Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Type decoder

Gestart door BartSteur woensdag 10 februari 2021, 14:57:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Type decoder
Hallo,

Is er een manier om erachter te komen wat voor type decoder er in een Marklin loc zit? Dit om te kijken of deze worden ondersteund door mijn CS1R.
Ik heb in de handleidingen gekeken, maar daar staat alleen in hoe deze ingesteld moet worden (CV's en zo).

Groet,
Bart
Re: Type decoder
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Type decoder
Een CS1R moet alles ondersteunen, zeker wat Märklinloks aan gaat. MFX, MM of DCC. Als je het nummer hier neerschrijft zijn er wel lieden die weten wat daar oorspronkelijk in zat.
Re: Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Type decoder
Het gaat om Marklin 37304 - SBB Elektrolokomotive Re 420 "LION"
Re: Type decoder
ACTS.zuid
gast

Re: Type decoder
Re: Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Type decoder
Die pagina ken ik en ik weet dat de decoder Mfx en DCC ondersteunt. Maar dat doen meerdere decoders. Ik wil echt weten welke decoder type en generatie in de loc zit.
Of doet dat er niet toe als het gaat om de comptabiliteit tussen de decoder en mijn CS1R?

Ik heb bovengenoemde loc namelijk sinds eind vorig jaar in mijn bezit en deze begon vorige week ineens kuren te krijgen (schokkerig rijden bij lage snelheid, tijdens het rijden spontaan veel harder gaan rijden, zelfs boven de ingestelde maximum snelheid, 5 van de 6 frontseinen werken ineens niet meer, geluid dat blijft hangen). Ik heb dit gemeld bij de leverancier en die meldde dat het wellicht kan komen door mijn (oude) CS1R die niet (meer) compatible is met de huidige generatie decoders. Dat kan natuurlijk, maar dan wil ik weten wat ik verder kan doen. Ik sta namelijk op het punt om een nieuwe loc aan te schaffen, maar als de decoder dezelfde kuren gaat krijgen, dan baal ik natuurlijk.

Gaarne advies.
Re: Type decoder
ACTS.zuid
gast

Re: Type decoder
Citaat van: BartSteur op woensdag 10 februari 2021, 17:34:09

Ik heb dit gemeld bij de leverancier en die meldde dat het wellicht kan komen door mijn (oude) CS1R die niet (meer) compatible is met de huidige generatie decoders.


Logisch, hij wil jou graag een CS3 verkopen. Maar zeg maar dat hij er geen verstand van heeft want het is onzin. Wat niet wegneemt dat mogelijk je decoder / lok defect is maar dat lost een nieuwe centrale niet op.

Gr, Ben.
Re: Type decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Type decoder
Werken andere locomotieven correct met de CS1R?
Verwijder de 37304 uit de lijst en laat hem opnieuw aanmelden.

Willy
Re: Type decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Type decoder
Ik begin wel langzaam het idee te krijgen dat de voedingen van ESU slecht samen gaan met Marklin decoders(deze gaan hemelen)
Heb onder tussen al tientallen topic gelezen over lok die het goed deden op een Marklin centrale maar de geest gaven op een ESU centrale.
Misschien moet er eens iemand met een scoop meten wat er uit een ESU voeding komt kwa spanning en frequenties.
Re: Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Type decoder
Citaat van: nmbssncb op woensdag 10 februari 2021, 17:53:37
Werken andere locomotieven correct met de CS1R?
Verwijder de 37304 uit de lijst en laat hem opnieuw aanmelden.

Anderen werken allemaal prima, maar zijn wel oudere locs (3+ jaar). Deze is nieuw.
Allemaal al geprobeerd. Uit CS1R verwijderd, meerdere resets, andere maximale snelheid, etc
Re: Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Type decoder
Citaat van: hmmglaser op woensdag 10 februari 2021, 19:18:03
Ik begin wel langzaam het idee te krijgen dat de voedingen van ESU slecht samen gaan met Marklin decoders(deze gaan hemelen)
Heb onder tussen al tientallen topic gelezen over lok die het goed deden op een Marklin centrale maar de geest gaven op een ESU centrale.
Misschien moet er eens iemand met een scoop meten wat er uit een ESU voeding komt kwa spanning en frequenties.

Dan zouden andere locs er ook last van moeten hebben, En ik heb de CS1R al zo'n 10 jaar en nog nooit problemen gehad. Ja 1 keer, maar toen liep ik achter met m'n firmware. Deze houd ik nu goed bij.
Re: Type decoder
Lid sinds: 2013

offline
Re: Type decoder
Citaat van: hmmglaser op woensdag 10 februari 2021, 19:18:03
Misschien moet er eens iemand met een scoop meten wat er uit een ESU voeding komt kwa spanning en frequenties.

En wat zou je daar dan uit af willen leiden die je bewering over ESU voedingen en het hemelen van Marklin decoders zou bewijzen?
Dit terwijl andere decoders van Marklin niet gaan hemelen!

Mvg,
Peter
Re: Type decoder
Lid sinds: 2007

offline
Re: Type decoder
Citaat van: BartSteur op woensdag 10 februari 2021, 20:01:40
Citaat van: nmbssncb op woensdag 10 februari 2021, 17:53:37
Werken andere locomotieven correct met de CS1R?
Verwijder de 37304 uit de lijst en laat hem opnieuw aanmelden.

Anderen werken allemaal prima, maar zijn wel oudere locs (3+ jaar). Deze is nieuw.
Allemaal al geprobeerd. Uit CS1R verwijderd, meerdere resets, andere maximale snelheid, etc

Wanneer er nog garantie zit op de locomotief dan terug naar de verkoper.  Die moet hem terugsturen naar Märklin Göppingen voor reparatie.  Zelf niet aan prutsen tenzij je iemand kent die de locomotief kan testen op een ECoS, een Märklin CS of met een ESU LokProgrammer.


Willy
Re: Type decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Type decoder
Heeft de loc deze problemen ook op een los stukje spoor wat als enige aan de centrale hangt?
Re: Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Type decoder
Citaat van: nmbssncb op donderdag 11 februari 2021, 12:20:31

Wanneer er nog garantie zit op de locomotief dan terug naar de verkoper.  Die moet hem terugsturen naar Märklin Göppingen voor reparatie.  Zelf niet aan prutsen tenzij je iemand kent die de locomotief kan testen op een ECoS, een Märklin CS of met een ESU LokProgrammer.

Willy

Zit nog garantie op en ik heb de loc al teruggestuurd naar de leverancier. Zijn sturen hem door naar Marklin Göppingen. Het enige 'prutsen' wat ik gedaan heb is de bekende CV's gezet, verder niet.
Re: Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Type decoder
Citaat van: ErikW op donderdag 11 februari 2021, 13:25:10
Heeft de loc deze problemen ook op een los stukje spoor wat als enige aan de centrale hangt?

Als je bedoeld het programmeer spoor, ja. Daar dezelfde problemen.
Re: Type decoder
Lid sinds: 2014

offline
Re: Type decoder
Het probleem treed niet bij alle Marklin decoder op maar met name de serie met MFX+ van een paar jaar oud mogelijk is deze wat gevoeliger voor spanning of bepaalde frequenties.
Re: Type decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Type decoder
Citaat van: BartSteur op donderdag 11 februari 2021, 13:54:01
Citaat van: ErikW op donderdag 11 februari 2021, 13:25:10
Heeft de loc deze problemen ook op een los stukje spoor wat als enige aan de centrale hangt?

Als je bedoeld het programmeer spoor, ja. Daar dezelfde problemen.

Ah, dan is hij waarschijnlijk echt wel stuk...
Re: Type decoder
Lid sinds: 2013

offline
Re: Type decoder
Citaat van: hmmglaser op donderdag 11 februari 2021, 14:24:28
Het probleem treed niet bij alle Marklin decoder op maar met name de serie met MFX+ van een paar jaar oud mogelijk is deze wat gevoeliger voor spanning of bepaalde frequenties.
Ik denk dat je met frequentie het MFX+ protocol bedoeld, zo nee verklaar dan wat je er wel mee bedoeld.

Zo ja dan zou dat betekenen dat Marklin met zijn eigen centrale (want die genereert het MFX+ protocol, de voeding volgt dit input signaal en zet het op de rails) zijn eigen decoders zou opblazen. Dan is MFX+ toch krachtiger dan ik dacht.  ;)

Van het frequentie verhaal geloof ik niet zo veel, decoders zijn namelijk zo gemaakt dat het alle berichten negeert die niet voor deze decoder bestemd zijn.

Mvg,
Peter
Re: Type decoder
Lid sinds: 2019

offline
Re: Type decoder
Allen,

Mag ik op basis van de reacties op dit draadje concluderen, dat:

  • De decoder stuk is
  • Dit niet kan komen door de CS1R
  • Het een op zich staand geval is
  • Ik met een gerust hart een nieuwe loc kan kopen
Re: Type decoder
Lid sinds: 2013

offline
Re: Type decoder
Ik zou zeggen van wel!

Mvg,
Peter