Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Waggelende BR50

Gestart door bvhaaste woensdag 05 maart 2008, 20:24:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Waggelende BR50
bvhaaste
gast

Waggelende BR50
Spoorvrienden,

Tijd terug een Marklin BR50 aangeschaft op een beurs voor een zacht prijsje. Naar nu blijkt wordt dat zachte prijsje veroorzaakt door een probleem met de wielen. De lok wringt zich door bochten, op rechte trajecten geen probleem. Na lang zoeken lijkt mij het probleem te zitten in de stand van de wielen. Ik zie n.l verschillen in stand met name 1e en zeker 2e wiel t.o.v de andere 3, zie bovenste foto. De stand van de wielen op de onderste foto (andere kant) lijkt me goed.

Ik heb deze lok vergeleken met een ander exemplaar (BR52 OBB) wat ik heb, daar staan alle wielen in dezelfde stand.

Hoe los ik dit op (dit heet kwarteren of zoiets?). Graag tips of de stand inderdaad mijn probleem veroorzaakt, hoe krijg ik de wielen van de assen, waar moet ik extra op letten bij dit karwei, heb ik speciaal gereedschap nodig?





Ik hoor graag jullie ervaringen.

Mvrgr, Ben
Re: Waggelende BR50
ATSF2
gast

Re: Waggelende BR50
Ben

Dit los je simpel op door het frame los te halen. Ik meen 2 schroeven aan de onderzijde.

Neem de drijfstangen los en zorg voor ondersteuning onder de assen die je niet wil los halen.

Pak een drevel met een schacht van 1,5 mm. Eeen draad nagel wil ook wel werken.

Drijf de as los van het wiel met een kleine instrument hamer.

Zet het wiel in de goede stand. Druk het wiel weer op zijn plaats. Een drevel met een schacht van 3 mm zal daarbij nuttig zijn.

Heb je dit gereedschap niet koop het dan in een bouwmarkt. Het komt altijd van pas bij reparaties.

Mocht het wiel te loszitten na de reparatie ontvet het dan met CRC 336. Alcohol lukt ook wel.  Met rode locktite ( zeervast ) of blauwe locktite ( eenvoudig losneembaar ) kun je de as weer vast zetten. Ik heb het nooit hoeven gebruiken.

Zorg voor een goede afstelling van de spoorafstand

13,8mm tussen de flenzen.

Bij vrees gewoon doen. Al doende leert men

Groet

Jos
Re: Waggelende BR50
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Waggelende BR50
He Ben,

Het rechterwiel op de tweede as van achter getelt, zit verdraaid.
Het beste is om de drijfstangen even los te halen.
Het foute wiel zit op de as geperst en kan met de hand wel "op tijd" worden gezet.
Pak dan het linkerwiel stevig vast of zet het voorzichtig klem en draai het rechterwiel, met heel veel beleid, op tijd.

Je kunt ook twee schroevendraaiers met wat leukoplast afdekken en dan tussen de spaken steken en dan voorzichtig het rechterwiel op tijd zetten, terwijl je het tweede wiel met de andere schroevendraaier vast houdt.
Maar doe dit wel hel voorzichtig anders breekt er misschien een spaak.

En als je de drijfstangen toch los hebt kun je meteen die kromme stangetjes recht buigen met een tangetje met tape of ook leukoplast ertussen.
Re: Waggelende BR50
Kroko14253
gast

Re: Waggelende BR50
Hallo Ben,

Je hebt gelijk, Ben. De wielen van de 2 linker assen staan niet goed afgesteld op elkaar. Dat kan de oorzaak zijn van je probleem.
Het goed afstellen van wielen van een stoomlok heet inderdaad kwarteren.
Dat is echter geen gemakkelijk karweitje. Je hebt er speciaal gereedschap voor nodig, namelijk een wielentrekker (te koop o.a. bij GM&S, Haarlem)
Met dit gereedschapje kun je de wielen van de as halen.Voor het weer op de as zetten, KUN je (met enige voorzichtigheid) in een bankschroef doen.
In GEEN geval een schroevendraaier gebruiken, want dan zou je de assen kunnen verbuigen en ben je nog verder van huis. Als je het niet aandurft, is het een zaakje voor de vakman.

Wellicht heeft degene, van wie je de lok gekocht hebt, de lok een keer uit elkaar gehad en heeft hem vervolgens vlug en onnauwkeurig weer in elkaar gezet.

Volgens mij zit de meest rechtse wiel (bovenste foto) ook niet helemaal op zijn plaats.

Groetjes

Harry STipkes

PS Jos was me net voor met een andere mogelijkheid.
Re: Waggelende BR50
bvhaaste
gast

Re: Waggelende BR50
Allen,

Bedankt voor de tips.

Heb het 2e wiel met de hand inderdaad kunnen verdraaien waardoor het probleem nagenoeg is opgelost. Wiel zit inderdaad niet al te vast en zal de blauwe locktite aanschaffen. Dit geeft me voldoende vertrouwen om alle wielen eens netjes uit te lijnen en de drijfstangen weer keurig recht te maken. Gewoon durven en doen.

Heb nu ook de moed een kromme as te gaan vervangen van een hele oude BR 23 uit mijn jeugd, lang heel lang geleden....

Mvrgr.,Ben.