Hoi Kevin,
Ik denk, dat die vraag moeilijk te beantwoorden is. De V160-familie, waartoe de 217 behoort, werd ontwikkeld om bekende stoomlocomotieven als de BR38, BR24 en BR23 in het personenvervoer te vervangen. Ook was deze generatie locs zeer geschikt voor het middelzware goederenvervoer. De 217 werd ontwikkeld omdat de trend bij de verwarming van personenrijtuigen richting elektrische verwarming ging, waar dat voorheen door stoom (BR216) geschiedde. Daarom kreeg de 217 een generator voor elektriciteit.
De 217 was een soort "proefkonijnserie", in totaal waren er maar 15 stuks, omdat vrijwel tegelijkertijd de BR218 ontwikkeld werd, die de voorkeur van de DB kreeg. Vanwege die generator zal ze in de beginperiode vooral voor het personenvervoer zijn ingezet. Naarmate de elektrificatie van baanvakken toenam en vooral in het personenverkeer snelheid gevraagd werd, veranderde de rol van de V160-familie, en dus ook van de 217. Meer en meer werd hun rol beperkt tot die in het goederenverkeer, idd vaak in dubbeltractie. Ook vond er een concentratie plaats op plekken, waar nog veel niet-geëlektrificeerde baanvakken waren, bijv. in het zuidoosten en zuiden van Beieren (Regensburg, Mühldorf). Met name vanwege die veranderde rol in hun "life-span" zul je op Internet vooral foto's vinden van de 217 met goederensleep of als "Museumslok" of in dienst van private ondernemingen. Als je er personenrijtuigen aanhangt, zullen dat toch vooral rijtuigen geschikt voor elektrische verwarming moeten zijn. Voor foto's kun je zoeken op
www.Bahnbilder.de, ik weet alleen niet of ze daar archieven met oudere foto's (jaren '70/'80) hebben...
En als je erg veel belang hecht aan een historisch correcte sleep, kun je op
https://www.vgbahn.shop of
www.verlagshaus24.de zoeken naar boeken over de V160-familie of "Zugbildung"...
Mvg, Willem.