Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

fleischman loc 1094

Gestart door Gerrit-Jan maandag 08 februari 2021, 14:33:46

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

fleischman loc 1094
Bedoeling is de decoder en electronica te verwijderen en weer gewoon analoog te maken.
Moet dat ook echt kunnen. Deze lok is wel voor 3 rail systeem.

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2008

offline
Re: fleischman loc 1094
Analoog op een gelijkstroom trafo gaat sowieso, gewoon rechtstreeks de motor aan de rails koppelen. 

Als je een wisselstroom (Märklin) trafo wilt gebruiken, zul je een schakeling (meestal met relais) moeten gebruiken.

Doet de decoder het niet analoog?
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Ik heb deze lok nog niet. Een goede kennis heeft hem en wilde em kwijt voor een heel zacht prijsje. Er schijnt sluiting in de decoder te zitten. Ik ben electronicus
van mijn vak dat is geen enkel probleem dus. Bedankt voor je reactie.

Hartelijke groeten,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2006

offline
Re: fleischman loc 1094
Hoi, Gerrit-Jan,
Die electronica uitbouwen zal je wel lukken waar je dan nog tegen aan kan lopen:
Zijn de wielassen van Fleischmann AC-locs wel of niet geisoleerd?
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat Het is een 3rail lok en moet alleen van digitaal naar analoog.

Ik zou er een nieuwe decoder inzetten die ook analoog te gebruiken is.

Gr, Ben.
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: fleischman loc 1094
Dus, loc gaat weer dienst doen op marklinrails en wordt bestuurd via Marklin transformator?
Dan is een nieuwe decoder geen verkeerd advies.
Je moet jezelf wel afvragen waarom de oude is gesneuveld...
Eerst probleem oplossen en dan ombouwen.

Mvg. Marcel
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo,

Bedankt voor jullie reacties. Veel risico loop ik niet, hij kan retour is in uitstekende staat verder. Heeft bijna niet gereden,zeker niet met de decoder.
Iemand heeft dat ingebouwd zonder antistatisch mat e.d. , denk dat dat de oorzaak is. Ik rij analoog met gelijkstroom nu met trafo, ben de zelfbouw electronische
regelaar als proef aan het testen. Deze werkt maar ja ben ook weer wat aan het wijzigen. Ik ga ook de HF treinverlichting in een kastje bouwen. Ander verhaal, deze lok
is bedoeld voor marklin dan moet er toch geen probleem met de wielen zijn v.w.b. stroomafnamen. De contacten moeten dan van links naar rechts zijn doorverbonden.
Ik weet niet precies hoe Fleischmann dat doet,maar ja Fleischmann is ook van Marklin dus ik neem aan dat dat in orde is. Maar als ik analoog rij heeft de decoder toch niet
veel meerwaarde? In deze lok zit zeker ook een veldspoel neem ik aan, want oorspronkelijk was er een electronisch omschakelrelais. Prijs is vier tientjes incl. verzend dat lijkt
geen slechte prijs. Alles compleet doos + boekjes.

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: fleischman loc 1094
Citaat van: Baanloos op maandag 08 februari 2021, 19:35:34
Zijn de wielassen van Fleischmann AC-locs wel of niet geisoleerd?
Bij veel oude Fleischmann locs zijn de wielen van AC-locs wel geïsoleerd, maar zitten de wielstellen om en om, waardoor het effect van wielisolatie op 3-rail teniet wordt gedaan.
Of dat bij deze Fleischmann-loc-3rail-versie ook zo is, weet ik niet (ik heb de 1094 niet).

Overigens rijd ik ook 3-rail op basis van gelijkstroom (PWM-achtige aansturing). Zonder decoders.  :thumbup:

De meerwaarde van een decoder is voor fijnproevers, en die rijden zelden analoog.
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat @citaat De meerwaarde van een decoder bij analoog bedrijf is lastregeling. En Fleischmann is niet van Marklin..... ;)

Maar niets weerhoud je er van er een ompoolschakeling in te zetten.

Gr, Ben.
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2010

offline
Re: fleischman loc 1094
Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 12:42:06
Ik weet niet precies hoe Fleischmann dat doet,maar ja Fleischmann is ook van Marklin dus ik neem aan dat dat in orde is.

Dan ben je de eerste die weet dat Fleischmann overgenomen is door Märklin. Weet wel dat Fleischmann overgenomen is door Modellbahneisenbahn GmbH die de eigenaar van Roco is.

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 12:42:06
Maar als ik analoog rij heeft de decoder toch niet veel meerwaarde?

Lastregeling. Geen geklooi met (elektronisch) omschakelrelais.

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 12:42:06
In deze lok zit zeker ook een veldspoel neem ik aan, want oorspronkelijk was er een electronisch omschakelrelais.

Niet aannemen. Het zal een standaard gelijkstroommotor zijn. Fleischmann zette geen andere motoren in hun treintjes voor 3rail-systemen. Bij wisselspanning wordt van richting gewijzigd door een omschakelrelais en/of een decoder.

Groet Ronald.
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2008

offline
Re: fleischman loc 1094
Gert-Jan,

Om welke loc gaat het?  Pas als we dat weten, kunnen we met enige zekerheid zeggen welke motor er in zit, en wat dus de beste oplossing is.

Erik


Even overheen gelezen, Fleischmann 1094....
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat Fleischmann 1094 schrijft hij.......


Bron: Fl*

Gr, Ben.
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Ik heb de lok nog niet,we gaan als ik hem heb eens nader bekijken.
Mischien in de war met Trix. Maar ik heb ook ergens vernomen dat er ergens een verbinding is met Fleischmann, misschien iets van samenwerking.
Ik zal jullie input meenemen bij mijn beslissingen hoe en wat, daarvoor dank.
Daar is een forum altijd heel handig voor om ervaringen uit te wisselen.
Ben sinds kort weer met hobby begonnen, dus moet ik mij ook veer beter inlezen hoe alles werkt enz.
Bij deze Fleischmann Lok 1094 zat origineel electronische omschakeling hoe werkte dat? Ik neem dat niet dedecoder werd bedoeld.
Origineel moet de 1094 een analoge lok zijn.

Hartelijke groeten,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ben,

Dank voor jouw plaatje,daar kan ik wat mee en maakt ook weer meer duidelijk. Zo aan de motor te zien een echte gelijkstroom motor.
Eerst eens zien hoe dat rijdt kan altijd nog besluit nemen om een decoder in te bouwen, misschien decoder niet stuk en heel iets anders aan de hand!

Toch blijf ik het een heel leuk lokje vinden.
Kort geleden nog een oude BR44op de kop getikt, uitstekende staat trouwens met doos en boek wel een Hamo uitvoering.

Hartelijke groeten,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
Ik meen dat de wielen éénzijdig geïsoleerd zijn. Stroomafname aan één kant via wielslepers, de andere kant vanuit de lokbehuizing. Daar zal een doorverbinding tussen zitten bij de 3railer.

Gr, Ben.
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2008

offline
Re: fleischman loc 1094
De motor is waarschijnlijk nu gescheiden van het chassis, zie deze site
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo,

Ben en Erik bedankt voor jullie reactie, zo kom je toch steeds weer een stukje verder. In principe is er bij Fleischmann kwa aandrijving niet veel verandert met vroeger.
Heel veel nog herkenbaar uit de vijftiger jaren.

Jan Willem, jij rijdt met PWM bij mij wat anders want bij PWM heb je een variabele duty cycle. Dat gaat niet zo goed samen met mijn HF treinverlichting, je kunt dat niet goed genoeg scheiden.
Ik ben bezig met een electronische gelijkstroom regelaar met laag frequent pulsjes erop instelbaar om netter te kunnen optrekken. Dit werkt goed samen met de HF treinverlichting.
Waarom geen digitaal ik wil graag analoog rijden is voordeliger en betrouwbaarder. Ik ken diverse mensen die ook weer van digitaal naar analoog zijn overgestapt om van diverse problemen verlost te zijn. Sommige denken als je niet digitaal rijdt dat je een soort dinootje ben, dat moet dan maar  :D :P ;)

Hartelijke groet,

Geriit-Jan

Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2010

offline
Re: fleischman loc 1094
hoi,

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 16:26:38
Waarom geen digitaal ik wil graag analoog rijden is voordeliger en betrouwbaarder.

Ligt er aan hoe je het bekijkt. Wat is en wat bedoel je met voordeliger? Alle nieuwe treintjes van Märklin zijn tegenwoordig digitaal. Niets meer analoog. Analoge treintjes voor Märklin zijn per definitie nu tweede hands. Voor Märklin bestaat analoog eigenlijk niet meer. Bij alle andere fabrikanten die 3rail-modellen uitleveren is al jaren een decoder aanwezig. Dit omdat de constructie e.d. een stuk makkelijker maakt. Daardoor voor hun voordeliger is. Of het voor de gebruiker / koper voordeliger is  :)

Wat is c.q. wat bedoel je met betrouwbaarder? Mijn digitale treintjes rijden hier eigenlijk gewoon goed. Ze rijden heel mooi langzaam. Nette snelheden e.d. zonder al te veel problemen. Ook als de baan niet even schoon is.

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 16:26:38
Ik ken diverse mensen die ook weer van digitaal naar analoog zijn overgestapt om van diverse problemen verlost te zijn.

Die mensen zullen er altijd zijn. Ken ook veel mensen die digitaal zijn gegaan in plaats van analoog. Of van het 3-Railsysteem naar 2-Railsysteem en andersom.  Vaak is het een kwestie van te veel willen. Of niet goed verdiepen in wat gekocht is. Handleidingen staan voor sommige mensen niet hoog in de leeslijst om de tijd mee te verdrijven. Dan vallen mensen graag terug op het "oude bekende".  :)

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 16:26:38
Ik ben bezig met een electronische gelijkstroom regelaar met laag frequent pulsjes erop instelbaar om netter te kunnen optrekken. Dit werkt goed samen met de HF treinverlichting.

Kijk eens naar deze oplossing: Klaas Zondervan: Permaloog

Groet Ronald.
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2007

Klein Jünkerath

offline
Re: fleischman loc 1094
Ik heb deze loc enige tijd gehad. Er zat oorspronkelijk inderdaad een elektronische omschakelmodule in de 8-pins bus (verkoopt Uhlenbrock die niet nog steeds?).
Daar er geen ruimte was voor een sounddecoder met een toenmalige grote speaker (de suikerklontjes waren er nog niet), heb ik de loc weer verkocht. Op zich prima loc.

Groet, Paul
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2010

offline
Re: fleischman loc 1094
 @citaat Ze zijn nog wel te krijgen: Conrad: Uhlenbrock 75000 ANDY. De versie met de stekker is niet zo makkelijk te vinden  :)
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ronald,

Dat permaloog ook wel een leuk idee, is altijd te proberen. Ga dit ook eens verder bekijken en proberen een proef opstelling te maken. Wel leuk zo´n uitdaging.
Maar alle reacties bij elkaar kun je wel wat mee. Eerst maar wachten tot ik het lokje binnen heb. Dan heb ik waarschijnlijk ook nog wat vragen over de decoder, vroeger
nog op een treinenclub gezeten tijdens het begin van de digitalisering, die ervaring heeft me zeker doen besluiten analoog te blijven rijden! Ik heb er in die tijd wel ervaring mee opgedaan
verder gegaan daarmee niet. Ik hou wel van een uitdaging en ongebaande paden zijn meestal wel leuk. Maar ja misschien speelt er ook een stukje nostalgie mee om analoog te rijden.
Ik heb wat met de oude loks, rijtuigen, enz. vroeger was er veel meer variatie dan tegenwoordig dat maakt het echt aantrekkelijk.
Het belangrijkste is plezier aan je hobby beleven. Gelukkig geeft dit forum je de vrijheid omdat te kunnen, digitaal analoog rijden of verzamelen het maakt niet uit! :-) :thumbup:

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2010

offline
Re: fleischman loc 1094
hoi,

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 20:48:41
Dan heb ik waarschijnlijk ook nog wat vragen over de decoder, vroeger nog op een treinenclub gezeten tijdens het begin van de digitalisering, die ervaring heeft me zeker doen besluiten analoog te blijven rijden! Ik heb er in die tijd wel ervaring mee opgedaan verder gegaan daarmee niet.

Het huidige digitaal is eigenlijk niet te vergelijken met de vroegere digitaal. Zeker bij Märklin zijn behoorlijk wat ontwikkelingen geweest. Decoders en centrales zijn zoveel beter geworden. De ontwikkelingen zijn de laatste jaren relatief snel gegaan.

Digitaal heeft een aantal voordelen:
- Allereerst: Digitaal rijden staat niet gelijk aan rijden met de computer! Je kan gewoon je treintjes digitaal laten rijden maar je wissels en seintjes met analoge knopjes bedienen.
- Meerdere treinen tegelijk: Zonder aanpassingen in de baan kan je met twee treintjes op de baan rijden. Zelfs tegengestelde rijrichtingen zijn mogelijk.
- Verlichting:: Verlichtingen van de lok zijn schakelbaar via de centrale. En branden ook als de trein stil staat. Zelfde geldt voor binnenverlichting van rijtuigen.
- Geluid: Treintjes zijn te voorzien van geluid. Rijgeluiden e.d. Sommige mensen vinden het helemaal geweldig. Anderen vinden het helemaal niets. Deze geluiden zijn schakelbaar via de centrale.

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 20:48:41
Maar ja misschien speelt er ook een stukje nostalgie mee om analoog te rijden.

Dat is voor veel mensen de reden om niet over te stappen  :) Mijn neefjes en nichtjes kunnen zo overweg met het digitale  :) Die hanteren de Multimaus alsof ze nooit anders gedaan hebben. Heerlijk tegelijk met zijn tweeën rijden op het spoor. Lampjes aan / uit. Ze zijn ook gelukkig met de  speciale de Neefjes en Nichtjes-treinbaan. Die gebruiken ze nog analoog.

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 20:48:41
Ik heb wat met de oude loks, rijtuigen, enz. vroeger was er veel meer variatie dan tegenwoordig dat maakt het echt aantrekkelijk.

Dat van variatie begrijp ik niet echt. Er komt nu meer materieel uit dan ooit. Bij alle fabrikanten worden tig varianten van modellen geproduceerd. Het is niet alleen modern materieel maar ook het oudere materieel uit tijperken III, IV. Voor de Nederlandse markt is ook weer meer belangstelling. Leveranciers zoals Roco, Piko en Artitec brengen nog wel eens wat ouder Nederlands materieel uit. Materieel waar je vroeger alleen maar van kon dromen.

Citaat van: Gerrit-Jan op dinsdag 09 februari 2021, 20:48:41
Het belangrijkste is plezier aan je hobby beleven. Gelukkig geeft dit forum je de vrijheid omdat te kunnen, digitaal analoog rijden of verzamelen het maakt niet uit! :-) :thumbup:

Zekers.  :thumbup: Veel plezier!

Groet Ronald.
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2006

offline
Re: fleischman loc 1094
Ronald,
De discussie is niet analoog vs digitaal hier.
Gerrit-Jan rijdt analoog (punt!)
Maar door weinig info in 1e posts werd ik op verkeerde been gezet.
Wat ik er uit begrijp Gerrit Jan dat je analoog rijdt met hoofdzakelijk Märklin materieel op gelijkstroom?
Dat kan, maar hoe regel je de omschakelpuls voor het wisselen van de rijrichting?
Ik heb er ook wel eens mee geexpirimenteerd, maar dat stukje ben ik ff vergeten nu.
Verder wil je beginnen met HF trein verlichting, dat vind ik interessant en ga ik volgen.
Buiten dat heb je dus de stoomloc Fleischmann 1094 met defecte decoder.
Je kunt trouwens ook nog steeds electronische omschakelaars krijgen zoals Uhlenbrock FRU (Fahr Richting Umschalter, misschien niet helemaal correct weergegeven) En dat heeft niets met digitaal van doen.

grts,

Leon
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat

Je zegt dat G-J op gelijkstroom rijdt. Dan hoeft er toch niks in de lok gezet te worden om de rijrichting te wisselen. De motor gaat de andere kant op draaien als de baanspanning wordt omgepoold.  ;)

Die FRU van jou is bedoeld om GELIJKSTROOM motoren in te zetten op wisselstroom of ter vervanging van het omschakelding in een Marklin lok met veldspoelmotor.

Gr, Ben.
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo,

Ben, je hebt het begrepen, simpel met een schakelaar kun je de rijrichting omkeren. Makkelijker kan het niet. Je kunt het natuurlijk ook complexer maken als je dat wilt.
Leon, HF teinverlichting je maakt een oscillator 20Khz of wat meer eindversterkertje erachter filter met spoelen en codensatoren kun je gelijkspanning en wisselspaning scheiden.
De motor van de lok werkt al als spoel heeft voor HF(relatief dan) een hoge weerstand. Naar de lampjes condensator ertussen klaar. Rijrichting v.w.b. lampjes polair relais er tussen en
het werkt.
Ronald, ik bedoelde de oude tijdperken zijn leuker meer verscheidenheid. Ik bemoei me ook met industrieel erfgoed en ik vind het prachtig de oude technieken, hoe hebben ze dat
allemaal bedacht. Van de loks die ik heb, van de meesten heb ik de complete handboeken bekeken zover dat kan heel interessant. Ook waar het precies gereden heeft. Van mijn E41024
helemaal boeken opgezocht daar stond hij in! Ook een filmpje nog ergens gezien.

De 1094 net binnen gekregen, het ziet er top uit denk bijna nooit mee gereden. Voor de liefhebbers er zit een Uhlenbrock Decoder in DGL 750/751 in. Er zit een soort kortsluiting in, bijna zeker decoder
defect. Denk dat de decoder los moet koppelen en motor dan moet proberen of alles werkt. Jullie leven wel mee, dus ga ik wel foto´s maken dan kun je zien wat de vorderingen zijn. En nog zinnige
dingen bijdragen.

Hartelijke groeten,

Gerrit-jan
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Allemaal,

Laatste update van de 1094. Decoder losgehaald, gelijkspanning direct op motor aangesloten met labvoeding loopt zo op naar 2 ampere. Tussentandwiel
na motor verwijderd zelfde verhaal. Dus kortsluiting anker, dat moet in ieder geval vervangen worden. Tandwiel mechaniek liep behoorlijk zwaar. Dat heb ik
al grotendeels herstelt. Foto´s volgen nog, denk dat dat vanavond gaat lukken. Als iemand nog een anker heeft liggen of weet waar te bestellen laat het maar
weten. De foto´s daar kunnnen jullie het beter op zien den ik, dus nog even wachten.

Hartelijke groet,

Gerard
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
De volledige onderdeel lijst: https://www.fleischmann.de/doc/ET/2/DE/1094_13080.pdf

Daar zie je het artikelnummer van het anker 50 4603 Anker kpl. m. Schwungmasse en op de site van Fleischmann zie je dat dit €42,40 kost maar ausverkauft is.
Googlen dan maar en hopen dat je wat vindt.

Maarreh: heb je het anker ohms doorgemeten, is het wel defect? Ohmse weerstand moet tenminste 10 ohm zijn.

Gr, Ben.

Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ben,

De weerstand is veel lager dan 10 ohm. Moet dit een anker met schwungmassa zijn, je kijkt tegen de schijfcollector dus dus dan moet er nog iets achterzitten. Kan het anker helemaal
uit de motor halen, maar dan moet ik eerst het tandwiel verwijderen. Een beetje warm maken dan komt het wel los. Als anker niet te krijgen is lok maar retourneren. Kan is kijken wat
er met het anker precies is, in het verleden vaker ankertjes opnieuw gewikkeld. Ik had ook nog wat occasion ankertjes ergens gezien. Maar even wachten of andere op het forum nog
idee hebben. Bedankt voor je snelle reactie.

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2008

offline
Re: fleischman loc 1094
Als het anker uit een Re4/4 ii hetzelfde is, dan mag je de mijne wel hebben.

Ik ben die loc net aan het ombouwen, en heb er een andere motor in gezet : link
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Erik,

Bedankt voor het aanbod, ik plaats mijn foto´s vanavond dan kun je het bekijken. Ik heb geen flauw idee of dat kan. Ik weet ook niet wat er in de Re4/4 als originele motor/anker in zit.
Misschien kan ik er toch wat mee. Dat ik het had over zelf wikkelen was bij een redelijk oud anker, anker met schwungmassa kan het zeker niet. Ook het balanceren van een anker is een zeer heikel
punt.

Hartelijke groeten,

Gerrit-Jan

Ben, de weerstand is hoger ik heb me vergist is ongeveer  14 ohm
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat Niks mis mee dan, hooguit schoonmaken.
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2008

offline
Re: fleischman loc 1094
Ik zal vanavond ook even een fotootje toevoegen van het anker.  Op de foto's lijken de motoren wel erg op elkaar.
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ben,

Ook al klopt de weerstand redelijk, kan het anker toch sluiting hebben. Dat kan je niet zonder meer zo meten. Als je echt redelijke weerstands verschillen gaat meten
is echt heel goed mis. tussen de lamellen heb ik al schoongemaakt kwam nagenoeg geen vuil uit. Het lokje heeft bijna niet gereden of helemaal niet. aandrijving ziet
als nieuw uit.

Harteljjke groeten,

Gerrit-Jan


Erik, bedankt ik zal jouw foto even goed gaan bekijken!
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat Van veel er over praten gaat het ding echt niet rijden. :D

Meten = weten hanteer ik ook wel eens maar ben toch vooral praktisch ingesteld. Laat dat ding eens lekker rondjes rijden: druppie olie, likkie vet en gaan.

Gr, Ben.
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ben,

Kort samengevat anker heeft gewoon sluiting, alles verder onderzocht, dus motor draait niet. Dus ik ga het anker eruit halen en dan verder zien wat er kan.
Leg dan uit hoe ik hem wel rondjes moet laten rijden?  :P 8o B)

Hartelijk groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat Oké, kliko en op zoek naar een anker. Of stuur het ding terug, het is andermans verdriet. :D

Is het deze: https://modeltreinwinkel.nl/fleischmann-1094-h0-stoomlocomotief-br-94-defect-van-de-db.html ? Dan zal terugsturen niet kunnen.
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Allemaal,

Hier de foto´s, dan kun je zien hoe het eruit ziet.

Hartelijke groeten,

Gerrit-jan
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ben,

De motor draait weer! Toch nog een keer naar de collector gekeken, was schoon tussen de lamellen geen koolaanslag te vinden. Toch maar met de bandloupe
met extra vergroting de groefjes tussen de lamellen nog nader bekeken, diep zag ik wat koper residu of partikeltjes met scherpe pincet verwijderd en motor
loopt weer perfekt. Hoe komt dat koper residu daar? Nog bedankt voor jouw bijdrage toch nog een keer gaan kijken al was het heel lastig te zien met loupe
en ledlamp maximaal is het gelukt. :-) :-) :thumbup: :thumbup:

Hartelijke groeten,

Gerrit-Jan

Dat koper residu komt waarschijnlijk van de collector lamellen niet helemaal netjes afgewerkt bij de productie. Ik heb toch heel wat motoren uit elkaar gehaald en weer gerepareerd dit nog niet eerder meegemaakt.  Doorslag niet gemerkt bij met de multimeter, maar met spanning van 7 volt erop wel.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2008

offline
Re: fleischman loc 1094
Ik heb het anker ook even bekeken, het is de zelfde denk ik.  De weerstand tussen de collectoren is steeds rond de 14.5 Ohm.

Fijn dat je loc het weer doet!
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Erik,

Leuk om te weten dat het anker uit die Zwitserse lok hetzelfde is, dat is altijd handig om te weten. Het is altijd goed om op een forum
kennis uit te wisselen, dat helpt meestal een ander kijkt er weer anders tegenaan. Bij het meten was het ook raar met universeel meter
overal dezelfde ohmse waarde van het anker en als je spanning erop zet gelijk volledige kortsluiting. Ik rij niet digitaal, misschien is zelfs decoder niet defect
ga dat ook nog eens bekijken.

Hartelijke groeten,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo allemaal,

Laatste update, sleepveertjes stroomafname wielen weer herstelt, sleep contact ook een raar probleem. Toen alles in ¨orde¨leek te zijn, sleepcontact weer
gemonteerd weer volledige sluiting! Bijgaande foto geeft het antwoord op dit ¨probleempje. Had het in eerste instantie over het hoofd gezien. Sleepcontact
is 5 cm deze had ik niet in mijn verzameling, dat wordt nog even bestellen. Ik heb net ergens gevonden dat het sleepcontact met een kunststof boutje moet
worden vastgezet, weet iemand of dat juist is? Er is een beetje weinig ruimte onder de lok, dus is dit sleepcontact niet verkeerd maar moet je het niet met een metalen boutje vastzetten.

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
Lid sinds: 2008

offline
Re: fleischman loc 1094
Als het goed is zit er isolatie boven.  Het schroefje raakt het koper niet (bij een Märklin sleper), dus dat maakt niet uit.
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Erik,

Ik heb nu uitgevonden na het nodige zoeken, dat dit toch de originele sleper is. Maar dat er ook origineel een kunststof boutje in zat.
Dat blijkbaar is vervangen door een metalen. Men heeft deze constructie gekozen omdat er wat weinig ruimte onder de lok is, zou men
zonder meer een marklin sleper gebruiken dan kan het een probleem zijn als je over wissels zou rijden. Ga proberen of ik deze sleper wat kan wijzigen,
een dun stukje kunststof van een blister verpakking en het gaatje in de veer van de sleper iets opruimen, dat moet kunnen lukken. Deze sleper en dat boutje
zijn geen gangbare artikelen meer, sinds Fleischmann HO aan de kant gedaan heeft is het soms met onderdelen lastig.

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
 @citaat Het kunststof boutje heeft nummer 730035 en is nog te bestellen.

Overigens vind ik het fascinerend dat de 2e hands handelaar de lok niet zelf even gangbaar heeft gemaakt maar dat terzijde. ;)

Gr, Ben.
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ben,

Bedankt voor je reactie, ik weet wel een adresje in Duitsland, weet je toevallig een adresje in Nederland? Ik heb hier en daar gevraagd was niet te koop.
Het bestelnr. van het onderdeel kende ik. Van handelaren en winkels moet je niet al te veel verwachten er zijn enkele goeden. Het sleepcontact heb ik ook
niet kunnen vinden ook gezocht met bestelnr.

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan
Re: fleischman loc 1094
ACTS.zuid
gast

Re: fleischman loc 1094
Het is op vooraad bij Fl* dus elke NL winkelier kan het daar bestellen.

Deze bijvoorbeeld: https://www.modeltreinexpress.nl/webshop/artlist.xhtml?search=730035
Re: fleischman loc 1094
Gerrit-Jan
gast

Re: fleischman loc 1094
Hallo Ben,

Bedankt, kun je toch zien dat ik een tijdje niet met de hobby actief bezig ben geweest.

Hartelijke groet,

Gerrit-Jan