Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

licht met tams LD-G-33 cdcc controller

Gestart door lvangent woensdag 10 februari 2021, 08:43:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
licht met tams LD-G-33 cdcc controller
Hallo,
Ik ben bezig een mijn marklin analoge treinen om te bouwen naar dcc.
Ik heb hiervoor een TAMS LD-G_33 controller aangeschaft en de ombouwset hoogvermogenmotor.


als trein controller gebruik ik een Arduino Mega met ethernet en motor schild met DCC++. de besturing software is rocrail.


de trein besturen; opstarten, afremmen, na ombouw, werk goed.
Ik krijg alleen niet het voorlicht aan de praat.
Ik heb de LD-G-33 controller gereset maar nog steeds geen spanning op aux1. ik heb een 5 mm geel led met 520ohm weerstand aangesloten.
Doe ik iets verkeerd of moet ik een CV waarde aanpassen?


Ik zou graag met licht rijden.


Bedankt, Leen

Re: licht met tams LD-G-33 cdcc controller
Min zijde van de led op de aux gesoldeerd?

Wat gebruik je als 2e voedingsdraad voor de led.
Re: licht met tams LD-G-33 cdcc controller
de led anode is verbonden met aux1, the led cathode is verbonden met RL (met 520 Ohm weerstand) als per aan wijziging in het aansluitschema van LD-G-33 voor DC motor gebruik. zie bijlage
Re: licht met tams LD-G-33 cdcc controller
Citaat van: lvangent op donderdag 11 februari 2021, 01:44:20
de led anode is verbonden met aux1, the led cathode is verbonden met RL (met 520 Ohm weerstand) als per aan wijziging in het aansluitschema van LD-G-33 voor DC motor gebruik. zie bijlage

Dan zitten de aansluitingen van de LED verkeerd. De decoder heeft een gezamelijk +



Groet Ronald.
Re: licht met tams LD-G-33 cdcc controller
Hoi ronald, bedankt voor je antwoord, ik ga dit gelijk proberen
Re: licht met tams LD-G-33 cdcc controller
Bij verkeerd om aansluiten van een led kan die led direct al defect gaan ! (bij inschakelen van de voeding)
Maar de ene led is gevoeliger dan de andere.
Een led mag niet meer dan 5 Volt reverse toegediend krijgen, zie datasheet, dus liefst helemaal niet.
De spanning uit een decoder ligt veel hoger, 18 á 21 Volt.
Bij decoders is er sprake van een gezamelijke voeding, dat is dan de +aansluiting.
De afzonderlijke aansluitingen schakelen door naar de nul van de schakeling (door sommigen de min genoemd).
Dus de anode van een led zit (via een passende stroombegrenzingsweerstand) aan de +aansluiting.
En de kathode zit aan de betreffende schakeluitgang.

let op:
decoderfabrikanten noemen die +aansluiting vaak ¨retourleiding¨ of zo iets en bijna iedereen denkt dan dat moet de min zijn.......

grv huub
Re: licht met tams LD-G-33 cdcc controller
Hoi Huub,


bedankt voor je antwoord.
Ik heb inmiddels de verlichting in een loc aan de praat gekregen.
Naast de "+" fout kwam ik er achter dat de baan aansluiting omgekeerd aangesloten was.
De leds deden het niet in vooruit maar , bij toeval, schakelde ik naar achteruit en de leds gingen branden.
Op tams LD-G-33 CV33 and 34 heb ik de leds omgedraaid en nu werkt het uitsteken.


Bedankt voor alle feedback.


Leen