Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

NIEUWE BAAN

Gestart door Damswim donderdag 11 februari 2021, 00:29:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
NIEUWE BAAN
Ik had grootse plannen met de bouw van een nieuwe baan. Na de nodige informatie op het forum toch maar besloten eerst een proefbaan te bouwen. Ik ben een redelijke leek en als ik de meeste berichten op het forum lees dan kan ik alleen maar concluderen dat ik er niet zo veel van af weet.
Ik werk met Marklin C rails waarvan ik alle doorverbindingen inmiddels met mijn Dremel heb doorgeslepen. Ik heb veel gelezen hoe ik eea met de computer digitaal ga aansturen maar hier is niet uit te komen. Er zijn natuurlijk veel persoonlijke voorkeuren. Ik heb uiteindelijk besloten om mij voorlopig uitsluitend aan Marklin te houden. Buiten de rails heb ik nog niets dus moet qua digitalisering alles nog aanschaffen. Mijn nieuwe baan wordt straks 410x120 cm met een schaduwstation met 8 opstelsporen.
Al mijn wissels, een kleine dertig in totaal, zijn allemaal uitgerust met een ingebouwde decoder.
In de bijlage een JPG van mijn proefbaan die ik met WinTrack 10 heb uitgewerkt. Ik heb een dubbele ovaal met 4 wissels gemaakt en verdeeld in 8 blokken. Alle blokken hebben 3 aansluitingen voor de 60881. Ik wilde een Central  Station  3+ aanschaffen en gaan rijden met iTrain. Ik weet dat ik niet altijd een blok van 3 aansluitingen moet voorzien maar als ze er zitten dan kan het ook geen kwaad als er achteraf nog eens ooit iets moet worden gewijzigd.
Ik heb een paar vragen:

Kan er iemand naar mijn plan van de proefbaan kijken of ik het wat de isolaties en blokaansluitingen betreft goed heb ontworpen.
Kunnen de draden die naar de blokken gaan willekeurig op een 60881 worden aangesloten.
Wat moet ik allemaal aanschaffen als ik met een CS3+ en iTrain wil gaan werken. Ik bedoel aan booster, voeding etc. Ik mijn nieuwe baan krijg ik uiteraard een ringleiding.
Ik zal ook de ontwerpen van deze baan meesturen.
Ik hoor het graag
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NIEUWE BAAN
Inderdaad, grootse plannen.

Ik zou liever beginnen met een simpel ovaaltje, niet met een proefbaan met 8 wissels.

Voor wat betreft de grote baan vraag ik me af of het zin heeft om blokken te definiëren voor de korte verbindingen tussen de Hosenträger en boogwissels. Liever zou ik de Hosenträger zo dicht mogelijk bij de bocht leggen en de verbindingen bij de wisselstraat rekenen, net zoals je dat al met de 077's in de Hosenträger hebt gedaan.

Los van de blokindeling is er trouwens nog een veel betere reden om het ontwerp aan te passen: de R1/R2 bochten liggen te dicht bij elkaar. Als ik het goed zie, is de hart-op-hart afstand op het krapste punt slechts 59 mm. Dat is veel te weinig, passerende treinen zullen elkaar raken. Hieronder zie je wat ik bedoel en ik heb er meteen een alternatief naast gezet. Liever zou ik trouwens helemaal geen R1 gebruiken, maar dat is een heel andere discussie.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2016

offline
Re: NIEUWE BAAN
Op zich prima plan om wat beperkt te beginnen. Een stuk of 8 wissels vind ik best simpel. Je kunt beginnen er twee of vier aan te sluiten, daarmee te testen en pas daarna de de rest in bedrijf te nemen.

Helemaal begrijpelijk vind ik je redenering alleen niet dat je zegt er niet uit te komen hoe je zou moeten automatiseren maar toch een keuze voor iTrain hebt gemaakt, evenals de combinatie met een CS3+.
Het gaat zeker werken, maar het is een dure combinatie. Waarom zo'n uitgebreide centrale als je met de PC gaat rijden?
En het 'bij Märklin houden' is wat mij betreft nergens goed voor. S88 terugmelders van Rosoft doen het net zo goed. Servodecoders van Digikeijs werken ook prima. De wisselaandrijvingen van Märklin zijn echt niet de beste....
Maar ja, als je keus gemaakt is, moeten we er geen hele discussie meer aan wijden. Denk alleen niet dat alles probleemloos zal zijn. Want ook M. heeft echt niet alles plug and play en optimaal geregeld. Die droom komt niet uit, helaas.


Groet

Peter
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Beste Rob, erg bedankt voor je ondersteuning.
Het dubbele ovaal had ik in gedachten na een mailcontact met de uitgever van iTrain. Hij adviseerde me eerst wat te oefenen met het programma en een ovaal aan te leggen met inhaalsporen. Ik dacht aks ik het zo maak dan kan ik alles uitproberen maar ik kan het natuurlijk anders maken bijvoorbeeld 1 ovaal met een inhaalspoor.
Voor wat betreft de nieuw te bouwen baan, ik zal de Hosenträgers inderdaad meer richting de boogwissels brengen. Ik was sowieso wel van plan om er geen apart blok van te maken.
Ik heb dit baanplan ontleend aan Das Gleisplanbuch van Märkin dus ging ik er vanuit dat de sporen ver genoeg uit elkaar zouden liggen. Ik probeer steeds wel de geometrie van de C rails te volgen dus een hartafstand 77,5 mm.
Ik ga het plan in ieder geval wel aanpassen aan je voorstel.
Groet
Wim
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Beste Peter,
Wat ik eigenlijk bedoelde was dat ik op het forum geen duidelijkheid kan vinden wat nu wel en wat niet.
Alles afwegende in combinatie met mijn onbekendheid na alles wat ik gelezen heb kwam vaak de software van iTrain erg positief naar voren. Ik kan zelf echt geen uitspraak doen van wat is nu beter en ieder heeft zijn eigen ervaring en voorkeur. Waarom de inderdaad dure C3+? Welnu ik ben te veel leek om een oordeel te vellen over andere apparatuur. Wellicht is er genoeg op de markt waarover ik over een paar jaar zeg dat ik daarnaar moet wisselen maar omdat ik alles wat ik heb van Märklin is dacht ik dat dat wel moest matchen. Zolang ik nog niet met een software programma werk en het met een CS moet doen zal in CS3+ me wel kunnen helpen hoop ik.
Dat het niet probleemloos zal lopen daar wordt ik me inderdaad meer en meer van bewust maarja ik zie dat maar as een uitdaging.
Bedankt voor je info
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NIEUWE BAAN
Citaat van: Damswim op donderdag 11 februari 2021, 21:16:40Ik heb dit baanplan ontleend aan Das Gleisplanbuch van Märkin dus ging ik er vanuit dat de sporen ver genoeg uit elkaar zouden liggen.

"Das Gleisplanbuch" heb ik niet, maar het lijkt me sterk dat Märklin een 24130 en een 24230 op slechts 59 mm van elkaar legt. De bovenbaan sluit ook niet goed aan op het schaduwstation. Heb je misschien een iets andere bovenbaan in WinTrack gemaakt dan wat er in het boek staat? Of heb ik het verkeerd overgenomen van jouw plaatje?

Citaat van: Damswim op donderdag 11 februari 2021, 21:16:40Ik probeer steeds wel de geometrie van de C rails te volgen dus een hartafstand 77,5 mm.

Die 77,5 mm is bijna(*) altijd veilig, maar vaak mag de rails gerust dichter bij elkaar liggen. Hoe ruimer een bocht, des te minder vrije ruimte er naast het spoor hoeft te zijn. De 70 mm in het bovenstaande ontwerp is tussen een krappe bocht 24130 en een ruimere 24330, daarbij blijft er nog genoeg speling over. Door gebruik te maken van variatie in de parallelafstanden kun je leuke dingen ontwerpen. In jouw plan was dat ook al zo: de parallelafstanden tussen de buitenste stationssporen is 67,1 mm. Dat is geen enkel probleem, rechte sporen mogen nog véél dichter bij elkaar liggen.




Citaat van: Damswim op donderdag 11 februari 2021, 00:29:48Wat moet ik allemaal aanschaffen als ik met een CS3+ en iTrain wil gaan werken. Ik bedoel aan booster, voeding etc.

Als het alleen nog gaat om de keuze tussen een CS 3 of een CS 3+ raad ik je een CS 3 met een Link s 88 (60883) aan. Daar heb je genoeg aan, het is goedkoper dan een CS 3+ en bovendien is de Link s 88 alvast je eerste terugmeldmodule, daardoor heb je één s 88 minder nodig dan bij een CS 3+. Een CS 3/3+ heeft een voeding nodig, Märklin adviseert een netvoeding 60061 of 60041. De Link s 88 heeft eveneens een voeding nodig, bijvoorbeeld een 66360, 66361 of 66201. Als je een niet al te oude Märklin startset hebt, heb je waarschijnlijk wel één van deze voedingen.

Een booster zul je niet nodig hebben. Een CS 3 (of 3+) kan 3 A stroom leveren met voeding 60061 of 60041, daarmee kun je al meer treinen tegelijk laten rijden dan er op deze baan passen zonder dat er ongelukken van komen.


(*) Bijna, want bepaalde wagons hebben bijzonder veel vrije ruimte naast de bochten nodig. De "Tragschnabelwagen" bijvoorbeeld. In grootspoor is dat ook zo, daar mag zo'n wagen ook niet zomaar overal rijden.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2010

offline
Re: NIEUWE BAAN
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 12 februari 2021, 00:55:53
Als het alleen nog gaat om de keuze tussen een CS 3 of een CS 3+ raad ik je een CS 3 met een Link s 88 (60883) aan. Daar heb je genoeg aan, het is goedkoper dan een CS 3+ en bovendien is de Link s 88 alvast je eerste terugmeldmodule, daardoor heb je één s 88 minder nodig dan bij een CS 3+. Een CS 3/3+ heeft een voeding nodig, Märklin adviseert een netvoeding 60061 of 60041. De Link s 88 heeft eveneens een voeding nodig, bijvoorbeeld een 66360, 66361 of 66201. Als je een niet al te oude Märklin startset hebt, heb je waarschijnlijk wel één van deze voedingen.
Maar voor een S88 heb je weer geen voeding nodig. Ik denk dat het onder de streep niet zo veel uitmaakt ;)
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2016

offline
Re: NIEUWE BAAN
Het blijft voor mij lastig wat nou de rationele gedachte is achter de keuze voor de plus of de 'gewone' versie.
Wie vooral handmatig rijdt, en niet met terugmelding aan de slag wil is er de CS3?  En voor het geval je spijt krijgt, kun je de terugmelding erbij kopen. Fair enough.
Maar wie wel direct automatisch wil rijden met S-88 terugmelding, heeft aan de CS3+ eigenlijk veel teveel apparaat. Tenminste, met een (oude) PC en een simpel doorgeefluik waar misschien nog een handregelaar op kan, ben je er ook.
Behalve voor degenen die heel graag de omslachtige Märklin puzzels in een nieuw dialect van Basic willen maken en een gelikt machien met slick design willen hebben... Vooral doen!

Groet,

Peter
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NIEUWE BAAN
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 12 februari 2021, 16:09:05Maar voor een S88 heb je weer geen voeding nodig. Ik denk dat het onder de streep niet zo veel uitmaakt ;)

Dat de Link s 88 een eigen voeding nodig heeft is niet zonder meer een nadeel. De CS 3+ voedt de terugmelders zélf, ten koste van het beschikbare vermogen voor de baan. Al zal het wel niet veel zijn en voor een kleine baan als deze maakt het niet uit.

De 18 VA voeding 66201 zit niet los in het programma, maar als je er nog geen hebt, voor een tientje kun je er wel eentje vinden. De overige bedragen zijn adviesprijzen - 10%:

60226 CS 3
584,99
60883 Link s 88 
89,99
66201 Voeding 18 VA
10,00

684,98


60216 CS 3
719,99
60882 s 88 
62,99

782,98

Een CS 3 met toebehoren is € 98 goedkoper.

Sommigen zullen opmerken dat er goedkopere s 88 decoders van andere merken zijn. Dat klopt, maar er blijft een flink verschil.
Sommigen zullen opmerken dat je met de CS 3+ galvanische scheiding hebt. Ook dat klopt, maar dat heeft de topic starter niet nodig.

Tenslotte merk ik nog op dat je op de CS 3+ maar één streng s 88 decoders kunt aansluiten, op de Link 2 88 drie: één voor oude en twee voor nieuwe s 88 decoders.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2016

offline
Re: NIEUWE BAAN
Voor een eerlijke vergelijking zou je voor alles nieuwprijzen moeten rekenen, hoor. Of anders een goedkopere S88decoder kiezen voor de plus variant.
Maar, feit is: met CS3 en de uitbreidingen voor de terugmelding ben je wat goedkoper uit. En je kunt er nog meer terugmelders aanhangen dan aan de enkele CS3+.
Feit blijft ook dat ik het nog steeds niet zo goed snap waarom er een standaard en een plus-versie zijn die elkaar zo weinig ontlopen. Maak dan alles modulair of maak er een echt instapmodel bij. Maar goed, het gaat om de keus die de topicstarter maken kan uit het beschikbare assortiment.

Groet,

Peter
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: NIEUWE BAAN
Over digitale techniek laat ik mij niet uit (weet er nog minder van dan jij :D); wat ik wel zie is track 19, een relatief lang opstelspoor dat echter onbereikbaar is voor langere treinen.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2019

offline
Re: NIEUWE BAAN
Hallo Wim

Leuk om te zien dat je grote baan de zelfde is waar ik mee bezig ben.

ik ga je bouw als deze hier neer zet zeker volgen.

Mgr. Hans
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Hans daar heb je helemaal gelijk in. Dom van me. Dit komt omdat het oorspronkelijke in het Marklin Glaisplanbuch een draaischijf had die ik heb laten vervallen. Ik ga dit wijzigen dank
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Rob, wederom dank voor je inbreng. Het zou best kunnen dat de banen niet aansluiten. Ik weet namelijk niet hoe ik dit in Wintrack  kan zien. Ik heb simpelweg het plan uit het eerder genoemde Gleisplanbuch over genomen waarbij ik enkel wat heb gewijzigd met de draaischijf maar dat doet niet af aan het totale plan.
Ik heb Wintrack 10 en kan deze helaas na vertrek van de leverancier in NL niet meer updaten dus ik kan ook de 24315 die je hebt geselecteerd niet toevoegen. Die staat namelijk niet in de catalogus.
Is de 60041 de opvolger van de 60061?  Ik heb wel een 60052 uit een startset maar daar kan ik niets mee denk ik
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Het wordt nog een hele klus en als ik alle problemen op het forum lees dan zakt me soms wel de moed in de schoenen en vraag ik me af of ik het wel voor elkaar krijg.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: NIEUWE BAAN
Als je stap voor stap gaat, is het geen grote klus meer, dan zijn het allemaal kleine klusjes. Veel overzichtelijker. En als je er niet uitkomt, is er het forum of over een tijdje de stamtafels waar je om hulp kunt vragen. Misschien woont er bij jou in de buurt zelfs wel een forumlid dat dan eens bij je langs kan komen.


Ook bij een oude versie van WinTrack kun je de nieuwste raildefinities gebruiken. Hoe, dat staat duidelijk uitgelegd in dit topic, toevallig ook van iemand met WinTrack 10.


De 60041 is inderdaad de opvolger van de 60061. Sinds 2019. Uitgaande van de omschrijving zie ik drie verschillen:

  • De 60061 werkt op een netspanning van 230 V, de 60041 op een netspanning tussen 100 en 240 V.
  • De 60061 levert 19 V / 60 W gelijkspanning, de 60041 levert naar keuze 19 V / 60 W of 15 V / 50 W, in te stellen met een schakelaar.
  • De 60061 is grijs, de 60041 zwart.
Dat de 60041 ook op veel lagere netspanning werkt dan 230 V is misschien handig als je van plan bent om te emigreren, anders heb je dat niet nodig. 15 V heb je niets aan voor jouw baan, je hebt 19 V nodig. Kortom, als je ergens een nieuwe 60061 goedkoper kunt kopen dan een 60041, kun je dat gerust doen. Ik heb nog gewoon een 60061 gekocht nadat de 60041 al als nieuwtje was aangekondigd.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2011

offline
Re: NIEUWE BAAN
Hoi Wim,
Altijd goed om met een klein proefbaantje te beginnen.
Misschien kunnen deze video's je nog wat op weg helpen: Klik

Ik heb een paar opmerkingen naar aanleiding van je eerste bericht:
- Je schrijft dat je bij alle rails de verbinding tussen de spoorstaven doorgeslepen hebt. Voor terugmelding is dat niet nodig. Dat hoef je alleen te doen bij de rails die je als melder gebruikt.
- De melders in je proefbaantje liggen wel heel dicht bij de wissels. Als je treinen niet te hard rijden is dat voor een proefbaantje prima maar voor het vervolg raad ik je aan je treinen wat meer ruimte te geven om af te remmen. Ik gebruik meestal een 24172 voor de  melder en dan zit er minimaal een 24172 of 24188 tussen de melder en het wissel.
- 30 wissels met decoder moeten allemaal hun stroom krijgen van je toekomstige centrale. Ik weet uit ervaring dat als er meerdere treinen rijden de wissels op een gegeven moment niet meer omgaan omdat er te weinig vermogen is. Een oplossing is dan aparte wisseldecoders met een eigen voeding.
- Een CS3 is een flinke investering, die opmerking is hier al meer gemaakt. Als alternatief zou je een een Tams Redbox of een Roco Z21 (de zwarte uitvoering) kunnen kijken.
- Als alternatief voor iTrain kun je het gratis programma Rocrail Rocrail.netgebruiken.

Succes en veel plezier met de hobby.
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Dank je Albert voor de positieve inbreng. Ik ga vanmiddag de video eens bekijken
Re: NIEUWE BAAN
Lid sinds: 2020

offline
Re: NIEUWE BAAN
Dank je Rob, ik ga op zoek naar een 60061. Vanmiddag de topic een nakijken van WinTrack