Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Uitbreidingsmodule 161352.

Gestart door SDriver dinsdag 09 februari 2021, 21:41:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Uitbreidingsmodule 161352.
Ik heb alle onderdelen van het digitale FCS in huis.
Omdat ik met meerdere wegsplitsingen werk heb ik de uitbreidingsmodule 161352 aangekocht.
Met deze module kan ik bijv wegsplitsingen, verkeerslichten bedienen die worden aangesloten op de uitgang en op de ingang kunnen bijv sensors , drukknoppen worden aangesloten.
De module wordt aangesloten op de Mastermodule die dan weer op mijn laptop wordt aangesloten.
Met de FCS software kan ik zelf situaties creëren op plaatsen waar ik dat wil.
Stopplaatsen voor het laden of lossen van een vrachtwagen voor een bepaalde tijd of een vrachtwagen laten stoppen in een garage.
Alles wordt via de software gedaan en deze geeft dan die signalen via Mastermodule en de bijgeleverde satellieten door naar de vrachtwagen.
Ook heb ik verschillende overwegen op mijn treinbaantje.
De knipperlichten worden bedient een infraroodschakeling.
Ik heb 1 paar infrarood led's staan voor de overweg en 1 paar voorbij de overweg.
Als de laatste wagen voorbij het 1e paar is blijven de lampen knipperen zolang de trein niet voorbij het 2e paar is.
Nu wil ik dat mijn vrachtwagen stopt aan de overweg zolang de lichten knipperen.
De uitbreidingsmodule moet daarom een impuls krijgen van die infraroodschakeling om de vrachtwagen  te laten stoppen maar moet dan ook een impuls krijgen om de vrachtwagen te laten vertrekken als de trein  uit die infra rood zone uit is.
Dat is geen probleem , ik kan meerdere NO contacten van een relais sluiten als de lichten knipperen.
Alleen spreek ik hier niet van een impuls maar van een NO contact dat gesloten blijft zolang de trein door die infraroodstraler rijdt.

Welke oplossing is hier mogelijk ?

Re: Uitbreidingsmodule 161352.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Uitbreidingsmodule 161352.
Ik begrijp niet wat je vraagt. Daarom probeer ik het met eigen woorden weer te geven.
Je hebt overwegen.

Als een trein in de buurt van een overweg komt, dan is die bezet.
Als de overweg bezet is, dan knipperen er lichten.
Zolang de lichten knipperen, mogen de auto's van het FCS niet oversteken (en moeten wachten).

Per overweg heb je 2 lichtsluizen. Die twee samen bepalen of de overweg bezet is, of niet.
Mijn logische tegenvraag: waarom niet met massadetectie op het overweg-tracee?
Maar die vraag doet niet ter zake, want dat is niet jouw huidige situatie.

Zolang de lichten knipperen, zolang moet je auto wachten.

Vraag: hoe breng je de auto voor de overweg tot stilstand?
Met een StopStelle, Parkplatz of Ampel schakeling?

Want mij lijkt dat daar vanaf hangt hoe je het aanstuurt:
met begin- en eindpuls of met een duurcontact zolang de overweg bezet is.

Of kan die Faller 161352-module uitsluitend met korte pulsen overweg?

Uit de handleiding, p. 10, maak ik op dat het gaat om Rückmeldekontakte
die potentiaalvrij moeten zijn (dus b.v. d.m.v. relais of optocoupler gescheiden moeten zijn van andere stroomkringen). En dat, op p.20, de uitgangen van de decoder module bepalen wat er op welke wijze daadwerkelijk via decoders mee wordt aangestuurd (b.v. StopStelle, Parkplatz of Ampel).

Re: Uitbreidingsmodule 161352.
Inderdaad met een begin en eindpuls.
De beginpuls start met het knipperen van de knipperlichten en de eindpuls met het eindigen van de knipperlichten en is de trein uit de lichtsluis.
Daarom dacht ik aan een NO potentiaalvrij contact ( aangesloten op de  Eingänge van de  161352 )dat gelijk sluit met die beginpuls , wagen zal dan stoppen.
Op de Ausgänge van de 161352 zou ik een  StopStelle, Parkplatz of Ampel kunnen aansluiten maar de software laat de wagen stoppen.
Of de module enkel maar werkt op pulsen weet ik ( nog ) niet.
Als dat enkel maar werkt met een puls kan ik het niet gebruiken omdat het NO contact heel de tijd gesloten blijft zolang er beweging is in de lichtsluizen.
Dan is er nog het terug vertrekken van de wagen als de trein uit de lichtsluizen is en moet er een eindpuls gegeven worden en in principe terug een NO contact dat sluit.

Ik kan in de software van het FCS zelf stopplaatsen creëren met een begin en eindtijd maar dat is niet erg origineel voor een overweg.