Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Inrichten groot station voor koploper

Gestart door leboulangeur zaterdag 13 februari 2021, 13:54:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Inrichten groot station voor koploper
Ha allen,

Inmiddels zijn wij aan de bovenbouw gekomen van ons station en zijn op zoek naar wat tips.
Zie ook bijgevoegde plaatjes. Een is van het station alleen, dat is de huidige planning. Tevens een plaat van hoe dit in het originele (bovenbouw) ontwerp pastte. Er is een wijziging in de zin dat de breedte van de kamer helaas minder bleek te zijn, het geheel schuift hierdoor iets in, de lengte van het station wordt niet beinvloed.
Wel wordt het mogelijk zo dat de draaischijf en bijbehorend klein BW een ander plekje, wellicht aan de andere kant van het station, moet krijgen.
We rijden met een intellibox (wellicht aan vervanging toe) en koploper.
enfin, dat gezegd hebbende gaat het met name om het volgende:

Het wordt een redelijk groot station, grootste spoor 2,70m. We rijden met een grote verscheidenheid aan treinen, ook qua lengte. Dit betekend sprinters, railbusjes etc van 20-40 cm, maar ook een ICE op lengte, een volledige riviera expres en potentieel lange goederentreinen.
Het station zal in beide richtingen bereden worden, op de rest van de baan wordt links gereden omdat dat zo uitkwam met de klimspiraal.

Nu is de vraag uiteraard; hoe dit spoor in te richten in koploper en op de baan tav de hoeveelheid terugmelders?
De twee terugmelders aan de buitenzijden van de sporen zijn vanzelfsprekend en minimaal nodig, maar op die manier kunnen zaken als bijvoorbeeld 2 treinen op hetzelfde perron (1a en 1b) al niet. Of is dat laatste niet handig te regeln in koploper?
Meerdere melders voor alternatieve stopplaatsen lijkt me sowieso handig.

Uiteraard hebben we alle info gelezen in de handleiding, maar wat nou 'handig' of 'praktisch' is, daar komen we niet helemaal uit, hopelijk hebben jullie wat tips!.

Erik en Peter
Re: Inrichten groot station voor koploper
Citaat van: leboulangeur op zaterdag 13 februari 2021, 13:54:33

Nu is de vraag uiteraard; hoe dit spoor in te richten in koploper en op de baan tav de hoeveelheid terugmelders?
De twee terugmelders aan de buitenzijden van de sporen zijn vanzelfsprekend en minimaal nodig, maar op die manier kunnen zaken als bijvoorbeeld 2 treinen op hetzelfde perron (1a en 1b) al niet. Of is dat laatste niet handig te regeln in koploper?
Meerdere melders voor alternatieve stopplaatsen lijkt me sowieso handig.


Meer melders voor alternatieve stopplaatsen is handig en kan. Maar je kunt van een spoor ook 2 blokken maken. Korte treinen staan dan achter elkaar en een lange trein houdt beide blokken bezet.

Koploper kent A/B sporen, zie de helpfile. Een overloopwissel maakt het extra leuk.

Gr, Ben.
Re: Inrichten groot station voor koploper
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Inrichten groot station voor koploper
Ik gebruik op zo'n stations spoor 5 a 6 melders, je kunt in koploper ( kl ) een trein bv laten stoppen op een alternatieve stopplaats.
een railbusje kun je bv op de derde melder laten stoppen ( midden in het station ) en een lange trein over de gehele lengte heen.

Je kunt natuurlijk twee kortere blokken achter elkaar leggen in het station, dan kunnen er twee treinen achter elkaar staan.
Maar dan heb je weer andere uitdagingen, stel het spoor kan twee kanten op bereden worden en er komt een trein van links en rechts het station binnen gereden dan staan ze elkaar verlieft aan te kijken maar kunnen geen kant op.
Ook daarvoor is weer iets deadlock.

Kortom voor iedere uitdaging is er wel een oplossing te bedenken in kl, zelf zou ik voor een blok gaan met meerdere melders dan kun je alle kanten op.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Inrichten groot station voor koploper
Ik zou juist voor twee blokken op de lengte gaan.
Het is prima te regelen dat de zaak niet vast loopt.
En twee korte ( stop) treinen op een perron waar aan de andere zijde een ic stopt is dan een mogelijkheid.

Stop je de overloop wissels er ook in kan de laatste ook nog als eerste vertrekken.