Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

contactrail gebruiken in schaduwstation.

Gestart door Leo Raats dinsdag 09 februari 2021, 15:26:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ik ben weer begonnen aan mijn baan, heb inmiddels een CS3+ gekregen en ben nu aan het kijken hoe ik mijn bestaande gedeelte van mijn schaduwstation aan moet passen.
Mijn schaudwstation bestaat uit twee maal vijf (opstel)sporen. Voorzien van M-rails, aan elk eind van het spoor heb ik nu een contactrail(5115 0f 5145-2)
Als ik de duitse beschrijving lees, hebben ze het over om alle rails als contactrail in te richten.
Mijn vraag is, als ik van elke rails, allen aan dezelfde kant, met mijn dremel de railstaaf doorzaag, ben ik dan klaar, uitgaande dat de huidige contactrail verbonden is met een S88, of moet ik alle rails ook met een draad voorzien en deze doorlussen, naar de draad van de contactrail naar de S88.

Geldt dit ook voor het gebruik van de C-rails voor mijn station.

alvast bedankt voor de info.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Vergeten te vermelden, dat het dan gaat om het bezetmelden van het spoor en de BESTAANDE  contactrail geeft aan dat er gestopt moet worden en vrijgeven van de baan bij vertrek.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Leo, als je met M-rails rijdt, gaat je gedachte niet op. De spoorstaven zijn bevestigd op de metalen bedding en die vormt in haar geheel de massa. Beide staven staan dus altijd met elkaar in verbinding, behalve bij de echte contactrails, daar is een van de staven helemaal geïsoleerd van de bedding.
Ik zou er niet aan beginnen om toch te proberen de rails aan te passen om doorlopende detectie mogelijk te maken. Vereist is het niet om dat te hebben. Wie met stroomdetectie rijdt, heeft dat ook niet, en het functioneert ook!

Groet,

Peter
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
 @citaat / BlikkenTinus / Peter:
Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 09 februari 2021, 16:53:15
Ik zou er niet aan beginnen om toch te proberen de rails aan te passen om doorlopende detectie mogelijk te maken. Vereist is het niet om dat te hebben. Wie met stroomdetectie rijdt, heeft dat ook niet, en het functioneert ook!

Goed, ik heb hier stroomdetectie op de baan. Ik heb wel "doorlopende detectie". Dus wat bedoel je precies? Dat je de complete trein niet detecteert? Bedoel je dat?

Groet Ronald.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Jij hebt het nu over stroomdetectie, ik dacht dat het ging om massadetectie??
Om de M-rails om te bouwen kan ik dit ook doen via de wijze in de wiki aangegeven? De vraag is echter moet dan naast die isolatie ook het  draadje aan ge maakt worden voor elke rails. Ik wil eigenlijk voorkomen dat er een wagon achter blijft, als de trein vertrokken is, waardoor het spoor in feite nog steeds bezet wordt door die wagon, maar door de trein het spoor vrij gegeven is.

Als ik dan overal contactrail heb liggen, betekend dat dus veel draadjes. en die draadjes moeten dan toch ergens mee verbonden worden, of erkend de CS3 automatisch dat door de contactrail contact wordt gemaakt, dus zijn die vele draadjes niet nodig, alleen wanneer er echt een gebeurtenis aangegeven moet worden, was mijn gedachte.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Je hebt de mazzel dat John (VT601) al een tijdje bezig is om de CS3/CS3plus te beschrijven in de 3railwiki.
Hij legt heel veel dingen ongelooflijk helder uit. En dat is een pré.

Ik zou beginnen bij Aanmaken Terugmelder en dan even terug grijpen op S88-terugmeld decoder (het verleden) en Bezetmelding. Want dan ben je helemaal bij gelezen.

Iets wat hij minder goed uitlegt, is het verschil tussen massa- en stroomdetectie. Waarschijnlijk omdat dit verschil niet relevant is. CS3/CS3+ zit er niet mee hoe je het doet, een terugmelding is een terugmelding. Je moet het verschil tussen contactrails, schakelrails, reedcontact of lichtsluis wel aangeven in de configuratie in de CS3/CS3plus, wil het correct gaan werken. Maar dat terzijde: een signaal is een signaal.

Rest de vraag: contactrails over de volle lengte van het spoor, of niet (zoals je die ook analoog gebruikte).

Citaat van: Leo Raats op dinsdag 09 februari 2021, 15:26:59
Mijn vraag is, als ik van elke rails, allen aan dezelfde kant, met mijn dremel de railstaaf doorzaag, ben ik dan klaar, (uitgaande dat de huidige contactrail verbonden is met een S88, of moet ik alle rails ook met een draad voorzien en deze doorlussen, naar de draad van de contactrail naar de S88).
Het stuk voor het gedeelte wat ik tussen haakjes heb gezet: nee, dat werkt zo niet.
De rest van "of moet ik alle rails...": is mij onduidelijk wat je bedoelt.

Als ex M-rails rijder pakte ik de 3railwiki er nog even bij: de M-rails componenten (je bestaande contactrails) en Zelfgemaakte M-rails contactrails.
Dit naar aanleiding van de opmerking van BlikkenTinus. M-rails contactrails maken massacontact.

Dat contact tussen de niet-geïsoleerde en de geïsoleerde spoorstaaf gebruik je analoog met een onafhankelijke stroombron (waardoor een van rijspanning onafhankelijke logische stroomkring ontstaat).
Deze M-rails contactrails waren oorspronkelijk bedoeld voor analoge overwegen (gebaseerd op massadetectie via de lichtstroomkring, niet via de rijstroomkring).

Ik ben benieuwd naar reacties uit digitale hoek.





Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Jan,

Ik heb inderdaad de aangewezen stukken gelezen maar zie nog geen antwoord op mijn vraag. Hoe ik  mijn hele schaduwstation moet inrichten om overal massadetectie kan maken, en hoe dit dan ingericht moet worden. Alle beschrijvingen gaan wel over hoe de rails te maken en dat er een terugmelding nodig is via de S88 maar niet meer.

In ieder geval bedankt voor je info
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
massadetectie kan dus niet!
Dwz het kan wel, als de beide spoorstaven gescheiden van elkaar worden, nu maken ze altijd contact via de metalen bedding.
In het geval van m-rails kan je beter voor stroomdetectie gaan lijkt me
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Mark.

De M-contactrail heeft dus die mogelijkheid wel. Ook wanneer je conform de wiki, een willekeurige M-rail een stukje spoorstaaf isoleert met krimpkous.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
ja de contactrail wel dat klopt.
maar wil je op alle volledige spoorstukken detectie hebben, dan zal je complete baan moeten bestaan uit die contactrails. Daar zijn de beide spoorstaven nl WEL gescheiden en komen niet in aanraking met de metalen bedding, dwz eentje wel.



Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ja, inderdaad, wat het schaduwstation betreft zeker.
Maar hoe de melding dan naar de Cs gaat of de S88 is mij niet duidelijk. Kan me nauwelijks voorstellen, dat elke rail apart aangesloten moet worden aan de S88.
Vandaar de vraag hoe werkt het dan.??
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Zeker, elke geïsoleerde railstaaf moet een draadje krijgen naar een S88 module. Je hebt een fiks aantal draden nodig! Twee per blok, als je twee melders hebt, een aan het begin en een aan het eind.
Aanvankelijk dacht ik met het automatiseren van mijn schaduwstation met een of twee S88 decoders wel uit te komen maar intussen heb ik zes of zeven van die dingen gemonteerd, dus lopen er meer dan 100 melddraden. En het eind is nog niet in zicht.
Dat komt ook doordat ik streeds meer ben gaan automatiseren. Het werkt en ik vind het leuk de dienstregelingen en treinbewegingen uit te denken. De centrale en in mijn geval, de computer, moeten weten waar de treinen zijn en daarvoor is terugmelding essentieel. Dus wordt heel de baan voorzien van meldsecties en bijbehorende draden.

Groet,

Peter

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2016

1 raiL + 1 raiL = 2 railS ;)

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Zelf KISS-contactrails maken, staat hier beschreven:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Peter,

Als je nu al die draadjes van hetzelfde spoor met elkaar verbindt en uiteindelijk dan een draadje naar de S88 uitkomt, werkt dat niet dan?
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Ludo,

Zal dat ook in gedachte houden. bedankt voor de info
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Nee, Leo, je zult echt iedere contactrail separaat met een van de 16 aansluitingen op een S88 module moeten aansluiten.
Verplaats je eens in de centrale... (Ik weet het, het is een bizar gedachtenexperiment!). De centrale ziet niks en kan alleen weten waar een trein is door de meldingen via een 'sensor', in dit geval een contactrail.
Zou zo'n sensor doorverbonden zijn met alle andere, dan komt het signaal wel binnen, maar het betekent niets concreets. Er is een signaal! Overal...
Jij voelt hopelijk met dichte ogen het verschil als iemand in de rechterhand knijpt of je linkerhand. Als je je knie stoot, grijp je onwillekeurig naar de juiste knie om te wrijven.  Als alles met elkaar in verbinding stond, voelde hooguit 'pijn'. Zonder het te kunnen lokaliseren, zou je je flink verloren voelen. Alles heeft een aparte zenuwbaan. En ongeveer zo zou je het moeten aanleggen, als zenuwbanen naar het brein.

Hopelijk is het zo een beetje helder.

Groet,

Peter

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Tinus.

Dit is een duidelijk antwoord. Dan weet ik wat me te doen staat. Veel werk in ieder geval.
Bedankt luitjes voor jullie input. Dan ga ik dat van de week eens verder uitwerken.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Er mij altijd voorgehouden dat bij een digitale modelspoorbaan de bedrading aanzien minder zou worden, niet dus lijkt me met al die bezetmelding-perikelen.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Nou ja het lijkt wel zo, maar juist door de automatisering willen we natuurlijk ook steeds meer dingen en willen meer verkeer op onze banen dan alleen enkele rondrijdende treintjes. Zolang je met een centrale werkt zullen alleen de draadjes er naartoe verminderen maar op de baan, waarschijnlijk toenemen, maar de draadjes zijn dan wel korter.
Zelf had ik ook verwacht dat het anders kon, maar dat was meer de hoop van de gedachte denk ik.
Of iemand moet hier nog een oplossing voor hebben.

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
De digitale wereld biedt enorm veel voordeel, maar tot minder bedrading leidt het niet, behalve als je niet meer wilt dan wat rijden en je een klein baantje met een paar inbouwdecoders hebt.
Wordt het uitgebreider, dan wordt het toch lastiger. Ik heb inmiddels ringleidingen voor baanstroom met digitaal signaal en een ringleiding voor digitaal signaal naar wissels en seinen. Dan zijn er de terugmelders met draden naar de meldsecties en de Utp-kabels voor het aan elkaar verbinden van de S88 modules.
En dan heb ik nog gewone stroom voor de decoder,  verlichting en dergelijke, zowel AC als DC.
Nog niet eerder had ik zoveel verschillende soorten stroom en kabeltjes. Maar ook niet eerder had ik zoveel mogelijkheden!

Groet,

Peter
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Ludo1957 op dinsdag 09 februari 2021, 22:11:11
Zelf KISS-contactrails maken, staat hier beschreven:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0
Ondertussen werk ik met zelfklevende koperen stripjes, daarmee maak je terugmeldcontacten van slechts een halve cm lang maar er is nog nooit een contact gemist.
Klik en klik
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=41675.0
[/quote]
Ondertussen werk ik met zelfklevende koperen stripjes, daarmee maak je terugmeldcontacten van slechts een halve cm lang maar er is nog nooit een contact gemist.
Klik en klik
[/quote]

Dag Anton,
Dat ziet er eenvoudig en betrouwbaar uit. Kun /wil je nog iets meer vertellen over deze methode? Welk materiaal en hoe wordt nu dat kleine stukje railstaaf nu geïsoleerd van de rest? Ik kan het niet goed zien op de foto's.

gr. Gertjan
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Eerst wordt er als isolatie een stukje Scotch Magic Tape over de (ontvette!) railstaaf gelegd. Kleeft voor zot, dat krijg je er enkel nog af door het er af te schrapen.
Dan knip ik een kort stukje zelfklevend koper af, soldeer er op voorhand een draadje aan (anders smelt de Scotch tape) en kleef het daarna net als de iets bredere Scotchtape dwars over de railstaaf. Kleeft al even goed, is eigenlijk gemaakt om op de rand van glas te kleven om Tiffany lampen in elkaar te solderen.
Meer is het niet.
En hoe goed het werkt, zelfs voor 2 rail, zie je in het filmpje  ;) Wie heeft dat ook al geprobeerd, massa detectie voor 2-rail ?  ;)
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Anton,

Het hele verhaal is voor mij niet van toepassing daar ik op c-rail rijdt.

Wel een vraagje, heb jij op het volledige blok dan massadetectie, ik zie mezelf nl niet over alle rails die tape en koperstrip heen plakken.
Een klein stukje wil uiteraard wel.
Als je alleen het kleine stukje gebruikt, hoe detecteer je dan een bv achtergebleven wagon die per ongeluk is afgekoppeld of losgeschoten?
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Tinus,

Nu zat ik net te lezen in het Marklin Magazin 01-2020, onder het hoofdje: CS3 praktisch toepassen/Deel 11
Schaduwstation.
Een langere contactrail met een lengte tot twee meter dienst als spoorbezettingsmelder.
Maar hoe dat ingericht staat er niet en in de artikelreeks staat ook niet hoeveel S88's er gebruikt worden.

Jammer. dat dit dan weer niet vermeld wordt hoe ze het doen.

Het komt mij over dat er dan maar een draadje nodig is voor die hele lengte???

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Neen, ik detecteer natuurlijk geen ganse blokken, ik wil alleen weten wanneer er ergens een trein passeert.
De besturingssoftware heeft voldoende aan een korte puls en houdt zelf wel bij wat waar is.
En schiet er een wagon los, ja, dan gebeurt er een 'ongeluk' hé.
Vroeger toen we analoog reden en automatiseerden met relais logica was het toch ook zo en ik heb nog al mijn rollend materiaal van de laatste 60 jaar, nog nooit een perte-totale gehad van een botsingetje op een modelbaan hoor.
Kijk, dat is nu het verschil met vroeger, toen was er een probleem en je zocht er een oplossing voor, nu geeft je de mensen de oplossing en zij zoeken er een probleem voor :-)
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Het hele stuk van twee meter is dan één melder geworden. Dus een draadje volstaat, meer is overdaad.
De vraag is alleen: wat heb je eraan? Het levert een enkele, doorlopende melding op beginnend bij het inrijden van het blok tot het verlaten ervan.

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Heb nl het idee dat Leo het heeft over het hele blok detecteren. Dat zal niet meevallen met m rails nl.
Maar daar moet Leo zelf maar even antwoord op geven wat hij wil.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Leo Raats op woensdag 10 februari 2021, 16:05:13
Hallo Tinus,

Nu zat ik net te lezen in het Marklin Magazin 01-2020, onder het hoofdje: CS3 praktisch toepassen/Deel 11
Schaduwstation.
Een langere contactrail met een lengte tot twee meter dienst als spoorbezettingsmelder.
Maar hoe dat ingericht staat er niet en in de artikelreeks staat ook niet hoeveel S88's er gebruikt worden.

Jammer. dat dit dan weer niet vermeld wordt hoe ze het doen.

Het komt mij over dat er dan maar een draadje nodig is voor die hele lengte???



Leo, ik denk dat je 2 dingen ziet/wilt:
1, terugmelding dmv massadetectie
2, massadetectie over het volledige blok zodat losgeschoten wagons die blijven staan, ook gedetecteerd worden en op die manier het blok bezet houden en er geen kop staart botsing komt.
Wat hier dmv het plakken van die strips op de rails gebeurt, is idd massadetectie maar GEEN detectie door het volledige blok. Als er dus tussen de 2 melders iets blijft staan op een ongedetecteerd stuk spoor, zal dit niet worden gedetecteerd.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Mark147 op woensdag 10 februari 2021, 16:28:08
Heb nl het idee dat Leo het heeft over het hele blok detecteren. Dat zal niet meevallen met m rails nl.
Maar daar moet Leo zelf maar even antwoord op geven wat hij wil.
Leo zal dat misschien wel willen maar met massa detectie en m-rails kan dat echt niet... en is ook helemaal niet nodig.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Jammer dat jullie zeggen dat dat niet kan. In de Wiki staat beschreven hoe je een gewone M-rail om kunt bouwen tot contactrail, dus massa detectie mogelijk.
ook heb ik een heel stel M-contactrails, zoals 5115 recht , 1545-2 recht, en 5106 R1 bocht.

Dus hoezo geen massadetectie mogelijk???
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Met contactrails ga je nooit met zekerheid een losse wagon kunnen detecteren, van een contactrail is slechts een kort stukje spoor het contact. Vergelijk het met de koperstripjes, wel iets langer maar zeker niet de volledig rail.
Niemand zegt dat massa detectie niet mogelijk is, ik gebruik het en ik laat het zelfs zien in een filmpje dat het werkt, maar bijvoorbeeld een railstaaf van 2 meter volledig detecteren is niet mogelijk.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Leo,

Alles kan.
Maar even vanaf het begin:
Een baan deel je in blokken op.
Een blok bestaat (mits in 1 richting bereden) uit 2 delen/secties. Als eerste een inrij sectie en als 2e deel een stop sectie.
Beide delen hebben 1 draad richting s88 (of een kloon daarvan) welke een terugmeldings seintje geven naar de s88 en dan naar jouw cs3.
Die draad kan aangesloten worden op 1 rail, bij sectie 1 zal dat de eerste rail zijn normaal gesproken en bij de stop sectie (2) zal dat de laatste rail zijn van de stopsectie.
Tot zover werkt het systeem gewoon en weet de cs3 of pc of wat je dan ook gebruikt, waar de trein op dat moment zicht bevindt.

Nu is er ook een mogelijkheid om de volledige trein te detecteren en de bezetmelding ook "blijvend" te houden, dus niet alleen dmv de eerste rail.
Dwz, hoop dat ik het goed uitleg, op het moment dat er zich geen gedetecteerde trein in een blok bevindt, en je zet er toch een wagon op, dan zal deze gedetecteerd worden als zijnde "er staat iets op het spoor wat er niet hoort".
Op het moment dat dit gebeurt zal die spoor/blok bezet worden gemeld en er zal geen trein op gestuurd worden door je cs3. Tenslotte ziet deze dat het spoor bezet is (waardoor weet ie niet). Puur beveiliging dus.

Dit bedoel ik dus met massadetectie in het hele blok. Ook daar is maar 1 draad voor nodig, diezelfde die in rail 1 zit bij ingang blok. Echter nu zijn alle railstaven van blok 1 geïsoleerd. Daar komt het nadeel van m-rail om de hoek kijken, dan is massadetectie lastig toe te passen.
Daarom is daar bv stroomdetectie wel makkelijk mogelijk.

Vind het lastig om uit te leggen, en wellicht dat de experts het makkelijk kunnen vertalen.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Mark147 op woensdag 10 februari 2021, 17:07:48
Daarom is daar bv stroomdetectie wel makkelijk mogelijk.
Hoe je zo een losse wagon kunt detecteren is mij een raadsel...
Iedere wagon met sleper en verbruiker?
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Nee dat kan idd niet.
Maar de wagons waar wel een sleper onder zitten, die pakt ie wel mee.
En je staat er van te kijken hoeveel mensen er nog met oudere wagons rijden die allemaal een sleper hebben.
Wbt Leo zijn materieel weet ik dat uiteraard niet.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Mark en Anton,

Ik rijd met de nieuwste en ouder locs, het gros digitaal. Bij massadetectie, bij wisselstroom, maken de wielen van elke wagon, dus zonder sleper bij een contactrail
de verbinding, doordat een railstaaf is doorgezaagd zegt maar, op het moment dat de wielen over de scheiding brengen ze als het waren de twee staafdelen bij elkkaar en geeft een massaverbinding. Dus heeft niets met de sleper te maken. Dit geld ook voor de geisoleerde staaf als, de wielen maken de verbinding.
Of ik ben helemaal van het padje?? 
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Ik geniet van de discussie. In stilte.  O:-D


:offtopic:
Citaat van: antonv op woensdag 10 februari 2021, 15:48:23
Dan knip ik een kort stukje zelfklevend koper af, soldeer er op voorhand een draadje aan (anders smelt de Scotch tape)
Er zijn 2 soorten zelfklevend kopertape: 

De goedkope versie geleidt maar aan een kant (de kant zonder lijm), de dure geleidt ook aan de lijmkant (dus dubbelzijdig). Ze hebben allebei voordelen.

Als je de tape op een spoorstaaf lijmt dan is de enkelzijdige handiger (want al geïsoleerd aan de lijmkant, die spoorstaaf hoef je dan niet dubbelop te isoleren).

De dubbelzijdig geleidende kopertape is handig voor verbindingen die je anders zou moeten solderen.
Als je twee dubbelzijdig geleidende strips laat kruisen (op elkaar lijmt), dan hoef je niets te solderen.
Dus je kunt dubbelzijdig geleidend tape gebruiken in plaats van een draadje te solderen aan enkelzijdig geleidende tape.

Je kunt deze kopertapes tot circa 2 ampere belasten. Veel hoger gaat niet, dan sintelen ze weg.
Dus op een baan met de nodige boosters raad ik het af, maar analoog volstaat het uitstekend. 
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Leo Raats op woensdag 10 februari 2021, 22:15:57

Bij massadetectie, bij wisselstroom, maken de wielen van elke wagon, dus zonder sleper bij een contactrail
de verbinding, doordat een railstaaf is doorgezaagd zegt maar, op het moment dat de wielen over de scheiding brengen ze als het waren de twee staafdelen bij elkkaar en geeft een massaverbinding. Dus heeft niets met de sleper te maken. Dit geld ook voor de geisoleerde staaf als, de wielen maken de verbinding.
Of ik ben helemaal van het padje??

Nou, het is niet zozeer dat een wiel de twee doorgezaagde staven met elkaar in contact brengt, of overbrugt. Massadetectie werkt vooral doordat het wielstel de linker en rechter spoorstaaf met elkaar verbindt. Daarom werkt het niet met DC-wielen. Die zijn immers ten opzichte van de as geïsoleerd. Op een 2-railbaan mogen de wielstellen juist geen verbinding tussen de beide staven maken. Je hebt dan kortsluiting.

Massadetectie werkt op M-rails inderdaad met contactrail, althans rails waarvan één van de spoorstaven over een zekere lengte is geïsoleerd van de bedding evenals de kopse kanten.


Groet,

Peter
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 11 februari 2021, 00:23:34
Massadetectie werkt op M-rails inderdaad met contactrail, althans rails waarvan één van de spoorstaven over een zekere lengte is geïsoleerd van de bedding evenals de kopse kanten.
Dus ook met enkelzijdig geleidende kopertape ....
(weinig werk maar geen gezicht, en met krimpkous geïsoleerd zie je er geen barst van, maar is het wel veel werk)
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 11 februari 2021, 00:23:34
Citaat van: Leo Raats op woensdag 10 februari 2021, 22:15:57
Bij massadetectie, bij wisselstroom, maken de wielen van elke wagon, dus zonder sleper bij een contactrail
de verbinding, doordat een railstaaf is doorgezaagd zegt maar, op het moment dat de wielen over de scheiding brengen ze als het waren de twee staafdelen bij elkkaar en geeft een massaverbinding. Dus heeft niets met de sleper te maken. Dit geld ook voor de geisoleerde staaf als, de wielen maken de verbinding.
Of ik ben helemaal van het padje??
Kijk eens naar het filmpje dat ik eerder doorstuurde en dan zie je dat massa detectie perfect werkt bij 2 rail ook, 't filmpje is echt niet getrukeerd hoor.
Ik hoor altijd hetzelfde verhaal, massa detectie werkt enkel voor 3-rail doordat linker en rechter railstaaf met elkaar verbonden worden als er een niet geïsoleerd wielstel passeert, maar heeft dan echt nog niemand er bij stil gestaan dat dat even goed werkt bij 2-rail doordat de wielen aan 1 kant allemaal met elkaar verbonden zijn, dan wordt er een verbinding gemaakt niet tussen links en rechts maar tussen voor en achter.
Ik gebruik dat al jaren bij mijn spoor 1 locs en die zijn toch echt standaard 2-rail  ;)
Daar zie je 2 maal hetzelfde, massa detectie op 3-rail en op 2-rail: klik
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Interessant, Anton. Maar zijn alle wielen aan één zijde wel altijd met elkaar verbonden? Als ze 'gelagerd' zijn door ze in een plastic frame van wagon of draaistel te klikken, is dat niet zo.
Zelf verwachtte ik ook in H0 een positief effect van een lange wagon (Torpedopfannenwagen) met DC-wielen in een plastic frame. Elk wiel zou toch wel contact tussen de spoorstaven tot stand brengen? Al was het maar aan één zijde en maar eventjes... Nou,  niks dus. Geen betrouwbare melding.

AC-assen eronder en ik had weer meldingen!
In metalen, en links-rechts geïsoleerde frames zal het best kunnen gaan en klopt jouw verhaal. Ook als je massaveren aanbrengt, overbrugt een wielstel de massa. Maar anders niet. Een enkel wiel doet te weinig.


Groet,

Peter
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Hallo Luitjes,

De vraag is niet hoe ik de rails om kan bouwen naar contactrail, maar of ik als het ware een contactrail van twee meter kan maken (bijvoorbeeld) met een enkele verbinding
naar een terugmeldmodule. Er wordt wel veel over geschreven, maar geen uitleg hoe men het in de praktijk doet.



Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Dag Leo,

Ik heb daar wel degelijk, zelfs al meerdere keren op geantwoord, met m-rails kan dat niet.
Om een of andere reden wil je dat niet geloven en wil je niet in gaan op heel eenvoudige alternatieven die ik je al meerdere keren heb voorgesteld, dus hou ik er nu maar mee op.
Nog veel succes! 
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: BlikkenTinus op donderdag 11 februari 2021, 11:06:01
Interessant, Anton. Maar zijn alle wielen aan één zijde wel altijd met elkaar verbonden?
Bij locomotieven altijd en wagons detecteren daar doe ik zoals gezegd niet aan mee, is voor niets nodig ;)
En als het dan al eens moet bij achteruit rijden moet de laatste wagon inderdaad minstens 2 wielen hebben langs dezelfde kant die doorverbonden zijn, maar dat is veel minder werk en kost  minder om zo iets te doen (indien het al niet zo is) dan stroomdetectie te gaan gebruiken.
Neen, voor mij geen stroomdetectie, dat komt er bij mij niet in.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Als je nooit achteruit rijdt en/of je treinsamenstelling ongewijzigd laat, snap ik Antons keuze en beweegredenen. Maar voor mij geen optie.
Ik ben ook blij met massadetectie, maar dan met 3 rail en AC wielstellen. Ik verwacht te veel te rangeren en treinen in wisselende samenstelling naar het schaduwstation terug te sturen.

En Leo: het is mij niet erg helder wat jij nu zoekt. Waarom zou je het hele schaduwspoor willen gebruiken als detectie? Met twee meldsecties ben je er. Één hele lange sectie levert weinig meerwaarde, behalve als je een verloren wagen wilt detecteren. Maar dan moet je de M-rails verbouwen of er uitsluitend contactrail in leggen. In alle andere gevallen gaat je s-88 stroompje verloren. De hele Mrail is immers massa, op de puko's na.

Groet,

Peter

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: Leo Raats op donderdag 11 februari 2021, 11:18:17

De vraag is niet hoe ik de rails om kan bouwen naar contactrail, maar of ik als het ware een contactrail van twee meter kan maken (bijvoorbeeld) met een enkele verbinding
naar een terugmeldmodule.


Ik lees dat je veel 5115 hebt. Als je die allemaal achter elkaar legt en de geïsoleerde stukken met een draadje aan elkaar verbindt heb je wat je vraagt. Natuurlijk heb je dan ook kleine stukjes niet-geïsoleerde spoorstaaf er tussen zitten maar ik mag aannemen dat je dat begrijpt. Al die aan elkaar geknoopte stukken verbind je met een stuk draad naar een terugmeldmodule.

Gr, Ben.
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
't Ja, maar 100% zekerheid om een wagon te detecteren zoals met een doorlopende geïsoleerde staaf van 2m krijg je zo nooit, laat de lange wagons nu net kunnen stoppen (en vergeet Murphy niet...) op de niet gedetecteerde stukken...
Hoe ik dat weet, wel, als je 60 jaar bezig bent met M-rails en automatiseren heb je dat al allemaal geprobeerd en ondervonden  ;)
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
 @citaat

Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 11 februari 2021, 13:58:05

Natuurlijk heb je dan ook kleine stukjes niet-geïsoleerde spoorstaaf er tussen zitten maar ik mag aannemen dat je dat begrijpt.

Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
 @citaat @citaat Dit is óók mogelijk ===> klik
Re: contactrail gebruiken in schaduwstation.
Citaat van: ACTS.zuid op donderdag 11 februari 2021, 13:58:05
Ik lees dat je veel 5115 hebt. Als je die allemaal achter elkaar legt en de geïsoleerde stukken met een draadje aan elkaar verbindt heb je wat je vraagt. Natuurlijk heb je dan ook kleine stukjes niet-geïsoleerde spoorstaaf er tussen zitten maar ik mag aannemen dat je dat begrijpt. Al die aan elkaar geknoopte stukken verbind je met een stuk draad naar een terugmeldmodule.
Ik heb nog eens in een oude catalogus gekeken en ik heb mij vergist, en Ben precies ook, bij de 5115 zitten geen stukjes die niet gedetecteerd worden, ik verwarde met de gewone contactrails, 5115 zijn de verlengrails van de bezetmelding van de overweg.
Als je dergelijke allemaal achter elkaar zet en isoleert van de andere rails waar ze tussen zitten (deden ze vroeger met de halve railtjes) krijg je wel een doorlopende geïsoleerde staaf.