 2018

vraag niet hoe het kan, geniet ervan

offline
Re: langsamfahrtstrecke Viessmann
op mijn handleiding staat dat in ieder geval niet. Geschikt voor digitaal banen, dat staat er. Enfin ik heb ze verwijderd.