Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker

Gestart door MotorBob maandag 22 februari 2021, 23:24:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Hallo iedereen,

Hier ben ik weer met een episode omtrent mijn BW opbouw. Dit verhaal gaat over de kolenbunker. Als start gebruikte ik de bestaande Faller kit, maar met nogal wat eigen wendingen. Toen ik met de bouw begon (2006) vond ik natuurlijk de B&K bunker je van het, maar helaas niet meer te verkrijgen, toen. Zeer tot mijn frustratie blijken ze nog wel af en toe te verschijnen op e-bay. Nu, niet getreurd, dan maar begonnen met mijn eigen fantasie zijn beloop te laten. Niet dat de Faller kit niet correct is, maar ik hou niet van die massieve 'stalen' portieken die de bunkers vasthouden. Dan maar even gaan zoeken op alternatieven, en de bunker van Crailsheim, of beter nog, die van Wuppertal-Vohwinkel stimuleerden mijn enthousiasme. Het moest er een worden met nogal wat vakwerk, dat is zeker. Laat me ook hier beginnen met het eindproduct in beeld te brengen.

Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Wat ik gebruikt heb als vakwerkframe zijn die van de Faller bezandingsinstallatie (die vond ik te grof, en heb gekozen voor een Kibri versie, zie later). De twee centrale steunen stammen daarvan, de rest van de Faller goederen kraan. Maar kan evengoed met profielen van Vollmer gemaakt worden. Foto's tonen de basale constructie, die helmaal geen componenten meer bevat van de oorspronkelijke kit behalve het top platform. Tussen de twee middenpeilers van de voormalige zandtoren een brug gemaakt voor de plaatsing van het bedieningshuis.
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Ha, en nu het bediengshuisje. Freak als ik ben heb ik daar uit mijn rommeldoos een interieur gemaakt. Omdat dat nauwelijks te zien is van buiten uit, heb ik dan maar een verlichting ingebouwd, zodat je toch nog iets kan ontdekken daar  :P
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Nog verdere opbouw: de onderbouw van de bunkers met aangepaste stangen voor de kleppen, die ontbreken bij Faller. Dan, eindelijk  de bunkers toegevoegd. Als bij wonder vond ik op de Kölner Messe een set fijne laddertjes en railings in messing voor de afwerking. Tevens 4 Campbell verlichting schaaltjes toegevoegd met Brawa lampjes. Geeft een fijne sfeerverlichting...
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Zo, tenslotte nog wat foto's van het afgewerkte geheel, met tekstbordjes, roestvorming en zo... Nu nog mijn locs behandelen  :?

Groetjes,

Bob

Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Wauw, ongelofelijk mooi en realistisch gebouwd, Bob! En fantastisch in beeld gebracht; ik heb de eerste foto echt heel goed moeten bekijken om te zien of t 1:1 of 1:87 was.
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Hallo Bob,

Geweldig mooi gemaakt! Ik onthoud jouw bouwverslagen voor als ik toe ben aan mijn betriebswerk.
Zie ik het nou goed dat je wel de kolenkraan van B&K hebt weten te scoren?

Groeten Martin
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Bob in een woord

G E W E L D I G

Ik kijk alweer uit naar de volgende aflevering.  :P
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Hi Bob,

Je hebt ook deze paketten weer prachtig in elkaar gebouwd.  :thumbup:
Weet je nog het merk / nr van die messing fijne laddertjes ?

groet
Harald
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
PRACHTIG  :P :P
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Hallo allen,

Fijn dat jullie het appreciëren. Ik ben best tevreden met het resultaat. Vandaag pas voor het eerst de verlichting aangesloten, wat ik voorheen toonde is een testopname.

@Martin: inderdaad, ik heb toen de hand kunnen leggen op de B&K kraan, bij Karl-Heinz Klier uit Köln. Ze wordt geleverd in een vlakke enveloppe, niet te geloven dat je daaruit zo'n fraai driedimensioneel ding mee kan maken. Wel een zeer delicate assemblage - waar je je tijd moet voor nemen - maar het eindresultaat is prachtig. Ik heb hier niets zelf aan toegevoegd, behalve de operator in de cabine. Maar ik geef toch nog wat foto's mee, altijd leuk om naar te kijken  :). Je ziet het beginstadium, de eerste schildering (met airbrush), detail van de grijper (jongens, wat kunnen ze met die messing toch fijne toestanden maken, niet?), de kraan in haar eerste inbouw, en het finale resultaat. Nogmaals, de credit gaat naar B&K voor de fine-scale hier.

@Harald: even in mij documentatie gegraven, én gevonden :  De trappen en leuningen komen van Bavaria (dat was ik vergeten te melden), maar hier zijn de nummers : 10.117 voor de borstweringen, en 10.116 voor de trappen, inclusief de heerlijke handrails. Komt in een vlakke toestand, dus elk trapje moet je horizontaal zetten. Leuningen separaat aansolderen.

Hartelijke groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Hallo Bob,

Wat een geweldig mooie kraan is dat zeg!!
Ik denk dat je heel veel geluk hebt dat je er nog een hebt kunnen kopen.
Ik zoek nog een mooie kraan voor op het fabrieksterrein van de suikerfabriek.

Groeten Martin
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Dag Martin,

Ja, dat was in 2006.... KHK bestaat ook niet meer. Maar ik kan je aanraden om eens een kijkje te nemen bij Krüger Modellbau. >klik<. Met  nummer HO99014.20 heeft hij ook een machtige kraan, misschien wat voor jou. Of een ander type: HO99013.01/02. Martin Krüger is een verbeten fine-scaler, die tot het uiterste gaat. En zelfs dingen maakt op bestelling, dat verklap ik nog wel in mijn volgend verhaal over mijn locloods.

Groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Hi Bob

Diorect maar even de site van Krüger Modellbau bekeken
Prachtige mooie dingen hebben ze daar ik krijg het gevoel dat ik erg veel opnieuw moet bouwen of aanpassen.  ;)

groet
Harald
p.s. en weer mooie foto's
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Lid sinds: 2021

De BR44 blijft mijn topper

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Citaat van: Haradigi op woensdag 24 februari 2021, 12:26:41
ik krijg het gevoel dat ik erg veel opnieuw moet bouwen of aanpassen.  ;)

Dag Harald,

Ja dat gevoel ken ik. Heb je zijn draaischijf gezien? Ik durf er niet te lang naar kijken, je word er niet goed van, zo'n perfectie....  8o

Groetjes,

Bob
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Stoomlocomotiefdepots DB : de kolenbunker
Mooie dingen maak je. Super om te zien. Lijkt bij somige wel schaal 1:1