Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Wielassen 4510

Gestart door princeofnaxos donderdag 11 februari 2021, 13:44:52

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wielassen 4510
Lid sinds: 2020

offline
Wielassen 4510
Ik heb twee oude wijnwagens 4510.4, maar die geven sluiting op mijn C-wissels. Het probleem is dat de voorste as van richting wordt veranderd doordat de achterste as zich in de strijkregel bevindt. Hierdoor wordt het wiel aan één zijde tegen de middenleider gedrukt.Dit lijkt te komen door de korte wielbasis van deze wagonnetjes; die is slechts 53mm.

De flenzen van de wielen lijken dikker dan die van nieuwere wagons, maar bovendien is de afstand tussen de flenzen kleiner dan bij nieuwe. Nieuwe assen lijkt dus de oplossing. Maar welke assen moet ik kopen voor deze wagens?
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wielassen 4510
Is je afstand tussen de flenzen wel 14.0 mm ?.

Mvg Gert
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2020

offline
Re: Wielassen 4510
Dat gaan we even meten. Is er een NEN-blad waar de maatvoeringen beschreven staan?
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Wielassen 4510
Hi Edwin,

Tuurlijk hier

groet
Harald
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2020

offline
Re: Wielassen 4510
Ok, de afstand tussen de flenzen is 13,65mm. Da's dus veel smaller dan op het NEM-blad staat. Andere wielen eronder dus. Alleen nu is de vraag: welke? De diameter van de flens is 14,5. Het zijn dus 'grote' wielen. Wie heeft een goed overzicht over de wielen op de markt?
Re: Wielassen 4510
nobody
gast

Re: Wielassen 4510
 @citaat De wielstellen even aanpassen (op 14mm zetten) en fixeren met een beetje secondelijm.
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2020

offline
Re: Wielassen 4510
Goeie tip, Wim. Ik wist niet dat dat ging, Secondenlijm is niet eens nodig, de wielen zitten goed geklemd op de asjes.
Re: Wielassen 4510
nobody
gast

Re: Wielassen 4510
 @citaat De wielen lijken goed geklemd, doch zijn eerder verschoven naar 13,65mm. Dat kàn wéér gebeuren... ;)
Re: Wielassen 4510
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Wielassen 4510
Of ze zijn minder nauwkeurig erop gezet.
Re: Wielassen 4510
nobody
gast

Re: Wielassen 4510
Of, of, of enz... :D
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2020

offline
Re: Wielassen 4510
Ik denk dat ik hier Laurents lijn volg. Die wagens zijn 40 jaar oud of zo, dus ik denk dat het best kan dat de maatvoering sindsdien is aangepast. Ik moest best hard trekken om ze te verschuiven, en ik denk dat er nooit zoveel zijwaartse kracht op komt tijdens het rijden.
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wielassen 4510
Wanneer de wielen los op de as zitten kan het gat van het wiel kleiner gemaakt worden door een kogeltje van 6 mm op het gaatje te leggen en erop te tikken ,of in een klem.Je kunt ook met een boorkop met goede scherpe bekken 3 karteltjes op het asje drukken op de plaats waar het wiel zit,dus niet de hele as.ik heb ook een klein persje gemaakt om de wielen op de juiste breedte te zetten,14,2 mm.Het is een eenvoudig ding,gebruik hem al40 jaar.De dubbele moertjes op de bout dienen als aanslag.In de m6 bout zit een gaatje van 1mm waar het tapje van de as ingaat ,anders gaat die krom.
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2020

offline
Re: Wielassen 4510
Is wel een beetje grof werktuig voor het doel, vind ik. Maar wel leuk dat je zoiets hebt gemaakt.

In de NEM310 (https://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_310_nl.pdf) staat overigens een (minimum-)afstand van 14,3 mm. Met dunne flenzen mag dit zelfs 14,5 mm zijn.
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wielassen 4510
hetmoet ook wel stevig zijn,ik kan er ook stummelachsen mee breder zetten.die stummelachsen staan op 13,8 en de wielen zijn ook vast aan de as gegoten.
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wielassen 4510

Eigenaardig die wielassen.

Ik ben een m railer. Op die  m rails gebruikte ik materieel uit de overeenkomstige periode: De bekende blikken D-trein rijtuigen. Op wissels en kruisingen begonnen sommigen te ontsporen. Bij het nameten stonden de wieltjes op 14.2 mm.
Na wat geëxperimenteer zette ik de wieltjes op 13.7. Weg hinderlijke ontsporingen. Zelfs bij een geduwde stam silberlingen over wisselstraten en andere lastige trajecten. De wieltjes heb ik gefixeerd met een beetje loctite borgmiddel.

Omdat ook één van mijn locs ( gewoon een simpele 3037) er bij wissels hinderlijk uitliep heb ik daar ook de wielen van 14.2 naar 13.7 gezet. Ook hier weg ontsporingen .

Nou lees ik dat eigenlijk 14 tot 14.3 mm, de juiste maat is.

Hoe kan het dat in mijn ervaring 13.7 mm beter werkt?

Help mij eens uit mijn verwarring..

Mvg Harry
Re: Wielassen 4510
nobody
gast

Re: Wielassen 4510
Mijn treintjes rijden op M railmateriaal.
De AC wielstellen staan op 14 mm tussen de flenzen.
De DC wielstellen staan op 14,1 mm tussen de flenzen.
Geen ontsporingen.

Edit nobody: Tikfout verbeterd.
Re: Wielassen 4510
Lid sinds: 2011

offline
Re: Wielassen 4510

Ok. Ik zal alles nog wel eens nader onderzoeken. In ieder geval 14.2 of 14.3 ( kennelijk de nem norm) werkte bij mij absoluut niet,
Ik blijf het wel eigenaardig vinden dat 13.7 bij mij goed werkt.