Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

contactrail gebruiken in schaduwstation.

Gestart door Leo Raats dinsdag 09 februari 2021, 15:26:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ik baseer me op dit: https://forum.3rail.nl/index.php?topic=53004.msg923113#msg923113 na een google zoekslag.
Bij de foto staat Marklin-5115.jpg maar als dat niet klopt word ik op het verkeerde been gezet.

Hoe dan ook: Leo heeft die 5115 dingen liggen en zijn vraag is beantwoord.

Gr, Ben.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ik ben in dezelfde val gelopen  ;)
Wat ze tonen in de link die je laat zien is de 5105:
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
En 5115 is verlenging voor de overweg en zou dus wel bruikbaar zijn:
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
 @citaat
Citaat van: antonv op donderdag 11 februari 2021, 16:52:38
En 5115 is verlenging voor de overweg
Als trotse bezitter van deze overweg in 1969 bezat ik ook 5115 en 5116 rails.
Ik reed toen nog op M-rails (er was ook geen keus, toen, binnen het Märklin aanbod).  :D

Als je goed kijkt, dan heeft deze rails, net als de bijbehorende halfjes, niet alleen rode stippen, maar ook inkepingen aan de geïsoleerde spoorstaaf-kant bij de raillasjes (beide kopse kanten).
De bedoeling is dat alle inkepingen en rode stippen aan dezelfde kant zitten (van begin tot eind) want anders werkt het niet.

Maar dat terzijde, want niet het topic.

We zijn er dus uit: massadetectie kan gewoon op M-rails, op eenzelfde manier als bij de overweg 7192 benut werd.
En die 5115 en 5116 heeft zelf geen aansluitbussen, want die had de overweg niet nodig.
En 5115 en 5116 sluit je af met aan beide zijden een geprepareerd halfje. Natuurlijk kun je die rails ook zelf maken, en dan ben je niet gebonden aan het gebruik van die speciale halfjes, maar dat is ook al niet het topic.

Het is niet zo gek dat massadetectie op M-rails gewoon kan, op daarvoor geprepareerde rails.
Ik herinner me een oudje M-track (die link doet het bij mij niet meer en de provider casema.nl is overgenomen door Ziggo.nl) had een blokmodule op basis van massadetectie met speciaal geprepareerde M-rails.

M. Schulte gebruikte daarvoor analoog 2 trafo's, een lichttrafo en een rijtrafo. De lichttrafo (constante spanning) werd gebruikt voor de logische schakeling (CDU met relais), en de rijtrafo (variabele spanning) werd gebruikt om mee te rijden. Omdat z'n site niet te vinden is, voeg ik hier z'n animatie toe (bijlage) van analoge massadetectie.

Van beide trafo's zat de massa aangesloten op de niet-geïsoleerde spoorstaaf.  Zodra een trein op de geprepareerde rails reed, verbonden de wielen de niet-geïsoleerde staaf met de geïsoleerde staaf. Die staaf was verbonden met de  blokmodule, en de blokmodule stuurde de blokseinen aan langs de baan.

Analoog moet je twee trafo's gebruiken (omdat als treinen stilstaan, er geen rijspanning is).
Omdat de secundaire trafo kant onvoldoende scheiding biedt tussen licht- en rijspanning stroomkring,
moet je een volledig onafhankelijke tweede stroombron (voeding) gebruiken.

Digitaal kun je volstaan met één voeding (omdat ook als treinen stilstaan, er wel constante rijspanning is).
En je gebruikt S88 voor 1 melding van 1 aaneengesloten geïsoleerde spoorstaaf van xxx cm lengte.
Punt. Klaar. Wat was de vraag ook alweer?

   
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
En om het helemaal duidelijk te maken zet Märklin op een rechte contactrail 5105 het nummer van een standaard rechte rail 5106  ;)
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Jan,

Naar dit antwoord was ik op zoek. Ik ga het nu uitproberen en zal laten weten hoe het gegaan is.

Alle leden die gereageerd hebben, dank je voor jullie input.

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
 :offtopic:
Ik zou willen dat ik toen wist, wat ik nu weet.

Ik had in 1969 de overweg aangesloten op dezelfde trafo als waarop de trein reed
(zo stond dat getekend in de handleiding bij de overweg).

Gevolg (in 1969, analoog):

Als de trein stilstond op de overweg, dan gingen de bomen weer open.
Ik dacht toen, in alle onschuld, daar valt nu eenmaal niets aan te doen.

En nu, achteraf, weet ik dat ze nou juist o.a. daarvoor de licht-trafo hadden uitgevonden.
Dat zijn van die kleine dingetjes die je het liefst in de 3railwiki zou willen terug zien.
Ik zal toch niet de enige zijn geweest die daarmee zat ....
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Dit begrijp ik niet goed, de trafo's hadden toen toch al een aparte rij (rood) en licht (geel) uitgang?
De overweg moest je toch altijd op geel aansluiten en dat is toch onafhankelijk van het al dan niet rijden van treinen?
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: antonv op vrijdag 12 februari 2021, 09:29:07
De overweg moest je toch altijd op geel aansluiten?

Klopt, had ik ook.

Ik verwacht ook twee gescheiden stroomkringen vanuit 1 trafo,
met een gedeelde (want doorverbonden) massa.

Dus verwacht ik, dat als je de rails aansluit met een aansluitrails,
dat dan alle elektromagnetische artikelen van Märklin kunnen schakelen,
ook als er geen trein rijdt, en wel tussen licht en massa.

Dat gebeurt normaal gesproken ook:
schakelrails palletje omgooien met vinger => hoppa wissel recht gezet en/of sein op rood;
trein op overwegcontactrails (rijdend of niet) =>bomen dicht.

Bij mijn overweg niet, en dat was onverwacht (daarom herinner ik het me nog).

Achteraf bezien zijn er 2 andere mogelijkheden:
-een mankement aan hetzij trafo, hetzij overweg (nooit iets van gemerkt)
-trafo overbelasting (nooit iets van gemerkt)

Want je hoeft normaal gesproken alleen een tweede trafo in te zetten
indien je een onafhankelijke bron nodig hebt om bijvoorbeeld DC-relais te schakelen.

Ergens denk ik toch ook aan overbelasting, want ik had toen maar 1 trafo (6117) en nu een hele rij.
Aan die ene trafo hing de hele baan met toeters en bellen en lampjes.

Erik Nieuwenhuis heeft ooit een lijstje gemaakt voor analoge gebruikers.
Daar zit het verbruik van de overweg nog niet bij.
Citeer
10,0 VA   Rijdende locomotief op max. snelheid (7-10 VA afhankelijk van loctype!)
  5,0 VA   Rookgenerator, conventioneel met bv. trafo
  3,0 VA   Verlichte wagen met 2 bi-pin lampjes
  4,5 VA   Verlichte wagen met 3 lampjes
  1,5 VA   Huisverlichting per lampje
  8,0 VA   Wisselaandrijving tijdens schakelen
  1,5 VA   Wisselverlichting M-rail
  1,5 VA   Seinverlichting arm- en lichtsein (per lampje!)
  8,0 VA   Seinaandrijving tijdens schakelen (zolang de toets ingedrukt is)

Uiteraard zijn dit gemiddelde waarden maar zo kun je wel bepalen
hoeveel de transformator (ongeveer) wordt belast.

Als ik even terug denk aan de baan van toen (1969), dan zat ik op zeker 28 VA verbruik (exclusief overweg)
op een trafo van 30 VA. Nooit wat van gemerkt.
Behalve dus die overweg .... achteraf bezien, misschien.

Dus die lichttrafo was wellicht eigenlijk alleen maar nodig om een geheel andere reden ....




Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Luitjes,

Had mijn vraag ook voorgelegd aan de geleerden bij Marklinn.

Hierbij een duidelijk antwoord: Sehr geehrter Herr Raats,



jedes gerade oder gebogene C-Gleis kann für den Betrieb in einem Kontaktgleis modifiziert werden. Dabei genügt es dann 1 Kabel von der kompletten Kontaktstrecke zum Rückmeldemodul herzustellen.


M.a.w. inderdaad alle contactrail in een sectie met één draad verbinden met de terug meld module.

Allen nogmaals bedankt voor de input, en voor de twijfelaars een duidelijk antwoord.



Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ich glaube wir hätten daß doch auch schon alle gesagt, Lieber Leo...
Aber nur auf holländische Art und Weise.

Jedoch, jetzt ist es bestätigt und darauf freue ich mir außerordentlich.
Viel Spaß gewünscht mit dem Modelleisenbahn.

Herzichen Grüße,

Peter
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ja wir kunnen das Forum wool aufdoechen.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ik dacht dat Leo het over M-rails heeft terwijl Märklin de C-rails aanhaalt.

Dat zijn toch echt 2 totaal verschillende zaken. Maar ja..... wie ben ik (behalve verward).

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ja, het werkt zo ook voor M-rails.

Dit al uitgeprobeerd. Dit met de verlengde contactrails 5115 en ook met de handmatig geisoleerde M-rails conform wiki.
dan heb je ook te maken met het aanleggen van een kabeltje, net als bij de C-rails.

( de vraag aan Marklin had ik al gesteld voor ik via het forum, die stelde, je moet wel een paar maanden geduld hebben op een antwoord Van Marklinn)
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Aha, wir sind viel schneller!

En dat stelt dan weer gerust ook: goed en snel. Wat hebben we een mooi forum!
Zo kunnen we weer gerust het Paasfeest tegemoet.

Groet,

Peter
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Leo Raats op donderdag 01 april 2021, 13:29:25

( de vraag aan Marklin had ik al gesteld voor ik via het forum, die stelde, je moet wel een paar maanden geduld hebben op een antwoord Van Marklinn)

Anders gezegd: Je moet blij zijn als je ooit een antwoord krijgt van Märklin.
Daarbij, een vraag stellen over een product wat al ruim 20 jaar uit de productie is? Dan verbaast het mij nog dat er überhaupt een antwoord komt. En dat dat dan betrekking heeft op een huidig product (C-rail) is niet meer dan logisch.

Je wilt niet weten hoeveel vragen een fabrikant per email (of anders) gesteld krijgt. Minstens de helft hiervan is vanuit het oogpunt van de fabrikant volslagen onzin om diverse reden, product te oud, informatie staat al ergens in een vraagbaak, enz. Een fabrikant zal graag service verlenen maar enige zelfredzaamheid van de klant is gewenst. Het beantwoorden van al die (on)zinnige vragen kost personeel en dat kost geld. Dan moet dat dus wel relevant zijn.


Edit Frenkievee: quote gerepareerd (door ] toe te voegen op juiste plek)
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Lobomotion69 op vrijdag 02 april 2021, 02:43:03Je wilt niet weten hoeveel vragen een fabrikant per email (of anders) gesteld krijgt. Minstens de helft hiervan is vanuit het oogpunt van de fabrikant volslagen onzin om diverse reden, product te oud, informatie staat al ergens in een vraagbaak, enz. Een fabrikant zal graag service verlenen maar enige zelfredzaamheid van de klant is gewenst. Het beantwoorden van al die (on)zinnige vragen kost personeel en dat kost geld. Dan moet dat dus wel relevant zijn.

Het beantwoorden van vragen is een service, en service kost nu eenmaal geld. Dat is geen kostenpost, dat hoort bij het marketingbudget. Geen service verlenen is nog véél duurder, dan haken de klanten namelijk af. Niet alleen de vraagstellers, ook anderen die erover lezen. Ruim drie jaar geleden, kort voor mijn herintrede, heb ik twee nederlandse winkels een mailtje gestuurd over een paar dingen die ik wilde kopen. Eén heeft geantwoord. Je kunt wel raden waar ik naar toe ben gegaan. Later heb ik eens een mailtje gestuurd naar Tams. Geen reactie. Evenzo wacht ik nog steeds op een antwoord van Seuthe.

Het kan ook anders, en met de meeste winkels en fabrikanten heb ik wél goede ervaringen. Märklin heb ik een paar keer een vraag gesteld, altijd antwoord gekregen. Ik zou ook liever zien dat dat sneller was gekomen, maar ik heb er best begrip voor als dat soms even duurt. Mijn laatste mailtje was halverwege vorig jaar, overigens niet met een vraag maar met een suggestie, en daarop kwam vrij snel een positieve reactie.

Of een fabrikant een vraag van een klant onzin vind of niet is volslagen irrelevant. Wat telt is dat de klant ergens mee zit. Als iemand anders dan de vraagsteller het antwoord gemakkelijk ergens kan vinden, wil dat nog niet zeggen dat dat ook voor de klant geldt. Naar mijn idee is het voor de fabrikant én de klant het beste als de fabrikant de vraag beantwoordt en daarnaast meteen uitlegt waar het te vinden is, zodat de klant het de volgende keer wél zelf kan opzoeken. Dát noem ik service, en dát levert pas tevreden klanten op. Dat er ook klanten zijn die best in staat zijn zelf iets op te zoeken maar alleen uit gemak maar een mailtje sturen, wel, dat hoort er - helaas voor de fabrikant - gewoon bij. Enigszins traag antwoorden zie ik daarbij trouwens als een instrument om dit soort vraagstellers op te voeden. Niet of slechts met grote vertraging reageren niet, dat kost uiteindelijk klanten.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: speeltmettreintjes op vrijdag 02 april 2021, 15:01:12
Later heb ik eens een mailtje gestuurd naar Tams. Geen reactie.
Goh, dan heb je echt pech gehad. Toen ik Tams confronteerde met het feit dat ze op hun site geen analoog ondersteunende producten meer aanbieden, en of dat wellicht hun marketingkeuze was, kreeg ik binnen een week een behoorlijk emotioneel antwoord dat dit zeer beslist niet de bedoeling was en dat ze me graag als klant wilden behouden.
En dat was niet eens zo heel erg lang geleden (2-3 jaar, hooguit). Wel in het Duits natuurlijk,  als Zwitserland rijder.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
.. en heeft Tams het assortiment aantrekkelijk voor je gehouden?

Groet,

Peter
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
 :D

Niet verder vertellen: ik heb geen enkel werkend Tams product op zolder.